hardware-software combo (Fruiy & RM1X)

cloudman

ex nihilo creatum ens
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
2.370
Beste Synthforumianen,

Ik ben laat ons zeggen een "semi-beginner" en heb na veel lezen en nog lezen, en bijleren en uitproberen en vanalles,
zitten denken over iets te veranderen aan mijn "setup", of hoe ik wil dat die er gaat uit zien.
Ik kan je verzekeren, ik heb alle mogelijke threads over "beginnen" "fruityloops" en "reason" wel gelezen, en sommige
zelfs tot vijf keer. Ook de threads over grooveboxen en dergelijke meer.
Een gans pak informatie waar uiteindelijk voor mij persoonlijke het volgende gedistilleerd werd:

Ik deed tot nu toe quasie alles met fruityloops (een demoversie, en dan alle wavjes aan elkaar plakken in een tracker achtig proggie) en ik twijfelde over de "overstap" op hardware.
Een tijdje terug dacht ik dat te laten varen en reason aan te schaffen en een midicontroller.
Verder denkwerk heeft me echter laten beseffen dat ik fruity al "vrij gewoon" ben en dat het ook vsti ondersteunt
en eigenlijk spot goedkoop is om straks in alle volledigheid aan te schaffen.
Dus, ik blijf software behouden, en dan wel fruity, en ga binnekort dus de volledige versie kopen.

De hunker naar hardware blijft echter, maar ik heb niet de centen om alles te kopen waar ik wel zin in zou hebben,
en het zou ook niet mega nuttig zijn denk ik (ik zou het materiaal niet diep genoeg leren kennen :D)
Dus, ik ging een midicontroller kopen voor fruity, om de "hardware-feel" te hebben.
De reden daarvoor is, niet omdat je met hardware ineens "zomaar" de dingen veel beter doet, maar
omdat hardware soms INSPIREREND kan werken, en naar mijn gevoel mijn inspiratie en muzikaal gevoel
soms verdween bij het prutsen met de muis in fruityloops. Zelfs al is het een te gek programma voor mij.
Nu, een goeie midicontroller kan je al gauw 250 € kosten heb ik zo een beetje gezien.

Toen ik nog wou overstappen helemaal naar hardware, en zocht naar "beginner dit en beginner dat", kwam ik voor mezelf
tot de conclusie dat ik waarschijnlijk het meest gebaad zou zijn met de yamaha RM1X.
een bak die nog te verkopen valt als het tegenvalt, waar velen zich rot op amuseren,
een goeie sequenser, en als je écht creatief genoeg bent en hem combineert met andere dingen,
valt er nog een redelijke track uit de puren (rekeninghoudend met sommige matige geluiden).

Mijn bedoeling is nu dus om fruityloops te draaien op de comp (later op een nieuwe laptop) en dat ding aan te sturen met
de RM1X. Op die manier kan ik software en hardware gaan combineren in meerdere manieren (flexibiliteit)
Ik zou op verschillende manieren kunnen werken, bijvoorbeeld met mijn vriendin in de sofa een trackje in mijn
doosje gooien en dan aansluiten aan de compu en het ding verder uitwerken met andere geluiden.

Nu is mijn vraag, is dit een beetje "gemakkelijk" te doen? bestaan er een soort van downloadbare presets die de rm1x en fruity lekker laten samenwerken? of moet je gaan prutsen met de "learn midi" functie die er misschien wel zit?
Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat zijn de meningen over een studio waar software en hardware gecombineerd wordt?
(want in de toekomst zouden er nog enkele -NIET TE VEEL- spulletjes kunnen bijkomen eventueel,
zoals effecten/filters, een simpele synth als masterkeyboard, platendraaier met time-stretching)

Ik hoop dat jullie allerhande meningen omtrend deze en andere combo's uit de doeken willen doen, want
voor ik definitief tot de aankoop over ga, wil ik nog even second and third's and forths en...... opinions
over dit idee.
Zoals ik het zie zou het mijn hobby een stuk leuker kunnen maken.
Niet alleen een leuke sequencer en draaiknopjes, maar evens een groefboksje dat je op zich kunt gebruiken
om mee te prutsen, wat meer heeft een amateur nodig voor nog meer lekkere fun?

Ik dank jullie bij voorbaat!!!

:okdan:

:halleluja

groetjes

Cloudy
 
er zijn bij mijn weten geen presets, maar op de RM1x kan je vrij simpel midi CC's toekennen aan controllers.....dat werkt allemaal erg goed....

snelste is lijkt me om de software te laten leren met de "learn" functie..kweetnie of dat in fruity zit..
 
schitterend! een beetje stom misschien, maar dat is toch wel het voornaamste dat ik moest weten!!!
:halleluja
:luv:

als er nog ideetjes zijn mogen ze gerust komen, maar hiermee ben ik alleszins al een stuk verder
:okdan:

thx!
 
wat wil je trouwens precies met de combinatie? alleen de rm1x als controller gebruiken? of de 2 synchroon met elkaar laten lopen? of de rm1x als sequencer voor sounds uit fruity gebruiken?

