Ehm, beginners probleempjes...

vanZr

Stamgast
Lid sinds
26 augustus 2002
Berichten
229
Locatie
Woerden
Tsja, ik gaan er vanuit dat het allemaal aan mij ligt (weet 't haast wel zeker), en ben dan ook maar net een verse MIDI beginneling. Maar heb toch wat kleinevraagjes.

Ik heb nu staan:
- Roland R-8
- Juno 2
- Phonic mm1202a mixer
- en een PC met cubase en een Live 5.1 (die gaat zo snel mogelijk weg trouwens, maar ik moet het er nog maar een week of twee mee doen)

Heb vanmiddag dus het een en ander aan audio en midi kabels gehaald, en de boel een beetje geprobeerd aan te sluiten. Ik dacht alles goed gedaan te hebben, maar er kwam nergens geluid uit, alles aangezet en laten spelen maar niks geen geluid. Draai ik op een gegeven moment nog een keer aan de gain van m'n mixer (had ik al eerder gedaan uiteraard, zo erg ben ik nou ook weer niet :P), en ja hoor: BAM, geluid.

Ok, dat werkt dus. Maar het probleem wat ik nu is is dat op willekeurige momenten het geluid van m'n linker speaker wegvalt. Ik dus alles beetje nalopen, ledjes op mixer branden wel aan beide kanten dus er komt aan 2 kanten geluid binnen. Koptelefoon (doet 't ook niet echt 100%, steeds maar een vlaagje geluid) geeft wel aan beide kanten geluid. Op m'n versterker brand echter het ledje voor het linker kanaal niet. Dus je zou zeggen dat 't in de versterker zit, máár: zodra ik het volume van m'n mixer wat meer opendraai komt het linker kanaal wel weer boven opeens. En het maakt niet uit welke geluidsbron ik gebruik; pc, synth, r8...doet het bij allemaal. Versterker had ik darvoor rechtstreeks aan m'n geluidskaart hangen, en heeft het ALTIJD perfect gedaan. Dus ik heb toch een beetje argwaan bij de mixer (hij komt wel nieuw uit de winkel, zaterdag bij feedback in Utrecht gehaald).

Dit lijkt me niet normaal toch? Of doe ik iets fout?

En als 2e wou ik weten hoe ik het MIDI-gebeuren het beste kan aansluiten. Heb wat gezocht op internet enzo, maar werd er toch niet al te wijs uit. M'n PC zit zo'n gameport midi kabel aan met een IN en een OUT. R8 heeft een IN/OUT en THRU, zelfde voor de Juno. Ik gebruik Cubase, maar denk dat dat niet belangrijk is met betrekking tot het aansluiten opzich, hoewel je daar ook wel een en ander in zult moeten stellen? Maar hoe kan ik dit nou het beste aansluiten?
 
Pc ->outp naar R 8 in R8 thru naar juno in.De test of je mixer gaar is of je versterker stuur noten naar je R 8 via je mixer naar de versterker als hij dat niet goed doet haal de mixer er tussen uit en zet de R direct op de versterker doet hij het dan goed dan is de kans groot dat de mixer gaar is. of een andere versterker proberen kabels omdaaien.etc.
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Pc ->outp naar R 8 in R8 thru naar juno in.De test of je mixer gaar is of je versterker stuur noten naar je R 8 via je mixer naar de versterker als hij dat niet goed doet haal de mixer er tussen uit en zet de R direct op de versterker doet hij het dan goed dan is de kans groot dat de mixer gaar is. of een andere versterker proberen kabels omdaaien.etc.

Thanks! Ga ik even proberen, alleen 1 vraagje nog over het MIDI gebeuren. Moet ik de MIDI in van PC niet ook gebruiken? Om bijvoorbeeld noten op te nemen die ik op de juno inspeel, of zie ik dat verkeerd?
 
midi aansluiten:

pc midi out ---> juno midi in
pc midi in ---> juno midi out
juno midi thru ---> r8 midi in

let wel op dat je de gameportkabel goed aansluit op de juno.
out op in, en in op out
(kan zijn dat aanduiding op de kabels verkeerdom staat, maar dat merk je wel als cubase geen signaal krijgt)

in cubase als midibron je midipoort selecteren.
Als het goed is aangesloten en ingesteld gaat in cubase op de transport bar 2 'ledjes'knipperen.

succes,

Vins.

marcuu, jouw instelling kan ook wel, maar je gebruikt dan de juno niet als masterkeys.
:confused:
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Pc ->outp naar R 8 in R8 thru naar juno in.De test of je mixer gaar is of je versterker stuur noten naar je R 8 via je mixer naar de versterker als hij dat niet goed doet haal de mixer er tussen uit en zet de R direct op de versterker doet hij het dan goed dan is de kans groot dat de mixer gaar is. of een andere versterker proberen kabels omdaaien.etc.
Inderdaad. Probeer anders ook eens een andere versterker (van je radio bijvoorbeeld). Het klinkt in ieder geval alsof er een weerstandje op zekeringetje kapot.
 
