Behringer Eurorack

Laatst gewijzigd:
Ja, bij sommige modules kun je inderdaad vraagtekens zetten als je kijkt wat het kost. In die gevallen zal het optimale prijspunt van de aanbieder zijn, "wat de gek ervoor geeft"... Het zal interessant zijn om te zien of dat nu gaat veranderen, vraag naar duurdere producten als deze ook kwalitatief echt beter zijn. Misschien dat Behringer in eerste instantie de grote teen in het water steekt om de temperatuur te voelen, als blijkt dat hun clones verkopen komen ze daarna met eigen ontwikkeling?
 
Ik denk dat die 100m invalshoek ook een handige manier is om heel snel een scope af te bakenen en te zien of ze er komen met 50-100€.
 
Uli is gewoon een commerciële jongen, die blijft voorlopig nog wel clones uitbrengen. Minimale R&D kosten, patenten zijn vaak verlopen en de vraag naar klassiekers neemt alleen maar toe.
Dit zorgt ervoor dat de prijzen omhoog schieten waardoor deze synths voor de meesten onbereikbaar worden.
En dan komt Uli met zijn kopie voor een bedrag waar de gemiddelde puber 2 maanden krantjes voor rondbrengt. Die markt is enorm groot.
Volgens mij worden er al 20 jaar 303-clones gemaakt en die worden ook al 20 jaar redelijk goed verkocht terwijl pas de laatste tijd de sound echt pas goed benaderd wordt.

Als ik het goed begrijp doet Uli het meteen goed met zijn Model D clone.
 
En kijkend naar het feit dat een draadje over Uli’s nieuwe aankondiging gestart op 15-4 zich nu mag verheugen op 44 reacties en een draadje over een nieuwe buizensynth van 3 dagen eerder op 5 reactie zegt volgens mij ook genoeg :)
 
Aangezien Behringer kennelijk van plan is om vintage clones te bouwen is er geen sprake van innovatie. Over de kwaliteit valt een op zichzelf staande discussie te voeren. Dan blijft alleen nog de lagere prijs over. En dat kost ook wat, want:

Hier een recent artikel over de protesten van werkers die gezondheidsklachten hebben, dit gaat over de fabriek van Music Group (Behringer) in Zhongshan, China. Het lijkt me dat deathspell hier een punt heeft. Ome Uli mag eerst 'ns zorgen dat hier een oplossing voor komt en dan pas aan iets nieuws begint.

Als Behringer hopelijk straks z'n zaakjes beter voor elkaar heeft en met meer ethisch besef qua productie deze markt kan vergroten, dan zou dat inderdaad kunnen.

Over welke fabriek gaat dat? En over welke periode?

Behringer heeft nog niet zo lang geleden een grote verhuizing ondergaan met zijn productiefaciliteiten in China. Ten gevolge waarvan o.a. de uitlevering van hun Model D kloon langer op zich liet wachten dan menigeen wel had gewild.

Ethisch handelen klinkt leuk maar voor verreweg het grootste deel van de consumenten is dat geen doorslaggevend motief bij de aanschaf van welke goederen dan ook. Hoe is het die supermarkten vergaan waar je je eigen verpakking mee moest nemen, teneinde de plastic vervuiling tegen te gaan, om maar een voorbeeld te noemen.

Waar halen overigens andere synthesizer-fabrikanten hun onderdelen vandaan? Hoe zijn de arbeidsomstandigheden daar? Onbekend? Gemakkelijk om het geweten te sussen dan.
 
En kijkend naar het feit dat een draadje over Uli’s nieuwe aankondiging gestart op 15-4 zich nu mag verheugen op 44 reacties en een draadje over een nieuwe buizensynth van 3 dagen eerder op 5 reactie zegt volgens mij ook genoeg :)
Mijn gedachten, jouw woorden ;)
 
Uli's follow-up

Uli's follow-up

Uli voegt nog toe:

"Added: 16/04/2016

We want to collaborate with you

Since I opened this thread a few days ago, I have been approached by some of you and asked if we would consider to manufacture their design in return for a potential design fee.

