Verbouwing 'studio' jongerencentrum

knap recht hoor van 50 tot 120 hz plus minus 2 db vind ik oke . dit verschil zou zomaar in de spiekers kunnen zitten of in de mic of een optelling daarvan. in de sub bass niets meer aan doen. van 120 tot 1K moet je serieuze bass absorbers gaan maken. vanaf 2k tot 6 diffusers ook al denk je dat ze voor kleine ruimtes niet werken zou ik het proberen . mss ka je ze lenen om te proberen. ik daag jombo uit om ee grafiek te laten zien van zijn room van minder dan plus minus 2 dB verschil van 50 hz tot 120 dB.. ik zeg niet dat het niet kan ... maar probeer alleen telaten blijken dat het best geod is.
 
knap recht hoor van 50 tot 120 hz plus minus 2 db vind ik oke . dit verschil zou zomaar in de spiekers kunnen zitten of in de mic of een optelling daarvan. in de sub bass niets meer aan doen. van 120 tot 1K moet je serieuze bass absorbers gaan maken. vanaf 2k tot 6 diffusers ook al denk je dat ze voor kleine ruimtes niet werken zou ik het proberen . mss ka je ze lenen om te proberen. ik daag jombo uit om ee grafiek te laten zien van zijn room van minder dan plus minus 2 dB verschil van 50 hz tot 120 dB.. ik zeg niet dat het niet kan ... maar probeer alleen telaten blijken dat het best geod is.


Ik weet niet naar welke grafiek jij zit te kijken, maar tussen 50Hz en 120Hz zit er al een dip van -6dB (bij 95Hz), dus waar haal jij die plus minus 2dB vandaan?

Maar aangezien ik weinig behoefte heb om in een "pissing contest" met jou, of wie dan ook, te belanden, zal ik jouw uitdaging laten voor wat het is en TS verder in jouw kundige handen laten. :okdan:
 
Help TS nou maar gewoon verder, ik denk dat TS het erg waardeert. En daarnaast ik lees (en waarschijnlijk ook wel een hoop anderen) ook elke keer mee omdat ik je posts op gebied van accoustiek interessant en erg leerzaam vind. En ik heb het een en ander opgestoken van je daw stage leveling Posts. Ik zou me niet te snel aangevallen voelen als ik jou was en misschien bedoelt dre het wel niet zoals het overkomt.
 
Hallo Jompo,

Ja, klopt inderdaad. Hoe meer je inzoomt, hoe meer oneven de grafiek is. Daling rond de 13 hertz viel mij ook op. Vraag me af hoe dat komt.

Ik denk dat de grafiek ergens wel klopt (voor zover meting correct uitgevoerd is). Zodra ik een sinus zo rond de 140 afspeel hoor ik duidelijk een versterking ervan. Ook in andere gebieden. En in andere gebieden hoor ik weer een afzwakking ervan.

Ik zal proberen de grafiek aan te passen naar jouw verzoek. Dit keer heb ik het measurement wel opgeslagen.
 
Last edited by a moderator:
knap recht hoor van 50 tot 120 hz plus minus 2 db vind ik oke . dit verschil zou zomaar in de spiekers kunnen zitten of in de mic of een optelling daarvan. in de sub bass niets meer aan doen. van 120 tot 1K moet je serieuze bass absorbers gaan maken. vanaf 2k tot 6 diffusers ook al denk je dat ze voor kleine ruimtes niet werken zou ik het proberen . mss ka je ze lenen om te proberen. ik daag jombo uit om ee grafiek te laten zien van zijn room van minder dan plus minus 2 dB verschil van 50 hz tot 120 dB.. ik zeg niet dat het niet kan ... maar probeer alleen telaten blijken dat het best geod is.

Ergens vertrouw ik de meting niet. Ten eerste, het is door een gewone mic uitgevoerd. Ten tweede, heb ik alles wel goed uitgevoerd?

Van 120Hz t/m 1K? Maar ik heb elke hoek al weggewerkt met Rockwool basstraps en een diffuser in zo'n dermate kleine ruimte gaat niet werken denk ik (kan het natuurlijk altijd proberen) + een diffuser absorbeert niet maar kaatst geluidsgolven terug in alle richtingen.

