Behringer RD-8

Daar kun je je vraagtekens bij zetten, want meneer Smith heeft (ook in mijn eigen persoonlijke ervaring) niet echt een smetteloze trackrecord als het gaat om bouwkwaliteit. Denk bijvoorbeeld maar aan het eindeloze gekloot met encoders op de Prophet 08 voordat na jaren zeuren (en ontkennen) betere encoders én een potmeter edition op de markt kwamen. Maar mensen vergeten snel. En ik heb uit redelijk betrouwbare bron uit de retail vernomen dat er meer Prophet 6-en ter reparatie worden geretourneerd dan DeepMind 12s, ondanks dat er van de laatste in absolute aantallen meer verkocht worden. En ook de Aira reeks van Roland waar iedereen zich zo'n zorgen over maakte bij introductie blijkt na 4 jaar amper uitval te hebben.

Ja dus zo zie je maar dat goedkoop ook niet altijd veel slechter hoeft te zijn... Inderdaad zit er ook een verschil in kosten voor ontwikkeling/ontwerp en promotie. Ik geloof echter niet meteen dat als een Behringer stuk gaat, deze niet meer te repareren is. We leven natuurlijk wel in een maatschappij waarbij produkten omwille van prijs eerder vervangen worden. Mijn oma stopte vroeger nog sokken en nu koop je gewoon nieuwe :D
 
Ja, dat klopt wel. Ik denk wel dat een instrument meer als een persoonlijk/waardevol ding waarmee mensen echt een band hebben wordt gezien dan als gebruiksvoorwerp (onafhankelijk van de aankoopprijs) waardoor mensen deze langer in goede staat willen houden dan bijvoorbeeld een televisie die na een paar jaar voor relatief weinig geld voor een groter, dunner, scherper, zuiniger en uitgebreider model vervangen kan worden. Ik baal er zelf in elk geval een stuk meer van als een synth het loodje legt (en de eerste reflex zal ook zijn om deze te laten maken) dan als mijn TV begint te roken, want behalve dat het jammer is dat er wat geld tegenaan moet weet je in elk geval dat je er weer iets beters voor terug krijgt.
 
Massaproductie wil nog niet zeggen dat het niet meer te repareren is.
Repareren zal in principe wel mogelijk zijn, maar daar is hoog gespecialiseerd personeel voor nodig. En het vinden van een probleem kan mogelijk veel tijd kosten. En arbeidsuren van hoog gespecialiseerd personeel is duur.
Kortom: Het vervangen van een PCB (of wellicht zelfs het hele apparaat) zal veelal goedkoper zijn dan repareren. Of het moet iets simpels zijn als bijv. een snoertje of een zekering vervangen.
 
Repareren zal in principe wel mogelijk zijn, maar daar is hoog gespecialiseerd personeel voor nodig. En het vinden van een probleem kan mogelijk veel tijd kosten. En arbeidsuren van hoog gespecialiseerd personeel is duur.
Kortom: Het vervangen van een PCB (of wellicht zelfs het hele apparaat) zal veelal goedkoper zijn dan repareren. Of het moet iets simpels zijn als bijv. een snoertje of een zekering vervangen.

Zijn de componenten en de printplaten bij Behringer dan zoveel anders? Een oude Juno moet je ook geen kluns aan zetten... En daar zitten niet alléén draadjes en zekeringen in kan ik je vertellen.
 
Het probleem van moderne PCBs is dat ze machinaal met veel kleinere componenten direct op de PCB worden gezet in plaats van de oude grote onderdelen door gaatjes te prikken en daar vast te solderen. Dus voor de gemiddelde hobbyist met een normale soldeerbout is het een beetje alsof je probeert je nagels te knippen met een heggenschaar. Dus als je geen vaste hand, hele scherpe ogen/microscoop en hele fijne tools hebt wordt het moeilijk.
 
Dat klopt, maar dat is niet van de laatste tijd. SMD condensatoren zag je al in de jaren 90. Natuurlijk is het allemaal wel wat kleiner en moeilijker om te solderen, maar niet onoverkomelijk.
 