I think this is a great idea and I truly believe in this vision. It will allow many of you who do not have the funds or experience to enter the market with your designs.

So, if you are a creative designer/developer/small company, we would like to invite you to collaborate with us for us to build modules together.

What does that mean?

You present is with your design (you need to have at least a working prototype) and perhaps show us a video etc. so we can understand your concept.

Provided you are OK with it, we could then post the video here and if there is enough interest, we would consider manufacturing and distributing the product for you. In return we would allow you to get a percentage of the revenue.

At the same time we would be featuring you and your designs so you get the well deserved exposure.

In short, we are willing to share our complete manufacturing, supply chain and marketing power with you, while you can focus on designing great modules. Of course we are more than happy to sign an NDA (Non-Disclosure Agreement) so you are protected.

What do you think?"
 
We want to collaborate with you

Since I opened this thread a few days ago, I have been approached by some of you and asked if we would consider to manufacture their design in return for a potential design fee.

I think this is a great idea and I truly believe in this vision. It will allow many of you who do not have the funds or experience to enter the market with your designs.

So, if you are a creative designer/developer/small company, we would like to invite you to collaborate with us for us to build modules together.

Je kan zeggen over Uli wat je wilt maar als hij dit werkelijk gaat doen dan vind ik dat wel erg vooruitstrevend moet ik zeggen


Misschien dat Behringer in eerste instantie de grote teen in het water steekt om de temperatuur te voelen, als blijkt dat hun clones verkopen komen ze daarna met eigen ontwikkeling?

Dat is wat ik ook dacht.
Tenslotte zou hij eerst ook alleen maar clones uitbrengen maar nu komt de Neutron op de markt.
Goeie kans dat hij eerst met wat euroclones begint en in een latere fase nieuwe modules gaat brengen.
Hij heeft wel de mensen ervoor die dat zouden kunnen doen.
Er hoeft maar eentje zoals die Moffet te zijn met z'n nieuwe filter op de Neutron en dan komt er een nieuwe module in eurorack.
Zowiezo is er een behoorlijke kans dat dat filter in eurorack komt lijkt mij want ze produceren het toch al.
 
Ik heb de indruk dat de Behringer fabriek nu op een punt staat waar de stap tussen een (getest) schema en een verkoopsklaar product gigantisch kort en klein is. Ze maken de printlayout, ze maken de fysieke layout die meteen de renders voor de webshop oplevert, en klikken bij wijze van spreken "send" richting de productielijn.

Ik vind zijn voorstel wel leuk. Iemand heeft een fijne module, overtuigt Behringer, en gaat gewoon met ze in zee. OK, niet langer de volle winst voor jou, maar waarschijnlijk wel meer geld per uur dat je er nog aan moet besteden en mogelijk toch ook meer geld in totaal.
 
En kijkend naar het feit dat een draadje over Uli’s nieuwe aankondiging gestart op 15-4 zich nu mag verheugen op 44 reacties en een draadje over een nieuwe buizensynth van 3 dagen eerder op 5 reactie zegt volgens mij ook genoeg :)

Dat is meer omdat mensen voor goedkoop gaan. Veul voor weinig is het devies.
Persoonlijk heb ik weinig met die modular dingen. Ik denk zelf ook dat Behringer te veel hooi op hun vorm neemt door zoveel verschillende producten te (gaan) produceren. Vroeg of laat gaat dat toch tegenwerken en ten koste van de kwaliteit. Als je zoveel en zo snel achter gaat uitbrengen moet dat haast wel.
 
