Mijn studio annex crib annex recording studio XIX

Mijn minimale setup.

minimal setup.jpg
 
Lache, die heb ik ook gehad toen ik nog alleen over een electrisch orgel beschikte, mijn eerste electronisch keyboard in 1980.
 
Na in deze thread 30 pagina's met foto's teruggebladerd te hebben, dacht ik ... ik heb ook nog wel een plaatje of zo om te uploaden.
Deze zijn met name van het analoge spul.

Beginnend met een drietal analoge synths, in een uit hardboard en wat plankjes gemaakt rekje. Het grijze ding rechts is een midi
naar CV converter.

20241106_105254.jpg


Op de achtergrond, voor de kenners, een DutchBreakz T-shirt, uit lang vervlogen tijden. En voor de breakerz uit Delft,
een poster uit het filmhuis in de Kromstraat. Oh ja, en mijn 2 racks die ik uit 19-inch kasten heb samengesteld.


20241106_105534.jpg


De kromming is noodzakelijk om de tekst bij de knoppen op de onderste en bovenste modules nog te kunnen zien als je voor de contraptie staat.

20241027_094748.jpg

Hier het zaakje van voren op de plaat gezet. Bijna alles in de beide racks is zelfbouw (behalve de obvious B960 en de filterbanken links boven
en nog wat dingen). In eerste instantie maakte ik frontplaten met mijn 3D-printer, maar voor de latere modules heb ik ze uit triplex gesnede met een K40.
Ik werkte eerst met vero-board, maar ben overgestapt op het ontwerpen en laten maken van PCB's, gezien dat spotgoedkoop is.
Het is een beetje veel om alles te benoemen, maar de 2 kasten links boven vormen samen een DIY 14-kanaals vocoder, de kast helemaal
beneden bevat mijn stochastische melody maker, de rest zijn VCA's, filters van divers pluimage, ADSRs, mixers, multiples, veel kleine
oscilloscoopjes (arduino nano + oled) zodat ik kan zien wat er met een signaal gebeurt, analoge switches, etc. etc.
Ik heb veel spul van bestaande ontwerpen nagebouwt, maar ook het een en ander zelf ontworpen. De Ratchet-O-Matic (voegt ratcheting toe aan
b.v. een B960 sequencer) en de Patternate-O-Matic (een dubbele 16 stap sequencer die je real time kunt bedienen) zijn modules waar ik nu aan sleutel.
Als ik mensen over nieuwe eurorack modules hoor praten op youtube, vraag ik me vaker af, hoe zou dat nou werken, en dan zet ik mijn
ontwerp-pet op, en maak mijn eigen variant. Dat houdt me van de straat, moet je maar denkten.

Oh, en de gele en rode ledblokken beneden, zijn ornamenten gebaseerd op de WOPR uit de film war games (ja, ik ben van die generatie).
En inderdaad, de patronen zijn gesynct aan de klok die je er in prikt. Er zijn nog lege plekken, dus ik kan nog even verder bouwen.
Wie zich voor de ontwerpen etc. interesseert kan terecht op github/josbouten. Video's van korte demo's vind je op youtube.
 
Laatst gewijzigd:
Na in deze thread 30 pagina's met foto's teruggebladerd te hebben, dacht ik ... ik heb ook nog wel een plaatje of zo om te uploaden.
Deze zijn met name van het analoge spul.

Beginnend met een drietal analoge synths, in een uit hardboard en wat plankjes gemaakt rekje. Het grijze ding rechts is een midi
naar CV converter.

Bekijk bijlage 3854738

Op de achtergrond, voor de kenners, een DutchBreakz T-shirt, uit lang vervlogen tijden. En voor de breakerz uit Delft,
een poster uit het filmhuis in de Kromstraat. Oh ja, en mijn 2 racks die ik uit 19-inch kasten heb samengesteld.


Bekijk bijlage 3854739

De kromming is noodzakelijk om de tekst bij de knoppen op de onderste en bovenste modules nog te kunnen zien als je voor de contraptie staat.

