iMac Pro?

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Mijn huidige macpro is aan vervanging toe vind ik (8.5 jaar), en denk aan een imacpro.
Maar nu las ik dat er een compleet nieuwe macpro in de maak is.. Dilemma.
Wat is denk je beter, wachten op de macpro of de imacpro nemen? En waarom?
 
Ik weet niet hoe complex jouw producties zijn en waar je je mac verder nog voor gebruikt, maar voor de thuishobbyist lijkt mij een imac pro enorm overkill. Zelfs in de meest minimale configuratie, om nog maar niet te spreken over de nieuwprijs. De vraag is wat je nodig hebt. Nu hou ik zelf ook wel van liever iets meer dan minder, maar als ik mijn mac pro 2008-model zou vervangen, zou ik nu voor een nieuwer model gaan. Een 2012 of 2013 model ofzo.
 
ik zou nog een paar maand wachten en zien wat de toekomst brengt.
al is het wel een "goed" moment om een iMac Pro te kopen tov eender welke andere mac.
 
Als je zoiets hebt van tja ik koop ééns in de 8 jaar het beste wat er is, waarom niet? Ik weet niet in welke richting je tegen de meeste limitaties aanloopt qua prestaties (RAM, disk of CPU) maar als je je RAM of disk kunt uitbreiden om nog even verder te gaan met de Mac Pro zou je dat kunnen doen: Er schijnen nieuwe Mac Pro's aan te komen met een jaar of wat. Maar op zich is muziek maken met name CPU gelimiteerd en de iMac Pro's zijn gewoon afschuwelijk snel op dat vlak en redelijk stil.

Twee nadelen:
- RAM is niet te upgraden tenzij je de machine open laat maken door Apple. Een Mac Pro kun je wel makkelijker zelf upgraden.
- Disk is niet te vervangen, hooguit kun je vanaf TB3 booten of er extra schijven aan hangen
 
Ik zou de snelheid best sneller willen zien maar ik ben er nu niet door gelimiteerd. Maar, ik draai nog OSX 10.8.5 want Apple laat me niet toe om mn OSX op te krikken, waardoor ik sommige software niet kan kopen of installeren. Ik kan nu bv niet de MPC 2.0 software voor in combi met de MPCX installeren.. :(

Qua ruimte, heb nu 2x1TB die niet snel vol raken dus ik ben snel tevreden en zal niet snel schijven erin gaan proppen.

Als de macpro weer een nieuw design (niet de trashcan meer) krijgt, wordt het nog smullen denk ik!
 
Ik denk dat je best gewone dikke iMac neemt. Heb zelf een tweedehands Mini gehaald, om reden uitblijven MacPro. De 2012 quad, maar wel een haast ongebruikte geproduceerd eind 2014. Ik stop daar zelf 2x SSD in in raid 0 voor GB/s read/write en 16GB ram. Groot voordeel is dat er een groter scherm aan kan, 27 inch is mij te weinig achter een keyboard. Deze i7 Mini is even snel als de quad i5 imacs 2017, en dat is mij snel zat. Ook kan ik mijn FW interfaces blijven gebruiken.
 
Maar nu las ik dat er een compleet nieuwe macpro in de maak is.. Dilemma.

Er is voortdurend vanalles nieuw in de maak. Nieuw kopen = een waarde daling van -30%, onmiddelijk nadat je hebt betaald !!
Ik doe daar al lang niet meer aan mee.
2dehands is de oplossing. We moeten met z'n allen dringend CONSUMINDEREN.
Enneuh, ook hier draait nog steeds een Mac Pro 2008 12-core. Ooit 2dehands gekocht en al jaaaaren plezier van. Zonder probleem. Retesnel.
 
Er is voortdurend vanalles nieuw in de maak. Nieuw kopen = een waarde daling van -30%, onmiddelijk nadat je hebt betaald !!
Ik doe daar al lang niet meer aan mee.
2dehands is de oplossing. We moeten met z'n allen dringend CONSUMINDEREN.
Enneuh, ook hier draait nog steeds een Mac Pro 2008 12-core. Ooit 2dehands gekocht en al jaaaaren plezier van. Zonder probleem. Retesnel.

Vind ik op zich ook wel. Daarnaast begin ik ook niet meer aan de combinatie van hardware waar je bepaalde software bij moet draaien. Je wordt altijd een bepaalde kant op gedwongen qua benodigd OS voor je computer. Zowel op het moment dat je zoiets aanschaft als op het moment dat de ondersteuning van zo'n product stopt blijf je daar aan vastzitten.

Van de andere kant vind ik wel dat een nieuwe Mac een investering is voor de lange termijn. Je kunt weer jaren vooruit, dus dat consumeren valt dan op zich wel mee.
 
