Maar jij snapt niet helemaal wat ik bedoel als je meerdere topics heb gelezen :-)
Waarom zoek ik een Sample ? Omdat ik vrijwel veel dingen maak met de Yamaha Tyros-2
Allemaal leuk en aardig, maar je kunt slecht verwachten dat mensen je topichistorie gaan bijhouden.
Qua D.A.W. heb ik enkel een FL Studio 12 (nu wel een volledige gekochte versie) en deze
Synth1 KV Audio werkt die dan in FL Studio 12 ?
KVRAudio biedt de plugins zelf niet aan - ze linken vaak alleen naar de site van de maker. In dit geval kun je 'm daadwerkelijk hier downloaden:
http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/#down . Je hoeft geen Japans te kunnen lezen; kies gewoon de bovenste link. Laat je niet afschrikken door "beta" - dit is een simpele en ontzettend stabiele plugin.
Maar - inderdaad. FL Studio 12 kan 'm gewoon draaien. Het enige dat FL Studio hoeft te weten (en elke andere DAW) is waar jij al je plugins neerzet. Bij het installeren van een plugin vraagt de installatiesoftware van de plugin dan ook waar die folder is, zodat 'ie er bestandjes neer kan zetten.
Op Windows is zo'n bestand vrijwel altijd iets dat eindigt in .dll. Het installatieprogramma van een plugin doet dus ook weinig meer* dan die .dll copy-pasten naar de juiste map. Nou is het zo dat hobbyisten** ook plugins bouwen, maar het integreren van een installatieprogramma is vaak een onzalig gedoe en kost geld, en daarom kun je eigenlijk volstaan met "download hier de .dll, en kopieer 'm dan zelf even in de juiste map.
En wat je zegt over bedelen ? Ik vraag ook vaak weet iemand een site waar ik de sound kan KOPEN dus niet krijgen maar KOPEN.
Jij zoekt een geluid dat in een ontzettende niche-markt zit (soundtracks van Nederlandse series van de jaren '80 en '90). Daar op zoeken heeft niet veel nut, want alles dat commercieel qua geluiden aangeboden wordt is 1) vrijwel allemaal voor EDM*** en 2) vrijwel allemaal voor plugins, omdat je daar het beste aan kunt verdienen. Hardwaresynths worden door een paar duizend mensen gekocht, plugins zitten daar nog een orde van grootte boven. M.a.w. het heeft meer zin een setje uit te brengen met David Guetta-geluidjes voor Sylenth1 dan Het Beste Van Dick Maas voor een DX7.
Dus ja, dan blijft er weinig over om iets op een forum te vragen. Mijn opmerking over bedelen duidt meer op een dozijn topics openen met vragen. Nou staat vragen vrij, maar het is ook een beetje sociaal om in andere topics mensen wat proberen te helpen.
JA YOOZER Soms is live spelen van een nummer iets leuker dan alleen op Computer te werken ;-) soms willen mensen je nummer live horen en dan is het toch wel leuk als je het juiste geluid heb en niet een standaard Piano of Padje moet gebruiken voor iets wat je met de computer heb gemaakt.
Met computers kun je prima live spelen en daar heb je echt geen Muse of V-Machine voor nodig.
Maar ik heb hier ook wel een paar Synthesizers staan hoor :
Roland JP 8000, Roland JV 1080, Korg O5R/W , Yamaha Motif Rack Es en een Emu Virtuoso 2000.
Use the right tool for the right job. Een JP8000 lijkt veel meer op wat er toen is gebruikt (of dat een Polysix is, geen idee, zou goed kunnen maar hoeft niet) dan dat je het met samples oplost.
De aanduiding "Polysix" geeft eerder de complexiteit van het geluid aan. Je hebt geen exotische synthesemethoden nodig, geen modulaire zwik - het is een beetje de soep en aardappelen van synthesizer-geluiden.
Als je een Sound naam heb ben ik al geholpen !!!! (Dat vroeg ik namelijk ook om de naam van de sound)
Als je denkt dat er een sterke overeenkomst bestaat tussen namen van geluiden en de klank kan ik je gelijk uit die illusie helpen; dat hangt namelijk helemaal af van degene die het geluid geprogrammeerd heeft. "JP8 Pad" op je JP8000 hoeft namelijk helemaal niet overeen te komen met "JP8 Pad" op je JV1080. De ene stab is de andere niet, enz.
Maar ik hoor het al je bent dus geen Live speler helaas !!!
Ik hoor hier een beetje een waarde-oordeel in. Da's jammer, en helaas ook niet correct.
Ik heb 5 jaar live gespeeld en synthesizers naar allerhande plaatsen geleurd. Dus ja, ik snap prima dat jij alleen je Tyros wil meenemen en de rest wil thuislaten, want je wil je rug sparen en zaken zo foolproof mogelijk houden. Ik snap ook dat je het graag authentiek wil hebben, want een Rhodes uit een JX3P persen of een Oberheim na proberen te doen met een DX7, dat klinkt allemaal niet zo geweldig.
Maar net zoals het meer nut heeft om muziektheorie en solfege te leren in plaats van bij elk liedje te vragen "welke akkoorden speelt 'ie hier nu?" heeft het in deze zaak meer nut om wat synthesekennis op te doen, want het geluid is geen rocket science om na te maken - de instructies heb je al gekregen.
De duivel zit 'm in het detail; hoe exact wil je iets namaken? Uiteindelijk wordt zo iets meer geschiedenisles dan muziekmaken - precies uitvinden wat iemand waarvoor heeft gebruikt is een hoop werk als het al uberhaupt mogelijk is. Genoeg mensen die al jaren lang puzzelen over hoe Jarre of Vangelis iets gemaakt heeft, en dat aantal neemt erg hard af als de artiest in kwestie minder (internationaal) bekend is.
Zelfs als de artiest wat bereikbaarder is en uberhaupt antwoord geeft op je mail, je tweets of Facebookposts - dan nog houden ze zelf niet alles in uitvoerig detail bij over wat er gebruikt was.
Vaak kom je al een eind door alleen de tijdsperiode al te weten - dat sluit uit welke apparatuur er -niet- gebruikt werd. Andere markeringspunten zijn percussie; de geluiden van een Linn, 808 of 909 zijn ontzettend herkenbaar. De rest is speurwerk, en als het geluid vanille genoeg is boeit het uiteindelijk niet zoveel of het uit synth 1 of synth 2 kwam. Dat laatste is het geval bij wat je vraagt.
Kanttekeningen:
* zooi in het Windows-register zetten, PACE installeren, presets copy-pasten
** Geen waardeoordeel - een hoop niet-commercieel spul kan zich prima meten met betaalde zaken. Dexed, OBXD, Variety of Sound, etc.
*** en natuurlijk house, trap, drum 'n bass, etc.