Akoestiek muziekkamer verbeteren (met schets)

Denk als je een plastic zakje voor je oor houdt en luistert, de bas niet echt heel erg veranderd ?
Maar inderdaad komt niet professioneel over
Voor mij voldoet het, dat wel
 
Ja, bas is iets droger, heeft iets minder een galmstaartje
 
merk je verschil/meet je verschil?

er is idd een erg groot verschil met plastic en zonder. Alleen gaat de gezondheid "voor" een beetje muziek maken. Dus plastic idd. plastic laat geen hoge tonen door dus krijg je een weerkaatsing in de hogere freq.


Een RT-60 Meeting is een belangrijke meting in je kamer. het geeft de reflexen weer delay tijd van een freq in je kamer.
 

Attachments

  • RT-60.jpg
    RT-60.jpg
    25,6 KB · Bekeken: 104
Met luchtdoorlatende stof is het een breedband absorber, met een plasticzak wordt het een basstrap.
 
Heeft iemand tips voor een cloud? Ik zou een vrij grote maken van
3 platen breed en 2 platen lang. Kan krijg je dus een cloud van 1,8m op 2 meter.

Die zou ik eventueel laten beginnen van tegen de muur waar de speakers staan tot boven mijn luisterpositie. Dit niet zuiver horizontaal maar hellend om de hoek tussen muur en plafond ook wat te breken. (lager tegen de muur dan boven mijn hoofd).

Graag tips over plaatsing en formaat.

Alvast bedankt.


Studiometcloud.jpg


Klik hier voor een schets; grootste roze vlak is de cloud
 
Heeft iemand tips voor een cloud? Ik zou een vrij grote maken van
3 platen breed en 2 platen lang. Kan krijg je dus een cloud van 1,8m op 2 meter.

Die zou ik eventueel laten beginnen van tegen de muur waar de speakers staan tot boven mijn luisterpositie. Dit niet zuiver horizontaal maar hellend om de hoek tussen muur en plafond ook wat te breken. (lager tegen de muur dan boven mijn hoofd).

Graag tips over plaatsing en formaat.

Alvast bedankt.


Studiometcloud.jpg


Klik hier voor een schets; grootste roze vlak is de cloud


Hi,

Een cloud hangt op z'n minst tussen de speakers en luisterpositie, dus met het formaat en voorgestelde plaatsing van de jouwe zit je zeker goed.
Dat hellend plaatsen om in de voormuur-bovenhoek wat extra basstrapping mee te pakken, kan, maar die paar centimeter extra t.o.v. horizontale plaatsing zal niet uitmaken. Bovendien zal in die hoek niet al teveel akoestische problemen ontstaan.
Wat wèl belangrijk is, is de hoogte waarop je de cloud hangt; d.m.v. metingen moet je uitzoeken welke hoogte (binnen het praktische/mogelijke) het beste resultaat geeft.


Ik ga er vanuit dat je al metend op de huidige monitor- & luisterpositieplaatsing bent uitgekomen.
Aanvullende informatie; jouw grootste akoestische problemen zullen van de onbehandelde achtermuur komen.

Succes. :)
 
Hey Jompo,

Bedankt voor je reactie.
De achterwand wordt ook nog behandeld maar heb ik nog niet opgenomen in de schets.
Ik voorzie ook bass traps in de hoeken zoals aan de voorkant en vermoedelijk diffusors.
De bass traps zijn niet groot maar er is mij toch aangeraden om ze te plaatsen.
De akoestiek zou na deze behandeling al een goed startpunt moeten zijn en daarna kunnen er nog extra's voorzien worden.
 
Hey Jompo,

Bedankt voor je reactie.
De achterwand wordt ook nog behandeld maar heb ik nog niet opgenomen in de schets.
Ik voorzie ook bass traps in de hoeken zoals aan de voorkant en vermoedelijk diffusors.
De bass traps zijn niet groot maar er is mij toch aangeraden om ze te plaatsen.
De akoestiek zou na deze behandeling al een goed startpunt moeten zijn en daarna kunnen er nog extra's voorzien worden.

