Mijn EHBO project

bait

Ingeburgerd
Lid sinds
9 mei 2017
Berichten
54
Locatie
Aan de dijk
Hoi,

Ik ben al een poosje bezig met een idee om in een EHBO box modulaire systeem in te bouwen. Het leek me eigenlijk wel leuk om dit projectje hier te delen aangezien er behoorlijk wat uitdagingen zijn, input is dus altijd welkom alleen ben ik nogal fucking eigenwijs.. sorry :D

Het idee is ontstaan voor de gein. Ik heb weinig verstand van elektra op componenten niveau dit maakt de uitdaging wat groter en duurder.

Wat had ik in gedachte toen ik knetter stoned was:mega:
De naam:

First aid freak box
Wat moet deze kunnen?
Ik wil graag een compleet iets maken. In het vliegtuig, trein of op visite lekker freake op je first aid freak BOX:D:D
-De box moet via USB3! te voeden en te laden zijn.
-Hij moet 2uurtjes kunnen spelen op de accu's
-Ingebouwde versterker met 4 speakers. ( 2 tweeters, 2 full range ) dmv crossovertjes
-drums voices
-Synth
-1x 8step drum trigger en 8step CV sequencer
-MI cloud
-audio mixer 3 analoge en 2 stereo kanalen en aux return.

Een kleine uitdaging.:biertje:

Voeding USB 5volt naar dual 12volt met lage ripple noise.

Ik begon met de voeding, ik zocht toch wel iets wat minimaal 500mA kan leveren op de +12v -12v en uiteraard mocht ook de 5volt niet ontbreken.
via wat zoek werk kwam ik uit op wiggler en hier kwam ik wat ideeën tegen en hier ben ik mee aan de slag gegaan.

Ik heb op dit moment een prototype voeding gemaakt die van 5volt naar dual 12volt gaat en die 500mA kan leveren. Deze heb ik 3uur lang getest met 450-500mA load.

687474703a2f2f6936382e74696e797069632e636f6d2f32686f757179722e6a7067


Als 5volt gebruik ik een printje uit een kwaliteits- USB powerbank, dit is perfect. Klein printje die zowel laad als spanning levert. ik hoef dus geen apart circuitje hiervoor te bouwen. Hier gooi ik meerdere 3.7volt batterijen op zodat ik een aardig accu pakketje krijg met veel mAh, er zullen 2x van deze accu pakketjes inkomen. 1x voor de versterker module en 1x voor de modules aan te voeden.

Onboard geluid.
Het eerste idee was om een oude bluetooth speaker te slopen die nog werkte, deze heb ik gesloopt maar ik vond de kwaliteit echt om te huilen dus heb ik via Ebay uit China een los 50watt stereo versterker module gekocht en 2 kleine crossover printjes + 2x 1,5inch tweeter + 2x 1,5inch full range drivertjes. Deze moeten links en rechts boven in gaan komen in de box. Helaas is het allemaal nog niet binnen dus kan ik hier verders nog niks over zeggen anders dat het akoestisch een uitdaging wordt om het nog een klein beetje leuk te krijgen met 1,5inch. De stroom zal deze via een aparte accu pakket krijgen zodat deze los staat van het modulair.

Drums
Als drum geluiden heb ik 2 Erica Pico drums besteld, het formaat en wat ie kan... zelfbouw kan hier niet tegenop.

Synths
Ik heb verders nog geen idee wat ik moet doen kwa VCO,LFO,ADSR,VCA ect.... de ruimte is zeer beperkt dus ik zat aan zelfbouw te denken.
Ik ben wel een MI Elements aan het bouwen.. misschien dat ik deze gaat gebruiken maar hijs vrij groot.

Step seq
Als step seq heb ik ook nog geen idee. Ik zag wel de MFOS 16step rot maar ik denk dat deze te hoog gegrepen is voor mij als zelfbouw aangezien ik geen PCB's hiervan kon vinden, is simpel circuitje gaat wel maar zoals dat is voor mij echt te ingewikkeld;) Ik zag ook de baby 8step maar dan zou ik er 2 moeten hebben en kwa maat wordt dat lastig, een andere gedachte is om er zelf 1 te bouwen, deze circuits zijn vrij simpel zag ik en via Arduino is ook nog een optie maar liever niet. Look mum no computer heeft ook nog wat leuke ideeën hiervoor.

Audio mixer
Mixer wordt ook een leuke uitdaging, deze wordt denk ik ook DIY, ik heb me nog niet super hierin verdiept, De wensen zijn 3x analoog, 2x stereo, aux return en master out met led indicatie. Via ebay en google heb ik al wat ideeen hiervoor, het moet allemaal in max 20hp komen, ik wil ook de aan/uit schakelaar maken voor de amp module.

