welke monitoren?

Hallo mensen! Na jarenlang met KRK RP5 te hebben gewerkt, is het nu tijd voor een stapje verder. Vooral omdat ik nu eindelijk een beetje een bescheiden beginnetje heb gemaakt met mixing en mastering voor de kost. Mijn budget ligt tot max ca.600 euro en ik zoek goede nieuwe monitoren vooral bedoeld voor EDM.

Nu woon ik een kleine 10 minuten van Baxshop in Amsterdam en ben ik hier vanmiddag langsgegaan om een paar speakers te testen. Ik heb hierbij naast de RP5 andere speakers geA/Bd zoals RP6, Yamaha H8, Focal Alpha 50 en Genelec 8040. Die Genelecs klonken verreweg het beste, maar zijn gewoonweg ver boven mijn budget. Het viel me eigenlijk op hoe plat die de RP5s klonken vergeleken met andere speakers. De jongen van de baxshop beviel mij de Focal Alpha 50 aan, maar toen hij ze A/Bde met KRK RP5, merkte ik op dat het volume van de Focal Alpha harder stonden dan de KRKs.
Geen goede representatie dus, want alles klinkt natuurlijk beter op harder volume, en bovendien verandert de perceptie van de frequencties op hogere volumes voor het gehoor. Toen ik dit opmerkte, zei de jongen dat het watt of voltage gelijk was en dat het dus eigenlijk niet uitmaakt. Nu weet ik niet zeker of dit klopt, maar opzichzelf vond ik die Focal Alpha 50 wel veel minder plat en beter klinken dan de RP5 b ij een wat gelijker volume. Nu vroeg ik me af of er iemand hier wellicht nog een aanbeveling heeft? :P
 
Ik zou zeker eens een 2ehands setje Mackie HR824 overwegen. 8" woofers, wat ze toch wat geschikter maakt voor EDM dan de modellen met 5" woofers. Die Focals ken ik niet, die Genelec's zijn fijne monitors, maar inderdaad van een hele andere prijsklasse. Die Yamaha's staan ook goed bekend, veel bang for buck.
 
Ik zou zeker eens een 2ehands setje Mackie HR824 overwegen. 8" woofers, wat ze toch wat geschikter maakt voor EDM dan de modellen met 5" woofers. Die Focals ken ik niet, die Genelec's zijn fijne monitors, maar inderdaad van een hele andere prijsklasse. Die Yamaha's staan ook goed bekend, veel bang for buck.

Thanks! Ben wel ba g dat dat voorlopig buiten mijn budget valt, een nieuwe is al meer dan mijn hele budget, kaat staan 2 stuks. Zal wel even mijn ogen openhouden hier, laatst zag ik ook een paar genelec 8040s hier nog weggaan voor 850 euro.

Die yamaha hs8 kon mij niet echt bekoren eerlijk gezegd.
 
Als je budget max. ca. 600 euro (voor een setje monitors) is zou ik zeker ook de Focal Alpha 65 gaan beluisteren. Ik denk dat je behoorlijk onder de indruk zult zijn als je ze vergelijkt met nearfield monitors van Adam, Eve en HEDD met dezelfde diameter woofer die 150-250 euro per setje duurder zijn.

De Dynaudio's, de Mackie's, de JBL's, de KRK's en de Yamaha's zou ik niet in overweging nemen. Dat waren nl. voor mij de merken die het eerste bij luistertesten afvielen. Genelec ken ik alleen van lang geleden, maar zijn denk ik nog steeds heel erg goed. Maar voor ca. 600 euro kun je alleen een Genelec 8020 setje kopen die 4 inch woofers hebben. Veel kleiner dus dan de 6 inch woofers van de Focal Alpha 65.

De Focal Alpha 65 kost momenteel 315 euro per stuk, maar is wellicht t.z.t. bij een 10% kortingsactie voor 283 euro te koop.

Luister ook eens naar de HEDD Type 05 die helaas met 440 euro per stuk wel buiten je budget ligt. Maar altijd nog veel goedkoper is dan een Genelec 8040. Maar als je die laatste toch in overweging zou nemen zou ik ook denken aan een HEDD Type 07 met 7 inch woofer die een Adam A7X weg blaast.

