Arturia Matrix Brute

arturia-matrixbrute-210116-616x440.jpg

Arturia claims it’s “the most powerful analog synthesizer ever created”.

Arturia has revealed the latest addition to its family of analog synths: the MatrixBrute.

Unlike the French company’s recent “Brute” synths, which have been at the smaller, more affordable end of the spectrum, Arturia claims the MatrixBrute is “the most powerful analog synthesizer ever created”.

The synth has a semi-modular design complete with “modulation matrix”, that allows you to route any of 16 modulation sources to 16 modulation destinations. Unlike most modular systems, the MatrixBrute allows you to save your sounds in its 256-strong patch memory, and the “matrix” also functions as a 64 step sequencer.

The massive 49-key synth includes true analog effects like chorus, delay and flanger, and features 12 CV inputs and 12CV outputs for routing other modular gear into the system.

There’s no indication yet when the MatrixBrute will be released or how much it will cost, but given that it looks like a Moog Voyager on steroids, expect it to be expensive.

http://www.factmag.com/2016/01/21/arturia-matrixbrute-analog-synth-revealed/
 
Marmite ding...De basisklank van de minibrute is in mijn oren juist heerlijk.
Drukvol, punchy, erg levendig oud analoog en zeker uniek. Ligt ook goed in de mix.

Die Brutes zijn wel populair, dus er moeten mensen zijn die die sound kunnen waarderen. En dat kan ik me best voorstellen. Gewoon niet mijn ding. Hoe dan ook, ik hoop dat de scaling van de knoppen beter is dan op de Minibrute, want die vind ik redelijk onbruikbaar. (bv alleen onderste gedeelte van ADSR schuiven lijkt echt invloed te hebben.
 
Design is fantastisch man! Wat een ding. Zo cool! Tussen de moog voyager XL en Schmidt in qua design.
Voor 1800 komt hij er hier zeker. Echt super dik
 
Naast white and pink noise ook red en blue noise, wat dat dan ook mag inhouden want daar heb ik nog nooit eerder van gehoord :?

Roze ruis is witte ruis met een bepaalde filtercurve erop (6dB/oct???) Blauwe/rode ruis is dan waarschijnlijk witte ruis met een andere filtercurve. Maar klinkt typisch Arturia: we kunnen het erop doen en meer opties is beter, dus pleur d'r maar op. Ik ben zelf altijd meer van minder maar goed gekozen opties.
 
Marmite ding...De basisklank van de minibrute is in mijn oren juist heerlijk.
Drukvol, punchy, erg levendig oud analoog en zeker uniek. Ligt ook goed in de mix.


Dit rijmt helemaal niet, in mijn oren. Al mijn bakken die drukvol an analoog zijn liggen verschrikkelijk in de mix.. Die moet ik, over het algemeen genomen erg hard onderhanden nemen voor ze lekker in de mix liggen.


Ik vind het verder trouwens prachtig, doe mij meer maar analoog! :)
 
Welke bedoel je? Ik heb een minibrute en daar kan je iemand zn hersenpan mee indeuken hoor.
En de BS(P) is ook erg stevig.

Bouwkwaliteit is niet alleen de behuizing. Zelf heb ik nooit problemen gehad, toen ik nog m'n microbrute had. Maar verschillende mensen om mij heen hadden minder geluk. Bij 1 persoon is hij zelfs drie keer terug geweest voor soldeerwerk, wat gewoon erg slecht gedaan was.
 
Bouwkwaliteit zal even afwachten zijn, maar qua design vind ik hem er juist fantastisch uit zien :D
 
gaaf ding hoor, zo lelijk dat ie mooi is als soort van ruimteschip controle desk synth

met zo'n fijne koptelefoonuitgang ook erbij, TOP
 
Ik heb Arturia's rack Origin.. kennen jullie die nog?

Prachtig concept, maar de user interface.. man, man, man. Zo veel knoppen die in de praktijk zo weinig, of zo zelden, het geluid beïnvloeden. Natuurlijk is de Origin geen analoge synth.. wel een veel complexer digitaal beest dat veel te *weinig* knoppen heeft om de architectuur under the cover naar buiten te laten komen.

Die nieuwe Matrix ziet er super uit (doet me een beetje aan mijn Moog Sub 37 denken), maar ik zou die eerst keihard willen uittesten qua user interface, en ook qua sound. De Origin effects (zeker de Reverb) zijn echt ondermaats.

Arturia verkocht de Origin voor rond de 3K.. en die is massaal geflopt. Ik denk dat Arturia al die jaren later die les zeker geleerd heeft. Kan me niet inbeelden dat de Matrix veel meer dan 1.5K gaat kosten.. ze zullen zeker markt aandeel van Moog proberen te stelen, dus moet minder dan 1.5K zijn. IMO.

Spannend...
 
Zag dus in het filmpje dat die paraphonic is niet duophone. is dus gewoon een bijna mono bak.

Verder tof ding en klinkt zeer goed. Daar is zeker markt voor.
 
Ziet er bijzonder kostbaar uit. Iemand die een onderbouwde schatting kan maken?
 
Het GAS zou nu een toppunt moeten bereiken en toch maakt deze bak totaal geen emotie bij mij los. Maar goed, de sound van brute serie vond ik sowieso al meh dus misschien is dat het.
 
IK denk dat er een heleboel sub 37's etc. te koop gaan staan als deze uitkomt. erg tof dit :) Arturia is goed bezig.
Die analoge fx ook nog....
 
Back
Top