Hoi Steve,

Beste effect is door alle hoeken weg te werken met basstraps. Nog beter is door zelf de basstraps te maken. Gebruik dus geen foam.
 
Foam ga ik niet gebruiken; daar heb ik al voldoende over gelezen om dat niet te gaan gebruiken.
De rockwool 221 ligt hier al klaar.
Momenteel ben ik bezig aan de frames van de clouds en daarna ga ik de basstraps in de 2 voorste hoeken plaatsen.
Ik heb van iemand de tip gekregen om eerst de voorste 2 hoeken te behandellen en dan eerst eens te meten of behandeling van de achterste hoeken nodig is.
Daarna ga ik de absorbers maken en metingen beginnen uitvoeren.
 
Foam ga ik niet gebruiken; daar heb ik al voldoende over gelezen om dat niet te gaan gebruiken.
De rockwool 221 ligt hier al klaar.
Momenteel ben ik bezig aan de frames van de clouds en daarna ga ik de basstraps in de 2 voorste hoeken plaatsen.
Ik heb van iemand de tip gekregen om eerst de voorste 2 hoeken te behandellen en dan eerst eens te meten of behandeling van de achterste hoeken nodig is.
Daarna ga ik de absorbers maken en metingen beginnen uitvoeren.

Plaats je de basstraps in de hoeken als 1 geheel (van vloer tot plafond), of een gedeelte ervan?

Dit is wat Glenn Kuras zegt: "the smaller the room the worse the low end problems, so you need as much bass trapping in corners as possible."


Hier paar informatieve filmpjes van hem:

[yt]-8OELPNnxWY[/yt]
[yt]B9u7k2V4YPw[/yt]
 
Last edited by a moderator:
Aangezien ik bovenstaande post niet kan aanpassen geef ik hieronder wat meer info over de reeds uitgevoerde werken.
Let op ik gebruik geen box in box systeem aangezien de kosten dan te hoog werden en de ruimte te klein.
Ik heb een vrijstaande woning en vermoed dat ik toch ga kunnen afluisteren op mijn monitors ipv op een koptelefoon.

Wat is er momenteel uitgevoerd:
- Plaatsen extra (massieve deur) in bestaande deuropening. De originele is een gewone verfdeur. De bijgeplaatste is een massieve verfdeur; zonder sleutelgat en met ingebouwde valdorpel. Op de slaglatten komen speciale rubbers.
- Afnemen van plinten zodat basstraps perfect tegen de muren passen.
- Plaatsen basstraps (20cm dikke rockwool221 met spouw er achter; eventueel op te vullen met fluffy stuff+ terugplaatsen plinten.
- Verplaatsen elektriciteit; 3 stopcontacten zouden anders verloren gegaan zijn en de drukknop voor de verlichting zat in de weg van de basstrap.
- Plaatsing cloudframes (regelbaar in hoogte).
- Plaatsen van de latten waar de basstraps tussen muur en plafond zullen komen (20cm dikke rockwool221).

Wanneer alle constructies geplaatst zijn en in de grondlaag staan zal ik de muren fixeren en alles opspuiten met schilderskit. Na het schilderen wordt alles gevuld met rockwool221 en bekleed met stof.
 
Ontwerp van de planken waar ik de frames voor mijn absorbers met ga bouwen.
Momenteel uitgezaagd en geschuurd. Deze zijn nog in verstek te zagen (momenteel zijn ze nog te lang); te monteren en te beitsen (wengé kleur).
Daarna vullen met 221 (overtrokken met stof).
WP_20160428_20_50_48_Pro.jpg
 
Ziet er fraai uit.

Hoe komen die driehoeks-basstraps er van binnen uit te zien?

Rockwool tegen de randen en dan hol van binnen? Of helemaal gevuld?
 
Die airgap heb je zeker nodig, als je echt laag wil absorben. Als je het helemaal vol zou stoppen met rockwool is het weinig effectief.
 
Back
Top