Last edited by a moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De patenten van Roland zullen wel langzaam afgelopen zijn, ik moet eerlijk bekennen dat ik mij ook afvraag tot wanneer je dit kan doen en op welk punt Roland je gaat aanklagen.
Ik heb er nooit een officieel document van gezien maar de speculatie is dat bij de TT-303 van Cyclone dat Roland ook moeilijk is gaan doen en zij nu een ander ontwerp hebben voor hun TB-303 clone (alleen het uiterlijk) Het is ook moeilijk een andere reden ervoor te bedenken aangezien de looks van de TT303 echt wel een selling point was.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit soort bedrijven een zaak hebben als het gaat om een apparaat wat ze zelf al een jaar of 20-30 niet meer maken.
Ja, dat moet ik nu ook concluderen eigenlijk. Dus met je eensch
Wat probeer je eigenlijk te zeggen? Wie/wat haalt Behringer in?
@Von Naphoven: wat @Barend zegt dus.Beetje mosterd na de maaltijd als je het mij vraagt net na de TR-8s. Kunnen ze zelf niet iets nieuws bedenken ipv van weer een 808 clone?
Ja, ze klinken iets (/ marginaal?) anders maar ik vind de TT-303 V1 niet slechter klinken dan de TB-303 Dus waarom zou je voor een oude TB-303 zoveel meer willen betalen?Kijk naar de TT303, die makers hebben echt hun best gedaan en een analoge clone gemaakt, maar klinkt toch heel anders dan de TB303.
Het is 20 jaar, maar onder strikte voorwaarden is wel verlenging met 5 jaar mogelijk. Maar het valt denk ik te betwijfelen of daar de Roland producten onder vallen.Als ik me niet vergis verlopen patenten na 20 jaar.
Dat was zeker een selling point van de TT-303 V1De patenten van Roland zullen wel langzaam afgelopen zijn, ik moet eerlijk bekennen dat ik mij ook afvraag tot wanneer je dit kan doen en op welk punt Roland je gaat aanklagen.
Ik heb er nooit een officieel document van gezien maar de speculatie is dat bij de TT-303 van Cyclone dat Roland ook moeilijk is gaan doen en zij nu een ander ontwerp hebben voor hun TB-303 clone (alleen het uiterlijk) Het is ook moeilijk een andere reden ervoor te bedenken aangezien de looks van de TT303 echt wel een selling point was.
Je maakt hiermee denk ik een goed punt!Copyright op muziek is veel langer dan patenten op apparaten. Daarom zie ik Behringer ook geen TR-909 maken vanwege die samples of ze moeten dat omzeilen door hun eigen samples erin te zetten. Maar dan klinkt het niet meer als het origineel uiteraard.
Heeft dat er niet mee te maken dat in Rebirth een TR-909 zit die voor een deel samples gebruikt? Copyright op muziek is veel langer dan patenten op apparaten. Daarom zie ik Behringer ook geen TR-909 maken vanwege die samples of ze moeten dat omzeilen door hun eigen samples erin te zetten. Maar dan klinkt het niet meer als het origineel uiteraard.
Maar de TR-808 zal zeer waarschijnlijk door meer dan 1 persoon ontworpen zijn en mogelijk zullen er daardoor meer mensen auteursrecht hebben op de TR-808. Maar werken die allemaal nog bij Roland? En zo nee, willen die hun auteursrecht (zonder geldelijke compensatie) afstaan aan Roland? Dat zou misschien kunnen verklaren waarom Roland tot nu toe geen 1:1 clone van hun producten gemaakt heeft. Maar hoe het precies in elkaar steekt weet ik natuurlijk ook niet. Iemand anders wel?
Je mag er vanuit gaan dat het auteursrecht bij Roland ligt en niet bij de individuele medewerkers die aan het project hebben gewerkt. Het is nogal gebruikelijk om in de arbeidsvoorwaarden op te nemen dat alle uitvindingen of originele werken die in opdracht van de werkgever, betaald door de werkgever en/of in werktijd worden vervaardigd eigendom zijn van de werkgever.