Dat is meer omdat mensen voor goedkoop gaan. Veul voor weinig is het devies.
Persoonlijk heb ik weinig met die modular dingen. Ik denk zelf ook dat Behringer te veel hooi op hun vorm neemt door zoveel verschillende producten te (gaan) produceren. Vroeg of laat gaat dat toch tegenwerken en ten koste van de kwaliteit. Als je zoveel en zo snel achter gaat uitbrengen moet dat haast wel.
Als er een bedrijf is die het kan, dan is het Behringer. Zij hebben al vele jaren een hele grote catalogus met vele tientallen producten, die vele malen complexer zijn dan een eurorack module. Deze zijn misschien niet allemaal met superhoogwaardige componenten en top-of-the-range, maar qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zit het meestal wel OK. En een klein bedrijfje als Doepfer kan een catalogus met meer dan 50 modules ook makkelijk aan.
 
Ik denk zelf ook dat Behringer te veel hooi op hun vorm neemt door zoveel verschillende producten te (gaan) produceren. Vroeg of laat gaat dat toch tegenwerken en ten koste van de kwaliteit.

Dat hoeft niet denk ik.
Als je Japanse bedrijven neemt zoals Hitachi en Panasonic, die maken van alles, van grote kranen tot batterijen, gereedschap, stereo of bijv Mitsubischi die maken oa auto's, locomotieven, straaljagers, cruiseschepen, raketmotoren naast oa ook stereo, airco's en dat soort dingen, Yamaha idem dito dus het kan wel.

Des te meer know how je in huis hebt, des te makkelijker wordt het om je in nieuwe produkten te gaan oriënteren.
Het zou me ook niet verbazen als Behringer op een gegeven ogenblik ook muziekinstrumenten gaat maken om maar een voorbeeld te geven.
Dan gaan ze clones van oude Gibsons en Fenders uitbrengen. :D

Het aardige van Behringer vind ik is dat ze steeds meer kijken en luisteren wat de consument wil terwijl veel grote bedrijven juist top down werken en vooral dat wat hun bedenken aan de consument proberen te slijten.
 
Over welke fabriek gaat dat? En over welke periode?
Als je het artikel leest, dan krijg je antwoorden.
Behringer heeft nog niet zo lang geleden een grote verhuizing ondergaan met zijn productiefaciliteiten in China.
Bingo!
Waar halen overigens andere synthesizer-fabrikanten hun onderdelen vandaan? Hoe zijn de arbeidsomstandigheden daar? Onbekend?
Ik vrees dat we zulke antwoorden niet van jou hoeven te verwachten als je panklare informatie al niet eens leest. En als de omstandigheden elders ook niet goed zijn, dat maakt deze situatie niet minder ernstig.
Gemakkelijk om het geweten te sussen dan.
Als je maar wat roept zonder kennelijk de aanboden informatie te lezen, dan rijst het vermoeden dat je jouw eigen geweten al bij voorbaat wilt sussen... :doei:
 
Behringer een aantal bedrijven overgenomen, en die hadden al clubjes R&D mensen, dus het is niet zo dat er 1 Behringer is, het is meerdere ploegen, in China, Duitsland, Engeland etc etc. In Engeland zijn het onder andere de luitjes van Midas/ Klark Teknik, fully capable zou ik zeggen.

Wat dat betreft ziet de plattegrond van Behringer op google maps er anders uit dan die van Doepfer :) Overigens kan dat ook een bewuste keuze zijn, ik denk dat Dieter Doepfer meer een techneut is dan Uli, en dat ie daarom een kleiner bedrijf leuker vindt dan een (veel, heel veel) groter. 4500 mensen bij Behringer (wel, Music group, maar toch).
 
Het verbaast me zeer dat iemand deze (Eurorack) stap nu pas zet. Maar ik hoop dat er naast Behringer gauw nog meer bedrijven zullen volgen :okdan: ...

