CS1x

G

G-Lôc

Guest
Hallo,

Ik ben G-Loc en ben hier terecht gekomen op advies van iemand met wie ik regelmatig dingen smaen doe op gebied van muziek productie. Ik ben sinds enige tijd bezig een hip hop cd te maken om in eigen beheer uit te brengen. Ik heb er niet echt een idee van of ik een aanwinst ben voor jullie, op het gebied van vragen beantwoorden. Ik weet niet echt veel en zal voorlopig waarschijnlijk wel voornamelijk vragen stellen in plaats van beantwoorden. Mochten er vragen zijn die ik echter wel kan beantwoorden dan zal ik dat zeker doen.

Dan nu; Mijn vraag:
Ik wil een goede synth kopen die goed geschikt is voor het maken van Hip Hop. Ik kan een Yamaha cs1x voor €200,= kopen maar weet niet of ik hier een, voor mijn beoogde doel, goede koop aan heb. Ik twijfel tussen deze, een Novation K station en de Microkorg. Ik werk met Reason 2.5 maar wil over gaan naar Cubase omdat ik de softsynths van Reason zat ben

ADVIES ZEER GEWENST..!!8>
 
Ik zou de CS1x laten varen, zeker als je hiphop aan 't maken bent. 't Was een aantal jaren geleden een redelijke budget synth, maar dan voornamelijk voor het dance genre. Ten tweede vind ik dat er veel te weinig te tweaken valt aan de geluiden. Daarnaast vind ik ze ook niet geschikt voor hiphop. (Mocht je 'm trouwens toch willen hebben, je kunt ze volgens mij 2dehands ook wel goedkoper krijgen.

De K-Station zou al een betere optie zijn, daar kun je in ieder geval vette bassen uit halen en is zeker geschikter voor hiphop in mijn ogen.

Met de Microkorg heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je helaas niet meer over vertellen.

Anderzijds denk ik dat 't ook zeker de moeite waard is om verder te sparen en een betere bak aan te schaffen, maar ik weet niet hoe je financieën in elkaar steken...;)
 
welkom op het forfum en vragen zijn ervoor om beantwoord te worden en dat nog gratis ook ;)
 
De CS1x word idd als "dance" synth bestempeld. Er word gezegd dat de samples die er in zitten gericht zijn op dance muziek... ik ben het daar niet echt mee eens, Als je gaat lusiteren naar bijv de drum kits dan mer je al gouw dat het niet puut dance is er zitten gewoon pop/hip hop etc drumkits in. De overige geluiden zijn voornamelijk Zaagtand/pulse samples en de cs1x bevat ook nog alle standaard xg geluiden. Niet echt dance gericht dus gewoon standaard, de presets zijn wel allemaal goed te gebruiken in dance maar ook in andere stylen.

Of ie geschikt is voor hip hip daar kan ik niet over oordelen daarvoor ken ik de stijl niet goed genoeg. Maar ik zou zo zeggen zoek op internet naar voorbeeld geluiden.

Hier staat trouwens een review die ik een hele tijd geleden geschreven heb over de cs1x met wat voorbeeld geluiden (wel dance gericht:))

http://www.blinx.nl/cs1x.html
 
Als je nog zo weinig gear hebt en voor hip hop wilt gaan dan is het denk ik verstandiger om in 'beats' te investeren.
Er zijn genoeg softsynths waar je je geluiden uit kunt trekken en daar zitten ook vette bassounds bij.
Hip hop is vooral een sample-industrie met allerlei freaky beats en aparte (meestal gesampeld/gej...tte) melodielijntjes.
Een softsampler is niet echt nodig omdat je je beats heel goed als audio in Cubase (SX) kunt zetten en bewerken dus mijn advies is om voor dat geld een tweetal goede sampel cd's aan te schaffen. (de betere sampel cd's kosten 89 euro per stuk).
Ik weet het, 't klinkt minder romantisch, minder leuk en voor je gevoel duur om 2 sampel cd's aan te schaffen i.p.v. een synthesizer maar geloof me, daar heb je in dit stadium verreweg het meeste aan.


