Roli: Seaboard

Ehhm kan het fout hebben maar is toch gewoon een controller waar functionaliteit die al in de VSTi moet ziten wordt gemapped naar "gestures" als plukken/drukken/sliden etc.
Dus eigenlijk gewoon een gevulcaniseerde iPad met bobbels voor scale houvast.
Kan er niet warm van worden.....
 
Ehhm kan het fout hebben maar is toch gewoon een controller waar functionaliteit die al in de VSTi moet ziten wordt gemapped naar "gestures" als plukken/drukken/sliden etc.
Dus eigenlijk gewoon een gevulcaniseerde iPad met bobbels voor scale houvast.
Kan er niet warm van worden.....

Snap je vergelijking niet zo. Het is zeker geen iPad idee met een plak rubber erop.
Je zou het eerder kunnen zien als een evolutie van de piano.
Het lijkt me verder ook niet de controller voor de house & hiphop producer/muzikanten maar meer voor sound designers die iets zoeken tussen een continuüm en een piano. :)
 
Ff los van genres, we praten over touch en over gestures en de enige variabelen lijken de cc's die de link leggen tussen de gesture en de VSTi parameter

Aangezien touch niet revolutionair is en dit een gevulcaniseerde touch controller lijkt met bobbels voor oktaaf verdeling IMHO luxe, maar niet echt spannend, gewoon ander jasje
 
Ik vind het wel heel spannend, Ik snap het alleen niet zo, het werkt alleen met digitale synthese?
 
Het lijkt een controller, dus je wijst cc's toe aan bepaalde bewegingen, kan je bijv vibrato doen met je vinger ipv een pedaal.
 
Leuk ding, beetje duur nog.. maar het idee spreekt me wel aan!
 
komt er nog geluid uit of is het gewoon een controller?
 
aftertouch vergeten? da ken toch ok?
 
Interessant. Nee, behoorlijk interessant zelfs... ik had het al een tijd geleden gezien, maar het is nu echt uit of zo ?
 
Is dat rubber niet helemaal gaar na 2 jaar intensief gebruik?
 
Ik heb éen van deze rakkers in huis inmiddels, bewijs:



Mijn indrukken:

Hardware

Het apparaat wordt aangeleverd in een dunne flightcase van een hard soort piepschuim. In de case zit de Seaboard, de voeding, een USB-kabel en een USB drive met software. De Seaboard zelf is redelijk zwaar en solide, maar tegelijkertijd flinterdun. Het siliconenspul dat het toetsenbord vormt is redelijk zacht, bijna fluwelig. Het is aan alles duidelijk dat aftertouch/pressure een belangrijkere input is voor deze controller dan velocity.

Aansluiting

De Seaboard is niet te gebruiken als alleenstaande MIDI-controller. Er zitten zelfs geen MIDI-poorten aan. Op het moment ondersteunen ze alleen de Mac als host-computer, maar er wordt aan Windows gewerkt. Een 'ROLI dashboard'-applicatie hangt tussen de USB-bus en je MIDI.

De MIDI zelf is niet helemaal recht-toe-recht-aan. Omdat MIDI geen ondersteuning biedt voor rechtstreekse microtonaliteit hebben controllers als deze een probleem met het juist doorgeven van hun data. De oplossing die iedereen gekozen lijkt te hebben is de hack om per polyfone noot een dedicated MIDI-kanaal te kiezen, zodat deze afzdonerlijk bijgetuned kan worden door middel van pitch-bend.

Op zich werkt dit prima, maar je bent hierdoor wel aangewezen op synths en/of plugins die multitimbraal kunnen ontvangen op 9 midi-kanalen. En je moet een beetje emmeren om vervolgens op ieder kanaal dezelfde patch te kiezen.

Je kan via dashboard ook instellen dat alles over een enkel midi-kanaal gaat. Obviously gaat daar dan informatie verloren als je meer dan monofoon speelt.

Meegeleverd krijg je ook een tweetal plugins. Een voor de Seaboard omgebouwde versie van FXPansion SynthSquad, en Equator, iets van ROLI zelf. Deze laatste is vooral interessant omdat hij erg gefocust is op routeren van modulatie.

De Equator engine wordt op het moment ook nog voorbereid om plaats te nemen in de firmware van de seaboard zelf. Dan kun je hem dus zelfstandig als synth player gebruiken, zonder tussenkomst van computer (denk Roland Aira).

Speelplezier
Sommige aspecten van op de Seaboard spelen zijn heel erg makkelijk, andere, niet zo veel. Hoe het reageert op indrukkracht is echt fenomenaal. De reactie op toonhoogte is wat moeilijker. Ik heb toch heel veel jaren piano-ervaring waar het punt nooit was dat ik de toetsen goed in het midden moest raken. De Seaboard straft je daar makkelijk op af. Je kan pitch-correctie aanzetten, maar nog steeds heb ik soms wat onvrijwillige horizontale verplaatsing van een vinger die dan als nét te diepe bend wordt opgevat. Er is zeker nog een leercurve.
 
Back
Top