Mijn studio annex crib annex recording studio XIX

Beetje opnemen in Ableton.
 

Attachments

  • 75DF47BE-6A4C-45D4-8D1A-118A3DC205EE.jpg
    75DF47BE-6A4C-45D4-8D1A-118A3DC205EE.jpg
    46,9 KB · Bekeken: 58
Hey, jazeker kan ik er wat over zeggen: het bureau, die push stand en die bureau-standaard met uitschuifbare keyboard-lade is inderdaad allemaal doe-het-zelf werk geweest. Op zich is het allemaal geen rocket science hoor, maar je moet het natuurlijk wel "even" uitvoeren :P.

Ik begin met mijn bouwprojectjes eigenlijk altijd met een sketch-up project: https://www.sketchup.com/products/sketchup-free. Zo kan je de precieze maten invoeren (dus weet je hoeveel en welk materiaal je moet kopen) en kan je de probleemgebieden goed in kaart brengen.

Voor wat betreft het bureau zelf, dat is niet veel meer dan 2 mdf platen op elkaar en dan op een bestaand bureauframe gemonteerd. De enige moeilijkheid hier was om de piano van ca 20 kg voldoende steun te geven. Dat heb ik gedaan door 2 dikke balken onder het blad te monteren, die middels draadstaal (3 stuks per kant) aan de onderste MDF plaat (van 30mm) zijn gemonteerd. Om de bevestiging helemaal blind weg te werken heb ik er dan weer een 2e MDF plaat (van 22mm) bovenop gemonteerd. De naad die je krijgt bij het op elkaar plaatsen van de platen kan je mooi wegwerken door lakplamuur te gebruiken en dan spiegelglad afschuren. De randjes heb ik ook ff netjes afgerond met een bovenfrees. Ik zocht eigenlijk antraciete metallic lak om eea af te werken, maar dat bestaat blijkbaar niet echt (wel spuitverf, maar dat is me te kostbaar voor zulke grote vlakken). Ik heb toen maar metallic muurverf gebruikt. Dat is natuurlijk niet geschikt voor hout en ook enigszins lastig aan te brengen. Maar uiteindelijk is dat dus wel gelukt en heb ik alles als laatst 2x afgelakt met transparente lak. Het eindresultaat blijft (tot nu toe) prima zitten.

Ik heb nog wat foto's bijgevoegd en ook het sketch-up project. Succes met je eigen project!
Hé, bedankt voor deze info. :)
Het lijkt me erg handig om een bouwproject eerst met sketch-up te beginnen. Ik ga dat zeker een keer proberen. :okdan:
Al dat doe-het-zelf werk heeft je denk ik wel veel tijd gekost.
Is het bij een eventuele wijziging van je set-up nog wel makkelijk aan te passen? Of moet je dan weer helemaal opnieuw beginnen? :(
Wijzigingen van je set-up zijn nl. vaak eerder noodzakelijk dan je gedacht had / van plan was.
 
Ik hou al even de spanning er in, ik heb 'n klein hoekje in de woonkamer vd vriendin versierd. Als ze me langer toelaat, komt er nog n kelder studio. Elk een aparte setup. En thuis blijft ook operationeel. Benieuwd of dit me gaat dieper doen duiken in maschine (3) dan blijft hier de mkI staan en enkele kleine doosjes die ik nu stof liet happen elders. Maar die keuzes maken haha. Foto's volgen eens er wat meer spul staat in 'r living... Voor de tease kan ik alvast vertellen dat er een Rus zal te zien zijn, een imac en 'n setje adam, ...
 
Hé, bedankt voor deze info. :)
Het lijkt me erg handig om een bouwproject eerst met sketch-up te beginnen. Ik ga dat zeker een keer proberen. :okdan:
Al dat doe-het-zelf werk heeft je denk ik wel veel tijd gekost.
Is het bij een eventuele wijziging van je set-up nog wel makkelijk aan te passen? Of moet je dan weer helemaal opnieuw beginnen? :(
Wijzigingen van je set-up zijn nl. vaak eerder noodzakelijk dan je gedacht had / van plan was.

Hey, ja sketch-up is echt superhanding voor dit soort projectjes. Ik maak wel vaker iets van een meubelstuk en dan kan je je ontwerp mooi van alle kanten bekijken en inzoomen naar de probleemgebieden en zo verschillende dingen uitproberen. Dat heeft me al veel improvisatie tijdens het uitvoeren van het project gescheeld ;P. Ook kan je zo precies uitrekenen wat het allemaal gaat kosten. Ook dat heeft me al eens veel gescheeld (financieel dus) door uiteindelijk een project niet zelf uit te voeren maar gewoon kant en klaar te kopen :D.

Het is overigens geen moelijke tool, gewoon ff een tutorial uitvoeren en je kan aan de slag. Alleen het roteren/draaien van de camera kant in het begin ff lastig zijn (veel roteren tijdens het ontwerpen, anders ga je soms finaal de mist in!). 1 tip kan ik je vast geven, als je een bewerking hebt gedaan (een rechthoek tekenen bv) dan kan je direct na die actie de exacte gewenste afmetingen invoeren (tiep bv 1000,300 en dan <enter>). Die afmetingen zie je dan rechstonderin staan.