Beter een clone die klinkt als het origineel, dan van de originele makers een remake krijgen die dat niet doet. :okdan:

Ja maar hoe weet je dat? Nav dat YouTube filmpje kun je dat nog niet beoordelen. Er wordt nu al gedaan of het ding net zo goed klinkt als het origineel terwijl niemand hem nog ooit echt gehoord heeft. Het feit dat hij analoog is en er bijna hetzelfde uitziet wil nog niks zeggen. Dat geldt net zo hard voor alle andere Behringer clones die hier al bij voorbaat opgehemeld worden.

Ik hoop dat Behringer toch wat meer creativiteit zal tonen in de toekomst. Laat het kopiëren aan de Chinezen over. De Neutron vind ik nog het interessantste wat ze hebben. Meer van dat aub. Anders wordt het inderdaad lachwekkend op den duur. Dat is het eigenlijk nu al als je het mij vraagt, het schiet een beetje door.
 
Laatst gewijzigd:
.. alle andere Behringer clones die hier al bij voorbaat opgehemeld worden.

Wie had 10 jaar geleden gedacht dat dit ooit gezegd zou worden .. :P


'k Ben wel opzich benieuwd naar de BR-808.

TR-8S lijkt me ook zeker leuk, maar vind zelf de prijs nogal aan de hoge kant.. :erm:
 
Zijn de componenten en de printplaten bij Behringer dan zoveel anders? Een oude Juno moet je ook geen kluns aan zetten... En daar zitten niet alléén draadjes en zekeringen in kan ik je vertellen.
Von Naphoven heeft al het antwoord gegeven, maar daar heeft hij het over SMD's (surface-mounted devices = oppervlak-gemonteerde componenten) en die heb je niet op de PCB's van een vintage (Juno) bak zitten. Ik kan goed solderen, maar aan SMD soldeerklussen begin ik niet. Dat werken met hele fijne tools is niets voor mij.
Overigens zal bijv. een Juno 60 het repareren nog wel waard zijn. Ik weet niet exact waar ze nu voor verkocht worden, maar dat zal toch al gauw ca. 1.5k euro zijn.
En dat laat je 'm nog wel tot enkele honderden euro's kosten repareren denk ik. Als er tenminste nog onderdelen - benodigd voor de reparatie - te krijgen zijn...

En bij de bouwkwaliteit van Dave Smith synth's zet ik ook mijn vraagtekens. Van zijn nieuwste synth's, zoals bijv. de Prophet-6, de OB-6 en Prophet REV2 weet ik het (nog) niet, maar van daarvoor moesten er relatief veel synth's voor reparatie terug gestuurd worden naar de fabriek (in de V.S.). En die info heb ik ook van een redelijk betrouwbare bron uit de retail. En ook van de vele verhalen die ik las en hoorde.

Ja maar hoe weet je dat? Nav dat YouTube filmpje kun je dat nog niet beoordelen. Er wordt nu al gedaan of het ding net zo goed klinkt als het origineel terwijl niemand hem nog ooit echt gehoord heeft. Het feit dat hij analoog is en er bijna hetzelfde uitziet wil nog niks zeggen. Dat geldt net zo hard voor alle andere Behringer clones die hier al bij voorbaat opgehemeld worden.
Nee, dat geldt niet voor de B. Model D die gewoon echt goed klinkt. Ik heb er hier 1 staan...
Van de B. 808 weten we het nog niet (zeker) - op dat ene YouTube filmpje mogen we inderdaad niet uitsluitend af gaan.
 
Wat is nu het addertje onder het gras met die cheapo clones? Door de hedendaagse massaproductie soldeer techniek amper te repareren? Stuk = weggooien?

Mjah, veel van de oudere synthesizers (CS80 als voorbeeld) worden steeds moeilijker te repareren tot het punt dat ze alleen nog maar dienst kunnnen doen als niet functionerend museumstuk of koffie-bijzet tafeltje.

Verder lopen al jarenlang een heleboel mensen te roepen dat Roland z'n klassiekers opnieuw moet uitbrengen (en het liefst tot op de milimeter nauwkeurig en precies hetzelfde, maar dan wel met een update naar de hedendaagse stand van zaken) en nu is Behringer bezig om een aantal van deze klassiekers opnieuw uit te brengen en dan is het ineens niet goed (want [spui je gal]).

