welke monitoren?

Antwoord op alle vragen, Tannoy SRM-10b, geen sub bij nodig ;).
 
Vandaag hebben we de Eve 207 binnen gekregen, wat een mooi monitor is dat wat klank betreft, nu gaan de klanten het nog moeilijker krijgen een keuze temaken, ik vond het na de eerste luistertest fijner en gedetaileerder dan de ADAM A7x en de Focal CMS 65. Een hele mooie aanvulling in dit markt segment!! Dus als je gaat luisteren naar monitoren rond de 1000 euro ga die zeker ook luisteren!! Zeer aan tebevelen.

Helemaal mee eens: +1 voor de Eve SC207

In KRK's en Genelec's ben ik niet geïnteresseerd, en de BM5's van Dynaudio vielen bij een luistertest gelijk af. Daarna vielen de Mackie's (HR 824) en de Focal's (65) af. De Neumann KH 120A is een fijne monitor om naar te luisteren, maar kleiner dan de Eve SC207 / Adam A7X. Uiteindelijk moest ik kiezen tussen de Eve's en de Adam's. Mijn eerste ingeving was de Adam A7X, maar na iets langer luisteren (naar meerdere sounds) is het de Eve SC207 geworden. De Eve's vind ik gedetailleerder dan de Adam's, terwijl ik de Adam's ook wat gekleurd vind. De Eve's hoef ik niet de equalizen om ze in balance te laten klinken in de studio.

Een Shakuhachi sample (van de Emulator II) was voor mij doorslaggevend, die vind ik nl. echt niet goed klinken op de Adam's.

De A7X is best een goede monitor, maar voor mij is deze 2e keus.
 
Ik zocht een ''budget'' setje monitors voor in mijn kleine studio kamer (10m2). Tot op heden gebruikte ik een setje Fostex 6301B, die ik al jaren heb. Bij het afmixen gebruik ik altijd een koptelefoon.
Ik was opzoek naar een budget setje die wat meer laag geeft als de Fostex die ik nu heb. Ik zocht en alrounder, voor alle soorten muziek geschikt. Ik had een beetje rond geneusd op het internet en stuitte op de KRK rokit 8, Yamaha hs8 en de JBL lrs 308.
Aangezien ik ze eerst wilde horen alvorens ik een beslissing neem wilde ik ze beluisteren. toevallig werd er een Bax vestiging in Amsterdam geopend en heb er meteen een leuk dagje uit van gemaakt.
Ik heb er meerdere beluisterd en kwam al snel tot de conclusie dat een 8'' woofer mij te groot is voor mijn ruimte. Ik ben toen gaan luisteren naar 5'' series.
Na van alles beluisterd te hebben ben ik uiteindelijk gegaan voor de JBL lrs 305. Ik vond de KRK's en Yamaha's niet mooi klinken, in mijn oren. Ik heb al 15 jaar JBL Hifi speakers en ben erg tevreden met het merk, dat heeft mij ook overwogen om weer voor JBL te gaan.
De JBL's klinken erg strak, mooi op alle frequenties, in mijn kleine ruimte komen ze mooi tot hun recht.
Ik heb er 250 euro voor het setje betaald, voor dat geld vind je geen betere. Ik heb ze nu 2 weken in gebruik en ik kan ze echt iedereen aanraden, voor dat geld is het echt een steal!
 
Ik heb een set Dynaudio's BM15a's. Wat ik merk is dat ik het hoog nooit helemaal goed krijg omdat mijn monitors niet echt sprankelen in het hoog en ik dat automatisch ga compenseren. Ik zit erover te denken ze maar eens in te ruilen.

Welke monitors in deze klasse zouden mijn probleem kunnen oplossen?
 
Toen ik ging luisteren naar monitors had ik op mijn lijstje ook Dynaudio staan, maar deze klonken 'dof' zoals jij hierboven omschrijft. Ik heb toen voor Genelec gekozen maar deze worden door velen te agressief in het hoog omschreven.
Mijn persoonlijke ervaring is nu dat ik (in een nieuwe akoestisch behandelde ruimte) mijn monitors moet leren kennen en mijn oren moet trainen.
 
Momenteel ben ik ook monitoren aan het zoeken. Mijn huidige kamer is ongeveer 15 m² groot, maar zal binnen de komende twee jaar normaal groter zijn. Ze zouden vnl. gericht zijn op elektronische muziek (techno, house, ...).

