Kate Bush

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Wat vinden jullie van haar muziek?

Ik vind haar muziek zeer interessant, omdat ze heel eigenzinnig te werk gaat. Ze probeert niet mee te gaan met een bepaalde stijl, maar doet dingen op haar eigen manier en gaat daar heel perfectionistisch in te werk.

Ik heb volgens mij al haar CDs, maar toch moet ik zeggen dat ik de meeste nauwelijks opzet en de anderen zet ik vaak halverwege alweer uit omdat ik het zat ben. Het enige album wat ik wel regelmatig in zijn geheel draai, is Never For Ever. De nummers zijn afwisselend en zitten wat dat betreft in de goede volgorde. Het klinkt enerzijds heel erg vintage vanwege de warme elektrische piano's en vooral de manier waarop het is opgenomen. Anderzijds klinkt het ook heel erg tijdloos vanwege bijvoorbeeld de drumcomputer in de track Delius. De muziek is theatraal in de goede zin van het woord, want juist dat dramatische geeft de muziek een hele interessante opbouw. (Zelfde effect als bijvoorbeeld het album Heaven And Hell van Vangelis; ik hou daar gewoon erg van.)

Haar andere albums vind ik vaak zo kil als je snapt wat ik bedoel. Hounds Of Love is een veel populairder album en krijgt vaak betere reviews dan Never For Ever. Maar voor mij is het minder toegankelijk.

Ze is nu ouder. Haar stem is wat lager en minder schel geworden; dat ervaar ik juist als positief.

Ik wil haar zeker niet neerhalen. Ik kijk eigenlijk op veel fronten tegen haar op. En ik zal wel niet de enige zijn die dolgraag met haar zou willen samenwerken om muziek te produceren. :P Die kans gaat zich nooit aandienen, maar je mag er toch wel over fantaseren? Ze lijkt mij een heel sympathiek persoon. Zo theatraal en vreemd ze overkomt in haar muziek, zo nuchter en down to earth is ze als persoon - tenminste in haar contact met anderen. Hoor maar eens één van haar interviews.

Maar herkennen jullie wat ik zeg? Dat je haar als artiest hoog hebt zitten maar in verhouding daartoe te weinig naar haar muziek luistert?
 
[...]
Maar herkennen jullie wat ik zeg? Dat je haar als artiest hoog hebt zitten maar in verhouding daartoe te weinig naar haar muziek luistert?


Jazeker. Maar ik ben geen echte KB kenner, behalve dan haar bekende hits en albums.
Haar nieuwere werk ken ik eigenlijk niet.
Het oudere werk wat ze deed met de Fairlight enzo, heel mooi.
 
Ik herken het wel.
Mijn interesse in haar werk wisselt.
Het is niet altijd mijn smaak, maar als het dat wel is vind ik het ook geweldig.

Zo werd ik meteen gegrepen door het dubbelalbum Aerial.
Met ander werk heb ik dan weer minder, tot ik het soms naar jaren opnieuw luister en dan alsnog ontdek.
 
Ik ben al een jaar of 25 fan, maar moet zeggen dat de albums vanaf The Red Shoes mijn aandacht hebben doen verslappen. 50 words for snow is wel weer een prettige plaat om in de winter op te zetten (alleen het duet met Elton John skip ik meestal, da's me iets te glad).
Hounds of love blijft toch een mooie plaat hoor, Under Ice op kant B is 1 van mijn favoriete nummers, schitterend sfeertje!

Maar inderdaad, ik heb de platen in de jaren '90 echt grijsgedraaid, maar nu slechts sporadisch. Heb ik wel met meer muziek (ook met Joy Division bijvoorbeeld), moet er echt voor in de stemming zijn. Pas nog de 1e 5 platen van Kate Bush op vinyl goedkoop gevonden, toen heb ik het zeker wel weer vaker voorbij laten komen.

:halleluja
 
Kate Bush is ook wel een pionier(e) op het gebied van toepassen van electronische instrumenten in muziek.

Ik luister niet vaak naar haar muziek, maar ze heeft veel moois gemaakt en het is ook wel een artiest die ik bewonder.
 
Wat meer leftfield maar misschien ook interessant als je Kate Bush leuk vind is Laurie Anderson.
 
Laatst gewijzigd:
In de jaren '70 was ik als kind verliefd op haar. De muziek vond ik ook heel mooi. Mijn beste vriend had een paar albums van haar. Vond ik goede LP's maar ik kan me er weinig van herinneren. Uit welk jaar is dat 'Never For Ever' album dat goed is? Zijn er CD/LP aanraders van na de jaren '80 (lees: albums zonder hit singles)? :)
 
Herken het wel. Enorm respekt voor Kate Bush maar kan het ook maar net een album uithouden. Naast het bekendere hitwerk ben ik vooral fan van haar commercieel mislukte "The Dreaming" album. De eerste keer dat ze echt helemaal haar gang mocht gaan in de studio. Heerlijke Fairlight, Eventide, Lexicon sound. Echt smullen voor liefhebbers van de experimentele popmuziek uit die jaren.

 
En er mag geen Kate Bush gesprek zijn zonder dat deze even terloops voorbij komt:



Hehe.. Alan Partridge is mijn favo UK comedy spoof. Steve Googan!

Als we het toch over obscure gerelateerde zaken hebben: :)

 
Ik heb zo'n beetje al haar albums. 50 words for slow is vooral mooi als hebbeding, erg mooie art (ik heb 't over vinyl)
 
Als we het toch over obscure gerelateerde zaken hebben: :)

Kate Bush - Efteling - YouTube
Mijn Hemel. Die tijd bedoel ik. Lieslaarzen, spandex broek en donker opgemaakte ogen. Ik associeerde haar nooit met synths. Eerder met poprock en lekker drum-werk (geen drum compu's). Ik dacht altijd dat de gitaarsolo aan het einde van 'Wuthering Heights' van Ian Bairnson gespeeld was door David Gilmour (Pink Floyd). Gilmour heeft haar ontdekt (de ouwe snoeperd) en die solo is echt exact in lijn met zijn sound in 1978/79 ten tijde van zijn 1e solo LP en 'The Wall'. Die melodische manier van soleren: exact Gilmour. Maar wie was er geïnspireerd door wie: Gilmour door Bairnson of andersom? Lijkt hier wel een gitaar forum. ;)
 
haha als sex object heb ik ze nooit gezien (en nog niet) :dj:
Dan heb ik eerder een boon voor Björk


Tja wat is sexobject..
Ik was opgroeiende toen ze net begon hits te maken (78 ) en ze heeft dat jarenlang volgehouden. Ik herinner me nog wel de mooie videoclips.
 
Hehe.. Alan Partridge is mijn favo UK comedy spoof. Steve Googan!

Als we het toch over obscure gerelateerde zaken hebben: :)

Kate Bush - Efteling - YouTube

Wauw. Ik weet nog wel dat je vroeger uuuuuren moest wachten voordat je er in kon omdat het Spookslot echt een ding was. En dat er dan ineens zo'n harige arm naar beneden kwam terwijl je in de rij stond. Ik ga er nu nog steeds iedere keer even in maar ik kan altijd doorlopen.
 
Back
Top