Succes met je keuze,


gr. Tom
 
Re: CS1x

Origineel geplaatst door G-Lôc
Mochten er vragen zijn die ik echter wel kan beantwoorden dan zal ik dat zeker doen.

Dan nu; Mijn vraag:
Ik wil een goede synth kopen die goed geschikt is voor het maken van Hip Hop.
ADVIES ZEER GEWENST..!!8>

hio G
welkom op het "welke-synth-moet-ik-kopen-forum"

om goede muziek te maken zou je ze eigenlijk allemaal moeten kopen.

Dan nu, mijn vraag.
wat moeten die synth & softsynths van cubase kunnen waar reason voor jou in tekortschiet ?

grz jzz
 
Re: Re: CS1x

Re: Re: CS1x

Origineel geplaatst door JazzMann
hio G
welkom op het "welke-synth-moet-ik-kopen-forum"

om goede muziek te maken zou je ze eigenlijk allemaal moeten kopen.

Dan nu, mijn vraag.
wat moeten die synth & softsynths van cubase kunnen waar reason voor jou in tekortschiet ?

grz jzz

tja ik denk dat dit weer het passende antwoord is ...

jazzman we moeten muziek en gear les gaan geven
kunnen we bakken maar dan ook bakken geld aan verdienen

de kids van tegenwoordig snappen niet wat sythese inhoud
en behandelen alles als een tv .. met de voorgeprogrameerde kanalen
en dan liefst nog via een afstandbediening ..

als je het met reason niet kan, zal je het nergens ooit mee kunnen
en nee ook niet met je imaginairy vriendin ..

mad'r heeft gesproken .. :yamaha:
 
Re: Re: Re: CS1x

Re: Re: Re: CS1x

Origineel geplaatst door MadR
tja ik denk dat dit weer het passende antwoord is ...

jazzman we moeten muziek en gear les gaan geven
kunnen we bakken maar dan ook bakken geld aan verdienen

de kids van tegenwoordig snappen niet wat sythese inhoud
en behandelen alles als een tv .. met de voorgeprogrameerde kanalen
en dan liefst nog via een afstandbediening ..

als je het met reason niet kan, zal je het nergens ooit mee kunnen
en nee ook niet met je imaginairy vriendin ..

mad'r heeft gesproken .. :yamaha:

k weet niet of ik het reeds vermeld heb maar ik ben aangenomen in een VZW project van de stad Antwerpen omtrend jeugd & muziek...& sinds eind augustus geef ik dan ook samen met andere collega's workshops.

Ik geef oa les in arrangement, beat programming, ritme theorie (+praktijk...), compositie, harmonie(theorie+ vb... in de zin van wat is vals, wat niet & waarom dan.. wat doet muziek juist met onze grijze massa) + opname techniek
& mijn collegas nemen de lessen "wat is geluid", "hoe werkt electrisch geluid (wat is digitaal/analoog)", klanksynthese, midi, sampling, hoe werkt & gebruik ik mn sequencer, mixing, dynamiek (FX & compressie), mastering, arrangement... enz.. voor hun rekening.

grz jzz
 
wat moeten die synth & softsynths van cubase kunnen waar reason voor jou in tekortschiet ?

Er zijn een aantal zaken die ik in Reason persoonlijk minder plezierig vindt. Ten eerste ben ik niet blij met de vocoder die er in gebakken zit. Ik baal ervan dat ik eerst een vocaal op moet nemen en een melodie moet spelen om pas daarna te kunnen kijken hoe deze samen klinken. Verder heb ik al een behoorlijke verzameling aan samples zo'n 3Gb maar een heleboel samples die ik heb zijn zo kort dat ik er geen lange tonen mee kan spelen. Verder is het ook nog zo dat ik mijn nummers zelf in Reason maak, maar in de studio waar ik opneem wordt gewerkt met Logic. Als ik dan zie hoe veel vetter het geluid nog kan worden gemaakt door de engineer, dan vraag ik me weleens af of dat dan aan hem, mij of Reason ligt? (Zal wel aan mijzelf liggen...)
Verder is het niet zo dat ik Reason een kut programma vind ofzo. Integendeel: Ik ben er zeer over te spreken, maar ik vind nu de tijd gewoon rijp om wat verder te kijken dan mijn neus lang is.


