welke monitoren?

Dat snap ik.
Maar het probleem is dat de kamer te klein is om verder daar nog wat aan te doen.
Dus vandaar dat ik aan een sub zat te denken.
Die is immers te verplaatsen en apart aan te sturen.
 
Als je niet zwaar gaat dempen moet je met een sub keuzes maken . tussen de speakers heb je mischien een dip op 50 hz sub in de hoek 40 hz etc . Je kunt gewoon niet alles vlak krijgen . Eq-en is bij een piek wel een oplossing maar bij een dip niet .Deze dip onstaat door tegenwerkende golven en als je dus gaat eq -en werkt het gewoon nog wat harder tegen .

Verder zul je in een dergelijk kleine ruimte per 5 cm hoofd verplaatsing een ander laag beeld krijgen zodat je net als zovelen blijft knoeien met je laag .

Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel weer gunstig dat er niet veel zijn met een vlakke responce .
 
Mischa eerst even dank je wel voor je reacties,
Maar denk jij dat in deze situatie de rp8 of de rp6 met sub de beste keuze is?
 
Origineel geplaatst door michiel blanken
Mischa eerst even dank je wel voor je reacties,
Maar denk jij dat in deze situatie de rp8 of de rp6 met sub de beste keuze is?

Een sub word meestal tot een 80 hz ingezet waar de nears het overnemen . Zowel de rp8 als de rp6 zijn in staat om 80 hz goed weertegeven . De kleinere 6 zou normaal gesproken met midden gebied beter moeten kunnen weergeven vergeleken een grotere woofer uit de rp8 . ( 9 van de 10 )
 
ja dat vroeg ik me ook al af.
bij welk opppervlak is de rp-8 in te zetten, en bij welk oppervlak kan je beter de rp-6 nemen?
 
zijn r mensen die ervaring hebben met:
ALESIS M1 520

Alesis_M1.jpg



staat perfect naast mn mack...prijs is ook te doen..

tweeter van mijn spirit is kapot :(
 
Geachte forumleden,
Ik ben toe aan monitors!
Mijn budget +- 400 euro..
Ik ga woensdag a.s. luisteren tussen de KRK RP5 en de Alesis M1 MK2
Zijn er nog meer merken/types die het waard zijn beluisterd te worden?
Groetjess,
P.
 
Wat ik graag zou willen weten is: hoe ver staan Spirits Absolute 2 van bij de H824 van Mackie af? Puur qua klank betreft. Hoeveel klasse verschil zit er tussen deze 2 monitoren? welk cijfer zouden ze bijvoorbeeld kunnen krijgen? Ik krijg dit niet goed duidelijk.
 
Welke monitors zouden jullie aanraden als de keus zou zijn:
Event TR5
Alesis M1 active MK2
KRK RP5
(Of event. Event TR6 en KRK RP6)
Latertjess
P.
 
Origineel geplaatst door Puzzel
Welke monitors zouden jullie aanraden als de keus zou zijn:
Event TR5
Alesis M1 active MK2
KRK RP5
(Of event. Event TR6 en KRK RP6)
Latertjess
P.


Alesis M1 active MK2 om de prijs kwali verhouding
 
Ik heb vandaag geluisterd,
en de RP5's vielen af.
De Alesis M1 active MK2 vond ik idd erg goed klinken.
Toch heb ik nog mijn twijfels aangezien vele zeggen, dat ik beter de Event TR5's kan nemen.
Dus wat vinden jullie,
A. Alesis M1 Active MK2 voor 300 euro of
B. Event TR5 voor 355 euro of eventueel
(C. Event TR6 voor 445 euro. )
Latertjess
 
Inderdaad Roel, vind de Alesis kwa kwaliteits/prestatie verhouding de beste keuze. Agreed! Maar ja smaken verschillen.
 
Afluistering

Afluistering

Beste muzikanten, mixers, remixers, producers, composers, Dj's....

Ik vraag me af of jullie na langdurig gebruik van een set monitors, je oordeel over je monitors bijstellen (positief danwel negatief)? Mijn ervaring met diverse near fields monitors zijn misschien anders dan die van anderen, maar ik denk dat je niet kunt spreken van de perfecte monitor. Het voornaamste recept voor een goede mix, (nogmaals mijn bescheiden mening) is dat je je monitors (welk merk en type dan ook) goed moet leren kennen. Iedere luidspreker klinkt anders afhankelijk van de ruimte waarin hij wordt geplaatst, en hoe hij wordt geplaatst. Als je in een erg kleine ruimte zit, zullen je speakers vaak dicht tegen een wand aanstaan, en dan ook nog dicht tegen de zijwand. Dit heeft al grote gevolgen voor de weergave van het laag, zeker als je basreflexpoort aan de achterzijde van je kast zit. Sommige fabrikanten kiezen er voor om die poorten aan de voorzijde uit te voeren, om dit effect te verkleinen. Is niet onbelangrijk om hier rekening mee te houden bij de keuze van een nieuw setje dat je van plan bent aan te schaffen voor je kleine studio.

