Akoestiek muziekkamer verbeteren (met schets)

Die airgap heb je zeker nodig, als je echt laag wil absorben. Als je het helemaal vol zou stoppen met rockwool is het weinig effectief.

ik noem dat laatste weer onzin .. als ik dat schrijf, heeft iedereen weer de bokken puik op.

ik schrijf even waarom het onzin is . echt laag kan je helemaal niet reduceren. vooral als je het hebt over 20 tot 30 hz . er is geen isolatie die dat tegen houd alleen een (dikke)betonnen muur. mss wel in minuscule volume maar niet in staande dips. daarom hoor je als je buiten staat altijd nog de basssounds en de trillingen die ze hebben die je meter doen uitslaan. terwijl je de sound zelf bijna niet hoort.
 
Laatst gewijzigd:
ik noem dat laatste weer onzin .. als ik dat schrijf, heeft iedereen weer de bokken puik op.

ik schrijf even waarom het onzin is . echt laag kan je helemaal niet reduceren. vooral als je het hebt over 20 tot 30 hz . er is geen isolatie die dat tegen houd alleen een (dikke)betonnen muur. mss wel in minuscule volume maar niet in staande dips. daarom hoor je als je buiten staat altijd nog de basssounds en de trillingen die ze hebben die je meter doen uitslaan. terwijl je de sound zelf bijna niet hoort.


Isolatie? Het gaat om het absorben van die energie... En in het (sub) laag is er nogal wat. Het laag wat jij noemt (20-30 Hz), daar zal je flink voor je best moeten doen om dat helemaal perfect te krijgen (of je gebruikt je sub wat minder :) ). Of je gebruikt een tailor made membraam panel/paal oid.

Wat ik bedoel is meer de ± 80 Hz en hoger, waar je voor poreuze absorbers beter een 'airgap' tussen je materiaal en de muur kan hebben voor de effectiviteit. That's all.

Ik ben geen prof-specialist maar heb me er inmiddels al aardig in verdiept.
 
Dit wordt een home studio hoor; geen 100% pro recorder hok. De dingen die jullie opnoemen zijn volgens mij moeilijk zelf te bouwen (en je moet er echt kennis van hebben). Ik had de intentie om de ruimte wat basic te gaan aanpakken maar het is ondertussen vrij hard uit de hand gelopen. Ogh ja beter even doorbijten en het direct goed doen.
Wat jullie op de foto's niet zien is dat hier veel werk aan is. Hou er dus zeker rekening mee als je dit ooit ook zou willen.
Ik heb ook het geluk dat mijn studio momenteel in een andere kamer zit en ik op het gemak kan verder werken.
 
Nou, ik vind dat je goed bezig bent hoor Steve! Zie aub mijn opmerkingen niet als kritiek.
 
Hey Arv, dat doe ik zeker niet hoor. Het was gewoon even een verduidelijking van mijn doel.
Ook gezien het formaat van de ruimte lijkt me dit het meest haalbare.
Momenteel ben ik tevreden met de richting die het uitgaat. Ik heb ook al verlichting gekocht aangezien ik er van overtuigd ben dat sfeer en belangrijke factor is in het creatieve proces.
Het gaat me vooral over de akoestiek van de ruimte. Naar geluidsoverdracht heb ik enkel de dubbele deur met valdorpels en rubbers. Dit zal zeker helpen maar ik verwacht hier geen wonderen van.

Waar ik vooral naar uit kijk is om muziek te gaan maken in mijn nieuwe studio. Al calculeer ik eerst een overgangsfase in om aan de ruimte te wennen. Ik ga in het begin ook veel professioneel gemasterde tracks luisteren om te leren hoe deze klinken in mijn nieuwe ruimte.
 
Die airgap heb je zeker nodig, als je echt laag wil absorben. Als je het helemaal vol zou stoppen met rockwool is het weinig effectief.


Het is niet de airgap die zorgt voor meer absorptie op lagere frequenties, maar de afstand tot de reflecterende muur,
Dus, door de rockwool op een afstand van de muur te plaatsen, komt de voorkant van de plaat dichter bij de 1/4 golflengte van een nòg lagere frequentie dan wanneer plat tegen de muur.
Een 10cm dik absorptie paneel met 10cm airgap is niet effectiever dan een 20cm dik paneel tegen de muur, maar wel kostenbesparend; met minder materiaal bijna net zo veel resultaat. :)


ik noem dat laatste weer onzin .. als ik dat schrijf, heeft iedereen weer de bokken puik op.

ik schrijf even waarom het onzin is . echt laag kan je helemaal niet reduceren. vooral als je het hebt over 20 tot 30 hz . er is geen isolatie die dat tegen houd alleen een (dikke)betonnen muur. mss wel in minuscule volume maar niet in staande dips. daarom hoor je als je buiten staat altijd nog de basssounds en de trillingen die ze hebben die je meter doen uitslaan. terwijl je de sound zelf bijna niet hoort.


Het gaat bij staande golven en akoestiek niet om het tegenhouden van de geluidsgolven; geluids isolatie en akoestiek zijn totaal verschillende dingen.
Staande golven onstaan juist doordat de geluidsgolven worden teruggekaatst door de muren en gaan interfereren met het directe signaal.
Als de muur een bepaalde frequentie niet zou weerkaatsen, dan ontstaat dus geen staande golf en heb je op die frequentie geen akoestisch probleem.
Het uitslaan van de meters bij een frequentie terwijl je binnen de sound niet hoort, is juist het bewijs dat de muren die frequentie weerkaatsen en dat je in een null/dip zit.
Dat je dan buiten de basfrequenties wel kunt horen, heeft dan met isolatie te maken; zeer zwaar materiaal, maar ook goede ontkoppeling (floating) is dan inderdaad noodzakelijk.