Bekijk bijlage 3854740
Hier het zaakje van voren op de plaat gezet. Bijna alles in de beide racks is zelfbouw (behalve de obvious B960 en de filterbanken links boven
en nog wat dingen). In eerste instantie maakte ik frontplaten met mijn 3D-printer, maar voor de latere modules heb ik ze uit triplex gesnede met een K40.
Ik werkte eerst met vero-board, maar ben overgestapt op het ontwerpen en laten maken van PCB's, gezien dat spotgoedkoop is.
Het is een beetje veel om alles te benoemen, maar de 2 kasten links boven vormen samen een DIY 14-kanaals vocoder, de kast helemaal
beneden bevat mijn stochastische melody maker, de rest zijn VCA's, filters van divers pluimage, ADSRs, mixers, multiples, veel kleine
oscilloscoopjes (arduino nano + oled) zodat ik kan zien wat er met een signaal gebeurt, analoge switches, etc. etc.
Ik heb veel spul van bestaande ontwerpen nagebouwt, maar ook het een en ander zelf ontworpen. De Ratchet-O-Matic (voegt ratcheting toe aan
b.v. een B960 sequencer) en de Patternate-O-Matic (een dubbele 16 stap sequencer die je real time kunt bedienen) zijn modules waar ik nu aan sleutel.
Als ik mensen over nieuwe eurorack modules hoor praten op youtube, vraag ik me vaker af, hoe zou dat nou werken, en dan zet ik mijn
ontwerp-pet op, en maak mijn eigen variant. Dat houdt me van de straat, moet je maar denkten.

Oh, en de gele en rode ledblokken beneden, zijn ornamenten gebaseerd op de WOPR uit de film war games (ja, ik ben van die generatie).
En inderdaad, de patronen zijn gesynct aan de klok die je er in prikt. Er zijn nog lege plekken, dus ik kan nog even verder bouwen.
Wie zich voor de ontwerpen etc. interesseert kan terecht op github/josbouten. Video's van korte demo's vind je op youtube.
Leuk, Rimela (YT) zit ook in Delft én mijn favoriete cafe, Bebop.
Ik heb je naam geloof ik wel eens horen vallen.
Knap om de apparaten van binnen te kennen.
 
Na in deze thread 30 pagina's met foto's teruggebladerd te hebben, dacht ik ... ik heb ook nog wel een plaatje of zo om te uploaden.
Deze zijn met name van het analoge spul.

Beginnend met een drietal analoge synths, in een uit hardboard en wat plankjes gemaakt rekje. Het grijze ding rechts is een midi
naar CV converter.

Bekijk bijlage 3854738

Op de achtergrond, voor de kenners, een DutchBreakz T-shirt, uit lang vervlogen tijden. En voor de breakerz uit Delft,
een poster uit het filmhuis in de Kromstraat. Oh ja, en mijn 2 racks die ik uit 19-inch kasten heb samengesteld.


Bekijk bijlage 3854739

De kromming is noodzakelijk om de tekst bij de knoppen op de onderste en bovenste modules nog te kunnen zien als je voor de contraptie staat.

Bekijk bijlage 3854740
Hier het zaakje van voren op de plaat gezet. Bijna alles in de beide racks is zelfbouw (behalve de obvious B960 en de filterbanken links boven
en nog wat dingen). In eerste instantie maakte ik frontplaten met mijn 3D-printer, maar voor de latere modules heb ik ze uit triplex gesnede met een K40.
Ik werkte eerst met vero-board, maar ben overgestapt op het ontwerpen en laten maken van PCB's, gezien dat spotgoedkoop is.
Het is een beetje veel om alles te benoemen, maar de 2 kasten links boven vormen samen een DIY 14-kanaals vocoder, de kast helemaal
beneden bevat mijn stochastische melody maker, de rest zijn VCA's, filters van divers pluimage, ADSRs, mixers, multiples, veel kleine
oscilloscoopjes (arduino nano + oled) zodat ik kan zien wat er met een signaal gebeurt, analoge switches, etc. etc.
Ik heb veel spul van bestaande ontwerpen nagebouwt, maar ook het een en ander zelf ontworpen. De Ratchet-O-Matic (voegt ratcheting toe aan
b.v. een B960 sequencer) en de Patternate-O-Matic (een dubbele 16 stap sequencer die je real time kunt bedienen) zijn modules waar ik nu aan sleutel.
Als ik mensen over nieuwe eurorack modules hoor praten op youtube, vraag ik me vaker af, hoe zou dat nou werken, en dan zet ik mijn
ontwerp-pet op, en maak mijn eigen variant. Dat houdt me van de straat, moet je maar denkten.