Origineel geplaatst door Vinsound
midi aansluiten:

pc midi out ---> juno midi in
pc midi in ---> juno midi out
juno midi thru ---> r8 midi in

let wel op dat je de gameportkabel goed aansluit op de juno.
out op in, en in op out
(kan zijn dat aanduiding op de kabels verkeerdom staat, maar dat merk je wel als cubase geen signaal krijgt)

in cubase als midibron je midipoort selecteren.
Als het goed is aangesloten en ingesteld gaat in cubase op de transport bar 2 'ledjes'knipperen.

succes,

Vins.

marcuu, jouw instelling kan ook wel, maar je gebruikt dan de juno niet als masterkeys.
:confused:

Ok, in jouw opstelling gebruik je dus wel de midi out. Dus inderdaad om Juno noten op te nemen als ik het goed begrijp? Zo ja, dan is het MIDI gebeuren me wel een beetje duidelijk geloof ik. Moet alleen nog eens goed opzoeken wat midi thru nou precies inhoudt, maar daar weet google wel raad mee denk ik.

Ga nu eerst maar eens naar mijn mixer kijken.
 
Nog iets vaags, ik heb m'n r8 via de L en de R uitgang naar 1 stereo ingang op m'n mixer verbonden. Ik had eerder al het probleem dat ik geen kick hoorde (maar de rest wel) maar zodra ik m'n plug die in de R uitgang van de R8 zit eruit trek, dan wel. Toen dacht ik eraan dat het aan die outputs van de R8 kan liggen die je zelf toe kan wijzen, en ja hoor hij deed 't. Tenminste, als ik een pattern afspeel. Wil ik gewoon de kick 'live'indrukken dan hoor ik nog steeds niets (tenzij ik de R eruit trek dan), pad is niet kapot lijkt me, want hij reageert er wel op in de sequencer. Toch m'n kabels niet goed aangesloten ofzo, dat het allemaal zo vaag doet?
 
Het zou ook kunnen dat de gain of fader vuil is. Toevallig had ik dat gister ook. Ineens signaal weg aan 1 kant. Dacht ook: het zal toch niet waar zijn dat mijn mixer kapot is. Bleek het vuil bij de gain knop te zijn. Ik gebruik gewoon contactspray zonder olie (blauw etiket), ook al wordt dat weleens afgeraden. Pas op dat je je speakers niet opblaast door flink aan de gain te draaien en je versterker aan te laten. Plotselinge harde pieken zal niet best zijn voor je speaker.

Groet Erik
 
Je moet de gluiden in de R 8 (pad bank) A tm E allemaal het goede midi kanaal toewijzen en output.en dan Linker outp op een mono kanaal van je mixer.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Het zou ook kunnen dat de gain of fader vuil is. Toevallig had ik dat gister ook. Ineens signaal weg aan 1 kant. Dacht ook: het zal toch niet waar zijn dat mijn mixer kapot is. Bleek het vuil bij de gain knop te zijn. Ik gebruik gewoon contactspray zonder olie (blauw etiket), ook al wordt dat weleens afgeraden. Pas op dat je je speakers niet opblaast door flink aan de gain te draaien en je versterker aan te laten. Plotselinge harde pieken zal niet best zijn voor je speaker.

Groet Erik

Denk niet dat dat 't is, is net 3 dagen de winkel uitgerold dat ding. Maar je weet maar nooit natuurlijk. Hij staat nu trouwens alweer een ardig tijdje te spelen zonder dat er iets gebeurd. Echt vreemd hoor....:erm:
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Je moet de gluiden in de R 8 (pad bank) A tm E allemaal het goede midi kanaal toewijzen en output.en dan Linker outp op een mono kanaal van je mixer.

Ah, dat klinkt vrij logisch dan...dacht al zoiets, alleen wou ik de r8 juist op een stereo kanaal omdat die gain heeft en ik hem daarmee dus een beetje kan oversturen, maar da's niet zo'n ramp verder.

(edit: maar als ik bijvoorbeeld muziek luister op m'n pc, dan valt het linker kanaal ook wel eens weg...deed hij toen ik m'n pc rechtstreeks op m'n versterker had hangen nooit. Dus dat wegvallen opzich heeft verder weinig met de r8 te maken geloof ik)

Vinsound>>die midi site had ik net nodig, geweldig duidelijk. Thanks!
 
