Roland FA-08 en FA-06 op Namm

Zie hier nieuwe Roland workstations gebaseerd op de Integra:



 
Laatst gewijzigd:
Toch weer een beetje hetzelfde in een andere verpakking he. Paar featuretjes erbij en we noemen het een nieuwe synth. Ongelooflijk hoe lang Roland hier al mee weg komt. Ook geen aftertouch, drumpads niet aanslaggevoelig, geen touchscreen.. hmmm..

Ik hou het nog maar ff op mijn goeie ouwe XV30380 :)
 
De specificaties volgens Roland.com

Keyboard
61 keys (with velocity)

Sound Generator Section
Maximum Polyphony
128 voices (varies according to the sound generator load)
Parts
16 parts
Tones
SuperNATURAL Acoustic
SuperNATURAL Synth
SuperNATURAL Drum Kit
PCM Synth
PCM Drum Kit

* GM2 compatible sounds are included.
Wave Expansion Slots
2 slots

* The wave expansion slots are rewritable internal waveform memory. You can download data from the Axial sound library site and write it via a USB flash drive into the FA's internal wave memory (slot).
Favorite
Yes
Effects
Multi-Effects: 16 systems, 68 types (Vocoder can be used only on part 1.)
Part EQ: 16 systems
Drum Part COMP+EQ: 6 systems
Chorus: 3 types
Reverb: 6 types
Master Compressor (This can be changed to Insert FX (78 types).)
Master EQ
Total Effects (TFX): 29 types
Mic Input Reverb: 8 types
Sequencer
MIDI Tracks
16
File format
Original, SMF export/import supported, WAV export supported

* Sampler trigger data can be recorded.
Sampler
Format
16-bit linear, 44.1 kHz, WAV/AIFF/MP3 import supported
Maximum Polyphony
8
Number of Samples
16 Pads x 4 Banks (for each song)

* Samples cannot be used as wave data for the sound engine.

Other
Rhythm Pattern
Yes
Arpeggio
Yes
Chord Memory
Yes
Controllers
D-BEAM Controller
Pitch Bend/Modulation Lever
Assignable Switch x 2 (S1/S2)
Control Knob x 6
Sample Pad
Tempo Knob
Display
5-inch Graphic Color LCD
External Memory
SD Card (SDHC supported)

Connectors
Headphones Jack: Stereo 1/4-inch phone type
MAIN Output Jacks (L/MONO, R): 1/4-inch TRS phone type
Sub Output Jack: Stereo 1/4-inch phone type
AUDIO INPUT Jacks
LINE: Stereo miniature phone type
GUITAR/MIC: 1/4-inch phone type
FOOT PEDAL Jacks (CTRL 1, CTRL 2, HOLD)
MIDI Connectors (IN, OUT)
USB FOR UPDATE Port
USB COMPUTER Port (USB Hi-Speed AUDIO/MIDI)
(Use a USB cable and a computer with a USB port that support USB 2.0 Hi-Speed.)
DC IN Jack
Power Supply
AC Adaptor
Current draw
1,300 mA

Accessories
Quick Start
Leaflet "USING THE UNIT SAFELY"
SD Card (installed in the product when shipped from the factory)
SD Card Protector (installed in the product when shipped from the factory)
AC Adaptor
Power Cord

Options (sold separately)
Keyboard Stand (*1): KS-18Z, KS-12
Pedal Switch: DP series
Expression Pedal: EV-5
USB Flash Memory (*2)
Wireless USB Adapter: WNA1100-RL

*1 When using the KS-18Z and KS-J8, ensure that the height of the unit is one meter or lower.
*2 Use USB Flash Memory (supports USB 2.0 Hi-Speed Flash Memory) sold by Roland. We cannot guarantee operation if other products are used.

Size and Weight
Width (W)
1,008 mm39-11/16 inches
Depth (D)
300 mm11-13/16 inches
Height (H)
101 mm4 inches
Weight
5.7 kg12 lbs. 10 oz.
 
Plastic kastje à la Juno Di: dit gaat niet klinken als een Integra.
De Fa is niet gebaseerd op een Integra, maar leent de klanken van de Integra. Dus krijg je de Integra-klanken in Juno Di-kwaliteit. Kortom: leuk voor homestudio-producties, maar op het podium ben er niet mee hoorbaar. Ik wacht alvast op RolandConnect-2015...
 
Inderdaad: het demo-filmpje klinkt net zo dun als een SoundCanvas. Dus je hoeft je Juno Di niet in te ruilen voor een Fa, tenzij je van de SuperNatural-geluiden gebruik wil maken. Maar als het live toch niet te horen is... (dan kun je net zo goed thuis blijven)
 
Dat is idd erg triest anno 2014, anno 2004 ook trouwens...

sowieso niet mijn kopje thee zo'n bruiloft en partijen workstation



Toch weer een beetje hetzelfde in een andere verpakking he. Paar featuretjes erbij en we noemen het een nieuwe synth. Ongelooflijk hoe lang Roland hier al mee weg komt. Ook geen aftertouch, drumpads niet aanslaggevoelig, geen touchscreen.. hmmm..
 
Dat zei men ook bij de Jupiter P80 demo's, dus dat vind ik vooralsnog niet zo veel zeggen.
Ik wil er weleens een uurtje mee pielen.
 
Plastic kastje à la Juno Di: dit gaat niet klinken als een Integra.
De Fa is niet gebaseerd op een Integra, maar leent de klanken van de Integra. Dus krijg je de Integra-klanken in Juno Di-kwaliteit. Kortom: leuk voor homestudio-producties, maar op het podium ben er niet mee hoorbaar. Ik wacht alvast op RolandConnect-2015...

