livesets - sequencers en mastering

wel verstandig is om goed naar je zaalmix te luisteren die neer wordt gezet door de geluidsman. Ik ben zelf ook geluidsman en ik kan het altijd waarderen als de band zelf ook richtlijnen geeft voor het geluid.

Meestal zijn het de details maar toc. En als je toch serieus bezig wil neem je je eigen geluidsman ;)

bovendien klinkt je mix over een PA heel anders dan in de studio (niet om een te duidelijke open deur in te trappen) maar toch
 
om ook nog maar eens een open deur in te trappen: soundcheck is leuk en noodzakelijk, maar zodra de zaal vol met mens staat klinkt het toch weer anders. Wellicht heb je iemand die je muziek kent en weet hoe het moet klinken. Die kan dan mooi bij de geluidsman gaan staan tijdens het optreden en zo nodig wat aanwijzingen geven al kan ik me voorstellen dat sommige geluidsmensen dat niet prettig zullen vinden.
 
goed... ik concludeer dat ik ervan uit mag gaan dat de nodige compressors/eq en meer van dat ruimschoots aanwezig is bij de meeste gelegenheden, en dat een soundcheck pure noodzaak is... mooi :)

dan kan ik me nu storten op de aanschaf van de *creatieve* middelen ipv me druk te maken over mastering en sound reinforcement :okdan:

dank, allen!
 
Back
Top