Op mijn lijstje staan momenteel de volgende monitoren:

Adam A8X
Adam A77X (absolute maximum wat prijs betreft)
Neumann KH 120
Eve SC208

8" is wellicht wat groot, maar ik verwacht dus naar een grotere ruimte te trekken. Eens ik een ietwat deftig lijstje heb, zou ik ze ergens gaan beluisteren.

Graag jullie input en/of ervaringen met deze monitoren of andere uit dezelfde prijsklasse.
 
Ik heb me net een set Hedd type 07 aangeschaft,
Heinz Audio Dynamics is een bedrijfje opgericht door een ex-kernfiguur van Adam die blijkbaar ook de tweeter van de adam a7 heeft ontworpen.

Ervoor had ik een paar Krk Rokit 8's eerste generatie. Monitors met redelijk wat hoog en laag, klonken nogal 'larger than life ( maar niet zo erg als de 2e en 3e generatie, die duidelijk ontworpen zijn voor kostenbesparing en een groeiend dj-publiek)

ik moet zeggen dat het wel wennen is, aan de ene kant is de hoeveelheid detail, panning etc verbluffeznd, maar de nieuwe monitors zijn dood eerlijk. je krijgt wat er is. niks meer. als er een imbalans is, frequenties die clashen, dan hoor je dat onmiddelijk en genadeloos.

eerlijk gezegd vind ik het niet evident om hieraan te wennen, tijdens het creatief proces vind ik het wel aangenaam om het 'potentieel van je nummer een beetje te horen (hoe het zou klinken op een goeie soundsystem of dure hifi installatie)

In een mix situatie zal die droogheid me ongetwijfeld wel van pas komen. Maar het is toch wennen.

Ik overweeg om later een sub erbij te nemen. Momenteel gebruik ik 1 van de Krk's als Sub door er een mono mix naar te sturen die alles boven de 80 Hz weg snijdt, zo heb ik bij studio-jamsessies toch die lekker punchy krk-bass, zonder de kleuring in de rest van het spectrum.

Voor mensen die van plan zijn te investeren in studiomonitors zou ik deze tip geven: In welke mate ga je echt zelf je tracks mixen en of masteren? Veel artiesten die ik ken gaan voor de laatste mix- stap op locatie in een pro-studio, met uitgebalanceerde speakers én ruimte. Mastering laat bijna iedereen elders doen.

Ik heb zelf vroeger vrij veel opgetreden met muziek 'gemastered' en of vooraf 'gebalanceerd' op de krk's, (x aantal sporen backing, drums bas instrumenten fx apart etc en live instrumenten/synths/drumsamples) Nooit veel balans-problemen mee gehad, wel uiteraard na soundcheck en aanpassing aan de specifieke setup. En eerlijk gezegd, zonder de sub-setup vind ik de droge dure studiomonitors niet zo aangenaam om thuis op te jammen.

Vergeet vooral niet je ruimte akoestisch te behandelen,
dat doet gi-gantisch veel en hoeft echt niet duur te zijn.
in plaats van die dure auralex shit heb ik met behulp van wat planken, doek en akoestisch isolatie-glaswol 4 zuilen gemaakt die in de hoeken van de kamer staan, en 4 raam-frame panelen gevuld met hetzelfde materiaal die ervoor hangen. Sindsdien is het laag en het stereobeeld in de luisterpositie veel juister/strakker, en de klank is ook veel uniformer in de hele kamer.
 
Momenteel ben ik ook monitoren aan het zoeken. Mijn huidige kamer is ongeveer 15 m² groot, maar zal binnen de komende twee jaar normaal groter zijn. Ze zouden vnl. gericht zijn op elektronische muziek (techno, house, ...).

Op mijn lijstje staan momenteel de volgende monitoren:

Adam A8X
Adam A77X (absolute maximum wat prijs betreft)
Neumann KH 120
Eve SC208

8" is wellicht wat groot, maar ik verwacht dus naar een grotere ruimte te trekken. Eens ik een ietwat deftig lijstje heb, zou ik ze ergens gaan beluisteren.

Graag jullie input en/of ervaringen met deze monitoren of andere uit dezelfde prijsklasse.

A7X, of equivalent met sub? Zeker voor elektronische muziek aan te raden, dat diepere laag. Beetje inlezen over het plaatsen van een sub en je kan er akoestisch gezien ook nog voordeel uit halen... Dan wel eentje waarbij je de crossover kan regelen.
 
Ik ben aan het oriënteren voor nieuwe monitors. Ik heb via via goede verhalen gehoord over focal cms 65. Ik zie hier voornamelijk adam en neumann voorbijkomen. Zijn er punten waarom meeste eerder adam of neumann verliezen boven focal?