Ik zou de snelheid best sneller willen zien maar ik ben er nu niet door gelimiteerd. Maar, ik draai nog OSX 10.8.5 want Apple laat me niet toe om mn OSX op te krikken, waardoor ik sommige software niet kan kopen of installeren. Ik kan nu bv niet de MPC 2.0 software voor in combi met de MPCX installeren.. :(

Qua ruimte, heb nu 2x1TB die niet snel vol raken dus ik ben snel tevreden en zal niet snel schijven erin gaan proppen.

Als de macpro weer een nieuw design (niet de trashcan meer) krijgt, wordt het nog smullen denk ik!

De nieuwe macpro wordt volgens 'sterke' geruchten modulair, dus je kan hem zelf helemaal configuren met het aantal videokaarten wat je nodig hebt ( hoef je er dus maar 1 te nemen ipv 2 nu) maar dat zal wel erg duur worden. Als de iMAcPro al zo duur is, maak je borst maar nat. Ik ben al 2-3 jaar een beetje aan het sparen ervoor. Hij komt in 2019, me oude eind 2013 gekocht, dus toch goed voor 6 jaar werken met no compromise gear. Ik deel de kosten van een macpro dan ook voor het bedrag wat je terug krijgt ( 1500-2500 meestal afhankelijk van config) en dan delen door 5-6 jaar gebruik. Dan valt het allemaal nog wel mee :D

https://www.macrumors.com/roundup/mac-pro/
 
Als de iMAcPro al zo duur is, maak je borst maar nat. Ik ben al 2-3 jaar een beetje aan het sparen ervoor.

Zal relatief gezien wel meevallen hoor. Vergeet niet dat een flink deel van de iMac Pro centjes ook in het 5k scherm zitten. Het zou me juist niet verbazen als een nieuwe Mac Pro in de basisconfiguratie zelfs goedkoper zal zijn dan de iMac Pro. Alleen in de duurste configuratie zal 't wel 'ns flink meer kunnen worden.

Als ik nu per direct een nieuwe Mac zou moeten kopen, zou ik voor een 2012 12 core gaan, of een Hackintosh. Beide prima opties, zelfs een 2012 Mac Pro kan er nog wel even tegenaan. Mijn 2010 doet ook nog alles wat ik wil op audio gebied (video is een ander verhaal). Driewerf hoera voor PCIe...

En wat betreft meerprijzen van Mac: ik heb toevallig van de week m'n 13" 2010 MacBook Pro voorzien van een nieuwe SSD. Ik heb al jaren, sinds het FCPX debakel, m'n twijfels over Apple maar ik moet zeggen: een 8 jaar oude laptop van net 1000 euro die met een upgrade van 100 euro toch zeker weer 2 jaar meekan als 'huis-tuin-en-keuken laptop'... Dat hebben ze toen toch wel goed gedaan.

Hoe zit het eigenlijk met ghosting / burn in op de retina schermen? Is dat een bestaand probleem?
 
Ik zou de snelheid best sneller willen zien maar ik ben er nu niet door gelimiteerd. Maar, ik draai nog OSX 10.8.5 want Apple laat me niet toe om mn OSX op te krikken, waardoor ik sommige software niet kan kopen of installeren. Ik kan nu bv niet de MPC 2.0 software voor in combi met de MPCX installeren.. :(

Qua ruimte, heb nu 2x1TB die niet snel vol raken dus ik ben snel tevreden en zal niet snel schijven erin gaan proppen.

Als de macpro weer een nieuw design (niet de trashcan meer) krijgt, wordt het nog smullen denk ik!

Ik weet niet precies hoe handig jij bent, maar op zich kun je High Sierra zeer waarschijnlijk nog wel draaien op jouw machine: http://dosdude1.com/highsierra/ Maak eerst backups, drie keer meten één keer snijden enzovoorts maar als je er qua CPU performance nog niet doorheen bent kan het de moeite waard zijn om naar High Sierra te gaan.

2x1TB klinkt ook als of het nog mechanische schijven zijn. Je kunt er nog maximaal twee schijven bij zetten dus één SSD van 512GB voor je OS en applicaties maakt de computer ook nog eens sneller.

Dan kun je iets langer doorsparen en gewoon een beest van een nieuwe computer kopen. Om het verschil te voelen met een Mac Pro uit 2009 (zeker met een SSD) moet je echt voor zware specificaties gaan.

Zal relatief gezien wel meevallen hoor. Vergeet niet dat een flink deel van de iMac Pro centjes ook in het 5k scherm zitten. Het zou me juist niet verbazen als een nieuwe Mac Pro in de basisconfiguratie zelfs goedkoper zal zijn dan de iMac Pro. Alleen in de duurste configuratie zal 't wel 'ns flink meer kunnen worden.

