Opstarten van programma's op 10 jaar oude muziek PC (met win10, intel core i7 930) = verschrikkelijk traag

CosmicDreamer

Sonic Passionado
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
964
Locatie
Hasselt, Limburg, Belgium
....Nu denken jullie misschien wel, nogal logisch, dit is een cpu die in een museum thuis hoort. En zeker omdat ik ook windows 10 draai ligt het voor de hand dat de boel allemaal wat trager loopt. Maar er valt mij toch een eigenaardigheid op. Ik kan die pc best nog wel gebruiken om muziek op te maken. Ik wil nog even wachten om een nieuwe te kopen tot ik enkele projecten heb afgewerkt om dan alle energie te steken in het transplanteren van al mijn werk op de nieuwe pc.

Ik wil nog een jaartje ofzo verder met deze pc. Enkel is het opstarten van programma's tergend traag tenopzichte van het werken in cubase zelf. Als ik cubase met een 10tal vsti's en even veel FX plugins run, dan kan hij dat zonder gekraak aan met een latency van 1024ms op mijn hammerfall HDSP kaart.

Het eigenaardige is dus : die pc kan de projecten waaraan ik werk wel aan. Sterker nog, er zijn projecten die vroeger amper liepen een deel te moeten "freezen". Door de performantie update in cubase 8 en hoger nemen deze soms 1 / 3de van de cpu time in tenopzichte van vroeger.

Daarom vind ik het redelijk eigenaardig dat het opstarten en installeren van programma's zo ongelofelijk traag is. Soms duurt het 2 à 3 minuten om een applicatie als wave central of native access te starten, en het installeren van een nieuwe cubase versie duurt soms meer dan 5 minuten. Ik heb al geprobeerd om met registry cleaners, anti malware software en totaaloplossingen als system mechanic erover heen te gaan, maar het lijkt niets op te lossen. Programma's starten = tergend traag, maar projecten laden en exporteren in cubase is gezien de ouderdom van het geheugen en de CPU nog redelijk te noemen.

Wat zou ik nog kunnen doen om dit te verbeteren ? (en ja ik ga waarschijnlijk volgend jaar een nieuwe top of the line DAW pc kopen)
 
zit er al een ssd in? mss is je harddisk gaar... Dat zou ik als eerste proberen. Een i7 zou op zich best nog mee kunnen..
 
zit er al een ssd in? mss is je harddisk gaar... Dat zou ik als eerste proberen. Een i7 zou op zich best nog mee kunnen..
Da's ook het eerste wat er bij mij opkwam.
Het klinkt vooral dat het lezen en schrijven nogal langzaam gaat.
Koop alvast een ssd en zet de boel over, dat scheelt een stuk en die kan je ook in je volgende pc weer gebruiken.
 
ik heb hier nog 1 werkende nog oudere pc staan, die met een SSD vrij goed werkt. doet dienst als HTPC, dus gebruik m niet voor audio.. ja wel dus..
o ja nog een laptop met i7-2650 of zoiets, zal er wel naast zitten, die vooral immens traag met opstarten en installeren was, maar met audiobewerking, zelfs real-time, aardig.
SSD erin, zoef.. voor die kracht dan.. maar toch..

SSD. haal je er nog wat uit.

(registry cleaners maken nooit veel uit in snelheid, 0 eigenlik..)
 
....Nu denken jullie misschien wel, nogal logisch, dit is een cpu die in een museum thuis hoort.

Ik heb een Mac Pro 5.1 12-core Mid 2010. (SSD - 64 Gig Ram)
Voor velen ook een museumstuk... Maar daar moet ik eens hartelijk om lachen. Opstart tijd Logic : 12,96 sec. Opstart gehele computer : 36,10 sec.
 
Ik draai zelf nog op een i7-980 (ook nog 1e generatie i7), maar wel met 2 SSD's erin. 1 voor het systeem en 1 voor de samples. De programma's die er best nog lang over doen bij het starten zijn alleen Cubase en WaveLab zelf. Verder start alles snel. Bij mij scheelde het vervangen van HDD's door SSD's echt een hele hoop.

