Vijfde Elektrische Kerkmiddag in Beverwijk, 28-05-2023, 12:00 - 17:00

Fonograaf

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2014
Berichten
159
Zo lieden, de 4e keer zit erop. De 5e keer is op 28-05, wees welkom! Wel wordt de opzet een beetje anders en de tijden misschien ook, daar houd ik jullie nog van op de hoogte via 't forum.

De 4e keer was heel dynamisch: veel verandering in zowel volume, vorm en de gebruikte instrumenten. We hadden met z'n vijven een soort continueoptreden opgezet, waarbij er telkens 3 of maximaal 4 mensen tegelijk met elkaar aan het jammen waren. Je kon, als er genoeg mensen aan het spelen waren, tijdens het optreden weglopen en even pauze houden om er later weer in te springen. Het was voor mij heel bijzonder om zo met anderen samen te spelen en het klinkt naar meer. Het goed bijhouden wat de ander doet en dan je geluiden inmengen zodat het bij het geheel past is heel gaaf - ik weet er de juiste woorden niet voor, het is iets dat je moet beleven, lijkt wel. Zeker voor een eerste keer met mensen die elkaar onderling niet kennen ging het prima. Hier zijn wat ruwe opnamen te beluisteren, met fotootjes en filmpjes en alles:



Ik luister er met plezier naar terug.

Voor de volgende keer geldt onder voorbehoud weer het volgende:

Neem je drumcomputer, synthesizer, laptop of andere apparatuur mee, plug ze in en we gaan proberen ter plekke klanken en muziek te maken. Als je weinig ervaring hebt, is dat geen probleem, ook kletsen en leren over muziek en apparatuur hoort bij de opzet. De Elektrische Kerkmiddagen hebben laagdrempeligheid als uitgangspunt.

We hebben een mixer met jack aansluitingen. Neem zelf je audiokabels mee. En we gebruiken midi om te synchroniseren. Dus neem een midikabel mee als je elektronische apparatuur hebt die je wilt synchroniseren.

Hoewel de basis van de klanken en de muziek elektronisch is, staan we open voor akoestische instrumenten. In de bovenstaande video valt de in de kerk aanwezige concertpiano veel te horen. En er wordt een stukje saxofoon gespeeld!

Er zijn consumpties te koop waarmee je de Vereniging Grote Kerk, die deze middagen mogelijk maakt, enorm steunt!

Je bent natuurlijk ook welkom als je alleen wilt komen kijken (en luisteren).

Adres: Kerkstraat 37a, Beverwijk. De Wijkertoren is niet te missen ;-)
 
Zo synthers, ik weet inmiddels iets meer over de komende sessie op de 28e. De Elektrische Kerkmiddag valt samen met het Feest van de Geest, een feest dat de Vereniging jaarlijks organiseert op eerste Pinkersterdag. Maar dat hoeft elkaar niet in de weg te zitten. Ons muziekmaken zal wel afgewisseld worden met een of twee dichters, die een aantal van hun gedichten zullen voordragen. En zelf ga ik een lezing geven over de Colunditoonschaal van de Finse artiest Aleksi Perälä en zijn compaan Grant Wilson-Claridge. Aleksi Perälä maakt elektronische muziek dus het past bij de middag dacht ik zo. Mijn lezing zal, schat ik nu, een half uurtje duren. Het wordt al met al een creatieve middag! Verder zullen er wat meer mensen in het publiek zitten dan bij de vorige edities, maar ook dat mag de pret niet drukken. Tot volgende week zondag zou ik zeggen!
 
Back
Top