Als ik nu per direct een nieuwe Mac zou moeten kopen, zou ik voor een 2012 12 core gaan, of een Hackintosh. Beide prima opties, zelfs een 2012 Mac Pro kan er nog wel even tegenaan. Mijn 2010 doet ook nog alles wat ik wil op audio gebied (video is een ander verhaal). Driewerf hoera voor PCIe...

En wat betreft meerprijzen van Mac: ik heb toevallig van de week m'n 13" 2010 MacBook Pro voorzien van een nieuwe SSD. Ik heb al jaren, sinds het FCPX debakel, m'n twijfels over Apple maar ik moet zeggen: een 8 jaar oude laptop van net 1000 euro die met een upgrade van 100 euro toch zeker weer 2 jaar meekan als 'huis-tuin-en-keuken laptop'... Dat hebben ze toen toch wel goed gedaan.

De Apple Pro machines mag je eigenlijk ook alleen met de Pro modellen van de competitie vergelijken. Dus ook Pro qua support, levensduur, temperatuurontwikkeling, geluidsproductie alles. Je hebt wel goedkopere PC workstations maar die zijn dan hooguit 10-20% goedkoper en vooral afhankelijk van welke configuratie je bouwt. Ik heb nog nooit een kapotte Apple gehad hoewel ik wat dingen in opslag heb staan die ik al jaren niet meer aangeraakt heb. Een 2008 MacBook Pro wordt nog steeds iedere dag gebruikt hier met extra SSD en 8GB geheugen.

Hoe zit het eigenlijk met ghosting / burn in op de retina schermen? Is dat een bestaand probleem?
Nee
 
De Apple Pro machines mag je eigenlijk ook alleen met de Pro modellen van de competitie vergelijken.

Mijn grootste twijfel zit bij Apple ook niet in de prijs, maar in hoe zij soms vinden dat ik m'n werk moet doen. FCPX was daar het eerste echt teleurstellende voorbeeld van, de 2013 Mac Pro het tweede, het feit dat die al in 5 jaar geen update heeft gehad de 3e... Inmiddels ben ik minder van het OS afhankelijk, ik gebruik geen Apple software meer, dus nagenoeg alles waar ik nu zakelijk afhankelijk van ben, is ook voor Windows beschikbaar. Alleen een ProRes workflow is nog een serieuze rede om bij Apple te blijven.
Die OS onafhankelijkheid heeft me wel kritischer gemaakt naar Apple als hardware leverancier. Ik wacht de nieuwe Mac Pro nog even af, en dan ga ik m'n opties overwegen. Hackintosh is voor mij een potentieel alternatief als het gaat om keuze vrijheid, maar ik ben bang om te experimenteren (sowieso mijn voornaamste rede om al 20 jaar Mac te gebruiken).
 
Mijn grootste twijfel zit bij Apple ook niet in de prijs, maar in hoe zij soms vinden dat ik m'n werk moet doen. FCPX was daar het eerste echt teleurstellende voorbeeld van, de 2013 Mac Pro het tweede, het feit dat die al in 5 jaar geen update heeft gehad de 3e... Inmiddels ben ik minder van het OS afhankelijk, ik gebruik geen Apple software meer, dus nagenoeg alles waar ik nu zakelijk afhankelijk van ben, is ook voor Windows beschikbaar. Alleen een ProRes workflow is nog een serieuze rede om bij Apple te blijven.
Die OS onafhankelijkheid heeft me wel kritischer gemaakt naar Apple als hardware leverancier. Ik wacht de nieuwe Mac Pro nog even af, en dan ga ik m'n opties overwegen. Hackintosh is voor mij een potentieel alternatief als het gaat om keuze vrijheid, maar ik ben bang om te experimenteren (sowieso mijn voornaamste rede om al 20 jaar Mac te gebruiken).

Ik ben ook wel benieuwd welke kant het op gaat met de Pro machines en ook de software. Ik kan niet zonder Apple hoe dan ook maar voor mijn workflow is het ook gewoon prima zowel qua hardware als software.

Tot nu toe als er een nieuwe Pro komt die de lijn ingezet met de iMac Pro doorzet is het qua hardware wel OK. MacBook zal eind dit jaar waarschijnlijk LPDDR4 krijgen en dus meer dan 16GB aan RAM, ik denk het enige échte probleem voor professioneel gebruik.

Maar qua software ben ik nog licht sceptisch. Ik hoop dat ze geschrokken zijn van de security bugs van de laatste tijd. Er is echt wat belangrijkers dan pratende poepemoji delen over Messages. Ben de jaarlijkse updates van macOS en iOS wel een beetje beu, ik zou liever weer naar de oude manier van updaten gaan waarbij je gewoon echt een nieuwe versie kreeg in plaats van "oh we moeten weer eens".
 
