Verbouwing 'studio' jongerencentrum

De DB's staan links aan de grafiek.

Deze ruimte 3,80m breed, 6m diep en is 3.30 hoog.
In de muur/muur & muur/plafond hoeken achter de speakers zit een basstrap van 60x60cmx330cm.
Op de eerste reflectiepunten wand & plafond breedbandabsorbers van 120cmx300x20cm, vlak achter de luisterpositie QRD diffusors, in de hoeken op de achterste muur zitten basstraps met diffusie over de hoeken heen van ongeveer 250cm hoog. En recht op de achterwand een grote basstrap met diffusie van 120x120x25cm.
Voor de rest is het gehele plafond uitgerust met een breedband absorber van 20cm diep.

Dus de hoogste piek gaat tot aan bijna 96 Db?

Jullie ruimte is stukken groter dan hier en daarmee beter controleerbaar + is niet rechthoekig. Dat is dus mooi meegenomen.

heb je misschien foto's van de ruimte? Ben benieuwd naar de basstraps met diffusie.
 
Ja, klopt. Het stond wat luid bij de meting. Maar je ziet dus in de grafiek dat er wat flinke dippen in het spectrum zitten. In een ruimte waar veel aan gedaan is. De dip rond 600-800hz is bijvoorbeeld een reflectie van de console. Die moet er toch echt staan, anders wordt het lastig werken. 8~ Anyways, ik bedoelde hiermee aan te geven dat zo'n grafiek er vaak erg naar uitziet, maar het klinkt echt erg goed hier in de ruimte.

Aan de basstraps valt trouwens weinig te zien, want de diffusie zit onder een laagje stof, maar ik heb een plaatje van het principe toegevoegd.

Ik denk dat je het voor jouw ruimte al goed hebt aangepakt. Voor zover ik weet is diffusie niet iets voor ruimtes die afmetingen hebben als die van jou. Maar jouw absorbers kunnen altijd dikker, en rockwool achter de panelen die over de hoeken heen zitten zal ook nog een beetje helpen. (wel de onder en bovenkant dan afsluiten met wat stof)
 

Attachments

  • Scatter-Plate-Cross-Section-Illustration.jpg
    Scatter-Plate-Cross-Section-Illustration.jpg
    21,1 KB · Bekeken: 104
  • DZM_AKO_1.jpg
    DZM_AKO_1.jpg
    72,9 KB · Bekeken: 103
Ja, klopt. Het stond wat luid bij de meting. Maar je ziet dus in de grafiek dat er wat flinke dippen in het spectrum zitten. In een ruimte waar veel aan gedaan is. De dip rond 600-800hz is bijvoorbeeld een reflectie van de console. Die moet er toch echt staan, anders wordt het lastig werken. 8~ Anyways, ik bedoelde hiermee aan te geven dat zo'n grafiek er vaak erg naar uitziet, maar het klinkt echt erg goed hier in de ruimte.

Aan de basstraps valt trouwens weinig te zien, want de diffusie zit onder een laagje stof, maar ik heb een plaatje van het principe toegevoegd.

Ik denk dat je het voor jouw ruimte al goed hebt aangepakt. Voor zover ik weet is diffusie niet iets voor ruimtes die afmetingen hebben als die van jou. Maar jouw absorbers kunnen altijd dikker, en rockwool achter de panelen die over de hoeken heen zitten zal ook nog een beetje helpen. (wel de onder en bovenkant dan afsluiten met wat stof)

Zo ziet er mooi uit, je studio.

Waarom zijn jouw basstraps zo gemaakt dat ze zelf hoeken vormen, als ik mag vragen? En wat is dat voor het raam?

Goed idee trouwens om nog meer wol achter de panelen te proppen.

Nog 1 vraag: resoneren basgolven nou in de complete lengte van een hoek of alleen op de hoogte van de monitoren?
 
Dat ze zelf hoeken zijn is puur praktisch. Ik wou zoveel mogelijk rockwool kwijt in de hoeken, en ik had aan de linkerkant tussen het raamkozijn en de muur precies ruimte in de breedte voor de afmeting van een pak rockwool. :-) Voor het raam hangt gewoon luxaflex die open staat. Heeft geen akoestisch nut. ;-) Het laag wat uit je speakers komt is nagenoeg omni-directioneel, dus je moet over de gehele lengte absorberen.
 
Dat ze zelf hoeken zijn is puur praktisch. Ik wou zoveel mogelijk rockwool kwijt in de hoeken, en ik had aan de linkerkant tussen het raamkozijn en de muur precies ruimte in de breedte voor de afmeting van een pak rockwool. :-) Voor het raam hangt gewoon luxaflex die open staat. Heeft geen akoestisch nut. ;-) Het laag wat uit je speakers komt is nagenoeg omni-directioneel, dus je moet over de gehele lengte absorberen.

Ah ok, dus omni-directioneel. Thanks voor de duidelijkheid:okdan:
 
Back
Top