Nord Electro 5

De nieuwe Nord Electro 5

Nord-Electro-5-header.jpg


Van de Website van Clavia

MAIN FEATURES

General
  • Splits and Layers – Piano/Organ, Piano/Sample, Sample/Organ
  • 1 GB memory for Nord Piano Library
  • 256 MB memory for Nord Sample Library
  • OLED Display for excellent overview and readability
  • 6 Split Points with LED indicators
  • Redesigned Program section with Set List feature
  • Organize Mode lets you rearrange programs and samples on the fly
  • E-E key range for 5D 73 and 5 HP
  • Piano Section
  • Sympathetic String Resonance

Sample Synth
  • Dedicated Sample Synth section with Attack, Decay/Release and dynamic controls

Organ
  • Nord C2D B3 Tone Wheel simulation
  • Physical Drawbars on 5D 61 and 5D 73 models
  • Principal Pipe Organ model
  • B3 Tone Wheel Bass
  • Leslie 122 simulation from Nord C2D
  • Mount for Half-Moon Switch for Rotary Speaker control (5D 61/73)

Effects
  • All effects now in Stereo
  • Tube overdrive simulation
  • Vibe effect
  • Separate Reverb/Delay effects
  • Tremolo, Pan, Ring-Mod and Wah-wah can be controlled with Control Pedal
 
Wederom een knap apparaatje met gelukkig houten zijkanten.
 
Layers en splits zijn wel mooi. Als ik enkel mijn Electro 4 had, zou ik dat wel missen. Nu gebruik ik hem in multitrack opnames en is dat veel minder een issue. Als ik wil layer ik zo een JD800 pad onder de Electro piano met een MIDI kabeltje. :)

Echte drawbars versus LED drawbars...als je echt orgelt en tijdens het spelen heel vaak je drawbars wil veranderen zou ik voor echte gaan; anders voor LED drawbars want dan duiden ze meteen de juiste waarden bij een andere patch aan.

Al bij al zoals we van Nord gewoon zijn geen wereld van verschil tov de vorige versie. De 4 had ook al een uiterst sympathieke resonantie der snaartjes.
 
nee ik ga er nog een derde keer op reageren :D Dit zijn echt zuuuuuuuuuulke slappe lul bakken gewoon.Toch echt! Ook qua sound enzo. vrij karakterloos als EP simulatie. Voor laxeerjazz hotel of TVshow achtergrond bandjes etc. Nog erger dan een Yamaha Tyros....die hebben tenminste nog ballen.

en nou lekker happen :koffie:
 
Het OLED display is wel een mooie vernieuwing al is dat natuurlijk weinig spectaculair verder. Ik hoop dat alle fabrikanten hier op overstappen want de leesbaarheid van OLED is in alle omstandigheden gewoon erg fijn!
 
OLED is nice, aan de andere kant: op een Electro is strikt genomen de enige bijdrage van een display dat je een naam bij de patchnummer krijgt. Je kan er nog meer functies op proppen natuurlijk, maar verder mistte ik eigenlijk niks qua functionaliteit omdat je alles al op de interface zelf ziet.
 
Dit is echt goed bedoelde kritiek en dus geen post om de boel neer te halen.
Een tijd geleden mijmerde ik al dat er geen vernieuwing in de synth industrie was, in ieder geval op gebied van hardware. Nu Nord voor de vijfde keer op rij het wiel uitvindt en net als Roland, Korg en Yamaha gewoon steeds de boel in een nieuw jasje steekt stel ik voor dat we en nieiw forum beginnen: echte synths.nl ;-)
Grapje natuurlijk maar ik begin steeds meer het idee te krijgen dat hardware synths stil staan in de ontwikkeling.

Vreselijk jammer dat er zo weinig vernieuwends komt. Ik ben ook bang dat iedereen het zelfde gaat klinken.
Mooi dat er waterfalltoetsen opzitten maar ze zijn niet zoals bij een echt orgel. Ik vind die eerste Nord elctro nog wel geinig, leuk idee, flinke halen snel thuis. Nu is het de zoveelste incarnatie van een beproefd concept.
Grootste voordeel is natuurlijk dat je veel bread&butter in één bakkie hebt maar jammer dat Nord niet komt met echt iets nieuws. Maar ja, misschien ben ik wel gewoon te veel blijven hangen in de seventies en eighties.
 
Ik vind de Electro gewoon handig om voor een hapbaar bedrag een goede benadering van een arsenaal aan grote, dure en onderhoudsintensieve bakken te hebben. Ik heb geen plaats voor een vleugel en een B3. Ik heb geen zin om mijn EP's te stemmen, viltjes te vernieuwen, te smeren, te calibreren, te klooien. En ik ben als de dood voor het sterven van unobtainium chips in seventies stringsynths. Dan maar wat goede samples of modellen uit de Electro en gaan. Aangevuld met analoge synths, dat dan weer wel.
 
Inderdaad ja.. de nord lead de modular... ben er zo blij mee. Ik was een grote clavia fan maar alweer een orgel .. be-jeuzus zeg.

Zal wel het beste verkopen......

durf te voorspellen dat ze volgend jaar met de electro 6 komen...wedden?

gaaaaap wat een bejaarden gedoe zeg :D
 
Ik vind de pianoklanken van Clavia bijzonder goed. Dit is een logische ontwikkeling van een goed product. Ik heb zelf al jaren een Stage en ben daar nog steeds zeer tevreden mee. Ook vanwege de prima updates en nieuwe samples. Een solide basis en goede combinatie naast analoge synthesizers.
 
Ligt t aan mij of lijkt deze vrij vlot na de 4 te komen? Als voormalig NE3-73 eigenaar juich ik de split & layers enorm toe trouwens.
 
Hij komt inderdaad wel aardig snel na de 4.

On stage zijn die layers zeker handig, in de studio layer ik wel gewoon via MIDI met een andere bak of multitrack de opname.
 
Back
Top