En ik zou geen goedkopere monitors overwegen dan je budget van max. ca. 600 euro. Op studio monitors moet je niet bezuinigen vind ik.
 
Ik ken eerlijk gezegd die focals niet van rond de 600 euro, maar zou er toch over nadenken of je het budget niet een beetje kunt opschroeven. Zelf ben ik van KRK RP6 overgestapt naar HEDD 05's en ben daar onwijs blij mee. Ondanks een aantal dikke synths die hier bij zijn gekomen de afgelopen twee jaar zijn die HEDDs nog altijd mijn beste studio aankoop tot nu toe. Niet te groot, maar wel erg goed bereik, ook in het laag (zelfde formaat Eve of Adam vond ik dat te weinig). Daarnaast super crisp in details, zou hem zeker eens beluisteren als dat ergens kan. Verkopers zou ik niet te veel geloven in een winkel, gewoon op je eigen gehoor af gaan en vooral ook zelf de volumes instellen met eigen muziek, of in ieder geval muziek dat je goed kent.
 
Met HEDD 05's maak je pas een echte stap vooruit met je monitors, maar die zijn (nog) buiten je budget. Maar soms / vaak is het verstandiger om even door te sparen.

Verkopers zou ik niet te veel geloven in een winkel
Er zijn uitzonderingen, maar ik kom ze niet vaak tegen (helaas)...
 
Bedankt! Genelec 8020 gaat minimaal tot 59 hz, dus die valt qua frequentiebereik sowieso af voor mij. Het basbereik van mijn KRKs is eigenlijk al te minimaal, daar een goede bassreferentie een van de belangrijkere dingen is voor mij in EDM. Die HEDD 05's zien er goed uit en vallen met een beetje langer wachten zeker wel binnen mijn budget. Het probleem is alleen dat ik er nog nooit van heb gehoord en dat ik vooral heb gemerkt (ook nu weer)dat bij speakers de meningen ontzettend subjectief zijn, ook al neem ik jullie meningen graag ten harte en waardeer ik het enorm.

Misschien nog maar eens naar Bax gaan om het zelf te beluisteren, maart goed na mijn vorige ervaring had ik inderdaad het idee dat die gozer, ondanks dat hij ontzettend klantvriendelijk en aardig was, me die Focal Alpha's een beetje probeerde ''aan te smeren'', wellicht kreeg ie er een commissie voor. Ik zou dan wel op een manier willen beluisteren dat ik in ieder geval het idee heb dat de volumes gelijkstaan (zonder een vaag technisch verhaal over dat het niet mogelijk is omdat het aantal Watt of Volt wel gelijk zou zijn).
 
Neem een toon-generator mee, en je weet meteen welke speakers afvallen. Een recent rondje bij Bax in Rotterdam bewees dat ALLE speakers een dikke onvoldoende scoren. Behalve de Genelecs (8 inch). :)

Die genelecs lijken wel erg steady te scoren bij iedereen, waren toch ook degene die bij mij het meeste indruk maakte :P Ik kan op dit moment de Focal Alpha 65 2ehands voor 450 voor 2 sets krijgen, maar overweeg nu steeds meer om toch even door te sparen.
 
Bedankt! Genelec 8020 gaat minimaal tot 59 hz, dus die valt qua frequentiebereik sowieso af voor mij. Het basbereik van mijn KRKs is eigenlijk al te minimaal, daar een goede bassreferentie een van de belangrijkere dingen is voor mij in EDM. Die HEDD 05's zien er goed uit en vallen met een beetje langer wachten zeker wel binnen mijn budget. Het probleem is alleen dat ik er nog nooit van heb gehoord ...

Over het basbereik, misschien dat je daar ook eventueel later een sub voor bij kunt zetten. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, dus kan verder niet zeggen of dat ook fijn is trouwens.

