Hans Kamp

Hans Kamp

Ingeburgerd
Lid sinds
28 november 2007
Berichten
78
Locatie
Enschede
Dag, ik ben Hans Kamp, een 41-jarige man, en ik woon in Enschede.

Ik zal eerst even iets vertellen over mijn achtergrond op muziekgebied.

Als 6-jarige leerde ik blokfluit spelen en ik was erg leergierig. Een korte tijd daarna, ik was 8, nadat het blokfluitspelen voor kinderen van mijn leeftijd zo'n beetje afgelopen was, leerde ik orgel spelen. Mijn ouders kochten voor mij een Riha. Het was een eenvoudige orgel, maar het is wel een instrument om mee te beginnen. Dat heb ik nog het langste volgehouden. De vaardigheden met het klavier heb ik tot vandaag nog, nu 41 jaar, volgehouden.

Na de Riha kwam de Cosmovox F-20, dat was een keyboard-achtig orgel. Die orgel ging later kapot, maar het was wel een mooi instrument voor die tijd. Intussentijd leerde ik trombone en klarinet spelen. Daarnaast begon mijn interesse voor synthesizermuziek. Ik was helemaal gek van die geluiden met sweep-effect. Het liedje Do you wanna funk had die effecten.

Na het orgel begon ik meer te interesseren voor het zelf spelen van elektronische muziek. Er kwam een eenvoudige synthesizer, een Korg Poly 800. Hoe oud was ik? Ik geloof een jaar of 19 of zo.

Mijn broer was indertijd een fan van The Beatles. Ik moest er in het begin niets van hebben, maar toen ging ik er zelf naar luisteren. Hij kocht alles wat met Beatles te maken had. Ik leende een Beatles-boek van de bieb en probeerde zoveel mogelijk liedjes met melodie en akkoorden uit het hoofd te leren. Zo ken ik een heleboel liedjes uit het hoofd. Ik had een immateriƫle verzameling van Beatles-liedjes in mijn hoofd.

Na een paar keyboards van Yamaha (PSR-60 en PSR-70) speelde ik op een uitgebreid keyboard met wave-techniek, Yamaha PSR-760, een GM- en XG-compatible keyboard. Ik kocht mijn eerste Music Workstation, een Roland XP-80. In de eerste instantie wou ik een JV-2080 (of iets dergelijks hebben), maar ik wou een apparaat met een klavier, zodat ik er zelf ook op kon spelen. Dus het werd een XP-80. De muziek die ik toen maakte was voornamelijk dance- en techno-muziek, maar ik experimenteerde ook met vreemde maatsoorten zoals 5/8- en 7/8-maat, dat laatste is een soort wals, met de iets verlengde eerste beat. De sequencer (Cubase VST) die ik gebruikte ondersteunde ontzettend veel maatsoorten.

De Roland XP-80 was een kostbaar apparaat, zo'n slordige 3800 gulden, maar nu is mijn budget groter; daarover later meer. Terwijl ik mijn computer steeds vernieuwde bleef de Roland daar maar staan. De nieuwere computers hadden geen printer-poort en MIDI-poort meer, want alles gaat tegenwoordig via USB. Dus ik wil ook eens kijken welke huidige apparaten dat ondersteunen. Dat is de reden waarom ik mij bij dit forum aanmeldt. Ik volg al een korte tijd de discussie over de Korg M3 en de Yamaha Motif XS6, om te weten welke van die twee het beste is. Ik heb tussen de 2000 en de 2500 euro over voor een apparaat met Music Workstation- en samplingmogelijkheden.

De muziek die ik ermee maken wil is gevarieerd, waarbij melodieuze techno of Jean-Michel Jarre-achtige muziek het meest voorkomt. Daarnaast compleet nieuwe muziekstijlen en imitatie van klassieke muziek (ik had al imitaties van Vivaldi en J.S. Bach gemaakt).

Ik zal dadelijk ook nog in de andere threads reageren. Tot zover mijn muzikale achtergrond.

Voor de rest werk ik 41-uur op school en doe ik administratief werk. Ik was af, en ik doe nog wat conciƫrge-taken. Andere hobby's zijn luisteren naar muziek, forummen. Ik speel World of Warcraft (heeft prachtige muziek) en ik ben beheerder van een Nederlands World of Warcraft-forum.
 
Ik vergat het volgende nog bij te vertellen:

Sinds enkele jaren hield ik ook bezig met zang. Gedeeltelijk was dat om medische redenen (verkeerd stemgebruik), maar ook omdat het zingen mij ook enigszins boeide.

Ik wil dus ook gezongen composities gaan maken (niet alleen instrumentale wat ik tot nog toe gedaan heb). Ik zing op dit moment voornamelijk in het Engels en Nederlands, maar ik heb ook weleens wat in het Duits en Frans gezongen.

Ik moet erbij vertellen dat Bert Smorenburg in

http://www.youtube.com/watch?v=WKn-ElQE0NQ

een erg goede demonstratie heeft gegeven. Het geluid is zelf niet goed te beoordelen (ik speel het video-filmpje af op mijn laptop) - daarvoor moet je volgens mij naar de muziekzaak gaan en het instrument zelf bespelen - maar het geeft me wel enig idee van de mogelijkheden van het instrument.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben vandaag bij een muziekzaak geweest en ik heb daar de XS6 mogen uitproberen. Het is een veelzijdig apparaat, en ik heb daar ook de Vocoder uitgeprobeerd. Het heeft ontzettend mooi geluid. Ik heb ook de Korg M3 uitgeprobeerd, maar ik ben niet zo dol op het uiterlijk van de Korg.

Aangezien de XS6 en de XS7 aan elkaar gelijk zijn, behalve het klavierbereik, is mijn keuze gevallen op de Yamaha XS7. Daarnaast 1 GB RAM voor samples en versterkerboxen. Ik krijg misschien nog 350 euro terug voor de Roland XP-80. Ik vergat erbij te vertellen dat ik nog een microfoon wil hebben en een opnamemogelijkheid. De koop is nog niet definitief. Er zijn nog wat dingen die ik nog moet gladstrijken.

Ik wil eerst kijken of ik de XP-80 voor 425 euro kan verkopen, anders - als het niet lukt - ruil ik hem bij Huigens, de muziekzaak, in.

Wordt nog zeker vervolgd! :doei:
 
261457181_83009a8652_o.jpg
 
Back
Top