Opa vertelt...

OttoLotto

Ingeburgerd
Lid sinds
3 juni 2012
Berichten
97
Onlangs kwam ik erachter dat een heel goede, maar jaren geleden uit het oog verloren vriend al een jaar of 4 geleden is overleden. Naar aanleiding daarvan zocht ik wat oude bandopnames op die ik meer dan 40 jaar geleden met hem heb gemaakt.

We waren zo eind 70'er jaren grote fan van electronische muziek in de stijl van de berlijnse school, kraftwerk en YMO. Na het zien van de Elektor Formant op de Firato (ik meen dezelfde als waar Philips de eerste CD-speler demonstreerde) waren we verkocht en gingen we zelf Formants bouwen. Van het een kwam het ander, en na een jaar of wat hadden we de beschikking over een 10-tal VCO's. veel ADSR's, LFO's, veel filters en noem maar op. Daarnaast voor de broodnodige Berlin vibe een paar stringensembles (een SK10 en een Siel) en een Jen SX1000 en een Yamaha CS10. Verder een hele berg zelfbouw (en overgenomen) spul zoals een Elektuur digitale sequencer (256 stappen!), een Elektuur vocoder, galmveren, een philipsbandrecorder voor echo's en een Revox B77 voor opnames (mijn vriend was enig kind en had vrijgevige ouders...). Verder waren we gespeend van enige theoretische of praktische muzikale kennis maar dat werd ruimschoots gecompenseerd (ahem...) door een overdosis enthousiasme en zelfspot. En lidmaatschap van KLEM natuurlijk!

De apparatuur is inmiddels reeds lang verdwenen (ik krijg nog buikpijn als ik weet voor hoe weinig ik een enorme formant en een solina stringensemble heb verkocht....!!!). Vele, vele jaren later begon het toch weer te kriebelen en nu staan er een uit de kluiten gewassen euro modular en wat aanverwante artikelen voor als ik me verveel....

Anyway, om mijn vriend toch een beetje te herdenken hierbij een opname uit die tijd. Er zit (voor mij) duidelijk inspiratie in door het album Technodelic van YMO, dat uitkwam in 1981 dus dit zal zo'n 42 jaar oud zijn. Het was een inmiddels behoorlijk dof geworden mono tape opname (stereo was lastig met ons zelfbouw mengpaneeltje) dus ik heb het wat opgepept met Audacity (ruis/brom verwijderd, geëqualiseerd, met spectral tools bepaalde sounds zo goed en zo kwaad mogelijk wat naar voren gehaald, verstereood).

Hopelijk trap ik niemand op zijn tenen door hier semi-antiek, twijfelachtig muzikaal, overduidelijk amateurwerk te plaatsen - het leek me een plek waar wellicht een paar mensen met een beetje feeling voor electronische muziek ernaar zouden luisteren en misschien een (korte) nostalgische trip zouden maken. Sorry voor de lange intro, hierbij het zelden ten gehore gebrachte werk "Vogelnestjessoep".


 
Goed verhaal. Altijd interessant de ontstaansgeschiedenis van een stukje muziek mee te krijgen. Mede daarom met plezier geluisterd. Bij tijd en wijle vind ik wel wel tof om nog eens van die oude synthmuziek te luisteren. Ik ken YMO verder niet, dus dat ga ik ook eens opzoeken.

Hopelijk trap ik niemand op zijn tenen door hier semi-antiek, twijfelachtig muzikaal, overduidelijk amateurwerk te plaatsen
Hahaha, past hier dus precies. :D
 
Dank voor de reactie! Als een forum-ouwe rot dat zegt (ben ikzelf ook maar dan echt) vind ik dit al een compliment. YMO=Yellow Magic Orchestra, indertijd zeer bekende Japanse groep, met een zeer eigen synth geluid. Beste albums het al genoemde Technodelic, behoorlijk revolutionair indertijd vanwege veelvuldig gebruik van een zelfgebouwde sampler. Ook heel de moeite waard (vind ik) is Background Music oftewel BGM. Twee leden waren Ryuichi Sakamoto en Haruomi Hosono, allebei zeer goede en zeer bekende musici, ook internationaal. Sakamoto is nog niet zo lang dood en ken je mogelijk van Merry Christmas Mr. Lawrence. Het beste werk van Hosono vind ik het redelijk obscure album Cochin Moon. Zo, heb je wat op te zoeken ;)
 
Mooi maar ook een beetje een triest verhaal. En fijn dat je een ode aan je vriend wilde doen. En ik vind de track fijn, luistert lekker (en klinkt helemaal zo slecht niet).
 
Dit katapulteert mij naar de tijd dat ik er zelf ook mee begonnen ben (eind jaren 70, begin jaren 80).
Allereerst een mooi eerbetoon aan jouw overleden vriend. En je kan hem voor altijd mee in je dragen dankzij dit soort gezamenlijke creaties.

Persoonlijk vind ik het een herinnering naar de pioniersjaren van de elektronische muziek. Er waren veel minder ´referenties´ dan tegenwoordig waardoor er mijnsinziens meer originaliteit in zit (ook al verwijs je je naar YMO). Ik vind het echt een (h)eerlijk stukje muziek en een trip down memory lanen :okdan:

:doei:
 
Dank allen voor de warme reacties. Doet me echt wat. En leuk te horen dat het (verhaal en/of de muziek) ook wat herinneringen losmaakt bij menigeen, dat was ook een beetje de bedoeling. Idd, als je je zelfs de eerste gestencilde nummers van het KLEMblad nog herinnert zegt dat wel iets over je leeftijd ;) :D
 
Prachtige ode.

En een mooi geschreven stuk geschiedenis - dank voor het delen!

Laat gerust nog es wat horen.

1-op-1 vanaf tape (in mono) was trouwens geen probleem geweest, lijkt me.. geen zorgen, het purisme valt hier reuze mee ... (toch?)
 
Back
Top