En ik wil ook wel wat extra's betalen als daarmee de milieu- en mensenrechten gegarandeerd worden. :) Bijv. met een opslag van 4-5% op de prijs. Maar daarmee willen we de wereld verbeteren op een manier die ten koste gaat van de grote bedrijven en de superrijken (*). Zij die dus de belastingen ontwijken, de lonen zo laag mogelijk houden en daarnaast ook nog eens machtig genoeg zijn om de politiek te beïnvloeden. De mondiale (extreme) ongelijkheid zal denk ik altijd blijven bestaan. ;{

Wij als (de gewone) burger kunnen het wel anders willen, maar ik zie het niet (zo snel) gebeuren. En ik respecteer het zeer als iemand mooie idealen heeft, maar de tijd heeft helaas ons ook geleerd dat daar vaak niets van terecht komt. Desalniettemin moet je ze wel (nog steeds) hebben vind ik.
[* Slechts 8 miljardairs bezitten evenveel als de armste helft van de wereldbevolking.]

Ik vind 50 euro per module alsnog duur, je hebt minimaal 10 of 20 nodig.
Of het dan alsnog duur is hangt natuurlijk helemaal af van wat het voor een module is. Een 10HP Warps (bijv.) - die vrij populair is - kost nu (gem.) 220 EUR en die zou wat mij betreft qua prijs wel mogen zakken naar 175 EUR. Of is dat nog te duur?
Een Uli target prijs van 49-99 USD gaat het voor een Warps module denk ik nooit worden.
Er zijn overigens al veel (Doepfer) basic modules die qua prijs binnen die target prijsrange van Uli vallen.

De huidige prijzen van de Eurorack modules met ca. 25% omlaag? Of is dat te veel / te weinig óf (iets) te kort door de bocht?
 
Uli voegt nog toe:
We want to collaborate with you (...) It will allow many of you who do not have the funds or experience to enter the market with your designs. (...) In return we would allow you to get a percentage of the revenue. (...) What do you think?"
Dat is een heel mooi idee, alleen vraag ik me af hoe dit uitpakt met een gehaaide zakenman als Uli Beheringer. Een "percentage of the revenue", hmm, hoeveel zou dat in de praktijk worden..?

De huidige prijzen van de Eurorack modules met ca. 25% omlaag? Of is dat te veel / te weinig óf (iets) te kort door de bocht?
Lijkt me niet onrealistisch als onder concurrentiedruk zowel de fabrikant en de tussenhandelaar hun marge moeten verlagen. Ze verdienen er waarschijnlijk dan nog steeds aan, maar veel meer dan dat percentage omlaag in prijs zal het niet worden, denk ik.
 
Bericht door een moderator:
Bij deze het verzoek de discussie te beperken tot synths en muziek, en de politieke/idealistische discussies en visies zoveel mogelijk te laten voor wat ze zijn. SF is geen politiek podium en de wereldproblemen lossen we hier toch niet op. Bedankt! :okdan:
 
Lijkt me niet onrealistisch als onder concurrentiedruk zowel de fabrikant en de tussenhandelaar hun marge moeten verlagen. Ze verdienen er waarschijnlijk dan nog steeds aan, maar veel meer dan dat percentage omlaag in prijs zal het niet worden, denk ik.
Ik denk niet dat Behringer direct een concurent voor bv Mutable of Make Noise zal zijn. Wel bv voor Roland die "dezelfde" modules voor meer verkopen. Als Behringer qua sound in de buurt van de System 100m komt zullen waarschijnlijk mensen wel overstag gaan door het prijsverschil. Ik denk dat veel van de kleinere bedrijfjes niet echt naar Behringer gaan kijken om hun prijsstelling bij te stellen. Ik denk dat ze vaak toch al niet veel goedkoper kunnen zonder af te zakken naar hobby-niveau en het niet meer rendabel is. Ik denk niet dat er nu veel bouwers zijn die er een dikke boterham aan over houden, blijft toch een niche.
 
@SmartBits: ik bedoelde dit eigenlijk in het algemeen. Zo'n percentage lijkt me inderdaad ongeveer het maximale wat qua prijs naar beneden kan in het geval de markt flink op de kop gezet zou worden (door Behringer, maar even goed door een ander). Juist omdat die boterham niet zo dik is. De bodem is waarschijnlijk bereikt als fabrikant en tussenhandel een verlies van ongeveer die grootte delen.
 
Back
Top