Neenee, de wetenschap heeft gesproken, en heeft altijd gelijk.
Maar zonder gekheid, denk dat 99,637% van de speaker kopers een budget heeft, en daar de beste monitoren voor koopt die ie kan vinden (en of vertrouwt op de mening van soortgenoten). Een lijst afgaan om te kijken welke de beste zijn volgens de wetenschappers, en dan prijzen om je oren krijgen van heb ik jou daar slaat natuurlijk nergens op voor de meeste onder ons.
zelfde als met auto’s, ik snap dat een pagani of Koningsegg beter is dat een panda, maar ik rijd toch echt de laatste
Vroemmmmmm!
Dan ben je gewoon niet goed geinformeerd. Op elk budget is een monitor te vinden echter moet je afwegen wat voor nut het heeft om boven bedrag x een monitor te plaatsen in een onbehandelde ruimte. Bepaalde zaken zijn uiteraard betrekkelijk, maar als het op nearfields neerkomt kan je eigenlijk weinig verbloemen en zijn veel lijstjes wel accuraat. Je kan ook niet alles met autos vergelijken
Als jouw een referentie de fiat panda is, dan kijk je naar opties binnen dat spectrum en vice versa als het om een Zonda gaat.
Ben je goed geinformeerd, dan weet je dat op t laagste budget je niet kan misgaan met JBL305(niet de 306 of 30
en als je iets meer kan uitgeven, pak dan focal 50. KRK, Yamaha HS series, leuk en aardig maar niet zeker niet beter, ze exciten maar vertalen iets minder goed. Wil je beter dan dat, dan zit je rustig tegen de 1500 euro te kijken en voor studio referentie minimaal 3500-5000 euro. Alles daarboven is midfield/farfield. Dus een homestudio met een setje jbl 305 en iets als een DT990 brengt je echt al een heel eind zonder de bank de breken.
Heb je de akoestiek niet mee, investeer dan ook niet in monitors die strak vertalen. Wat enigzins kan bijdragen (niet geheel zaligmakend), zijn nearfields met dsp die REW meetingen kunnen verwerken of zelf meetingen kunnen doen zoals HK150's van neumann, niet goedkoop, wel praktisch als je niet je hele toko wil verbouwen. Andere opties zijn nearfields die kenbaar goed presteren in ruimtes die niet behandeld zijn, echter zijn die ook prijzig (geithain RL 901K of iets goedkoper amphion one 15).
Ervaring is key uiteindelijk, daarmee komt referentie en kan je met alles werken. Kijk naar daft punk's oude setup, wat leuke gear in een gare kamer, een jvc boombox en de rest is voor mastering. Als het wat minder is dan duurt het iets langer om resultaat te krijgen, als het heel goed is dan werk je sneller. Mix je eigenlijk helemaal niet bewust en heb jij simpelweg lol met je synths dan ga je je misschien wel verschil horen, maar een ongetraind oor dat bijvoorbeeld verschillen in compressie niet registreert gaat geen enkele monitor fixen (en soms hoeft dat niet).