By the way geen enkele room is perfect, zelfs de professionele niet. Maar als mijn meting klopt en jullie zeggen dat het goed zit,..ben ik al dik tevreden:kroon:
 
Zou dit topic graag verder zien opgevolgd worden door Jompo aangezien ik dit binnenkort ook ga doen!
Het topic van de productiebegeleiding was voor mij ook heel leerzaam naar gain staging toe en ik hoop dat er in de toekomst meer van zulke topics gaan komen.
M.a.w. Jompo je niet aangevallen voelen en gewoon verder je ding doen; ik ben er zeker van dat je een hoop mensen hiermee een plezier gaat doen!

Ergens vertrouw ik de meting niet. Ten eerste, het is door een gewone mic uitgevoerd.

Kan je geen Behringer emc8000 kopen? Hiermee wil ik ook aan de slag gaan en dat ding kost niet veel en is blijkbaar voldoende (voor een amateur als mezelf).
 
Zou dit topic graag verder zien opgevolgd worden door Jompo aangezien ik dit binnenkort ook ga doen!
Het topic van de productiebegeleiding was voor mij ook heel leerzaam naar gain staging toe en ik hoop dat er in de toekomst meer van zulke topics gaan komen.
M.a.w. Jompo je niet aangevallen voelen en gewoon verder je ding doen; ik ben er zeker van dat je een hoop mensen hiermee een plezier gaat doen!



Kan je geen Behringer emc8000 kopen? Hiermee wil ik ook aan de slag gaan en dat ding kost niet veel en is blijkbaar voldoende (voor een amateur als mezelf).

Waar kan ik de topic vinden over 'gain staging'?

Ja, ben van plan die microfoon te kopen, of de the t.bone MM-1 (die overigens goedkoper is), maar zat ook te denken aan het pakket van Sonarworks Reference 3. Zie deze link.
 
room hinder freq grafiek
 

Attachments

  • room hinderfreq.jpg
    room hinderfreq.jpg
    35,6 KB · Bekeken: 107
Jompo,

Veel beter kan ik 'm niet krijgen horizontaal. Als ik verder inzoom zie je de rest van de frequenties niet meer.

waterfall.jpg
 
op deze freq moet je proberen zoveel mogelijk te dempen omdat ze in deze afmeting worden versterkt. een lengte van een kamer heeft een bepaalde freq daardoor worden ze gestapeld en klinken ze harder dan andere. dus op 67 hz zou je een dip moeten hebben. Op 130 hz en op 150 hz. Als je in een kamer zit die een C2 kwa lengte heeft en je speelt een C2 klinkt deze harder dan een D2 enz enz watje zou kunnen doen is met helmholtz resonantie de C te normaliseren
 
Laatst gewijzigd:
op deze freq moet je proberen zoveel mogelijk te dempen omdat ze in deze afmeting worden versterkt. een lengte van een kamer heeft een bepaalde freq daardoor worden ze gestapeld en klinken ze harder dan andere. dus op 67 hz zou je een dip moeten hebben. Op 130 hz en op 150 hz. Als je in een kamer zit die een C2 kwa lengte heeft en je speelt een C2 klinkt deze harder dan een D2 enz enz watje zou kunnen doen is met helmholtz resonantie de C te normaliseren

Ok duidelijk. Deze app doet soortgelijks: http://amroc.andymel.eu/

Maar geldt die grafiek voor elke room, ongeacht afmetingen?

Trouwens, een dip is toch negatief? In jouw grafiek zie ik juist een verhoging. Ja klopt, aan de hand van bovenstaande app klinken sommige noten in mijn geval harder dan anderen. In mijn geval c3, c#, d3, d# etc....

De vraag is nu, wat kan ik ertegen doen? Ik heb alle hoeken al weggewerkt met basstraps. Om een helmholtz te bouwen gaat mij te ver (ingewikkeld: je hoeft maar iets ernaast te zitten qua meting en uitzagen en het is onbruikbaar ) en 1 kopen is kost teveel.
 
Last edited by a moderator:
Ok duidelijk. Deze app doet soortgelijks: http://amroc.andymel.eu/

Maar geldt die grafiek voor elke room, ongeacht afmetingen?

Trouwens, een dip is toch negatief? In jouw grafiek zie ik juist een verhoging. Ja klopt, aan de hand van bovenstaande app klinken sommige noten in mijn geval harder dan anderen. In mijn geval c3, c#, d3, d# etc....

De vraag is nu, wat kan ik ertegen doen? Ik heb alle hoeken al weggewerkt met basstraps. Om een helmholtz te bouwen gaat mij te ver (ingewikkeld: je hoeft maar iets ernaast te zitten qua meting en uitzagen en het is onbruikbaar ) en 1 kopen is kost teveel.