Heel ff hoor. Als het klanken leent van de integra, dan zit er dus een Integra engine in. Maar wat is er dan anders, zijn dat alleen de convertors (DAC), of tellen andere componenten ook mee?

Ik vind het knap dat jullie meteen horen dat het zo dun is allemaal, heb zelf niet genoeg referentie om dat meteen te horen.
 
dit lijkt mij een apparaat met een zeer krachtige engine. de supernatural synth zit hierin dus is het niet ook dezelfde engine als de JP80 en JP50? Alle Integra sounds kun je erin laden wordt in het sonicstate filmpje uitgelegd.

ben wat romplers en workstations altijd meer een korg type geweest maar dit zal hele stevige concurrentie zijn voor de Krome. de roland gaat verder met sampler, audio interface, audio over usb.

hoe dik het klinkt kan ik daarmee niet beoordelen, maar kijk eens hoeveel sounds, functionaliteit, connectiviteit je krijgt voor relatief weinig geld en vergelijk dat eens met XP80, Korg Trinity etc van weleer. Dan krijg je nu een enorme bak klasse sounds voor weinig. Echt wel vooruitgang voor iemand die zijn eerste synth gaat kopen.
 
Ik ben het met je eens.
Ik overwoog een Integra naast m'n Jupiter, maar dat zou best weleens kunnen veranderen in een FA-06
 
In de U.S.A.

FA-06 $1199
FA-08 $1799

http://www.sweetwater.com/store/detail/FA06


Ik ga hem niet kopen (heb al genoeg hard & software vsti's) maar het lijkt me een leuk instrument. Veel voor een betaalbare prijs.
Dat het niet analoog is vind ik een goede zaak. Analoog heeft niet het klankenarsenaal wat deze te bieden heeft.
Geef mij maar lekker digitaal, V.A., ...!
 
Er zijn meerdere filmpjes te vinden, en er werd op het Roland forum gedacht dat het apparaat nog niet af is..... Dat het in de filmpjes dun klinkt ben ik het er mee eens, maar dat geldt voor meer synths die in werkelijkheid gewoon wel goed klinken.
 
M'n oor is de beste opiniemaker,niet de forumleden die hun gedacht over zeggen dat het op niks trekt en hun mening over zeggen.
Tegenwoordig kan Roland niets goed meer doen voor sommigen,dat Roland zelfs in geldproblemen zou zitten,dat het voort borduurt op hun geluiden.
Gewoon internetpraat hier en overal.Noem mij één merk dat totaal ineens andere klanken heeft dan voorheen?Roland bouwt en verbetert zijn klanken verder uit.Hou je ervan ok,niet?ook ok.Zoek dan verder hé zeg!
 
Heel ff hoor. Als het klanken leent van de integra, dan zit er dus een Integra engine in. Maar wat is er dan anders, zijn dat alleen de convertors (DAC), of tellen andere componenten ook mee?

Alleen al het feit dat de FA-06 goedkoper is dan de Integra-7 module, moet al aanduiden dat er ergens op bezuinigd is. Er hoeft helemaal geen Integra-engine in de FA te zitten. Ze kunnen ook de software, of de processor van de Juno Di aanpassen, zodat het compatible is met de Integra, maar dan met een andere geluidskwaliteit.
Je kunt het vergelijken met de JV-serie van vroeger. Je had de JV-80 met de volle geluidskwaliteit en je kon een JV-board in een JV-35 plaatsen, zodat je dezelfde klanken had als een JV-80, maar dan met de geluidskwaliteit van een SoundCanvas, wat de JV-35 in feite was.

De naam FA vind ik ook een beetje klinken als MO bij Yamaha. Een budget-versie van de Fantom. Ik hoop dus dat er nog een echte Fantom-serie komt met dezelfde kwaliteit als de Integra-7.
 
Ik vindt het toch wel knap dat mensen zo kunnen oordelen over een synth vanuit een filmpje. Klinkt dunner dan een Integra-7?? hoezo A/B test gedaan ofzo?

Anyway, als de prijs okee is ga ik er misschien wel 1 kopen, heb wel weer is zin in iets nieuws :D
 
Alleen al het feit dat de FA-06 goedkoper is dan de Integra-7 module, moet al aanduiden dat er ergens op bezuinigd is. Er hoeft helemaal geen Integra-engine in de FA te zitten. Ze kunnen ook de software, of de processor van de Juno Di aanpassen, zodat het compatible is met de Integra, maar dan met een andere geluidskwaliteit.
Je kunt het vergelijken met de JV-serie van vroeger. Je had de JV-80 met de volle geluidskwaliteit en je kon een JV-board in een JV-35 plaatsen, zodat je dezelfde klanken had als een JV-80, maar dan met de geluidskwaliteit van een SoundCanvas, wat de JV-35 in feite was.

De naam FA vind ik ook een beetje klinken als MO bij Yamaha. Een budget-versie van de Fantom. Ik hoop dus dat er nog een echte Fantom-serie komt met dezelfde kwaliteit als de Integra-7.

Je hebt een heel goed punt
 
Ik vindt het toch wel knap dat mensen zo kunnen oordelen over een synth vanuit een filmpje. Klinkt dunner dan een Integra-7?? hoezo A/B test gedaan ofzo?

Ik hoop dat ik ongelijk heb. Maar de demo's van de FA doen me niet achterover slaan van enthousiasme, terwijl die van de Integra-7 wél 'in your face' zijn. Ik heb een goede versterker en een stel goede speakers aan mijn pc hangen. Dus, los van de Youtube-compressie, is er wel een aardige indruk te krijgen. Maar nogmaals; ik hoop dat de FA beter klinkt dan in de filmpjes te horen is. Ik verwacht het echter niet, want het kan ook andersom zijn (zoals in het geval van de Juno Di, die op Youtube beter klinkt dan in het echt).
 
Back
Top