Over HEDD. Dat is een paar jaar terug opgericht door dezelfde persoon die ooit Adam is begonnen. Mocht je dus denken 'nieuw merk, niet zoveel ervaring', dat is dus niet het geval :).
 
...Na jarenlang met KRK RP5 te hebben gewerkt, is het nu tijd voor een stapje verder. Mijn budget ligt tot max ca.600 euro en ik zoek goede nieuwe monitoren vooral bedoeld voor EDM. De jongen van de baxshop beviel mij de Focal Alpha 50 aan...
De Focal Alpha's hebben een hele goede prijs-kwaliteitverhouding, dus op zich is een Alpha helemaal geen verkeerd advies. Maar hij had je Alpha 65's - met 6.5 inch wooferconussen - moeten aanbevelen, je hebt immers gezegd dat je ze vooral voor EDM wilt gebruiken. Volgens de spec's gaat de frequentierespons (+/- 3dB) van de Alpha tot 40Hz.
Bij een luistertest zou ik de Alpha 65 willen vergelijken met een Adam A7X, een Eve Audio SC207, een Genelec 8040 en een HEDD Type 05.
Maar ze vallen allen buiten je budget van max ca. 600 euro, waarvan de Focal Alpha 65 met 315 euro per stuk nog het goedkoopste is.

Met een Alpha 50 schiet je qua een lager basrespons t.o.v. een KRK RP5 natuurlijk niet veel op. Minimaal moet je het zoeken in studio monitors met 6.5-7 inch wooferconussen of liever nog met die van 8 inch.

Maar hoe groot / klein is de ruimte waarin jij werkt? En heb je deze al adequaat en in voldoende mate voorzien van akoestische materialen? Daar zou ik altijd het eerste aan beginnen alvorens te investeren in nieuwe monitoren. En dat geldt denk ik des te meer voor ruimten die kleiner zijn dan ca. 4x5 meter.

....maar zou er toch over nadenken of je het budget niet een beetje kunt opschroeven.
Duurder is niet altijd beter, maar dat vind ik met studio monitors toch anders.
De prijzen voor een goed 6.5-7 inch 2-weg near-field setje variëren tussen € 630,- (Focal Alpha 65) en € 1.580,-- (Genelec 8040). Voor een 8 inch 2-weg setje lopen de prijzen van € 736,- (Focal Alpha 80) tot € 2.444,- (Genelec 8050) ... of nog (veel) meer.

Over het basbereik, misschien dat je daar ook eventueel later een sub voor bij kunt zetten.
Ik ben super enthousiast over de Neumann KH 120 A (= een verbeterde Klein & Hummel O 110), maar die mist helaas voor EDM met zijn 5.25 inch wooferconus te veel laag. Maar die zou je bijv. wel kunnen combineren met een KH 805 subwoofer die laag (+/- 3dB) tot 18 Hz gaat. Maar deze combinatie met 1 sub kost € 2797,- én het is eigenlijk beter om 2 sub's te plaatsen...
Een interessant artikel over sub's is wellicht - "The Elephant In The Control Room" - van SOS Magazine:
https://www.soundonsound.com/techniques/elephant-control-room

Zelf heb ik een voorkeur voor een 2-weg (óf 3-weg) monitor setje zónder subs...

gewoon op je eigen gehoor af gaan en vooral ook zelf de volumes instellen met eigen muziek, of in ieder geval muziek dat je goed kent.
En minstens een half uur luisteren (naar zoveel mogelijk instrumenten van je muziek)! Een punt is wel vind ik dat niet iedereen weet wanneer iets goed klinkt...Als je dat van jezelf weet is het verstandig om iemand mee te nemen die dit wel weet. Ik ga ook meestal samen met iemand luisteren en dan zijn we het vrijwel altijd wel eens met elkaar welke monitor (in een bepaalde prijsklasse) we het beste vinden.
En geen mp3'tjes luisteren die ze voor je op schijf hebben klaar staan.

