Back in the '80s
Geluid door de input van een Yamaha CS5 sturen en dan filteren. Of de noise door het filter met en flinke scheut resonance en een S/H erop. Het leek wel een frituur pan.
Het Algorithm op een FM synthesizer: Kort nadat ik een CZ101 had (met wel 8 golfvormen!!) probeerde ik een Yamaha DX synthesizer in een winkel. Het algorithm bleek helemaal geen golfvorm maar een soort instant terror parameter die je geluid alleen maar om zeep hielp.
Niet lang daarna kocht ik een DX100. Ik moest en zou ontdekken hoe die geluiden allemaal gemaakt waren.
Early '90s
Aanslaggevoeligheid op een Electro Harmonix mini synthesizer. Je moest er best wel hard op rammen maar klonk echt super funky.
Helaas heeft ie het door mijn enthousiasme niet zo heel lang meer volgehouden.
Zelf oscilatie met het filter op een Crumar Bit 99. Deze synth reageerde op midi velocity en via de juist velocity (aangestuurd met Cubase op een Atari ST) kon je toonhoogtes spelen. Heb er ooit nog een opname van teruggevonden..
https://www.synthforum.nl/thread. s/142697/page-6#post-2495166
Toen ik rond 2007 weer begon met mijn oude passie:
Novation KS rack en een drumloop door de vocoder halen.
Additieve synthese op een K5000s + de wow factor van de arpeggiator.
De Sinus sub oscilator op een Yamaha CS samen met het dubbele filter (HP+LP) en wat resonance.. Zo veel sounds die ik lekker vind uit de 80's blijken hiermee gemaakt te zijn..
De zangerige/ bijna water-achtige resonance tonen van het 12db filter in een JP8. Al meerdere synths en plug-ins hiervan gekocht maar nog steeds hoor ik verschil. Niets wat dit geluid nog heeft benaderd voor mij..
Recentelijk (Korg) Karma en (Roland) iArp:
Het voelt telkens weer een beetje als figuurlijk uit de keyboard kast komen als ik het erover heb maar dat je dit tegenkomt in een synthesizer maakte het voor mij soort van legitiem om mee te spelen.
Je moet de gear het werk laten doen toch?
Hieronder: Mijn eerste uurtjes op de keukentafel met de Xm. Het leuke is dat je met de snelheid van het akkoord inspelen de timing van de arps kunt beïnvloeden.. super gaaf!!
De Kronos net een paar dagen in huis.. zoveel synthese mogelijkheden en vooral parameters voor Karma om te ontdekken.. en dan blijven steken op één preset...