Schakelaars in 19inch rack

stefan90kauw

<-BIOSIGN->
Lid sinds
16 Maart 2009
Berichten
120
Locatie
Heerhugowaard
Hoi!

Wie heeft er ervaring met het gebruik van schakelaars in 19inch rack voor het in en uitschakelen van apparatuur? Ik heb een beetje een combinatie van werkplek, studio, "gamingplek" en wil dus eventuele a/v apparatuur uitschakelen als dit niet nodig is.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daarin.



Daarbij nog een vraag:
Deze schakelaar.... Hoeveel volt mag er op dat lampje?

Thanks!
 
240 volt 16 ampere ( meer dan 3000watt), zou zelf de wat grotere / bredere variant pakken die heeft ook wat meer weerstand , zet je minder makkelijk per ongeluk uit/ aan
Heb zelf geen ervaring met 19"switches
Wel met stekkerdozen met switches: werkt prima, alleen de zware jongens zoals eindversterkers en enkele oude en gevoelige dure synths doe ik apart houden en later aanzetten
 
ik heb zelf zo'n rackunit met een aantal geschakelde uitgangen, volgens mij van Showtec of een soortgelijk merk. Werkt prima voor audio-apparatuur, schakelde er verschillende groepjes apparatuur mee. Synth-rack links, computer_interfaces, effect-rack, synth rack rechts etc.

Nu schakel ik alles met 1 ding, en dat is voor mij meer dan genoeg. Die oude multi switch mag ook weg trouwens, paar tientjes als je interesse hebt ;)
 
Hoi!

Wie heeft er ervaring met het gebruik van schakelaars in 19inch rack voor het in en uitschakelen van apparatuur? Ik heb een beetje een combinatie van werkplek, studio, "gamingplek" en wil dus eventuele a/v apparatuur uitschakelen als dit niet nodig is.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daarin.



Daarbij nog een vraag:
Deze schakelaar.... Hoeveel volt mag er op dat lampje?

Thanks!

Als ik het goed zie is dat een enkelpolige schakelaar, voor netspanning moet je altijd een dubbelpolige schakelaar gebruiken alleen dan weet je zeker dat je geen spanning op je apparatuur hebt als de schakelaar uit is. Met een enkelpolige schakelaar kan het zijn dat je de nul schakelt (afhankelijk van hoe de stekker in het stopcontact zit) en er toch gewoon nog spanning op je spul staat.
De schakelaar moet ook geschikt (en goedgekeurd) zijn voor gebruik als netschakelaar. Hier een voorbeeld:

switches.jpg

Beide kunnen 230V aan, maar alleen de linker schakelaar heeft ook voldoende kruipafstand tussen de contacten om als netschakelaar te kunnen dienen. De rechter schakelaar zie je wel eens als netschakelaar gebruikt worden, dat mag dus absoluut niet.
Het aansluiten van de schakelaar moet ook met geïsoleerde faston connectors gebeuren, als je gaat solderen (liever niet) moet het met krimpkous geïsoleerd worden.

Zoek even naar een dubbelpolige netschakelaar waar het lampje al aangesloten is (die zijn er) , dat is wel zo makkelijk.
 
Bedoel je zoiets?
 

Attachments

  • Switch Unit -  1.jpg
    Switch Unit - 1.jpg
    29,2 KB · Bekeken: 139
  • Switch Unit - 2.jpg
    Switch Unit - 2.jpg
    34,4 KB · Bekeken: 115
Ik gebruik ongeveer zo'n ding (maar dan met 6 schakelaars). Geen idee wat het merk is (wellicht Showtec, wat iemand hierboven noemt) en vreemd genoeg ongeveer alleen bij de wat amateuristischere leveranciers te vinden, maar ik ben er content mee. Hij past niet super goed in een 19" rack meen ik (volgens mij kreeg ik er maar 2 van de 4 schroeven in), maar schakelaars en stopcontacten zijn van prima kwaliteit. Wat mij betreft een aanrader. Enige reden dat ik hem gebruik is overigens dat ik eerst mijn synthesizers & co wil aanzetten, dan mijn mengpaneel en daarna pas mijn monitoren. Hou ik nog een paar switches over voor verlichting enzo.
 

Attachments

  • 278962789-19inch-stroom-verdeler-met-schakelaars-8-kanalen-1176-b.jpg
    278962789-19inch-stroom-verdeler-met-schakelaars-8-kanalen-1176-b.jpg
    16,3 KB · Bekeken: 210
klopt, hij is net geen 19 inch, wat eigenlijk heel vreemd is. maar het werkt goed. Misschien gebruik ik hem nog wel voor ene lichtinstallatie of iets dergelijks..
 
Zoek op "19 inch stroomverdeler".
Wel verschillende varianten, met of zonder schakelaars, sockets op de voorkant of achterkant...
Is dit misschien wat? https://www.conrad.nl/nl/eurolite-eurolite-board-19-stroomverdeler-8-voudig-1-he-590350.html
8 x schakelaar op voorkant, en de sockets op de achterkant. Let wel, dit zijn niet de standaard aansluitingen, dus heb je wel speciale kabeltjes nodig (IEC 60320 C13/C14).
Bij bijv. allekabels.nl zoeken op "Apparaatsnoer - C13 - C14". Van 0,3 m tot 5 m.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top