Oh, en de gele en rode ledblokken beneden, zijn ornamenten gebaseerd op de WOPR uit de film war games (ja, ik ben van die generatie).
En inderdaad, de patronen zijn gesynct aan de klok die je er in prikt. Er zijn nog lege plekken, dus ik kan nog even verder bouwen.
Wie zich voor de ontwerpen etc. interesseert kan terecht op github/josbouten. Video's van korte demo's vind je op youtube.
damn wat een monsters die torens, maak je daar samples van als je een leuk geluidje hebt gemaakt of hoe gebruik je zo iets practisch..? lijkt me een heel gedoe met zon jungle aan kabels

wel heel vet dat je daar in theorie eigenlijk alles mee na kan maken maar ik wordt nu al zenuwachtig bij de gedachte iets verkeerd aan te sluiten als je zon grote patch maakt :P
 
Ja, klopt maar die extra PA is echt nodig.
Voorheen kreeg ik klachten van mensen op de achterste rij
dat zij het slecht konden horen. Dat is hiermee opgelost.
met de achterste rij bedoel je de achterbank van je auto dan zeker :D
 
  • Duimpje
Duimpjes: L3N
hoe gebruik je zo iets practisch..
Het maken van een patch is deels voorbedachte rade, deels gewoon probeerwerk en deels gebaseerd op serendipiteit. Wat gebeurt er als je een filter op een bepaalde manier moduleert? En hoe stuur je die modulatie aan? En hoe diep gaat de modulatie? Overzicht kun je een beetje houden door de kleuren van de patch cables te gebruiken. Blauw is bijvoorbeeld altijd een kloksignaal. Geel is een CV signaal, Rood is audio etc. De reden waarom ik een paar simpele sequencers in het rack heb zitten is dat je er al snel iets 'simpels' als een repeterende loop mee maakt. Maar ik wil e.e.a. combineren en controleren vanuit een sequence in ableton. Dat is waar ik gewend ben muziek mee te maken voordat ik aan het analoge spul begon en waar het componeren ook veel gemakkelijker is. Maar een stuk maken met een modular alleen dat een kop en een staart heeft is niet gemakkelijk. Hoe bouw je namelijk de fasering in? Ik gebruikte in ableton zelden de clip view, maar met de modular komt die meer in beeld als gereedschap om muziek te maken. Met een modular is het moeilijk geluiden te reproduceren (wat je vorige week zo lekker vond klinken, is vandaag niet gemakkelijk te reconstrueren). Dus je neemt vooral veel dingen op en gaat dan plakken en knippen. Ik moet nog ervaren hoe dat bevalt. Voor mij is dit goeddeels ook nieuw terrein.
 
ik wordt nu al zenuwachtig bij de gedachte iets verkeerd aan te sluiten als je zon grote patch maak
De meeste modules zijn beveiligd tegen verkeerd aansluiten. Dat is zo'n beetje best practice in de modular wereld (die verder weinig standaarden kent). Ik zorg er in mijn ontwerpen ook altijd voor dat het geen kwaad kan als je de output van de ene module in de output (ipv de input) van een andere module prikt (of 2 ingangen met elkaar verbindt). Zelfs als je voedingsspanningen verkeerd om aansluit, gaat er vaak niks mis (your mileage may vary !).
 