Uiteraard ga ik tegen de tijd luisteren, maar heb graag meer info vooraf.
 
Heb persoonlijk geen ervaring met die monitoren. De beste tip die ik je kan geven is, ga een set zelf met je eigen oren beluisteren.

In z'n algemeen kun je stellen dat alle monitoren in dezelfde prijsklasse min of meer vergelijkbaar zullen presteren.

Stap 1, bepaal je budget. Jouw budget ligt kennelijk tussen ongeveer 200 en 400 euro.

Stap 2, ga binnen je budget luisteren naar wat jou het meeste aanspreekt. Mackie MR524, Yamaha HS serie, misschien de IK Multimedia (iLoud) noem maar op, er is genoeg te vinden. Het is voornamelijk een kwestie van smaak. Welke eigenschappen van een monitor vind je belangrijk. Goede weergave van het laag, midden of hoog. Je zult altijd op een of andere manier een compromis moeten maken. Is de set bedoeld voor een vaste opstelling of wil je ook in zekere mate mobiel zijn?

Een set van 300 euro doet wat het moet doen voor dat geld. Uiteraard klink minder goed dan een set van 1500 euro. En die set van 1500 euro klinkt weer minder goed dan een set van 7500 euro. Dat is gewoon een feit. Je krijgt waarvoor je betaalt. Zie het als de stappen waarin je de komende jaren zou kunnen doorgroeien als je dat wilt.
 
ik heb al jaren een setje dynaudio bm6a's, ben er altijd erg tevreden over maar wil wel eens iets anders proberen. ze zijn erg fijn en klinken prima maar ik zou iets meer power willen en wil er kwalitatief niet op achteruit gaan.
suggesties?
 
oja, ik overweeg een tweedehands setje bm15 met een losse versterker.
geen idee wat voor versterker dit dan zou moeten worden.

Ik draai ze met een bryston 4b studio. Is de versterker die grotere studio's vroeger gebruikten voor de ns10's. Die ns10's heb ik ook en pas nog een 2 naar 4 passieve schakeldoos voor speakers gekocht bi een kringloop. Dus ze kunnen allebei op dezelfde versterker. Alleen is mijn bryston echt een oudje. Links en rechts zijn ook scheef dus ik moet hem reviseren.
 
Vraagje hier:

Heb nu wat ouderen en kleinere monitoren.
Nu wil ik wel wat geld spenderen om fatsoenlijke monitoren
te kopen. Ik maak vooral Elektronische muziek (house, techno,...)

Kan ik dan beter voor iets gaan met een subje (heb al wel wat gelezen),
of beter voor bv zo'n a7x achtig iets omdat het laag hier ook niet slecht is.

Wat zouden jullie doen,
veel al gelezen en de focals zouden voor hun geld in de elektronische muziek
zeer goed zijn...

Bedankt
 
JBL lsr305 lekker goedkoop en echt goed. Laat budget speakers als Yamaha en krk echt achter zich. Upgrade van jbl lsr zou zijn dynaudio of Adam en mijn wens een setje Neumann of klein en hummel 310.

Ik heb grappig genoeg de jbl lsr305 als tijdelijke tussenstap gekocht omdat ik wou upgraden van Yamaha ns40m studio naar klein en hummel 310 maar die overstap heb ik nooit gemaakt en heb de lsr305 nog steeds en inmiddels in 2 hokken draaien met sonar reference. Super speakers voor het geld en jawel, 105 euro stuk afgelopen dagen bij bekende shops!!!
 
Maar zijn deze goed genoeg?, heb een redelijk grote ruimte, beter de 308 kopen dan? Zie ze net en denk dat ik ze gewoon ga kopen, voor dat geld kan ik niet gekloot zijn...

Is helemaal iets anders dan de 'betere' (bekendere) merken.
Heb nu een setje alesis m1 mk2, is dit dan wel een upgrade?
 
Ik heb die JBL's ook al een paar jaar, en zijn qua geluid echt veel beter als de krk rokits. Voor beginners echt top monitors.

Nadeel bij de JBL's is dan wel weer dat ze qua bouw niet zo goed zijn als de krk's of yamaha's. Op wat hoger volume zijn ze bij mij niet echt meer zuiver. En hoor je de ring trillen bij gebooste frequenties rond de 200-300hz. Verder ben ik er met deze prijs zeer tevreden over. Zeker icm een mixcube en mn DT880 headphones!

Maar ik ben onderhand wel toe aan iets anders en dus aan het orienteren op de Adam A7, Dynaudio BM5A en de neumann KH120a (die laatste heb ik denk ik nog het liefste).
 
Back
Top