Last edited by a moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Daar kun je je vraagtekens bij zetten, want meneer Smith heeft (ook in mijn eigen persoonlijke ervaring) niet echt een smetteloze trackrecord als het gaat om bouwkwaliteit. Denk bijvoorbeeld maar aan het eindeloze gekloot met encoders op de Prophet 08 voordat na jaren zeuren (en ontkennen) betere encoders én een potmeter edition op de markt kwamen. Maar mensen vergeten snel. En ik heb uit redelijk betrouwbare bron uit de retail vernomen dat er meer Prophet 6-en ter reparatie worden geretourneerd dan DeepMind 12s, ondanks dat er van de laatste in absolute aantallen meer verkocht worden. En ook de Aira reeks van Roland waar iedereen zich zo'n zorgen over maakte bij introductie blijkt na 4 jaar amper uitval te hebben.
Repareren zal in principe wel mogelijk zijn, maar daar is hoog gespecialiseerd personeel voor nodig. En het vinden van een probleem kan mogelijk veel tijd kosten. En arbeidsuren van hoog gespecialiseerd personeel is duur.Massaproductie wil nog niet zeggen dat het niet meer te repareren is.
Repareren zal in principe wel mogelijk zijn, maar daar is hoog gespecialiseerd personeel voor nodig. En het vinden van een probleem kan mogelijk veel tijd kosten. En arbeidsuren van hoog gespecialiseerd personeel is duur.
Kortom: Het vervangen van een PCB (of wellicht zelfs het hele apparaat) zal veelal goedkoper zijn dan repareren. Of het moet iets simpels zijn als bijv. een snoertje of een zekering vervangen.
Beter een clone die klinkt als het origineel, dan van de originele makers een remake krijgen die dat niet doet.
.. alle andere Behringer clones die hier al bij voorbaat opgehemeld worden.
Von Naphoven heeft al het antwoord gegeven, maar daar heeft hij het over SMD's (surface-mounted devices = oppervlak-gemonteerde componenten) en die heb je niet op de PCB's van een vintage (Juno) bak zitten. Ik kan goed solderen, maar aan SMD soldeerklussen begin ik niet. Dat werken met hele fijne tools is niets voor mij.Zijn de componenten en de printplaten bij Behringer dan zoveel anders? Een oude Juno moet je ook geen kluns aan zetten... En daar zitten niet alléén draadjes en zekeringen in kan ik je vertellen.
Nee, dat geldt niet voor de B. Model D die gewoon echt goed klinkt. Ik heb er hier 1 staan...Ja maar hoe weet je dat? Nav dat YouTube filmpje kun je dat nog niet beoordelen. Er wordt nu al gedaan of het ding net zo goed klinkt als het origineel terwijl niemand hem nog ooit echt gehoord heeft. Het feit dat hij analoog is en er bijna hetzelfde uitziet wil nog niks zeggen. Dat geldt net zo hard voor alle andere Behringer clones die hier al bij voorbaat opgehemeld worden.
Wat is nu het addertje onder het gras met die cheapo clones? Door de hedendaagse massaproductie soldeer techniek amper te repareren? Stuk = weggooien?
Von Naphoven heeft al het antwoord gegeven, maar daar heeft hij het over SMD's (surface-mounted devices = oppervlak-gemonteerde componenten) en die heb je niet op de PCB's van een vintage (Juno) bak zitten. Ik kan goed solderen, maar aan SMD soldeerklussen begin ik niet. Dat werken met hele fijne tools is niets voor mij.
Overigens zal bijv. een Juno 60 het repareren nog wel waard zijn. Ik weet niet exact waar ze nu voor verkocht worden, maar dat zal toch al gauw ca. 1.5k euro zijn.
En dat laat je 'm nog wel tot enkele honderden euro's kosten repareren denk ik. Als er tenminste nog onderdelen - benodigd voor de reparatie - te krijgen zijn...
Zoals ik al zei zijn smd's er al rond de jaren 90. Het vergelijk met een Juno zijn 2 verschillende werelden. Er worden echter nog steeds synths uit de jaren 90 gerepareerd. Solderen is 1 ding, maar er komt nog iets meer bij kijken dan alleen solderen... zelfs bij Juno's. Onderdelen hiervan zijn nog voorhanden en worden zelfs opnieuw gemaakt (denk aan D'naab filter chips bijv.).. Uiteindelijk is niet eens zo zeer het een kwestie van kunnen repareren, maar een kwestie van willen als kosten vergelijk.... Dus welke waarde vertegenwoordigt het en is het dan nog de moeite waard...