Ik heb:
IMac 2007
Mac pro 1,1 2006
Mac Pro 2,1 2008
Mac Pro 5,1 2010
Op al deze macjes draait Sierra met de laatste versie van Logic.
Als je kijkt naar de prijsverschillen tussen de 5,1 en 6,1 dan zie je dat dat niks scheelt. Tot en met de 5,1 kan je heel ver uitbreiden en de 6,1 alleen maar met externe doosjes en domme trucks.
Ik zou niet weten wat je niet met een 5,1 kan doen maar wel met een 6,1, uiteraard op muziekgebied.

Ook een leuk idee: koop nog een 2,1 of 1, en een TcPowercore en/of Duende firewire, maak daar een midinetwerk van via LAN en je hebt een super krachtig systeem.

Vergis je niet, de m@c pro,s t/m 5,1 STIJGEN alleen maar in prijs en de 6,1 is soms goedkoper te vinden dan een 5,1. Niet wegdoen!

Ik kan je eventueel helpen je mac pro weer up to date te maken. Op Youtube staan ook 1000 filmpjes. Het is niet illegaal om de macs naar nieuwe os versies te tillen, zo lang het maar op apple hardware gedraaid wordt.
 
Ik heb een imac pro, niet in mijn studio maar als werk computer, super snel, zeer tevreden over. Gebruik een imac 5k (i7) van drie jaar oud in studio, ook prima maar blaast geregeld met de fans. Er komt een nieuwe macpro dit jaar, ongetwijfeld weer een tikkie sneller dan huidige imac pro maar op een gegeven moment is het overkill, plus je hebt een top scherm in de imac pro. Mooie al in one package waar je weer een hele tijd mee vooruit kan
 
Ben van het topmodel late 2009 27" iMac onlangs naar het topmodel 2017 27" iMac gegaan. Ik vind dat ingebouwde 5K scherm toch wel heeeel lekker hoor :) De iMac Pro heb ik ook overwogen, maar is voor mijn doeleinden echt overkill. Als ik nu heel veel met 4K video zou werken werd het misschien een ander verhaal maar die paar clipjes die ik links en rechts in elkaar punnik lukt op dit ding ook prima.
 
Thanks voor de response allen!

Ik herinner me nu weer waarom ik überhaupt naar mac over stapte. Ik had immers altijd op een pc gewerkt. Deels omdat het financieel nu wel kon, en deels omdat ik een stil werkpaard wilde voor in mn muziekhok EN hij moest werken via FireWire met de ZEDR16. Ik had toen ontdekt dat niet alles zomaar vlekkeloos werkt via FW (iets met HP chip mismatch ofzo enz), maar de macpro had no nonse goeie chipset dus tja..

Dat modulaire idee bevalt me wel (als ik nieuw wil).
Schijven erbij proppen of vervangen is ook een optie inderdaad..
 
@sKeLeTvM
Mwah, ik heb deze nu al 9 jaar, das niet slecht toch?

@Drs. Analog
Hmm, ja dat kan, maar de winst is me te klein.

@Rvooh
Dat zit er dik in dat ik nog wat wacht. ;)

@blanka
FW is wel handy om te blijven hebben ja. Maar, er zijn ook adapters voor toch?

@septic
Modulair, dat klinkt goed. De behuizing zou ook groter worden dan nu de trashcan is?

@Chinetti
Jouw idee scheelt in ieder geval wel een flinke hap geld.

@VL7
Hoe krijg je het voor elkaar om op die oude machines Sierra te draaien? :)

@marcelb
Dat van die noise van de fans... dat is minder..

@Von Naphoven
Je hebt daar gelijk in, dat is natuurlijk wel de grootste doelgroep (youtubers ..)
 
Ben van het topmodel late 2009 27" iMac onlangs naar het topmodel 2017 27" iMac gegaan. Ik vind dat ingebouwde 5K scherm toch wel heeeel lekker hoor :) De iMac Pro heb ik ook overwogen, maar is voor mijn doeleinden echt overkill. Als ik nu heel veel met 4K video zou werken werd het misschien een ander verhaal maar die paar clipjes die ik links en rechts in elkaar punnik lukt op dit ding ook prima.

Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, maar dan van een Mac Pro 2008 naar een iMac 2017 en voornamelijk vanwege het beeldscherm. Ik was qua prestaties niet ontevreden met mijn Mac Pro (en die staat ook nog steeds standby), maar ik zal maar te klooien op twee kleine beeldschermen met relatief lage resolutie en deze iMac heeft een fantastisch scherm en dat maakt het werken met een DAW en de vele plugin windows wel tot een genot. Heb wel onmiddellijk de wiebelmuis van Apple vervangen door eentje van Logitech (MX Master 2S), ideaal om horizontaal door je tracks te scrollen.
 
Back
Top