Ik denk dat je output assign verkeerd staat uithoofd is het zoiets als L of R of L en R of 1 tm 8. Maar weet je zeker dat je versterker goed is meestal voor dat een kanaal helemaal gaar doet een van de twee kanalen het niet bij wijnig gluid. ;) testen van die mixer kun je bv ook doen met een goed werkende cd speler.
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Ik denk dat je output assign verkeerd staat uithoofd is het zoiets als L of R of L en R of 1 tm 8. Maar weet je zeker dat je versterker goed is meestal voor dat een kanaal helemaal gaar doet een van de twee kanalen het niet bij wijnig gluid. ;) testen van die mixer kun je bv ook doen met een goed werkende cd speler.

Mja, ik snap er nu echt geen donder meer van....nu doet hij het continue goed, zowel met r8 als met mp3 via winamp als met juno.....

Weet je, ik snap het nu helemaal niet meer :D, ik wacht gewoon af wat 'ie doet en begint 'ie weer vaag te doen bel ik Feedback wel op morgen. Maar die r8 dus gewoon aleen het L kanaal gebruiken (=mono)?
 
Breuk in de kabel kan ook nog. Kabeltjes verwisselen is een optie om te checken. Ook al zijn het nieuwe kabels, er kan natuurlijk altijd wat mee aan de hand zijn.

Groet
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Breuk in de kabel kan ook nog. Kabeltjes verwisselen is een optie om te checken. Ook al zijn het nieuwe kabels, er kan natuurlijk altijd wat mee aan de hand zijn.

Groet

Had ik al geprobeert en ook dat had geen effect, en nogmaals, hij doet het met alles zo vaag. Dus zowel pc, als r8 als juno. Zijn ook allemaal met andere kabels aangesloten, dus foute kabels kan ik wel uitsluiten geloof ik. Maar nu bijvoorbeeld doet 'ie het opeens alweer een hele tijd goed....:confused:
 
;{ 't Is dus toch m'n versterker indedaad....nu maar hopen dat feedback zo aardig kan zijn om 'm gelijk om te ruilen, anders ben ik dat ding weer zo lang kwijt waarschijnlijk, en dat moet ik echt niet hebben....
 
Origineel geplaatst door Vinsound
midi aansluiten:

pc midi out ---> juno midi in
pc midi in ---> juno midi out
juno midi thru ---> r8 midi in

let wel op dat je de gameportkabel goed aansluit op de juno.
out op in, en in op out
(kan zijn dat aanduiding op de kabels verkeerdom staat, maar dat merk je wel als cubase geen signaal krijgt)

in cubase als midibron je midipoort selecteren.
Als het goed is aangesloten en ingesteld gaat in cubase op de transport bar 2 'ledjes'knipperen.

succes,

Vins.

marcuu, jouw instelling kan ook wel, maar je gebruikt dan de juno niet als masterkeys.
:confused:

Om hier nog even op verder te gaan. Ik had vandaag weer even tijd om het een en ander qua software matige sequencers uit te proberen, aangezien Cubase mij toch allemaal net iets te uitgebreid leek. Aangezien ik uit de tracker hoek kom heb ik Ztracker en ReNoise ook eens geprobeerd. En ook Cakewalk heb ik even getest, maar ben er nog steeds niet uit wat ik als sequencer wil gebruiken (misschien wel hardware matig...). Nou is dit niet wat ik wil weten, maar ik kamp ook hier weer met een probleem:

Ik heb de boel dus op jouw manier aangesloten (Juno staat op kanaal 1, r8 op het drumkanaal (toch?) 10), maar welke sequencer ik ook gebruik, als ik met kanaal 1 werk en de juno gebruik werkt alles vlekkeloos, wil ik met kanaal 10 werken hoor ik de r8 én de juno door elkaar heen (dus hij slaat de noten op beide apparaten aan). En na een tijdje geeft de r8 dan ook aan "Midi-Error".

Iemand die weet wat ik fout doe? (Ik zit zelf trouwens te denken aan een foute instelling op m'n r8, maar wat...?)
 
Je moet alle gluiden stuk voor stuk een midi kanaal toe wijzen in de R 8.messchien staat ergens nog een gluid verkeerd.
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Je moet alle gluiden stuk voor stuk een midi kanaal toe wijzen in de R 8.messchien staat ergens nog een gluid verkeerd.

Ik had ze allemaal al op kanaal 10 staan...dus dat lijkt mij het probleem ook niet.

Edit: hier gaat het over de Transmit channels he...de receive channels kun je instellen "inst section"en dan nog | pfm section" 1 t/m 4.....die moeten dan ook op 10? Die "inst section" die staat wel op 10..
 
Back
Top