Moog PianoBar

Moog%20Piano%20Bar%202.jpg

Met de moog PianoBar kun je een accoustische piano tot een midi controller maken.
Dit gaat dmv een gepatenteerde scaner die je boven de toetsen hangt.

Leuk maar het kost ook wel wat: $1199.00, en hij komt uit ergens in September. ( jaja dat kennen we van moog )

Meer info: klik hier
 
Kan iemand mij hier de voordelen van vertellen, buiten het feit dat je geen gewogen master toetsenbord in huis hoeft te halen?

Als ik het goed zie zitten er aan de zijkanten metalen beugels om het ding op je dure, mooi gelakte, piano te monteren/klemmen. :confused:

Daarnaast is het ding ook nog eens spuug lelijk. Maar das weer smaak.
 
Sorry, maar een digitale piano is echt niet te vergelijken met een echte piano.

Maar uhh, wat wel een beetje jammer is, dat je altijd je piano ook hoort.
Of je moet de speakers wel heel hard zetten en zacht de toetsen indrukken.
Maar ja, dat ding is geloof ik ook nog touch sensetive, dus dan worden die midi geluiden ook zachter.
 
Uh... het gaat hier ook alleen om het speelgevoel en niet om de klank. Dat Moog-ding genereert ook geen klank.

In de handleiding staat vast dat je de piano-snaren gewoon door moet knippen ;)
 
en daarnaast op een piano kan je niet alle instrumenten naspelen vind ik (meen juist vanwege het gewogen klavier)

dan heb ik toch nielever een ongewogen variant en je hoort de snaren hier toch ook van :S !??!
 
Apart dingetje..!
Wel leuk/makkelijk voor diegene die (bijv. live) samen met een mooier vleugel OOK nog een 19" rack vol met gear willen aansturen tegelijkertijd.. Misschien wat voor Elton John?? :D
 
Kan al een hele tijd

Kan al een hele tijd

In amsterdam, een zijstraat van de blomenmarkt, iets van st jorissteeg ofzo heet het. Hier zit een mannetje die piano's repareerd enzo, en die kan ook een midi controller van je vleugen maken.
 
Nou ja, ik vind het gewoon stoer. Dat ze iets bedenken en dan gewoon bouwen. Misschien verkoopt dit voor geen meter maar dat maakt niks uit. Er zijn zat toepassingen voor te bedenken lijkt me.
 
Volgens mij heeft Buchla dit ook al gedaan dmv een strip die je op de toetsen legt. K vind het trouwens niet echt een product voor Moog.
 
Echt, de aanslag van een echte piano bestaat nog niet op een electronisch equivalent, zelfs niet op de hele dure. Neemt niet weg dat de duurdere digitale piano's best OK te bespelen zijn, maar het lijkt nog steeds niet op de aanslag van een echte...


Grtz,
Jeroen
 
er bestaan al dit soort oplossingen zowel inbouw(yeah vanzelf bewegende toetsen!) tot dit soort ideen. ik zou het trouwens best willen hebben.

de manier van spelen van een piano is mede bepalend voor de klank.daarom kan je ook niet opeen standaard keuyboard piano spelen.

ikzelfheb express een masterkeyboard aangeschaft vanwege de gewogen toetsen, maar een echte piano blijft het lekkerst
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb toen ik van het conservatorium af kwam jaren geleden en in een gewoon appartement ging wonen een Yamaha Silent piano aangeschaft. Is een gewone akoestische piano, met ook midi (via een optisch aftastmechanisme), een een best aardige pianosample erin. Kon ik ook in de late uurtje met een echt piano toucher oefenen. En het is natuurlijk leuk om tegelijk met je (echte) piano geluid een synth mee te laten lopen.


Grtz,
Jeroen
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
sorry, maar qua aanslag wel hoor. Zeker de war duurdere die ook richting de 1000 euro gaan, net als dit moog ding

Niet mee eens, zit een behoorlijk verschil in. Ook bij de duurdere modellen zijn er kleine verschillen die toch net nog even laten merken dat het anders speelt dan een goeie akkoustische piano is (maar nou zijn er uiteraard ook slechte akkoustische piano's die je liever opzij schuift voor een goeie digitale piano van >2000 euro...)

Origineel geplaatst door Jeroen
Echt, de aanslag van een echte piano bestaat nog niet op een electronisch equivalent, zelfs niet op de hele dure. Neemt niet weg dat de duurdere digitale piano's best OK te bespelen zijn, maar het lijkt nog steeds niet op de aanslag van een echte...

Er is een digitale vleugel van Yamaha (zeer ingekort model) die een paar jaar geleden nog een prijs had van meer dan fl. 11.000,- en die nagenoeg speelt als een echte yamahavleugel, en ook zo klinkt... uiteraard haalde hij het net niet bij een echte vleugel, maar het schijnt dan veel profs er zeer over te spreken waren. Volgens mij is hij trouwens nog steeds verkrijgbaar, maar het fijne weet ik er niet van af, aangezien ik zelf niet veel ervaring heb op vleugels (op gewone akkoustische uiteraard wel...).

Even weer ontopic:
Ik ben wel benieuwd naar deze controller, als ik de kans krijg test ik hem uiteraard graag uit! Is het principe met dit soort scanners eigenlijk eerder gebruikt? Is het vergelijkbaar met Yamaha's disklavier?
 
Nou ja, het is natuurlijk ook een kwestie van smaak en in hoeverre je gevoelig bent voor de nuances.

Grtz,
Jeroen
 
Tsja, als je anderhalve ton voor je Bosendorfer vleugel op tafel neer kan leggen dan is zo'n pianobar ook peanuts.
Die is dan nog goedkoper dan maandelijks de stemmer voor dat ding.


Maar alleen al de woordspeling Pianobar is al lache op zich. :)
 
En dan zet je een laptopje op de vleugel die realtime alles wat je speelt in notenschrift zet...

Grtz,
Jeroen
 
Origineel geplaatst door endonyx
en daarnaast op een piano kan je niet alle instrumenten naspelen vind ik (meen juist vanwege het gewogen klavier)

Dan moet je je vingers sterker maken! door op een gewogen klavier te spelen bijvoorbeeld :)

en tja... voor zoveel dollars als dat moog ding kost, heb je ook een yamaha P120. Is toch iets makkelijker, aangezien je dan ook gewoon audio outputs hebt en dat is toch wel een STUK beter dan een microfoon in je piano te moeten plaatsen. Dat is namelijk geen simpel karweitje (om het goed te doen, dan)
 
Aanslag ?!

Aanslag ?!

Ik ben van mening dat niet-pianisten sowieso hun mond moeten houden over 'keyboard-action', 'aanslaggevoeligheid' of wat dan ook.

Zelf speel ik al ruim 24 jaar piano... en geloof me; het verschil tussen het spelen op digitale piano's en op een échte piano is groot.. héél groot. Misschien dat de digitale yamaha's van vér over de 10000 Euro aardig in de buurt komen.. maar een échte blijft een échte.

Goed.. die pianobar dus. Interessant dat het kan... ben benieuwd hoe snel, hoe accuraat.. en met welke resolutie die pianobar z'n data kan registreren en versturen.

Maar dit kon wel eens dé manier zijn om het spel van uitermate goede pianisten vast te leggen (of te analyseren)... of te gebruiken voor het triggeren van ander spul.
 
Back
Top