Ik luister vaak behoorlijk lang naar monitors die ik niet ken en nog langer als ze in een onbekende ruimte staan. (cd's die je goed kent, binnen je eigen genre, maar ook instumentaal werk van bijvoorbeel harp, akoestische gitaar kunnen je een goed beeld geven van hoe een monitor zich gedraagt in een ruimte).
Als het om je eigen studio gaat maak dan veel uren met het luisteren naar muziek, zodat je een kader krijgt hoe iets moet klinken. Het is niet eenvoudig een monitor te keizen, want het aanbod wordt dagelijks groter, over smaak valt niet te twisten, waar de êên op zoek is naar een heel transparante speaker, heeft een ander liever een monitor met meer laag. Dit moet je zelf beslissen, en je komt er na jaren luisteren vanzelf achter wat het beste voor jou oren het beste werkt.

Hopelijk draag ik een steentje bij in monitorland ;)
Veel succes met je keuze, en laat je niks wijs maken, vertrouw op je oren!!!

2.0: Dynaudio BM6, Yamaha NS10 (Studio version no Kleanex)
Surround 5.1: Dynaudio BM6, custom build DIY BM6 Center, Peerless DIY Sub 10" XLS10, BM5 rear
 
Ik ga na mn werk naar Dijkman en Dirk witte..op zoek naar nieuwe monitoren.

Ik heb er een aantal al in mn hoofd:

Phonic P6a
Alesis One MKII active
Alesis 520
 
De Alesis M1 Active MK2 is van die de betere vind ik,
voor de rest zou ik je aanraden naar dirk witte te gaan en niet naar dijkman,
ben gister bij dijkman geweest, eerst een uur moeten wachten tot ik eindelijk kon luisteren,
om vervolgens naar de aansmeerpraatjes van de verkoper te luisteren.
Daarvoor bij Dirk Witte geweest, waar ze me vertelde hoe ik kon switchen van monitor naar monitor,
en vervolgens mocht ik lekker alles beluisteren, en af en toe kwam de verkoper langs om wat vragen te beantwoorden.
Heel prettige service!

Nu nog een vraag van mijzelf, ik zit nu ernstig te twijfelen tussen:
Event TR5, Event TR6 en Alesis M1 Active MK2
Iemand ervaring met de Event's en weet iemand waar ik deze eventueel kan beluisteren?
De meeste reviews vinden de Event's beter als de Alesis, maar ik wil ze het liefst nog wel
even horen voordat ik koop natuurlijk!!

Latertjes
 
Ik ben ook nog op zoek naar nieuwe monitoren. Heb nu behringers (passive) en ik wil iets wat toch wel wat hogere klasse heeft. Waar alles goed op klinkt, een goede heldere weergave heeft van alles. En wat toch erg goed klinkt. Dit o.a. i.v.m.
hoogstwaarschijlijke aanschaf voor hoogwaardig effectprocessor uit de Eventide reeks. Eisen van mijn kant: moet actieve zijn. Hoeveel ''klasse'' verschil zit er bijv. tussen de H824 van Mackie en de Spirit Absolute II (deze heb ik eens gehoord)
als beidde een klasse verdeling zouden krijgen, in welk segment vallen beidde dan? Cijfer?
 
Welke monitoren :

In deze tread zijn veel discusies geweest over veel verschillende types in nog meer verschillende situaties .

De hele grote X factor die bij luidsprekers horen is een commerciele tool . Werkelijk geen enkel getal in welke folder dan ook kun je rechten aan ontleden . Time aligment / watt / freq responce / stereo imaging / deze informatie is betrekkelijk nutteloos en word alleen vermeld om de klant over de streep te trekken . Lees de folder van een behringer truth active nearfield en je kunt je bijna niet voorstellen dat er ook maar iets te wensen over blijft. Niet om behringer te stangen . Behringer maakt voor het geld een net product . Het is meer algemeen bedoeld omdat van goedkoop tot extreem duur ongeveer dezelfde informatie vermeld word . Hoe moet een consument hiernu een keuze uit maken ? De enige tool die je heb zijn je oren en die kunnen wel een beleving vastleggen maar hebben nu 1 maal erg veel last psygoacoustic ( eve googlen )

Mooi zou zijn als een fabriekant zinvolle informatie verschaft en b.v. voorbeelden laat zien hoe het in ruimte x klingt en ook thd e.d. zodat als je een monitor lekker vind klinken je kunt checken of dit niet komt door vervorming .