Ik ben er heel erg blij mee, eindelijk worden er synths/drumcomputers gemaakt/gecloned die binnen mijn budgetaire mogelijkheden vallen (ik kijk steeds minder naar de 'vintage' synths die her en der voor onmogelijke bedragen worden aangeboden). Als je al jaren graag een TR-808 of ..... [invullen op de puntjes] wilt hebben, maar elke keer weer wanhopig naar de prijzen en je portemonnee kijkt en dan komt Uli die hiervan een betaalbare versie maakt, waarom niet?

En wat is er mis met clonen, in het verre oosten doen ze het al jaren. Het is een ding, geen heilig iets wat vereerd moet worden en waarvan de culturele-, emotionele en monetaire waarde met hand en tand verdedigd dient te worden, want hoe durf je!!! (inquisitie anyone?)

JurgeN
 
Von Naphoven heeft al het antwoord gegeven, maar daar heeft hij het over SMD's (surface-mounted devices = oppervlak-gemonteerde componenten) en die heb je niet op de PCB's van een vintage (Juno) bak zitten. Ik kan goed solderen, maar aan SMD soldeerklussen begin ik niet. Dat werken met hele fijne tools is niets voor mij.
Overigens zal bijv. een Juno 60 het repareren nog wel waard zijn. Ik weet niet exact waar ze nu voor verkocht worden, maar dat zal toch al gauw ca. 1.5k euro zijn.
En dat laat je 'm nog wel tot enkele honderden euro's kosten repareren denk ik. Als er tenminste nog onderdelen - benodigd voor de reparatie - te krijgen zijn...

Zoals ik al zei zijn smd's er al rond de jaren 90. Het vergelijk met een Juno zijn 2 verschillende werelden. Er worden echter nog steeds synths uit de jaren 90 gerepareerd. Solderen is 1 ding, maar er komt nog iets meer bij kijken dan alleen solderen... zelfs bij Juno's. Onderdelen hiervan zijn nog voorhanden en worden zelfs opnieuw gemaakt (denk aan D'naab filter chips bijv.).. Uiteindelijk is niet eens zo zeer het een kwestie van kunnen repareren, maar een kwestie van willen als kosten vergelijk.... Dus welke waarde vertegenwoordigt het en is het dan nog de moeite waard... 8)
 
Mjah, veel van de oudere synthesizers (CS80 als voorbeeld) worden steeds moeilijker te repareren tot het punt dat ze alleen nog maar dienst kunnnen doen als niet functionerend museumstuk of koffie-bijzet tafeltje.

Verder lopen al jarenlang een heleboel mensen te roepen dat Roland z'n klassiekers opnieuw moet uitbrengen (en het liefst tot op de milimeter nauwkeurig en precies hetzelfde, maar dan wel met een update naar de hedendaagse stand van zaken) en nu is Behringer bezig om een aantal van deze klassiekers opnieuw uit te brengen en dan is het ineens niet goed (want [spui je gal]).

Ik ben er heel erg blij mee, eindelijk worden er synths/drumcomputers gemaakt/gecloned die binnen mijn budgetaire mogelijkheden vallen (ik kijk steeds minder naar de 'vintage' synths die her en der voor onmogelijke bedragen worden aangeboden). Als je al jaren graag een TR-808 of ..... [invullen op de puntjes] wilt hebben, maar elke keer weer wanhopig naar de prijzen en je portemonnee kijkt en dan komt Uli die hiervan een betaalbare versie maakt, waarom niet?

En wat is er mis met clonen, in het verre oosten doen ze het al jaren. Het is een ding, geen heilig iets wat vereerd moet worden en waarvan de culturele-, emotionele en monetaire waarde met hand en tand verdedigd dient te worden, want hoe durf je!!! (inquisitie anyone?)

JurgeN

Inderdaad... Eerst zeuren we dat alles schaars en duur wordt... En als er dan iemand opstaat om het betaalbaar en nieuw te maken/clonen, vinden we het in één keer heiligschennis... Je wordt op je wenken bedient.. Dus pluk de vruchten ervan 8)
 
Beter een clone die klinkt als het origineel, dan van de originele makers een remake krijgen die dat niet doet. :okdan:

Ik vraag me af of je met een analoge clone de originele sound beter kan benaderen dan via de digitale technologie van tegenwoordig. Ik denk dat dat hierbij ook wel weer het geval kan zijn.

Je zou echt precies dezelfde componenten moeten gebruiken, of de originele componenten exact namaken (dat kunnen ze dan wel weer goed volgens mij bij Behringer) om exact hetzelfde geluid te krijgen.

