Synth gebruikt door Joy Division

At a later date van de compilatie cd "Short Circuit Live At The Electric Circus" gaat toch ook redelijk de punk kant uit...
En de lp van "Stiff Kittens" heb ik ook ergens staan
 
Een maatje van me had een CD met alleen punk nummers. Die zoek ik op vinyl, want punk draai ik alleen op vinyl. Volgens hem was dat de eerste LP, dat was ook zijn enige punkCD. Die had hij gekocht omdat hij een groot joy division fan was. Het waren wel allemaal studio opnames. Ik kan het m'n maat ook niet meer vragen, want die heeft 3 jaar terug een auto ongeluk gehad.
 
Laatst gewijzigd:
Wacht even, als ouwe waver moet ik me toch even mee bemoeien!
Joy Division niet van deze tijd? Die waren hun tijd ver vooruit...en nog steeds is hun invloed hoorbaar waar denk je dat bands als:
Blockparty, The Editors, Franz Ferdinand, The Killers hun saus vandaan halen?
Kun je goed horen dat deze bands niet die rauwe edge aan hun sound hebben, misschien omdat ze te goed kunnen spelen?
En Blue Monday van New Order vind ik echt geweldig...en dat zonder Ian Curtis!
 
Een maatje van me had een CD met alleen punk nummers. Die zoek ik op vinyl, want punk draai ik alleen op vinyl. Volgens hem was dat de eerste LP, dat was ook zijn enige punkCD. Die had hij gekocht omdat hij een groot joy division fan was. Het waren wel allemaal studio opnames. Ik kan het m'n maat ook niet meer vragen, want die heeft 3 jaar terug een auto ongeluk gehad.

Ik heb al die opnames wel, maar ik kan ze niet voor je op vinyl persen helaas.
 
ik prefereer ""unknown pleasures"" , van joydepression.
geweldige lp
 
Wat punk en JD betreft zit het volgens mij zo: JD is in het begin geïnspireerd door de punk (zijn ze elkaar niet tegengekomen bij een concert van de Sex Pistols?), en dat hoor je ook nog wel aan de oudste tracks. Daarvan is echter niets terecht gekomen op de eerste lp, Unknown pleasures, en natuurlijk al helemaal niet op Closer. Wil je ze toch, zoek dan op de verzamelaars van erna: Still (b-kantjes, livetracks, overig) en Substance (singles, goede tracks, overig).

Maar goed, volgens mij: als je Warsaw 'punk' noemt, dan mogen Failures, Interzone, Ice Age, Glass, Walked in line, The kill en Something must break ook wel. En met een iets ruimere definitie valt misschien zelfs de postpunk van nummers als Disorder, She's lost control, Interzone, (delen van) Twenty four hours, Ceremony, Leaders of men en Novelty er nog wel onder.

Nou zou ik alleen even een goede chronologische lijst van alle JD-nummers moeten kunnen vinden...
 
Warsaw?

Die was ooit bedoeld als eerste LP (opgenomen in 1978 ) maar is toen niet verschenen. In 1994 is hij alsnog uitgekomen op cd en vinyl.

http://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_(Joy_Division_album)

Maar dit album is dus samengesteld uit opnamen die ook al op andere cd's zijn verschenen (Unknown pleasures, Still and Substance), die vervolgens in de oorspronkelijke volgorde van Warsaw geplaatst zijn. En dan is er ook nog een track uit 1980 aan toegevoegd (dus van twee jaar later). Die bonustracks (een demo uit 1977) zijn dan misschien nog wel het interessantste - en waarschijnlijk ook het meest punk.
 
Het was niet warsaw die CD van mijn maat had een andere hoes. zal er eens naar op zoek gaan (vinyl). Ik ben ook nog steeds op zoek naar die belgiese wave band: la muerte dat vind ik een van de beste wave bands die ik ooit hoorde. Ik kocht vroeger nooit wave omdat ik een hoop wave vrienden had, dus ik ging gewoon bij hun luisteren. En zij gingen bij mij weer punk/hardcore luisteren. Ik mis het wel hoor die zwarte suikerspin hoofden. Ik vind de gothic toch weer iets te gekunsteld
 
Laatst gewijzigd:
hungry so angry.
was dat niet van la muerte. heb ze toen live gezien, kort maar heftig optreden 1/2 uur of zoiets als ik het me goed herinner.
was een goeie band, zou ik ook nog wel eens een nummertje van willen terughoren
 
Op een JD-site die vrij compleet lijkt te zijn, vind ik trouwens de volgende gearlist van synths:

Joy Division Synthesizers
ARP Omni 2
ARP Solina String Ensemble
Powertran Transcendent 2000
ETI
Melodian (?)
effects: Melos echo; MXR 10-band graphic equalizer; chorus flanger; Altair PW-5 power attenuator.
Bron: http://www.joydiv.org/eqpt.htm

Geen 2600 hier, en eigenlijk lijkt me dat ook wel logisch: klinkt een beetje duur en 'high-end' voor Joy Division! (maar ge wit ooit nie wat iemand toevallig de studio insjouwt, natuurlijk)

En dan zal ik ook gezellig even de covers van alle 'echte' albums naast elkaar zetten (dus geen verder herhalende complities, bootlegs, en dergelijke). Wordt het ook een mooi complete thread van. :)

Unknown pleasures (1979)
Unknownpleasures.jpg


Closer (1980)
Joy_Division_Closer.jpg


Still (1981)
Still1981.jpg


Substance (1988)
Joy_Division-Substance_(album_cover).jpg
 
Ik zit net een boek te lezen waarin de drummer ge-interviewd wordt. Martin Hannet (producer) gebruikte zo ongeveer als eerste de AMS delay (vroege digitale delay) die ook een sample optie had. Die optie is ook op bepaalde nummers van JD gebruikt. Die AMS is ook in samenspraak met Martin Hannet (een echte freak) ontworpen.
Tevens was Hannet helemaal gek van de Marshall Time Modulater. Daar zat hij uren mee te kloten in de studio. De bandleden werden er kompleet gek van en noemden het ding de Marshall Time Waster. :D

Trouwens, die hele sound van JD is door Hannet "bedacht". De band vond het eigenlijk helemaal niks zoals het allemaal klonk. Pas bij Atmospheres waren ze er een beetje aan gewend.
 
Ik heb hier een ARP Omni 2 staan. En daar tover je zonder enige moeite die Joy Devision stringetjes uit. Als je er dan ook nog een chorus overheen gooit is het helemaal klaar:)
 
volgens mij werd de powertran 2000 (door rombraz hier ter forum aangeboden) ook door jd gebruikt.
 
Live gebruikte ze op de drums de Synare van Star Instruments om het spuitbus geluidje op 'She's Lost Control', live te doen. Die wou ik altijd al eens hebben...
 
[ame="http://video.google.de/videoplay?docid=7364382083623348500"]BBC_-_Factory_-_From_Joy_Division_To_Happy_Mondays.avi

fijlmpje over factory records met oa joy division, new order, happy mondays
 
Back
Top