Bassline Benni benassi (Satisfaction)

DJ @tiq

Mindtrick Records
Lid sinds
17 september 2002
Berichten
183
Locatie
Rotterdam
Hey allemaal het is misschien een beetje afgezaagt om dit te vragen maar ik vraag het me nou al een paar weekjes af!

Hoe is die bassline in het nr Satisfaction van Benni benassi gemaakt ik kom er maar niet achter hij is gewoon te goed!

;)

alle comments zijn welkom! :)
 
hij is simpel

men neme een geweldige zaagtand, laag enzo... highpass filter erover heen... tegelijk met bassdrum door een compressor halen en klaar. als je alleen de bassline wil dan moet je de drum maar sidechainen...
 
HP filter hoeft niet eens, echt gewoon een simpele enkele zaagtand.

Idd zware compressie (ducking)

ook te faken door het volume van je zaagtand kanaal zo te tekenen dat dat bij de attack van elke kick het zaag-volume bijv gehalveerd wordt en steeds weer langzaam omhoogkruipt, waarna het weer door de kick ineens omlaag geslagen wordt.
 
oh ja, je moet een portamento maken op die zaagtand patch, zodat je die pitch glides kunt doen.
 
highpass hoeft niet, maar in de benassi bassline is ie overduidelijk te horen, en portamento voor de overgang tussen de legato gespeelde nootjes dus. dus als je het helemaal goed wil doen :)
 
je bedoelt zeker in dat tussenstuk dat van die highpass, waar ze ook de galm flink openrijten....maar ik had t meer over de sound gewoon tijdens de beat.


en in een ander stuk kun je een andere zaagtand een octaaf hoger erbij pleuren en unison aanzetten :)
 
vanaf het begin zonder bassline naar verderop waar de bassline erin komt, is ie eerst ge-hi-passed; en barst daarna pas echt los (met volledig laag erin) :) verderop in het nummer ook nog wel verder gebruikt idd...
 
Ik vind de filtersweep op die bassline heel erg als een Virus filter klinken.

Het klinkt mij sowieso heel erg VA in de oren.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
je bedoelt zeker in dat tussenstuk dat van die highpass, waar ze ook de galm flink openrijten....maar ik had t meer over de sound gewoon tijdens de beat.


en in een ander stuk kun je een andere zaagtand een octaaf hoger erbij pleuren en unison aanzetten :)


In mijn access virus indigo zit een patch Nr.111"pitchsaw<---"
Lijkt sterk ophet bovengenoemde
de patch komt uit de manual schliess soundset 2001
http://www.access-music.de/downloads.php4?product=virusb:geslaagd:
 
Volgens een maat van mij is de sound zelf met een Korg ms20 gemaakt.

Ben ik het mee eens, die zaagtoon klinkt erg MS20.

Ik vind de filtersweep op die bassline heel erg als een Virus filter klinken.

Ik ken de virus niet, maar die sweep kon ook zo uit de MS20 komen.
 
Zoiets kun je alleen zeker weten als je die gasten zelf hebt gesproken. Maar er zijn vrij veel synths waar je in ieder geval net zulke vette basslines uit kunt krijgen.
 
identieke basslines zijn uit praktisch elke zaagtand genererende synth te halen volgens mij in combinatie met een hi-passfilter
 
Wie weet is 't wel gewoon uit een soft-synth..
 
de kick klinkt in ieder geval maar slapjes vind ik ,
waarschijnlijk doordat die de compression zo heeft
ingesteld om die bassline zo op te laten komen denk .....
 
Back
Top