Ik heb wel enigszins rekening proberen te houden met veranderingen. De stands en het muisblad staan sowieso los op het bureaublad (niet heel goed zichtbaar, maar bij die push stand zie je twee zwarte strips, als geleider tussen de piano en het frame van het bureau in, zodat de push maar 1 kant op heen en weer kan schuiven). Voor wat betreft het bureau zijn er natuurlijk wel wat beperkingen. Breder dan deze piano gaat gewoon niet in dit frame, maar een diepere piano/keyboard kan er wel redelijk eenvoudig ingemaakt worden. Als je aan de onderkant goed kijkt zie je de 2 mdf platen aan de piano kant verspringen. Dat heb ik specifiek voor dit doel gedaan, zodat ik er makkelijk een stuk uit kan halen als ik een dieper keyboard erin wil zetten. Mocht het keyboard dan een stuk smaller zijn dan kan ik de randen eenvoudig verlengen met een deuvel/lammello verbinding of zo.

Overigens ben ik naar een andere oplossing aan het kijken voor die push stand, zodat ik die makkelijker aan de kant kan schuiven/erbij kan pakken, misschien zoiets: https://www.allekabels.nl/nieuwe-producten/7184/1198158/notebooklaptop-houder-voor-beugel.html
 
Netjes hoor :). Zelf ook al paar keer wat lopen klooien in sketchup, inderdaad een mooi programma. Mij ontbreekt het daarna helaas aan het daadwerkelijk uitvoeren van mijn ideeen...
 
Super nice zeg! zijn dat de Yamaha HS5 of HS7's monitoren?? (ik twijfel tussen het formaat voor mijn thuis-studiootje/hobbykamer/mancave)
 
luluzero: Vraag me af of er nu voordeel is tov een goedkopere jasper stand...
Net jullie muziek heel even gehoord en klonk alsof ik dringend meer moet luisteren :D
 
Dat ziet er wel even netjes / strak uit zeg zo'n Jaspers stand. :okdan:
En dat moet wel een hoop ruimte schelen denk ik...

En gelijk ook maar even naar de muziek van luluzero geluisterd :D Het doet me denken aan Aphex Twin 8) ...
 
studiojuli.jpg


Het begint ergens op te lijken.
Is er iets veranderd dan? :D
Sorry, geintje :o: ...

Het ziet er nog even wat strakker uit dan de vorige keer. :okdan: Peak is een sterke aanwinst vind ik. 8~ P6 zou niet mijn keuze zijn, maar dat heeft meer met mijn muzikale smaak te maken denk ik. Van de Subsequent 37 verwacht ik niet dat dit blijvertje voor je zal zijn. Of bevalt deze meer dan ik misschien nu denk? En System-1 had je toch verkocht? Of niet? Maar je zal sowieso nog iets meer plaats vrij moeten maken voor die Oberheim (die er toch een keer zal moeten komen denk ik). ;) En mis je nog niet je Virus TI2? :)

Veel muzikaal plezier! :biertje:
Katie :doei:
 
Eindelijk geïnvesteerd in een Jaspers stand! Vorige week in elkaar gezet, wat een slechte manual zat daar bij zeg haha.
Wel blij met het resultaat in ieder geval!
37763538_10156524267039655_2236500770809708544_n.jpg

https://www.instagram.com/animisticbeliefs/

ik wist niet dat hier ook vrouwen rondliepen :D
nee dat wist ik echt niet ik dacht dat dit een mannen forum was :D
niet dat ik het erg vind ;)
maar volgens mij weet zij meer van synteheisers dan ik :D
maar uuh mooie studio luluzero :okdan:
 
^ dat jij in je eigen wereldje leeft wisten we al hoor ;)

Als ik ooit de ruimte heb lijkt zo'n jaspers-stand me ook wel wat (al denk ik dat het de hoeveelheid 'compacte synths' in m'n studio zou verminderen omdat je er best wel veel in kwijt kunt ..)
 
Is er iets veranderd dan? :D
Sorry, geintje :o: ...

Het ziet er nog even wat strakker uit dan de vorige keer. :okdan: Peak is een sterke aanwinst vind ik. 8~ P6 zou niet mijn keuze zijn, maar dat heeft meer met mijn muzikale smaak te maken denk ik. Van de Subsequent 37 verwacht ik niet dat dit blijvertje voor je zal zijn. Of bevalt deze meer dan ik misschien nu denk? En System-1 had je toch verkocht? Of niet? Maar je zal sowieso nog iets meer plaats vrij moeten maken voor die Oberheim (die er toch een keer zal moeten komen denk ik). ;) En mis je nog niet je Virus TI2? :)

Veel muzikaal plezier! :biertje:
Katie :doei:

Alweer een oude foto, goed gezien. System-1 is weg en ik heb inmiddels weer een en ander verschoven zodat de Push recht voor me staat. En blijvertjes? Tja, uiteindelijk ben ik nooit zo trouw aan mijn apparatuur, iedere paar jaar is mijn setup compleet omgegooid. TI2 mis ik niet, de Peak vangt dat prima op en ik heb ook nog bakken softsynths voor complexere patches.
 
...maar volgens mij weet zij meer van synteheisers dan ik :D
8)
Ook leuk om naar te kijken :D is de studio van Kaitlyn Aurelia Smith - die november jl. met haar euro rack'je in de Melkweg stond...

 
^ dat jij in je eigen wereldje leeft wisten we al hoor ;)

Als ik ooit de ruimte heb lijkt zo'n jaspers-stand me ook wel wat (al denk ik dat het de hoeveelheid 'compacte synths' in m'n studio zou verminderen omdat je er best wel veel in kwijt kunt ..)

ooit gehoord van autisme :D:D:D:D:D
ja ik leef nog in 1900 in mijn gedachten. :{
 
Zo, speeltuin bij 't vriendinnetje...
(Woonkamer - even testen of ze gek wordt vd rommel)

zoals jullie zien heb ik een voorliefde voor de hedendaagse sound :D

 
Back
Top