Subwoofer is dat nodig ?

Ik heb een krk sub in mijn ruimte maar weet dondersgoed (zoals hierboven genoemd) dat het een vertekend beeld geeft als de ruimte niet goed behandeld is. En dat is dus ook het geval: enkel wat reflecties opgelost, maar that's it. Dus ik gebruik de sub dan ook niet bij het afmixen. Alleen als ik het echt nodig vind om tracks oid te vergelijken, dan zet ik de sub aan dmv cancel pedaal.
 
Subwoofer kan helpen als je speakers hebt die geen goed strak laag kunnen weergeven.
Speakers hebben ook wel een zekere inhoud nodig.
Verder is een mooi, strak laag heel wat anders dan iets lekker boemerigs waar je moe van wordt na een half uur.
Belangrijker zoals anderen zeggen is het optimaliseren van je kamer en de positie van je speakers daarbij.
Van een heel klein kamertje en weinig aankleding kan je niet veel verwachten.
Ik heb wel 'ns speakers van 6000 euro gehoord in een kale ruimte en dat was niet om aan te horen.
Het geluidsbeeld rammelde aan alle kanten, het geluid ging alle kanten op.
Stoffering, acoestische panelen, dat soort zaken helpt enorm.
Verder heb je te maken met de karakteristiek van je versterking, ook net zo belangrijk.
Ik heb nu een buizenversterker sinds een jaar of tien en echt niet zo duur en wel 'ns vergeleken met aparte monoblokken en een eindbak van Krell, kostte bij elkaar meer dan 5000 euro maar dat kleine buizenversterkertje klonk veel relaxter, veel natuurlijker, ik wil niet meer anders in ieder geval.
Maar zorg eerst voor zover mogelijk voor een optimale ruimte, je kan er genoeg op internet over vinden.
Dat met samen de positie van je speakers op stands maakt al een wereld van verschil.
Als dat zo optimaal mogelijk is dan komen de kunstgrepen dmv techniek zeg maar.
 
Monitors in een onbehandelde ruimte zijn net zo min een goed idee als een subwoofer in een onbehandelde ruimte... Modale akoestiek wordt een groter probleem in kleinere ruimtes, maar dat probleem heb je al bij 500hz en lager (schroeder frequentie, het kantelpunt tussen modes en reflectie). Aangezien de meeste nearfields ver onder de 500hz gaan, heb je sowieso altijd te maken ruimte modes. Ergo: voor een correcte afluistering zal je altijd moeten behandelen.

Ik ben absoluut voorstander van een subwoofer, mits hij goed wordt ingemeten. Het voordeel is, zoals al eerder aangehaald, dat je de sub onafhankelijk van je tops kunt plaatsen. Plaatsing is de 1e kritische factor in het realiseren van een evenwichtige weergave, dus laat daar nou net veel winst te behalen vallen. Ik zou wel een sub en instelbare crossover frequentie adviseren, al hebben de meeste dat volgens mij wel.

Het bepalen van de plaatsing kan bij niet zonder metingen uit te voeren. Op het gehoor is het nagenoeg niet te doen. Dus als je een sub wil gebruiken, koop dan ook een meetmicro voor een paar tientjes. Hoewel... koop altijd een meetmicro, want ook bij het plaatsen van monitors is hij van onmisbaar nut.

Nog een voordeel van een sub is dat hij dingen kan weergeven die (nearfield) monitors vaak niet kunnen weergeven, wat soms zelfs wel tot een extra octaaf aan de onderkant kan zijn... Wat (in mijn geval, adam a7x + sub7) nóg een voordeel is, is dat wanneer de sub een deel van het laag van je monitors overneemt, de woofer van je monitors minder ver hoeft uit te slaan. Dit resulteert in een strakker mid. De sub regelt het strakke laag. In feite creëer je een 3-weg systeem.

Met wat tijd, moeite en minimale middelen, kan je met een sub dus een zeer goed resultaat behalen. Doe je dat niet, dan is het slechts aanklooien...
 
Sub's kunnen een goed idee zijn, vaak zijn dual subs iets makkelijker in omgang. Heb momenteel 2 12inch 3 weg (volt, atc, scanspeak) bakbeesten en zit nog te kijken naar een custom dual sub setup. Heeft weinig te maken met de hoeveelheid laag, maar meer met hoe laag het geheel gaat. Die paar hz kan een verschil maken in sommige gevallen.

Echter kan ik me voorstellen dat dit gekkenwerk is in een onbehandelde ruimte ;)
 
Back
Top