Voor de volledigheid; 30Hz is zeker effectief te dempen (akoestische absorptie), alleen heb je hiervoor een 2,87mtr 8D diepe basstrap voor nodig; niet echt praktisch inderdaad, maar niet onmogelijk.
Anders kun je gewoon een "panel resonator" voor die frequentie bouwen; zeer effectief, maar werkt echter alleen voor die frequentie.
 
Nog ff een update om een idéé te geven hoe het er zal gaan uitzien.
Alle houten frames zijn gemaakt en klaar om overtrokken te worden.
We hebben al 1 van de 8 frames overtrokken.

WP_20160515_20_22_47_Pro.jpg
 
Ziet er knus uit.
Als ik naar je begin tekening kijk heb je deze hoeken dus er nog extra bijgenomen?

Ben erg benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen. Nog metingen gepland?
 
De hoeken in de originele tekening waren veel te klein om effectief te zijn. Deze zijn dus inderdaad een pak groter geworden.
Deze komen nu wel voorbij de raamopening maar dat is met die mdf zijwanden allemaal proper opgelost.
Morgen zijn er metingen gepland. Dit is 1 van mijn laatste kansen om de onbehandelde ruimte te meten. Daarna gaan we het stofferen afwerken en de ruimtes vullen met 221.

Jullie vragen jullie misschien af waarom dit zo lang duurt? Wel ik ben reeds 1,5 jaar opleidingen aan het volgen, studeren en examens aan het afleggen. Alles loopt goed en het einde komt in zicht (met positief resultaat). Deze kamer is mijn beloning voor mijn studeren en mijn verzetje als ik even mijn gedachten moet verzetten... .
 
Nou dat vroeg ik me niet af hoor Steve303. :)

Ik vind dat je doel prima is, je moet jezelf ook wel is verwennen toch. Misschien leuk om de meetwaarden te delen? Leuk topic altijd.
 
Uitvoeren metingen

Uitvoeren metingen

Vandaag een beetje op zoek naar de beste positie in een onbehandelde ruimte.

WP_20160515_21_02_41_Pro.jpg


Met als beste resultaat (voorlopig):
L%252BR%2Bpositie2.jpg


Conclusie van vandaag:
Zelfs in een onbehandelde ruimte kan je enorm veel veranderen qua frequentierespons door gewoon met de luidsprekers te gaan schuiven. Ik had er al vaak over gelezen maar nu ik het echt kan zien is het natuurlijk tastbaar.
 
De welbekende dip rond de 100Hz.. :)

Je luisterpositie zit dan dus precies ergens in de knoop (buik) van die frequenties. Wat je ook kan doen is zo een (sub)laag sweep mp3 pakken en dan de sweep doen vanaf zeg 30Hz tot 300Hz en dan gewoon zitten en luisteren. Als het volume dan heel erg verandert tijdens die sweep, dan is er iets niet zo jofel. Maar, ik denk dat het beter is dan maar eerst je traps af te maken?
 
Knap timmerwerk hoor!
Ik ben ook wel benieuwd naar de waterval grafiek voor en na. Zo'n dikke dip in het laag blijf je toch wel houden, dat heeft gewoon te maken met de afmetingen van de ruimte. Hij wordt meer of minder en verschuift wat in frequentie als je je speakers wat verplaatst inderdaad, maar weg zal die niet gaan. Zolang je strak laag hebt (de lage frequenties moeten binnen 200ms 40-50db zachter zijn, waterval grafiek) dan kan je daar zeker goed gaan werken. Voor het meten van lage frequenties is het volgens mij gebruikelijker om een smoothing van 1/24 octaaf te gebruiken trouwens.
 
@Bas M

Je hebt gelijk, de reverb times van de bass zijn belangrijk(er). Maar als je grafiek iets vlakker kan krijgen dan heb je al heel wat gewonnen, en je sweet spot zal groter worden?

Konden we maar allemaal een halve meter bass absorb aan elke muur kwijt in onze ruimtes.. Zou mooi zijn. :D
 
Alle panelen zijn voorzien van stof.
De onderste panelen plaats ik voorlopig niet om beschadiging te voorkomen.
Met de absorbers voor de zijmuren ben ik momenteel nog bezig.
Volgende week worden er frames voorzien van 221 (ik heb momenteel slechts 24 platen in stock:))

WP_20160524_14_44_56_Pro.jpg
 
Vind het maar een hoop gedoe voor een homestudiotje in een klein kamertje. :?
 
Tja ik moet het doen met wat ik heb hoor AdDM! Ik ben er toch reuze blij mee... . Als ik iets doe wil ik het altijd zo goed mogelijk doen.
Er zijn mensen die muziek maken in kleinere kamertjes of zelfs geen aparte ruimte ervoor hebben. Dit was het hoogste haalbare qua akoestiek in mijn kamer(tje).
Mits goede inrichting kan je volgens mij een enorm praktische (en ook goed klinkende) ruimte verkrijgen.
 
Back
Top