In de hi-end word altijd gesproken van ( de beleving ) juist voor studio monitoren geld dat je niet een zo mooi mogelijke beleving wil hebben van geluid maar juist zo clean als mogelijk het geluid wilt ontvangen Deze cleanheid zou je kunnen aantonen met een meting , dit word echter bewust achterwege gelaten omdat dit mogelijk gevolgen kan hebben voor de verkoop ( ervan uitgaande dat men het begrijpt ) . Op je oren vertrouwen is leuk maar nixs is zo speculatief als deze vlees lapjes . Echte referentie bestaat niet .Als je echt wil weten hoe het bedoeld is zou je de master moeten horen in de controll room waar het opgenomen is .

Een betrouwbare afluistering is alleen te behalen als je heel diep gaat . Tenminste als je alles zelf wilt doen zoals ruimte aanpakken opstelling veranderen meetsoftware leren gebruiken etc . Je kunt ook vertrouwen op auto callibreer functies . Veel prettiger is het om zelf controlle te krijgen over de responce van en ruimte en speakers . Als je de informatie kunt lezen WEET je waar je rekening mee moet houden tijdens het mixen . Je kunt dan met zekerheid zeggen dat de opname is zoals jij bedoeld heb en vol vertrouwen een demo geven . Als het dan ergens anders minder klingt kun je bewijzen dat het niet aan jou afluistering lig . Geen enkele auto keuken radio club pa kan dan nog zinvolle informatie geven .

Het is eindeloos geweldig als de grote X zoveel mogelijk onder controlle heb . Pas als je erachter komt dat een monitor de beperking is t.o.v. de ruimte heeft het zin om voor iets anders te gaan luisteren .
 
Ik heb nu mijn akoestiek redelijk onder controle!
het kan hier en daar nog wat bijgeschaafd worden.
Maar over het algemeen kan ik zeggen dat het een wereld van verschil is!

Dus mensen!
Eerst de akoestiek en dan pas monitors.

Als ik nu naar muziek luister word ik er echt in getrokken. (is moeilijk te omschrijven)

Je hoort alles duidelijk, van laag tot hoog door mekaar maakt niks uit.
Ten slotte als de mix goed is.

PS: Ik heb Events monitors.
Kleine toelichting!
Deze monitors zijn goed voor het priel werk kwa mixen, door de kleine sweetspot en het hoge
scherpe randje van de tweeters kun je ze vergelijken/gebruiken als een goede koptelefoon.
Zoals. Stereo-beeld, channel check op overdrive etc.

Voor overall/basis monitors zou ik ze niet aanschaffen.

Ik heb tevens de nieuwere jbl monitors.

Deze monitors hebben een grote sweetspot, waardoor het stereobeeld vloeiender en gelijkmatiger is, maar
daardoor af en toe niet goed te meten is.
Het laag waartoe ze zijn ontworpen klinkt rap,vlot, direct,
Al met al een erg duidelijke speaker die in tegentselling tot de Events een betere verhouding heeft kwa balans.
Wat ik met balans bedoel is dat je bij de events echt kunt horen dat je met een twee weg systeem te maken hebt
en met de jbl's minder!
De jbl's kun je ook niet plaatsen in de ruimte, als je je ogen dicht zou doen zou je ze niet precies aan kunnen wijzen
waar ze staan! That's magic, vindt ik.
Dat komt mede door de grote sweetspot maar ook volgens mij door de ruimte waarin ze staan.


Ik heb mijn Events btw nog niet geluisterd in mijn akoestisch "verantwoorde" ruimte.
maar ik geloof wel dat dit beeld enigzins klopt!
 
Hoi mensen!!

Ik ben gister naar Dirk Witte gegaan...en ik heb de Alesis one MKII active gekocht!!! ik kan nu de komende 3 weken niet meer eten, maar dat boeit niet! Ik ben er zo blij mee...toen ik ze hoorde was ik gelijk verkocht...ik heb ook de alesis 620 beluisterd..allebei erg mooi....ik vond het laag wat strakker dan de 620. Voor de grap heb ik de samsons resolv's, behringers beluisterd..die waren bagger..veel teveel laag...mid was minder...maar het leken net pa speakers.
ik ben erg blij, ik kan niet wachten tot morgen dat ik weer kan werken aan nieuwe tracks.
1 nadeel is dat ik nu mijn oude mixen luister en achter zoveel fouten ben gekomen...:D
 
Back
Top