Keyboard versie van de Paia Fatman

Synthfreak

ff lekker resoneren
Lid sinds
31 Maart 2002
Berichten
297
Locatie
Brabant
Hey luitjes,

Zoals jullie misschien wel vernomen hebben ben ik momenteel bezig met het bouwen van een Keyboard versie van de PaIa Fatman analog MIDI synth. Nou leek het mij wel aardig om jullie via deze thread op de hoogte te houden zo dat jullie het hele bouw proces kunnen volgens en misschien zelfs mee kunnen bouwen. Lijkt jullie dit wat? Laat het ff weten.

Groetjes Synthfreak:)
 
Eeeeejjjjjh dat is heel mooi,

Misschien wat foto's van je vorderingen of heb je geen didgi toestel?
 
Ja daar zat ik al aan te denken, en een kleine bouw instructie voor de echtte die hards. Ofzo iets.
 
Heej das leuk!

Daar wil ik ook wel meer van weten.

Wat voor spullen heb je eigenlijk nodig om zoiets te doen? Want met alleen dat bouwpakket, een goedkope soldeerbout, en een multimeter red je het vast niet.

Waar haal je een toetsenbord vandaan dan? Die zie ik bij paia nergens op de site staan!
 
Het toetsenbord, dat ben ik dus zelf aan het maken. Ik zal in deze eerste post uitleggen hoe je de witte toetsen maakt. Het klavier bestaat uit 3 octaven, van C tot C. Als uitgangs punt voor deze toetsen nemen we Klavierbeleg van een piano. Dit is bij de meeste pianozaken wel te krijgen, zolang je maar niet zegt dat je het gaat gebruiken voor een synthesizer. Daarnaast gaan we voor de toetsen eiken houten blokjes van 200mm lang, 30mm hoog en 22 mm breed gebruiken. Als je deze keurig op maat hebt gezaagd, wel meubelhout gebruiken anders trekken ze krom. Kun je ze gaan aftekenen, dit doe je door hetklavier beleg op het blokje te leggen en er met een podloodje langs af te trekken. Deze ga je dan uitzagen. moet je echt gewoon met een fijn vertande houtzaag doen, geeft het mooiste resultaat. Daarna mooi bij schuren. Ik heb hieronder een foto gepost. Ik heb er nog een aantal meer van het hele bouwproces van het klavier maar dat wordt te gek om die allemaal hiet te plaatsen. Als je ze wilt zien wil ik ze graag doormailen.(Paulvanvenrooij@hotmail.com)
 

Attachments

  • klavier synthforum.jpg
    klavier synthforum.jpg
    13 KB · Bekeken: 128
Hier toch nog een foto die het klavier iets duidelijker weergeeft.
 

Attachments

  • klavier 2 synthforum.jpg
    klavier 2 synthforum.jpg
    13,9 KB · Bekeken: 128
Origineel geplaatst door glennplumber
Ziet er netjes uit !! Vaker gedaan ??

Nee zit het wiel opnieuw uit te vinden, wat bezield mij eigenlijk maar het wordt vast een aardig ding. Na het weekend hoop ik de zwarte toetsen klaar te hebben. Ben nog in afwachting van mijn toetsbeleg.

Groetjes synthfreak
 
Zal ook wel lekker spelen. Hout is wat zwaarder dan het plastic wat op de meeste synths wordt gebruikt.

Hoe ga je de rest van het mechaniek maken? En de electronica? Is dat gewoon een setje contactjes onder de toetsen met weerstandjes ertussen? Of zijn er betere manieren om dat te maken?
 
Origineel geplaatst door 4-Tek
Zal ook wel lekker spelen. Hout is wat zwaarder dan het plastic wat op de meeste synths wordt gebruikt.

Hoe ga je de rest van het mechaniek maken? En de electronica? Is dat gewoon een setje contactjes onder de toetsen met weerstandjes ertussen? Of zijn er betere manieren om dat te maken?

Met weerstandjes is een methode gewoon voltage controlled maar niet erg stabiel. Ik ga een stukje electronica gebruiken wat ik in polen heb gekocht. Dit is PIC based Midi systeem dat gebruikt maakt van Raster techniek. Je hangt hier gewoon 37 schakelaartjes aan en klaar is je 'keyboard' deze link ik daarna aan een fatman,bou het geheel in een mooi kastje. En je synthesizer is klaar. Simpel gezegd dan komt stiekum een hele boel kleine dingetjes bij kijken alleen met het ontwerp ben ik al zo'n 50 uur bezig geweest, inclusief tekenen.

Dit MIDI printje is te krijgen bij Roman Sowa het werkt perfect, hieronder een afbeelding van het Stukje electronica. Zijn internet site: http://membres.lycos.fr/romcio/

Groetjes Synthfreak
 

Attachments

  • midi4top.jpg
    midi4top.jpg
    29,6 KB · Bekeken: 130
als je schakelaartjes gebruikt heb je toch geen velocity en/of aftertouch gevoelig keyboard? of zijn het aanslag en druk gevoelige schakelaars?
 
Nee, dit vindt ik ook erg balen maar, ik ben wel bezig dit probleem op te lossen maar. Dat ie niet aanslag gevoelig is vindt ik niet z'on probleem. Maar aan die velocity wordt gewerkt. En daarnaast is het natuurlijk zo, dat je altijd beperkingen hebt als je zelf iets bouwt. Maar het is bij mij dan ook de lol van het bouwen. En niet zo zeer de synth op zich, zo vet is een FATMAN nou ook weer niet. Maar het spelen op een zelfgebouwde synth heeft natuurlijk wel zo z'n charmes.

Groetjes Synthfreak

P.S. Als iemand Nog leuke ideeen of aanvullingen heeft ik hoor ze graag.
 
Back
Top