welke monitoren?

Ik ben blij met m'n Focal Alpha 50 Evo setje.
Ik heb alleen vergelijkingsmateriaal gehad met de Adam T5V/T7V, deze heb ik uitgebreid vergeleken met de Focals in de winkel.
De Adams komen minder neutraal op mij over en zijn vooral gehyped in het hoog. Het middengebied is op de Focals veel duidelijker.
Dit was althans mijn ervaring.
Dat is de beste test: zelf beluisteren in minimaal de winkel, idealiter in je ruimte/studio...
 
Er is decennia lang wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat goede luidsprekers zijn.

Doe er je voordeel mee.

Zie mijn signatuur.

Dit is een samenvatting van de consensus onder de echte experts.
550x683.jpg


En luister niet naar ondeskundige mensen op het internet.
(Dat zijn oa de Synthforum leden.)
 
Nou, in een flatje met een DAWtje én je zeker weet dat je alleen plug-ins gebruikt
(dus geen tracks met gitaren en andere akoestische instrumenten en vocals waarbij het volume open gaat)
en ik 80 procent via de koptelefoon mix.
Kun je vaak bijna alleen via de prijzen vergelijken... (specs, "soort" kwaliteit, prijs).
en dat is bij iedereen anders (vooral omdat er zoveel verschillende muziek soorten zijn).
ben ik zeer tevreden met mn Adams setje,
Ik kon ze niet testen in de winkel (afstand)
ik kan ze ook niet beluisteren via internet want da's geen vergelijking...
Dus Specs, prijs en jou soort of sound of YT/internet reviews uitzoeken.
onder de echte experts
met een iets grotere banksaldo...:D🤭
 
Ik zou beginnen met kijken waar je ze gaat plaatsen. Komen ze dicht bij een muur te staan vergeet dan de rear bass reflex boxen. Verder ben ik voor je thuis studio groot voorstander van een goede headphone en dan neem je een gewoon “prima” setje monitoren waar je met plezier muziek mee maakt en een beetje geïnspireerd van raakt zonder dat het allemaal super vlak een droog klinkt. (Krk rokit, yamaha hs, focal alpha) iets in die trant. De de basic mix doe je daar op. De details op je super goeie koptelefoon en dan check je het later nog eens op je speakers. Het idee hierachter is dat je in je thuis studio eigenlijk nooit een hele goede akoestiek hebt. Dus dan zijn hele fijne dure monitoren overkill. Maar die met een koptelefoon krijg je veel meer waar voor je geld. Voor 400€ krijg je een headphone die je nooit kan vergelijken met een setje speakers van 400€.
 
met een iets grotere banksaldo...:D🤭
Dat hangt af van je volume eisen en laag weergave eisen.
Neem je genoegen met max 95dB en 40Hz, dan hoef je echt niet meer dan 1000 euro uit te geven.
Pas als je 120dB en 20Hz wilt, moet je 20000 uitgeven.




Mijn overkoepelende punt hier is:
Er is decennia lang gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat goed geluid is. Zie boek van F.Toole in mijn vorige post.
En er zijn nu technische relevante metingen beschikbaar (Ranking table of speaker's measurements) die voor meer dan 90% de voorkeur voor een bepaalde luidspreker kunnen voorspellen.
Dit is nog niet doorgedrongen in de meeste audio forums, waar ondeskundige mensen andere ondeskundige mensen na praten...

Wetenschap werkt, doe er je voordeel mee.
 
Ik heb 1 van de bovenkamers met schuin dak voor studio, iets van 14m2

Ik zie trouwens steeds vaker met dsp of klasse D dat will ik eigenlijk niet.

Ik heb trouwens een top versterker die ik onlangs nog heb laten reviseren dus passief is ook welkom. Kan 4\8 ohm hebben bij 100 watt geloof ik
 
Laatst gewijzigd:
Goed uitgevoerde Class D is baas. Niet voor gewoon muziek luisteren maar wel voor in de studio.
Dat zorgt voor een onovertroffen helder geluidsbeeld.
 
Westlake Audio staat er niet bij??? 🤥
Auratone ook niet en die Avantone afgietsels wel? 🙄
Meyer Sound HD1?...
Er is nog werk aan de winkel...

Cheers,
Exo. :mega:
Neenee, de wetenschap heeft gesproken, en heeft altijd gelijk.