Kijk naar de TT303, die makers hebben echt hun best gedaan en een analoge clone gemaakt, maar klinkt toch heel anders dan de TB303.

Al moet ik zeggen dat ik de Model D van Behringer wel erg goed gelukt vind wat ik zo kon horen op youtube filmpjes.
 
Er worden echter nog steeds synths uit de jaren 90 gerepareerd. Solderen is 1 ding, maar er komt nog iets meer bij kijken dan alleen solderen... zelfs bij Juno's. Onderdelen hiervan zijn nog voorhanden en worden zelfs opnieuw gemaakt (denk aan D'naab filter chips bijv.)..

"Onderdelen hiervan zijn nog voorhanden en worden zelfs opnieuw gemaakt" :?
Enige tijd geleden las ik de volgende post over de Juno-60 op dit forum...

Probleem met de Juno-60 is de levensduur van de ADSR envelope generator chips en de filter chips, respectievelijk de IR3R01 en de IR3R05. De filter chip is nog wel te vinden met goed zoeken, maar dan betaal je al snel €100. De IR3R01 is nergens meer te vinden, en als ze al eens aangeboden worden gaat dit voor belachelijke prijzen. Recentelijk had ik een Juno-60 binnen ter reparatie met een kapotte IR3R01 envelope generator. Maanden naar een chip gezocht, helaas niet weten te vinden, dus was het einde oefening voor deze Juno-60. Helaas vallen ze niet in te stellen als 5-voice synth, zoals je bijv. op de oude Oberheims mooi in kan stellen. Dat zou de synth dan nog een heel stuk bruikbaarder maken dan iedere 6e toetsaanslag een falende voice. Daarnaast zijn ook de faders aan slijtage onderhevig bij de Juno-60. Vaak valt het nog wel te reviseren, maar als een fader echt op is dan zijn er helaas geen passende vervangers te vinden.. Vooral die envelope en filterchips gaan de komende jaren nog een groot probleem worden.. Totdat door schaarste uiteindelijk iemand een clone ontwikkelt hiervoor, zoals al met de CEM-serie is gebeurd.

zie post #16
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=215172
 
TR-8S lijkt me ook zeker leuk, maar vind zelf de prijs nogal aan de hoge kant.. :erm:


Ach, als je al die nieuwe klonen bij elkaar zou moeten kopen ben je met deze hybride sample speler toch nog ff wat goedkoper uit. En je spaart ook nog wat plaats.
 
"Onderdelen hiervan zijn nog voorhanden en worden zelfs opnieuw gemaakt" :?
Enige tijd geleden las ik de volgende post over de Juno-60 op dit forum...

Ik gaf als voorbeeld de Juno 106 chips? Geen Juno-60... Voor de 106 is het weer moeilijk om aan de chorus chip te komen. Niet alles is beschikbaar natuurlijk, maar probeer eens aan onderdelen te komen voor synths van recentere tijden... Die zijn ook niet altijd voor handen tegen gunstige prijzen.. Het blijft gewoon afwegen wat er vervangen moet worden, of het verkrijgbaar is en de kosten weer afwegen tegen de waarde :D
 
Uli draaft door!

Hoe zit het eigenlijk met patenten op dit soort apparaten? Kan Behringer zo maar alles kopiëren en met andermans creaties geld binnen halen? Ik vind dat toch vreemd

Als ik me niet vergis verlopen patenten na 20 jaar. En de Arp Oddyssey is uit 1972 ofzo.
 
Uli draaft door!

Hoe zit het eigenlijk met patenten op dit soort apparaten? Kan Behringer zo maar alles kopiëren en met andermans creaties geld binnen halen? Ik vind dat toch vreemd

De patenten van Roland zullen wel langzaam afgelopen zijn, ik moet eerlijk bekennen dat ik mij ook afvraag tot wanneer je dit kan doen en op welk punt Roland je gaat aanklagen.

Ik heb er nooit een officieel document van gezien maar de speculatie is dat bij de TT-303 van Cyclone dat Roland ook moeilijk is gaan doen en zij nu een ander ontwerp hebben voor hun TB-303 clone (alleen het uiterlijk) Het is ook moeilijk een andere reden ervoor te bedenken aangezien de looks van de TT303 echt wel een selling point was.
 
Back
Top