Mjah, veel van de oudere synthesizers (CS80 als voorbeeld) worden steeds moeilijker te repareren tot het punt dat ze alleen nog maar dienst kunnnen doen als niet functionerend museumstuk of koffie-bijzet tafeltje.
Verder lopen al jarenlang een heleboel mensen te roepen dat Roland z'n klassiekers opnieuw moet uitbrengen (en het liefst tot op de milimeter nauwkeurig en precies hetzelfde, maar dan wel met een update naar de hedendaagse stand van zaken) en nu is Behringer bezig om een aantal van deze klassiekers opnieuw uit te brengen en dan is het ineens niet goed (want [spui je gal]).
Ik ben er heel erg blij mee, eindelijk worden er synths/drumcomputers gemaakt/gecloned die binnen mijn budgetaire mogelijkheden vallen (ik kijk steeds minder naar de 'vintage' synths die her en der voor onmogelijke bedragen worden aangeboden). Als je al jaren graag een TR-808 of ..... [invullen op de puntjes] wilt hebben, maar elke keer weer wanhopig naar de prijzen en je portemonnee kijkt en dan komt Uli die hiervan een betaalbare versie maakt, waarom niet?
En wat is er mis met clonen, in het verre oosten doen ze het al jaren. Het is een ding, geen heilig iets wat vereerd moet worden en waarvan de culturele-, emotionele en monetaire waarde met hand en tand verdedigd dient te worden, want hoe durf je!!! (inquisitie anyone?)
JurgeN
Beter een clone die klinkt als het origineel, dan van de originele makers een remake krijgen die dat niet doet.
Er worden echter nog steeds synths uit de jaren 90 gerepareerd. Solderen is 1 ding, maar er komt nog iets meer bij kijken dan alleen solderen... zelfs bij Juno's. Onderdelen hiervan zijn nog voorhanden en worden zelfs opnieuw gemaakt (denk aan D'naab filter chips bijv.)..
Probleem met de Juno-60 is de levensduur van de ADSR envelope generator chips en de filter chips, respectievelijk de IR3R01 en de IR3R05. De filter chip is nog wel te vinden met goed zoeken, maar dan betaal je al snel €100. De IR3R01 is nergens meer te vinden, en als ze al eens aangeboden worden gaat dit voor belachelijke prijzen. Recentelijk had ik een Juno-60 binnen ter reparatie met een kapotte IR3R01 envelope generator. Maanden naar een chip gezocht, helaas niet weten te vinden, dus was het einde oefening voor deze Juno-60. Helaas vallen ze niet in te stellen als 5-voice synth, zoals je bijv. op de oude Oberheims mooi in kan stellen. Dat zou de synth dan nog een heel stuk bruikbaarder maken dan iedere 6e toetsaanslag een falende voice. Daarnaast zijn ook de faders aan slijtage onderhevig bij de Juno-60. Vaak valt het nog wel te reviseren, maar als een fader echt op is dan zijn er helaas geen passende vervangers te vinden.. Vooral die envelope en filterchips gaan de komende jaren nog een groot probleem worden.. Totdat door schaarste uiteindelijk iemand een clone ontwikkelt hiervoor, zoals al met de CEM-serie is gebeurd.
TR-8S lijkt me ook zeker leuk, maar vind zelf de prijs nogal aan de hoge kant..
Behringer doet ook een Odyssey: https://www.bonedo.de/artikel/einzelansicht/superbooth18-behringer-odyssey-vorgestellt.html
Wat zou Korg daar nu van denken?
"Onderdelen hiervan zijn nog voorhanden en worden zelfs opnieuw gemaakt"
Enige tijd geleden las ik de volgende post over de Juno-60 op dit forum...
Ik gaf als voorbeeld de Juno 106 chips? Geen Juno-60... Voor de 106 is het weer moeilijk om aan de chorus chip te komen. Niet alles is beschikbaar natuurlijk, maar probeer eens aan onderdelen te komen voor synths van recentere tijden... Die zijn ook niet altijd voor handen tegen gunstige prijzen.. Het blijft gewoon afwegen wat er vervangen moet worden, of het verkrijgbaar is en de kosten weer afwegen tegen de waarde
Uli draaft door!
Hoe zit het eigenlijk met patenten op dit soort apparaten? Kan Behringer zo maar alles kopiëren en met andermans creaties geld binnen halen? Ik vind dat toch vreemd
Uli draaft door!
Hoe zit het eigenlijk met patenten op dit soort apparaten? Kan Behringer zo maar alles kopiëren en met andermans creaties geld binnen halen? Ik vind dat toch vreemd