Yamaha SK-30

Vortigern

Stamgast
Lid sinds
29 december 2006
Berichten
204
Locatie
Katwijk aan Zee
Eindelijk een Yamaha SK-30 te pakken weten te krijgen. Heb er de afgelopen jaren meerdere malen op geboden, maar steeds tevergeefs. Tot nu toe. Waarom deze synth? Een stukje historie:

Eind jaren zeventig hoorde ik als jochie voor het eerst muziek van Jean-Michel Jarre. Ik had geen idee naar welk instrument ik luisterde, maar wist zeker dat ik nog nooit zoiets moois had gehoord. Een klasgenootje wist me te vertellen dat dit nou synthesizers waren en dat die (meestal) met pianotoetsen worden bespeeld. Hé, kwam dat even goed uit: ik speelde piano! Dus moest en zou ik een synthesizer hebben.
Helaas waren die dingen in die dagen onbetaalbaar, zeker voor een jochie van twaalf. De maanden die volgden, stond ik regelmatig met mijn neus tegen de etalageruit van de dichtsbijzijnste muziekwinkel, Verhaegh aan het Raadhuisplein in Panningen, gedrukt, waarachter de hele CS-reeks van Yamaha stond uitgestald. Schitterend, maar volslagen onbereikbaar natuurlijk.
De hele zomervakantie voor mijn brugklasjaar werkte ik bij een boer en zo verdiende ik duizend gulden bijeen. Lang niet voldoende voor een Yamaha CS, maar net genoeg om een Roland SH-101 te kopen, de goedkoopste synth toen.
Man, wat heb ik een plezier gehad van die Roland. Maar dromen bleef ik van een Yamaha. Alleen daarom al bleef ik thuis voor de serie Fame, waarin pianostudent Bruno altijd op CS-en speelde. In sommige scènes zag je Bruno met een soldeerbout in een geopende CS porren, als een puberjochie dat aan zijn brommer sleutelt. Bruno was mijn held.

De gekte bleef en tegenwoordig bezit ik zeventien synthesizers, een klein museum. Waaronder een aantal heel schaarse en bijzondere instrumenten, maar geen CS. Drieënhalf decennia ouder zijn de toen al schaarse CS-en bijna van de aardbol verdwenen. En als je er een vindt, is hij zwaar gehavend en/of onbetaalbaar. Af en toe bood ik er op, maar het is wat de gek er voor geeft en ik ben geen gek, dus het bleef bij bieden. Maar afgelopen weekend stuitte ik op een SK-30. Geen echte CS, maar in dezelfde onnavolgbaar mooie behuizing en met dezelfde, warme, analoge sound. CS genoeg voor mij en ik bood. Werd overboden. En bood weer.

Sinds vanmorgen, 34 jaar nadat ik er verliefd op werd, staat deze Yamaha uit 1979 eindelijk in mijn studio. Een prachtexemplaar. De vette jaren zeventig-klank gaat als een warme passatwind door mijn high tech digitale, maar kille studio. Van de technologische mogelijkheden die ik nu in mijn thuisstudio heb kon Jean-Michel Jarre in zijn professionele miljoenenstudio in 1979 alleen maar dromen. Maar van zijn oude, analoge instrumenten van weleer kon ik alleen maar dromen.
Tot vandaag.
Oh ja, en er blijft één knopje hangen. Dus gaat hij vanavond open en duik ik er met mijn soldeerbout in. Net als Bruno. En als hij het daarna weer doet, speel ik Cho-cho-cho-chorovsky.

976609_10201240840442256_90708294_o.jpg


Enfin, dat dus. Wat is er eigenlijk over de SK-30 bekend? Ik weet dat hij vrij zeldzaam is omdat hij in zijn tijd nieuw rond de negenduizend euro kostte. Hoe zeldzaam? Iemand enig idee hoeveel er zijn gebouwd?
Het geluid is in elk geval geweldig. De polysynth is vrij beperkt, net als de strings, maar erg warm. De monosynth is echt heftig en ook het orgel klinkt geweldig, vooral met de Lesley-simulatie er overheen.
 
Ik heb de SK-50D gehad. Puur om mezelf eens te trakteren op de warme oude Yamaha strings, orgel en synthklanken.
Wat ik ook mooi vind is dat je op de orgelsectie een envelope kunt toepassen en dat het ensemble-effect ook op de orgelsectie werkt. Daardoor zijn er ook mooie warme additieve belletjes mee te maken.
 
Ik las ergens dat het serietype oorspronkelijk dubbel S was, maar omdat die afkorting in Europa nogal gevoelig ligt, zeker indien gebruikt door een vroegere bondgenoot van de nazi's, heeft Yamaha het in SK veranderd. Ik heb er wel eens een gezien bij Music House. Niet gekocht,omdat ik al een Solina heb. Wel een mooi en veelzijdig instrument. Gefeliciteerd!
 
Ha, nog een bezitter! Ik heb zowel een CS15 als een SK30 en ben met beide erg blij!

wil meteen effe zeggen wel dik verschil cs serie synth-esizers / of de semi edittable sk serie [string / brass organs]
ik heb de cs20m gehad ..ooit suburb leuk 2osc multimode filter ..met jawel 8 spijker plaatjes .. geloof samen met oberheim ob1 een vd eerste ...mono,s met memmory;-]
die was best vettig ...meer ri cs5/10/15/30
de sk line lijkt me een sub/harmonix op/ aftel chip monster;-]


ze zijn poly toch ...en cheap
 
Sk en cs is idd anders, maar sk30 moet ook weer niet onderschat worden. De mono synth in de sk30 doet niet zo heel veel onder voor bijv een cs5. Maar het is idd geen cs50/60/80...
 
PB-2 is inderdaad het orginele pedalenkoffertje voor de SK serie, maar de PB-1 past ook. Dit is het pedalensetje voor de YC serie. Basis is hetzelfde, maar het koffertje is iets anders.
 
ja, ziet er geweldig uit hoor
mooie foto ook, echt gemaakt door een liefhebber
die yamaha daar zou ik ook wel eens mee uit de voeten willen
 
Haha, Poly-Peter, ik heb er vorige maand ook een CS15 bij gekocht. Gaaf ding!
 
@ TS: Erg leuk verhaal om te lezen (herkenbaar voor veel "oudere" SF-leden denk ik) en natuurlijk een erg mooie bak! De enige analoge Yamaha die ik heb staan is een CS-30, maar dat is natuurlijk weer heel wat anders....zo'n SK-30 lijkt mij wel wat, en alleen al omdat ik ze er mooi vind uitzien zou ik ook nog wel eens een CS-15D willen proberen. Wie weet komt het er ooit nog eens van :)

Heel veel plezier met deze mooie synth en wees er zuinig op...niet uitschieten met je soldeerbout dus :D
 
Back
Top