Bij mij staat er nog voor dit jaar een nieuwe studio PC op de planning, daar gaan dan in ieder geval 2x M.2 SSD's in. En nog een paar SATA SSD's.
 
Ik heb hier een 2008, 2010 en 2011 mac. Ssd er in en gogogo
zelfs mijn 2017 is zonder ext ssd een slak. Hd s sucken snel.
 
Lijkt me dat er wel genoeg geheugen (RAM) is om projecten in op te slaan, vandaar dat dat goed gaat. Maar het laden van HD naar RAM gaat dus traag, wel even kijken of je een SATA aansluiting hebt maar dan is het nog best de moeite waard om een kleine SSD voor een paar tientjes erin te zetten.
 
ah , thx... dat zal ik nog in overweging nemen, misschien kan ik mijn C vervangen door een goede 2 tb sata, (hopelijk is dat goed te doen met acronis true image). Maar zijn die backwards compatible met oude sata aansluitingen ? Ik dacht dat die sata 3 anders is dan sata 1...
 
ah , thx... dat zal ik nog in overweging nemen, misschien kan ik mijn C vervangen door een goede 2 tb sata, (hopelijk is dat goed te doen met acronis true image). Maar zijn die backwards compatible met oude sata aansluitingen ? Ik dacht dat die sata 3 anders is dan sata 1...
sata 3 en 2 zijn backwards compatible met sata 1, je krijgt wel andere doorvoersnelheden natuurlijk maar je houdt het voordeel van de veel snellere lees- en schrijfsnelheid van een ssd.
 
Niets mis met een i7, zal niet daaraan liggen, werkt super, zelfs met zware audio progs en grafische apps tegelijk :)))
 
Kijk ook even in je bios of je harde schijven wel dma gebruiken. Dat was bij oude computers af en toe een dingetje kan ik me herinneren. Dan wordt zo'n draaiende roestschijf nog trager dan dat hij van zichzelf al is.

Kijk voor de zekerheid wel even of je harde schijf al met sata zit aangesloten. Als hij nog met zo'n oude IDE lintkabel werkt dan wordt het lastig om te vervangen door een SSD.
 
Kijk ook even in je bios of je harde schijven wel dma gebruiken. Dat was bij oude computers af en toe een dingetje kan ik me herinneren. Dan wordt zo'n draaiende roestschijf nog trager dan dat hij van zichzelf al is.

Kijk voor de zekerheid wel even of je harde schijf al met sata zit aangesloten. Als hij nog met zo'n oude IDE lintkabel werkt dan wordt het lastig om te vervangen door een SSD.

dat soort type i7 hebben toch al lang geen IDE kabels meer... kan? nee zelfs mijn Core2Quad heeft sata... een heleboel... Q9550, met ssd, werkt nog lekker..
 
dat soort type i7 hebben toch al lang geen IDE kabels meer... kan? nee zelfs mijn Core2Quad heeft sata... een heleboel... Q9550, met ssd, werkt nog lekker..
Ik meende me te herinneren dat mij oude i7 nog ATA/IDE gebruikte. Maar zo te zien stamt de i7 van 2008 en SATA van 2003. Dus ik gok dat dat de computer was die ik daarvoor had... :-)
 
Ik meende me te herinneren dat mij oude i7 nog ATA/IDE gebruikte. Maar zo te zien stamt de i7 van 2008 en SATA van 2003. Dus ik gok dat dat de computer was die ik daarvoor had... :-)

haha denk t, ik begin inderdaad de data te vergeten, wanneer die idiote brede IDE kabels niet meer gebruikt hoefden te worden, in 2008 bouwde ik inderdaad weer eens een nieuwe pc, met sata, wel met Q6600.. wow wat heb ik die nog lang gebruikt... nou ja...
 
Back
Top