Die HEDD 05's zien er goed uit en vallen met een beetje langer wachten zeker wel binnen mijn budget. Het probleem is alleen dat ik er nog nooit van heb gehoord en dat ik vooral heb gemerkt (ook nu weer)dat bij speakers de meningen ontzettend subjectief zijn, ook al neem ik jullie meningen graag ten harte en waardeer ik het enorm.
Zie de opmerking van kobuz over HEDD in post #2110
En ik voeg er aan toe dat de eigenaar / grondlegger van Eve Audio ook betrokken was bij de oprichting van Adam...
Het zijn allemaal producten met de "Deutsche Gründlichkeit" (en dan moet het wel goed zijn ;))
En het is inderdaad vaak zo dat de meningen over monitors ontzettend subjectief zijn. Gewoon alle meningen verzamelen en in combi met eigen ervaringen je conclusies daaruit trekken.

Misschien nog maar eens naar Bax gaan om het zelf te beluisteren....
Misschien, maar als het weer dezelfde monitors zijn schiet je er zeer waarschijnlijk niet veel mee op.

....maart goed na mijn vorige ervaring had ik inderdaad het idee dat die gozer, ondanks dat hij ontzettend klantvriendelijk en aardig was, me die Focal Alpha's een beetje probeerde ''aan te smeren''
Dat heb ik ook weleens bij Bax gehad, maar die Focal Alpha's hadden geen verkeerd advies hoeven zijn als hij de Alpha 65's had aanbevolen. Maar dan nog zou mijn advies geweest zijn om in ieder geval nog iets door te sparen voor een setje monitors van min. 1000-1100 euro.

Neem een toon-generator mee, en je weet meteen welke speakers afvallen. Een recent rondje bij Bax in Rotterdam bewees dat ALLE speakers een dikke onvoldoende scoren. Behalve de Genelecs (8 inch).
Je bedoelt zeker de Genelec 8050 (€ 1222,- per st.) of de Genelec 8350 (€ 1889,- per stuk). Dat is natuurlijk een heel andere prijsklasse. Die mogen voor dat geld dan ook wel (iets) beter scoren dan zeg maar een setje studio monitors van ca. € 1.000,-.
Maar dat ALLE speakers een dikke onvoldoende scoren vind ik echt onzin.
En als budget dan toch geen dealbreaker is zou ik ipv Genelec's - voor de wat grotere studio - het liefst een 3-weg setje Neumann KH 310A's (= een verbeterde Klein & Hummel O 0300) naast een 2-weg setje nearfield's (erbij) willen hebben.

maar overweeg nu steeds meer om toch even door te sparen.
Dat lijkt me een goed plan!
Gaandeweg heb ik heel veel monitors beluisterd. Ik ben zelf het meest enthousiast over de monitors van Eve Audio (SC207 / SC208 ), maar om opnieuw een weloverwogen keuze te kunnen maken zou ik ze nog eens naast de Genelec's (8040 / 8050) en de HEDD Type 07 willen horen. Een HEDD Type 05 vind ik zelf te klein.

Een Adam S2V heb ik nooit beluisterd, maar dat lijkt me ook een fantastische monitor...maar kost € 1.749 per st.

Tip:
Ze hebben bij Bax niet alles op voorraad of voor demo gereed klaar staan, maar als het goed is kunnen ze dit op verzoek wel voor je regelen. Gewoon even zeggen welke monitors je graag a-b met elkaar wilt vergelijken. Maar reken er niet op dat ze er dan ook gelijk een weekje later allemaal voor je klaar staan, want dáár gaat helaas vaak wat fout. Maar goed, jij woont maar een kleine 10 minuten van Bax A'dam vandaan...en dan is het minder erg als je er - 1 of 2 keer - voor niets heen bent gegaan.

Laat svp nog even weten welke keuze je tzt gemaakt hebt.
 
Laatst gewijzigd:
Neem een toon-generator mee, en je weet meteen welke speakers afvallen. Een recent rondje bij Bax in Rotterdam bewees dat ALLE speakers een dikke onvoldoende scoren. Behalve de Genelecs (8 inch). :)


Die genelecs zijn goeie monitors maar wil niet zeggen dat die andere monitors of speakers niet goed genoeg zijn om muziek te maken.