Maar zonder gekheid, denk dat 99,637% van de speaker kopers een budget heeft, en daar de beste monitoren voor koopt die ie kan vinden (en of vertrouwt op de mening van soortgenoten). Een lijst afgaan om te kijken welke de beste zijn volgens de wetenschappers, en dan prijzen om je oren krijgen van heb ik jou daar slaat natuurlijk nergens op voor de meeste onder ons.
zelfde als met auto’s, ik snap dat een pagani of Koningsegg beter is dat een panda, maar ik rijd toch echt de laatste ;)

Vroemmmmmm!
 
Westlake Audio staat er niet bij??? 🤥
Auratone ook niet en die Avantone afgietsels wel? 🙄
Meyer Sound HD1?...
Er is nog werk aan de winkel...

Cheers,
Exo. :mega:
Volgens mij zijn het enkel near en midfields, verder was die HD1 nog niet zo verschrikkelijk, is gewoon oud...
 
Neenee, de wetenschap heeft gesproken, en heeft altijd gelijk.

Maar zonder gekheid, denk dat 99,637% van de speaker kopers een budget heeft, en daar de beste monitoren voor koopt die ie kan vinden (en of vertrouwt op de mening van soortgenoten). Een lijst afgaan om te kijken welke de beste zijn volgens de wetenschappers, en dan prijzen om je oren krijgen van heb ik jou daar slaat natuurlijk nergens op voor de meeste onder ons.
zelfde als met auto’s, ik snap dat een pagani of Koningsegg beter is dat een panda, maar ik rijd toch echt de laatste ;)

Vroemmmmmm!
Dan ben je gewoon niet goed geinformeerd. Op elk budget is een monitor te vinden echter moet je afwegen wat voor nut het heeft om boven bedrag x een monitor te plaatsen in een onbehandelde ruimte. Bepaalde zaken zijn uiteraard betrekkelijk, maar als het op nearfields neerkomt kan je eigenlijk weinig verbloemen en zijn veel lijstjes wel accuraat. Je kan ook niet alles met autos vergelijken :) Als jouw een referentie de fiat panda is, dan kijk je naar opties binnen dat spectrum en vice versa als het om een Zonda gaat.

Ben je goed geinformeerd, dan weet je dat op t laagste budget je niet kan misgaan met JBL305(niet de 306 of 308) en als je iets meer kan uitgeven, pak dan focal 50. KRK, Yamaha HS series, leuk en aardig maar niet zeker niet beter, ze exciten maar vertalen iets minder goed. Wil je beter dan dat, dan zit je rustig tegen de 1500 euro te kijken en voor studio referentie minimaal 3500-5000 euro. Alles daarboven is midfield/farfield. Dus een homestudio met een setje jbl 305 en iets als een DT990 brengt je echt al een heel eind zonder de bank de breken.

Heb je de akoestiek niet mee, investeer dan ook niet in monitors die strak vertalen. Wat enigzins kan bijdragen (niet geheel zaligmakend), zijn nearfields met dsp die REW meetingen kunnen verwerken of zelf meetingen kunnen doen zoals HK150's van neumann, niet goedkoop, wel praktisch als je niet je hele toko wil verbouwen. Andere opties zijn nearfields die kenbaar goed presteren in ruimtes die niet behandeld zijn, echter zijn die ook prijzig (geithain RL 901K of iets goedkoper amphion one 15).

Ervaring is key uiteindelijk, daarmee komt referentie en kan je met alles werken. Kijk naar daft punk's oude setup, wat leuke gear in een gare kamer, een jvc boombox en de rest is voor mastering. Als het wat minder is dan duurt het iets langer om resultaat te krijgen, als het heel goed is dan werk je sneller. Mix je eigenlijk helemaal niet bewust en heb jij simpelweg lol met je synths dan ga je je misschien wel verschil horen, maar een ongetraind oor dat bijvoorbeeld verschillen in compressie niet registreert gaat geen enkele monitor fixen (en soms hoeft dat niet).
 
Westlake Audio staat er niet bij??? 🤥
Auratone ook niet en die Avantone afgietsels wel? 🙄
Meyer Sound HD1?...
Er is nog werk aan de winkel...

Cheers,
Exo. :mega:
Spinorama.org verzameld onafhankelijke spinorama data.
En om die data te verkrijgen, moet je specialistische meetapparatuur hebben.
Er zijn maar een handje vol onafhankelijke mensen die deze meetapparatuur hebben.
Dus ja er is nog een hoop werk aan de winkel.


Maar je kan ff googlen.
https://meyersound.com/public/pdf/pp-amie.pdf
Niet slecht, maar ook niet heel goed.

A review of the Auratone 5C Super Sound Cube
Bar en boos slecht.

Westlake BBSM-6F loudspeaker Measurements
Dat is veel geld voor een hele beroerde speaker.
 
Back
Top