meen me trouwens te herinneren dat je in 'live' mode patterns in fruity aan MIDI noten kan toewijzen, dus C4=pattern1, D4=pattern2, etc. Lijkt me een goed idee voor jou setup.
(kan me vergissen, heb al een hele tijd fruity niet meer gebruikt)
 
Misschien wil ik wel te veel, maar mijn ideetjes zijn de volgende:

rm1x op zich als grooveboxje gebruiken om lekker mee te spelen,
rm als louter midicontroller gebruiken in fruity,
beiden gecombineerd gebruiken, zodat je de klanken uit de rm kan aanvullen
met je prutsels uit fruity en dat dan via een mixertje "samen brengen".
Zo zou ik fruity als sampler/synth kunnen gebruiken om aan de rm te hangen
en dus de klanken van de rm te laten aanvullen. En dan de rm alles laten aansturen
via midi natuurlijk :)

Het idee is dat ik nu alles doe met software, maar voor die software een
midi controller wil, alsook ze aanvullen door hardware. (let op, niet vervangen, aanvullen).

Hier komt het een beetje op neer.
Zoals ik denk dat de zaken er nu voor staan, zou dat wel moeten lukken naar wat ik hier zo lees
:)
 
Het is zeker goed te doen om hardware in fruity te gebruiken.
Ik gebruik fruity al een paar jaar en ik heb niks te klagen.
ik gebruik een ogygen 8(midi controller)om zowel mijn vst's als hardware mee te kunnen bedienen
ook gebruik ik een microkorg als extra controller+dat als je een midi kanaal aanmaakt in fruity kun je ook een van de presets gebruiken zoals bijv.een Virus of microkorg,dan heb je gelijk alle beschikbare functies van dat apparaat in de sequenser gebruiken.alleen staat die rm1x er niet bij.
maar dan hoef je die maar 1 keer in te stellen en te saven.
 
yups...rm1x is prima hardware sequencer plus midi controller....wat je ermee wilt kan dus ook perfect
 
Origineel geplaatst door cloudman
Zo zou ik fruity als sampler/synth kunnen gebruiken om aan de rm te hangen
en dus de klanken van de rm te laten aanvullen. En dan de rm alles laten aansturen
via midi natuurlijk :)

Let er dan wel op dat de latency van je geluidskaart < 10 ms is.
Maar dat mag tegenwoordig (met asio4all) geen probleem meer zijn.

Wat je ermee wil doen gaat dan idd ook perfect. Doen!
 
Ik heb al veel leuke dingen gelezen op dit forum voor mijn idee :)
veel mensen zijn gek van de rm1x blijkbaar.
Ook las ik dat fruity externe inputs kan verwerken, dus zou ik eventueel
nog het geluid dat uit de rmx komt kunnen door fruity en een zooi effecten jagen :)

(zo las ik toch)

dus de mogelijkheden zijn eigenlijk enorm als ik het goed begrijp :D

Maar goed, nu nog even wachten tot de verkoop helemaal in orde is en ik kan eindelijk beginnen spelen :)

greetz

ongeduldige cloudy

:peukie: :peukie:
 
Origineel geplaatst door cloudman
Ik heb al veel leuke dingen gelezen op dit forum voor mijn idee :)
veel mensen zijn gek van de rm1x blijkbaar.
Ook las ik dat fruity externe inputs kan verwerken, dus zou ik eventueel
nog het geluid dat uit de rmx komt kunnen door fruity en een zooi effecten jagen :)

(zo las ik toch)

dus de mogelijkheden zijn eigenlijk enorm als ik het goed begrijp :D

Maar goed, nu nog even wachten tot de verkoop helemaal in orde is en ik kan eindelijk beginnen spelen :)

greetz

ongeduldige cloudy

:peukie: :peukie:


ik zou eerder een klein mixertje gebruiken om de rm1x sound met de soundcard output te mixen..je blijft toch last van latency houden met een soundcard..dat kan vervelend klinken vooral met drumsounds....(latency x 2 , omdat je zowel input als output gebruikt) ....... je kan in de rm1x wel track een offset geven zodat je ze bv wat eerder laat afspelen zodat ie inclusief latency precies op tijd uitkomt..maarja..blijft beetje klooien
 
thx voor de tips olafmol...
ik had er nog niet aan gedacht dat dat het systeem ook wel eens kan vertragen :stupid
en inderdaad, om dat goed te krijgen sta je daar te klooien he...

in extreme nood kan de "line-in" nog tijdelijk dienen om het geluid samen te brengen
van fruity en rm1x, zonder het signaal te routen, maar beter zou idd zijn een mixertje...
misschien dan maar meteen voor iets gaan met 8 kanalen of zoiets? (voor als er in de toekomst
nog iets bij zou komen :duivels: ) (maar er moet ook niet te veel bij komen, dus meer dan 8 kanalen
hoeft ook nie ;) )

Dus ik heb weer een leuk thema om over het forum af te schuimen en te zoeken: mixers :D

YEAH, search-functie, here I come! :maffia:
 
Back
Top