Er komen dus sowiezo 3 vaste modules in.
-20hp audio mixer module
-bovenkant links en rechts 2x 8hp speaker module

Om een indruk te geven hierbij een paar foto's

687474703a2f2f6936352e74696e797069632e636f6d2f32767369326b6e2e6a7067


687474703a2f2f6936352e74696e797069632e636f6d2f326c38616b78782e6a7067


Ben benieuwd naar jullie reactie's/ideeën.
 
ziet er nu al super leuk uit!!

voor lfo/EG/basic vco: kijk s naar de Maths, die kan dat allemaal en meer.
voor DIY opties hiervan kan je ook de Toppobrillo dual function generator 281 maken, of de Befaco Rampage.
 
Een Math heb ik in m'n main setup, is indd een optie voor tijdelijk. Uiteindelijk moet hier it's DIY in komen.
 
Leuk project, ik hoop dat je even een video plaatst als het helemaal af is. :)
Over de sequencer, kijk 'ns naar een oplossing met twee keer een 4017. Ik denk dat zoiets het eenvoudigst is om te maken.
 
Ik ben vooral benieuwd of je 'een koffer met draadjes' het vliegtuig in krijgt...
 
Leuk project, ik hoop dat je even een video plaatst als het helemaal af is. :)
Over de sequencer, kijk 'ns naar een oplossing met twee keer een 4017. Ik denk dat zoiets het eenvoudigst is om te maken.

Ik heb de cd4017, 4022, 4046, 4093. paar weken geleden besteld op Ebay, nog niet binne maar ik wilde hier zeker mee gaan spelen.

Ik ben vooral benieuwd of je 'een koffer met draadjes' het vliegtuig in krijgt...
Haha :smeris:
Ja hoor, geen zweet, gewoon vantevoren aangeven.
AUB:D
Tof. VD zomer lekker mee naar buiten.
Juist je snap hm:mega:
 
... step seq ... 16step
Nog een ideetje waar je misschien wat aan hebt, kijk even hier. Onderaan de pagina de basis van een eenvoudig ontwerp door Scott Stites, een bekende synth-DIY'er. Let erop dat P1 ... P4 en PREEN aan massa liggen, Stites geeft dat zelf ook al aan in z'n volgende post. Misschien een alternatief voor een oplossing met 4017's, deze is ook simpel te bouwen.


Edit: kijk ook even hier, deze is weliswaar 8 step, maar wel met 4 kanalen. Misschien ook bruikbaar.
 
Laatst gewijzigd:
@Disharmonic
Bedankt voor deze info, ik heb wat IC bijbesteld n.a.v dat ontwerp van Scott Stites, de andere 8step seq met 4 kanalen is volgens ook wel wat, gelijk 4 kanalen das voor drum geluiden voldoende. Welke 7408 IC wordt daar eigenlijk gebruikt?
 
7408 IC

Goed gespot! De keuze voor dat IC ligt inderdaad niet direct voor de hand, ik lees op het forum van electro-music.com dat daar dan ook kritiek op is. De oplossing is simpel, hou het op cmos en gebruik een 4081.

(wel een beetje vervelend als je weer wat bij moet bestellen, of je moet het geluk hebben dat je in de buurt nog een winkeltje hebt waar je componenten kunt halen)
 
Goed gespot! De keuze voor dat IC ligt inderdaad niet direct voor de hand, ik lees op het forum van electro-music.com dat daar dan ook kritiek op is. De oplossing is simpel, hou het op cmos en gebruik een 4081.

(wel een beetje vervelend als je weer wat bij moet bestellen, of je moet het geluk hebben dat je in de buurt nog een winkeltje hebt waar je componenten kunt halen)

Bedankt, ik heb hem ondertussen gevonden. Ik bestel het meeste bij Ebay / mouser / digikey. Dit soort IC'tjes haal ik meestal van Ebay.:P
 
Division 6 – Eurorack Dual Sequencer Kit
Ziet er goed uit als je een bouwpakket wilt. Ik zou het overwegen, er valt bij jouw project nog genoeg te knutselen en je hoeft niet voor alles opnieuw het wiel uit te vinden.
 
Ziet er goed uit als je een bouwpakket wilt. Ik zou het overwegen, er valt bij jouw project nog genoeg te knutselen en je hoeft niet voor alles opnieuw het wiel uit te vinden.
haha inderdaad, kon het niet laten en heb hem al besteld xD
 
Onboard geluid (...) Deze moeten links en rechts boven in gaan komen in de box (...) dat het akoestisch een uitdaging wordt om het nog een klein beetje leuk te krijgen
Misschien is het mogelijk om dit juist outside de box te doen? Hangt af van de precieze afmetingen van je speakertjes en hoeveel ruimte je hebt in de koffer, maar zou het mogelijk zijn om op die plekken boven in de koffer opvouwbare speakerkastjes op te bergen? Bij gebruik vouw je de kastjes uit en die hang je met één of andere constructie aan de buitenkant van de koffer, als een soort "oren". Je bent dan een minuutje kwijt om dit op te zetten als je wilt spelen, maar dan kun je wat grotere speakerkastjes gebruiken die waarschijnlijk beter klinken dan met de speakertjes in de koffer.

Een box zoals dit, maar dan natuurlijk kleiner. En er zijn misschien nog wel andere manieren hiervoor te bedenken.

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top