Buchla & Tiptop Eurorack 200 series

buchla-tiptop-audio-200-series.jpg


Buchla & Tiptop Eurorack 200 series​


Buchla en Tiptop Audio kondigen een samenwerking aan om de Buchla 200-serie in eurorackformaat op de markt te brengen. Deze kostbare en relatief zeldzame apparaten, die bijna een halve eeuw geleden werden ontworpen, zullen opnieuw beschikbaar zijn, en dit keer voor een breed publiek.


Op de website staan de volgende modules aangekondigd:

  • 258t – Dual Oscillator – available Winter 2021 $160-200
  • 281t – Quad Function Generator – available Winter 2021 $170-210
  • 292t – Quad Lopass Gate – available Spring 2022
  • 257t – Dual Voltage Processor – available Spring 2022
  • 266t – Source of Uncertainty – available Spring/Summer 2022
  • 245t – Sequential Voltage Source – available Winter/Spring 2022
Eric Fox, de CEO en mede-eigenaar van Buchla zegt hierover:

When the opportunity presented itself to work with such a reputable company as Tiptop Audio to help reimagine the original 200 series in a new form factor, I jumped at the chance. I knew they had the talent and infrastructure to bring eurorack users for the first time ever an official and genuine sense of the classic Buchla experience at a price anyone could afford. Gur’s (Gur Milstein from Tiptop Audio) enthusiasm and passion towards these designs is very infectious and clearly points to a long and creative partnership for years to come.

Gur Milstein, de hoofdontwikkelaar en CEO van Tiptop Audio vertelt:

I’m excited about the collaboration with Buchla. Working with Eric, Joel and the rest of their team gives us additional access to original documents and knowhow that Don shared with his close colleagues who worked with him in the 70s and recent years before he passed away. These designs require a full understanding of the how and why the circuits should work in order to reach that specific sound and workflow. My team and I are excited to bring Don’s work from those early days of
synthesis back to life knowing we are doing it as accurately as it can be done. Our goal is to recreate as much of the original 200 series as possible and have the full line available through our dealer network with the full customer support Tiptop has built for over a decade.

bron:

video:



 
Ben wel benieuwd waarom ze dat gedaan hebben, de dual vactrols van Silonex waren aardig gematched, zouden ze deze enkele ook matchen?
 
Vergelijking tussen een 292B en 292C (beide kloons):

 
Heel benieuw of en waar Tiptop nog mee gaat komen uit de 200-serie. Zal waarschijnlijk op Superbooth in mei duidelijk worden.

Over bovenstaande module nog mooie filmpjes van Todd Barton:



 
Ik heb niet de hele draad gelezen, maar is dit nu 100% compatible met eurorack of gebruiken ze nog buchla standaarden/connectoren?
 
Zijn jullie al op de hoogte van de samenwerking van Black Cooperation en Buchla?
 
Ik heb niet de hele draad gelezen, maar is dit nu 100% compatible met eurorack of gebruiken ze nog buchla standaarden/connectoren?
De Buchla modules van TipTop zijn gewoon standaard Eurorack.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Dat tiptop spul is allemaal volgens de eurorack standaard dus niet met bananen voor cv en jacks voor audio.
ik had een paar dagen geleden een gesprek met een vriend die een Buchla heeft.

Don Buchla heeft bewust gekozen voor een scheiding van audio en cv voor de headroom wat dan weer een positief effect op de audio heeft.
Bij eurorack zit de audio veel dichter bij de max rail to rail spanning.

Dan is er ook nog het verhaal van modules waar acid op zat waar Don aan werkte en gedrogeerd raakte.

 
En.. sinds deze week ook de Mixer/Preamplifier 207t op voorraad:
Hey, da's goed nieuws
Heel benieuw of en waar Tiptop nog mee gaat komen uit de 200-serie. Zal waarschijnlijk op Superbooth in mei duidelijk worden.
Kwam er nog meer dan, ik dacht dat die mixer de laatste module was die nog in produktie moest?
Maar het zou leuk zijn natuurlijk.
Dan is er ook nog het verhaal van modules waar acid op zat waar Don aan werkte en gedrogeerd raakte.
Het zou me niets verbazen, daar aan de westcoast wisten ze er wel weg mee in de sixties als je al die verhalen leest.
 
Kwam er nog meer dan, ik dacht dat die mixer de laatste module was die nog in produktie moest?
Maar het zou leuk zijn natuurlijk.

Deze (296t en 207t) zijn de twee die op Superbooth'23 waren aangekondigd.

Toen het project begon is gezegd dat er veel meer komen: "as many as feasable":


Over de 259t: op Instagram waren eerder screenshots te zien van een 259t in ontwerp en een bestandsmap:

1706711088844.png


1706710523877.png


 
Laatst gewijzigd:
Back
Top