De vraag is hoe diep wilt ie gaan, om muziek te componeren heb je niet dure speakers nodig tenzij je afmixen primaire doel is en focusen op zeer kleine details wat niet goed hoorbaar is bij goedkope speakers dan is maar één optie.
 
Tip:
Ze hebben bij Bax niet alles op voorraad of voor demo gereed klaar staan, maar als het goed is kunnen ze dit op verzoek wel voor je regelen. Gewoon even zeggen welke monitors je graag a-b met elkaar wilt vergelijken. Maar reken er niet op dat ze er dan ook gelijk een weekje later allemaal voor je klaar staan, want dáár gaat helaas vaak wat fout. Maar goed, jij woont maar een kleine 10 minuten van Bax A'dam vandaan...en dan is het minder erg als je er - 1 of 2 keer - voor niets heen bent gegaan.

En ga vooral niet in het weekend want dan is iedereen vanalles aan het uitproberen.
Beste is op een ochtend door de weeks.
 
Heb zelf Genelec 8351's. Zeer blij mee. GLM 3 is gewoon eindbaas. Bass extension van deze rakkers ook en zo retestrak.
Continu een glimlach en vertalen erg goed naar andere systemen. Kost een fikse duit.
Desalnietemin de beste investering die ik ooit heb gedaan in mn studio. DA converters zij ook top. Want matched met speaker door Genelec zelf.
Stuur ze aan via AES/EBU
 
Kost een fikse duit.
ca. 6000 EUR per 2, maar dan heb je ook wel wat moois! 8~ Ze lijken slechts één speaker te hebben, maar het is een coaxiaal ontwerp zie ik. Geen speakers voor de gemiddelde hobbyist vermoed ik. ;)
 
Achter de aluminium flappen zitten racetrack shaped woofers. 2 per monitor.
In het midden een 5 inch mid met daarin een tweeter.
Soort 4 weg dus. Gaan echt laag maar dan wel gericht.
Bijzonder staaltje engineering van de Finse meesters
 
JBL lsr305 lekker goedkoop en echt goed. Laat budget speakers als Yamaha en krk echt achter zich. Upgrade van jbl lsr zou zijn dynaudio of Adam en mijn wens een setje Neumann of klein en hummel 310.

Ik heb grappig genoeg de jbl lsr305 als tijdelijke tussenstap gekocht omdat ik wou upgraden van Yamaha ns40m studio naar klein en hummel 310 maar die overstap heb ik nooit gemaakt en heb de lsr305 nog steeds en inmiddels in 2 hokken draaien met sonar reference. Super speakers voor het geld en jawel, 105 euro stuk afgelopen dagen bij bekende shops!!!

Eens, zelfde hier. Ook draaiend met sonar reference. Ze klonken al lekker maar met room correctie had ik spontaan een set MK3 staan, deze monitors zijn eigenlijk te goedkoop. Mis wel sublaag maar welke monitors geven wel accuraat weer onder de 40 hz?!

Trouwens de luister opstelling in muziekwinkels is mij voldstrekt een raadsel. Nearfields ver uit elkaar, verschillende hoogtes, posititie ook vreemd en verschillend volumes en dan mp3 tjes die eruit gallen. Daar kan ik echt niets op vergelijken
 
Eens, zelfde hier. Ook draaiend met sonar reference. Ze klonken al lekker maar met room correctie had ik spontaan een set MK3 staan, deze monitors zijn eigenlijk te goedkoop. Mis wel sublaag maar welke monitors geven wel accuraat weer onder de 40 hz?!

Trouwens de luister opstelling in muziekwinkels is mij voldstrekt een raadsel. Nearfields ver uit elkaar, verschillende hoogtes, posititie ook vreemd en verschillend volumes en dan mp3 tjes die eruit gallen. Daar kan ik echt niets op vergelijken
Is de JBL LSR308 niet een betere keuze dan, qua sublaag?
 
Gaat 't om het 'lekker(der)' klinken of om een eerlijk beeld?
 
Back
Top