als je het met reason niet kan, zal je het nergens ooit mee kunnen

Ik heb momenteel een behoorlijk aantal nummers gemaakt met Reason waarop ik hele goede kritieken heb gekregen van zowel 'hip hop mensen' als mensen uit andere muziek richtingen (ik ben uiterst kritisch op mezelf en laat altijd alles aan heel veel verschillende mensen horen). Ik ben nog altijd in een fase waarin ik meer leer en het is al lang niet meer zo dat ik het met Reason niet kan maar ik denk gewoon dat ik tot meer in staat moet zijn en wil het daarom eens met andere middelen gaan proberen.

Grtz. G-Lôc
en allemaal bedankt voor de reacties!
 
[Yamaha's getuige mode]
Over de CS1X:
Je kunt een performance bouwen die uit 4 lagen bestaat. Per laag kun je een geluidje kiezen en deze naar smaak aanpassen. denk hierbij aan aparte pitch, filter en amplitude envelopes PER LAYER!
Als je alle layers naar smaak hebt ingesteld kun je ze onderling nog mixen (volume instellen per layer)
Boven op deze 4 layers ligt nog een gedeelte algemene parameters. Hier stel je de protamento in, en ook de 3 effecten waaronder een chorus, reverb en een vari effect. (3 fx tegelijk dus!).
Mocht het niet dik genoeg klinken dan heb je nog een 3 bands eq erin zitten (da's dus zo'n vari effect).
Verder zit er een overdrive en een distortion in. vooral als je de overdrive instelt op tube (buizûh!) dan klinkt ie heel erg lekker.

Naast de performance (die wel 4 midi kanalen opvreet helaas) heb je dan ook nog 12 midi kanalen over waarbij je de XG banken aan kan spreken.
Wat mensen misschien niet weten of realiseren is, dat je behalve de opgevoerde GM geluidjes -die niet echt lekker zijn- uit de GM banken, je ook de basis geluiden van de performances kan gebruiken. Deze spreek je aan met een bank patch change. effe een tabelletje:

Bank / Omschrijving
8064 - preset performance bank 1
8064 - preset performance bank 2
8064 - preset performance bank 3
8064 - preset performance bank 4
8064 - user performance bank 1
8064 - user performance bank 2
8064 - user performance bank 3
8064 - user performance bank 4
8064 - extra performance bank 1
8064 - extra performance bank 2
8064 - extra performance bank 3
8064 - extra performance bank 4

8187 - demo bank 1
8188 - demo bank 2
8189 - demo bank 3
8190 - demo bank 4

Per bank heb je geluiden 1 t/m 128 natuurlijk. Let wel, elke bank 1 is compleet gevuld, de banken 2,3,4 zijn niet altijd gevuld per geluid, dit omdat de performances soms maar uit 1 of 2 layers bestaan.

Hier haal je dus de vette geluiden weg!

[/Yamaha's getuige mode]

-edit-

'k Denk dat wel duidelijk is dat ik het er niet mee eens ben dat de CS1X alleen maar een dance bak is.
Als je de drumkits uit de performance bakken bekijkt heb je vette hiphop klanken. En hey! Als je het bereik van de pitchbender op 5 of 7 zet en deze vasthoudt op maximale pitch up, dan heb je ineens Drum and Bass klanken!

Verder heb ik het SysEx verhaal buiten beschouwing gelaten, maar je kan zelfs de envelopes van de XG-klanken instellen op deze (ietwat omslachtige) manier.

nee... ik werk niet bij yamaha :P

-/edit-

-C-
 
Vraag :

hoe stel je dan de midi ch per layer in, het is mij alleen nog maar gelukt om 4 layers op 1 channel af te spelen.

Zoals jij het zegt heb je dus 4 onafhankelijke VA's in 1 synth... (ik heb ook een CS1x dus) hihi
 
Dat kan voor zover ik weet niet.
Je performance vreet 4 kanalen op en that's it.
VA is ie ook niet, 't is gewoon een rompler aangezien hijzelf geen oscillators genereerd.

Maar ut ding is VET!

-C-
 
welkom en succes met uw zoektocht
 
Back
Top