Dit was speciaal van jouw afmeting die jij had op gegeven. Een andere techniek is massa aan rockwool. in deze laagtes zijn er ook bijna geen andere oplossing .. mss een stuk hout die los hangt aan touwen van 1.50 bij 40 cm na je rockwool die de zelfde resonantie heeft als de C2 achter dit stuk hout moet dan weer isolatie op geplakt worden. veel werk en intensief . vergeet niet je 150 hz die een ongeveer c# heeft.

een dip is een op een ander locatie een ophoping van energie dus moet je dit op een zelfde manier aan pakken.
 
Dit was speciaal van jouw afmeting die jij had op gegeven. Een andere techniek is massa aan rockwool. in deze laagtes zijn er ook bijna geen andere oplossing .. mss een stuk hout die los hangt aan touwen van 1.50 bij 40 cm na je rockwool die de zelfde resonantie heeft als de C2 achter dit stuk hout moet dan weer isolatie op geplakt worden. veel werk en intensief . vergeet niet je 150 hz die een ongeveer c# heeft.

een dip is een op een ander locatie een ophoping van energie dus moet je dit op een zelfde manier aan pakken.

Wat bedoel je met massa aan Rockwool? Bedoel je alle hoeken helemaal ermee opvullen zoals op afbeelding hieronder?

imgext.php


Dat is mij teveel werk na alle ellende:)

Een stuk hout die loshangt aan touwen? Kan me er niets bij voorstellen. heb je misschien een voorbeeldfoto?

Ik wacht ook nog even op reactie van Jompo. Misschien dat hij ook bruikbare tips heeft.

Volgens de app komt 151 Hz bij mij op de D3 en 151 op D3# en nog tig andere resonatiegebiden :(
 
het is idd een beetje d3 d#3
 

Attachments

  • resonantie.jpg
    resonantie.jpg
    37,2 KB · Bekeken: 101
  • toon.jpg
    toon.jpg
    15,3 KB · Bekeken: 106
Ik zal hier ter vergelijking even de metingen van mijn ruimte neer gooien.

Wat je ziet in de waterval grafiek bij ons is dat al het laag binnen 200ms 40-50db minder is. Dit is vooral een erg belangerijke eigenschap van een ruimte, dit is de waarde waar mensen het over hebben als het laag "strakker' is in een ruimte.

Wat je ook ziet is dat de grafiek erg grillig is, en wij hebben de akoestiek erg serieus aangepakt in onze ruimte. Je ontkomt gewoon niet aan bepaalde dippen en pieken in kleinere ruimtes.
 

Attachments

  • DZM_Waterval.jpg
    DZM_Waterval.jpg
    67,5 KB · Bekeken: 102
  • DZM_grafiek.jpg
    DZM_grafiek.jpg
    42,1 KB · Bekeken: 103
dat zou ik ook even doen zonder dsp of eq.
 

Attachments

  • amphion 02.jpg
    amphion 02.jpg
    59,1 KB · Bekeken: 106
Ik zal hier ter vergelijking even de metingen van mijn ruimte neer gooien.

Wat je ziet in de waterval grafiek bij ons is dat al het laag binnen 200ms 40-50db minder is. Dit is vooral een erg belangerijke eigenschap van een ruimte, dit is de waarde waar mensen het over hebben als het laag "strakker' is in een ruimte.

Wat je ook ziet is dat de grafiek erg grillig is, en wij hebben de akoestiek erg serieus aangepakt in onze ruimte. Je ontkomt gewoon niet aan bepaalde dippen en pieken in kleinere ruimtes.

Hoi Bas,

En wat hebben jullie voor die resultaat allemaal gebruikt? En ik zie wel pieken en dalen in het grafiek, maar zie niet de aantal Db's daarin.
 
De DB's staan links aan de grafiek.

Deze ruimte 3,80m breed, 6m diep en is 3.30 hoog.
In de muur/muur & muur/plafond hoeken achter de speakers zit een basstrap van 60x60cmx330cm.
Op de eerste reflectiepunten wand & plafond breedbandabsorbers van 120cmx300x20cm, vlak achter de luisterpositie QRD diffusors, in de hoeken op de achterste muur zitten basstraps met diffusie over de hoeken heen van ongeveer 250cm hoog. En recht op de achterwand een grote basstrap met diffusie van 120x120x25cm.
Voor de rest is het gehele plafond uitgerust met een breedband absorber van 20cm diep.
 
Back
Top