Leuke
Het maken van een patch is deels voorbedachte rade, deels gewoon probeerwerk en deels gebaseerd op serendipiteit. Wat gebeurt er als je een filter op een bepaalde manier moduleert? En hoe stuur je die modulatie aan? En hoe diep gaat de modulatie? Overzicht kun je een beetje houden door de kleuren van de patch cables te gebruiken. Blauw is bijvoorbeeld altijd een kloksignaal. Geel is een CV signaal, Rood is audio etc. De reden waarom ik een paar simpele sequencers in het rack heb zitten is dat je er al snel iets 'simpels' als een repeterende loop mee maakt. Maar ik wil e.e.a. combineren en controleren vanuit een sequence in ableton. Dat is waar ik gewend ben muziek mee te maken voordat ik aan het analoge spul begon en waar het componeren ook veel gemakkelijker is. Maar een stuk maken met een modular alleen dat een kop en een staart heeft is niet gemakkelijk. Hoe bouw je namelijk de fasering in? Ik gebruikte in ableton zelden de clip view, maar met de modular komt die meer in beeld als gereedschap om muziek te maken. Met een modular is het moeilijk geluiden te reproduceren (wat je vorige week zo lekker vond klinken, is vandaag niet gemakkelijk te reconstrueren). Dus je neemt vooral veel dingen op en gaat dan plakken en knippen. Ik moet nog ervaren hoe dat bevalt. Voor mij is dit goeddeels ook nieuw terrein.
Leuke werkwijze.
Zo krijg je de flexibele toonopwekking van modulair en de flexibiliteit van componeren bij elkaar, beste van 2 werelden (als het bronmateriaal goed met elkaar werkt).
Altijd mooi om kans een factor te maken.
 
De meeste modules zijn beveiligd tegen verkeerd aansluiten. Dat is zo'n beetje best practice in de modular wereld (die verder weinig standaarden kent). Ik zorg er in mijn ontwerpen ook altijd voor dat het geen kwaad kan als je de output van de ene module in de output (ipv de input) van een andere module prikt (of 2 ingangen met elkaar verbindt). Zelfs als je voedingsspanningen verkeerd om aansluit, gaat er vaak niks mis (your mileage may vary !).
Ik heb hier ook systemen waar de stekkervolgorde GND - VCC - SIG is. Ideaal: verkeerd om insteken (indien geen palletje of beunhazerij) levert geen schade op.
 
Met een modular is het moeilijk geluiden te reproduceren (wat je vorige week zo lekker vond klinken, is vandaag niet gemakkelijk te reconstrueren). Dus je neemt vooral veel dingen op en gaat dan plakken en knippen. Ik moet nog ervaren hoe dat bevalt. Voor mij is dit goeddeels ook nieuw terrein.
Dat is waar de term snapshot vandaan komt,

Dat je letterlijk een foto maakt van je instellingen van je knoppen en kabeltjes, met een instant fotocamera :D
 
Het maken van een patch is deels voorbedachte rade, deels gewoon probeerwerk en deels gebaseerd op serendipiteit. Wat gebeurt er als je een filter op een bepaalde manier moduleert? En hoe stuur je die modulatie aan? En hoe diep gaat de modulatie? Overzicht kun je een beetje houden door de kleuren van de patch cables te gebruiken. Blauw is bijvoorbeeld altijd een kloksignaal. Geel is een CV signaal, Rood is audio etc. De reden waarom ik een paar simpele sequencers in het rack heb zitten is dat je er al snel iets 'simpels' als een repeterende loop mee maakt. Maar ik wil e.e.a. combineren en controleren vanuit een sequence in ableton. Dat is waar ik gewend ben muziek mee te maken voordat ik aan het analoge spul begon en waar het componeren ook veel gemakkelijker is. Maar een stuk maken met een modular alleen dat een kop en een staart heeft is niet gemakkelijk. Hoe bouw je namelijk de fasering in? Ik gebruikte in ableton zelden de clip view, maar met de modular komt die meer in beeld als gereedschap om muziek te maken. Met een modular is het moeilijk geluiden te reproduceren (wat je vorige week zo lekker vond klinken, is vandaag niet gemakkelijk te reconstrueren). Dus je neemt vooral veel dingen op en gaat dan plakken en knippen. Ik moet nog ervaren hoe dat bevalt. Voor mij is dit goeddeels ook nieuw terrein.
thanks voor de uitleg en mooie werkwijze, het lijkt mij heel mooi om zon set up te kunnen gebruiken voor grootse projecten als film muziek waar je zo iets bijzonders neer kan zetten zonder dat het herhaald hoeft te worden of om lekker te experimenteren

maar naast dat gaat mijn voorkeur dan toch echt wel naar synths waar je je presets kan op slaan zodat je lekker live met je modulatie kan blijven spelen, want zon mooi modulaire set up hebben en er dan een sample/clip van moeten maken om het te kunnen herhalen (zonder uren bezig te zijn) is eigenlijk bijna crimineel
 
Back
Top