livesets - sequencers en mastering

cadra

il pesce dello stimolante
Lid sinds
24 oktober 2002
Berichten
487
Locatie
nieuw vennep
hallo allemaal,

(ik hoop dat ik dit in het goede deel van het forum plaats nu...)

ik ben (op medium termijn) van plan een liveset op te gaan zetten, samen met iemand anders. het probleem is dat ik hier eigenlijk geen verstand heb, en er best een BOEL vragen over heb. gelukkig ben ik lid van dit forum, en weet ik dat hier toch wel wat mensen zijn, die dit soort ervaring WEL hebben. met name deze mensen wilde ik graag bestoken met mijn vragen.

goed... wat ik wil is het volgende (oh god daar gaan we hoor): ik wil een stapeltje synths laten brullen dmv enkele sequencers, het geheel mixen en de speakers doen de rest. we zijn met zn tweeen, dus ik wilde het zo doen dat we allebei ongeveer de helft van het geluid ter plekke voortbrengen (als 2 djs samen en set kunnen neerzetten, waarom 2 lijpe producers niet, toch?). mn collega heeft een MPC2000, waarmee het naar mijn idee wel aardig gaat goedkomen wat sequencen en loopwerk betreft, met daarbij een access virus, yamaha tx81z, en een cs1x. ik heb wat hieronder staat.
we willen goed kunnen improviseren, en min of meer los van elkaar kunnen werken (maar wel met iets van tempo sync natuurlijk), en toch samen een geheel van geluid vormen. we kennen elkaar lang genoeg dus ik voorzie hier geen problemen wat samenwerking betreft. het gaat me om het vinden van technische middelen die ons hierin het beste kunnen bijstaan; die een dergelijk aanpak mogelijk maken.
ik heb zelf dus (nog) geen sequencer, en ben niet van plan mn pc mee te nemen (gewoon omdat dat voor mij lang niet intuitief genoeg werkt). een goede keyboardist ben ik ook niet, dus ik wil het liefst wel met gesequencede noten doen, en die ter plekke een beetje kunnen herordenen zoals ik het op dat moment wil (ik ben wel degelijk beinvloed door underworld ja). ik zit er zelf aan te denken voor een korg electribe MX te gaan als deze uitkomt, maar ik heb me nooit in grooveboxen en dat soort apparaten verdiept, dus wilde ik sowieso vragen of dit een goede zal zijn hiervoor, en zo nee, warom niet, en wat is dan een goed alternatief?

tot zover (voorlopig) mijn euvels op sequencergebied. nu het volgende... als ik thuis produce, ben ik een groot deel van mn tijd kwijt aan het goed afstellen van EQs en faders, het kleine beetje compressie waar ik de middelen toe heb, enzovoorts, voordat het een beetje fatsoenlijk klinkt. ik kan me zo voorstellen dat het op het podium niet zo handig is tussen iedere 2 tracks een halfuur aan knoppen te moeten pielen voordat je verder kan. maar hoe moet dat dan? van iedere synth maar 1 preset gebruiken, zodat het maar 1 keer hoeft? ik ben geen voorstander van allemaal (al dan niet eigenhandig) voorgebakken loopjes (mn maat wel, maar hee, hij heeft hier de MPC), dus das ook geen optie vind ik zelf... ik wil live knoppen kunnen tweaken? is het een optie een aantal compressors aan te schaffen en daarmee op slinkse wijze levels onder de duim te houden? het zit er dik in dat we gaan mixen op mijn hopeloos analoge mackie, dus via midi EQs bijstellen volgens vooropgenomen patronen zit er ook niet in. hoe doen al die mensen dit?

en als laatst, is het gebruikelijk of aan te raden om je output te masteren (in zekere vorm) bij het neerzetten van een liveset? doe je dat zelf of doen de meeste gelegenheden dit in hun eigen PA installatie?

zo, dat was het wel. ik weet het, het is nogal veel zo in een keer, maar toch zou ik het erg, ERG fijn vinden als iemand me wat antwoorden toe kan schuiven, zodat ik misschien een duidelijk beeld kan krijgen van wat nu aan de orde is wil ik dit binnen redelijke tijd kunnen verwezenlijken. ik dank alvast iedereen die die tijd en moeite bereid is te nemen voor me.

groet,
casper
 
misschien wel leuk is als je bijv wat drumdozen o.i.d. synct aan de MPC, en die onder jouw controle laat. Ik heb t dan over bakjes met een eigen sequencer (ook bijv AN200, DX200, grooveboxen whatever), dan neem je alleen t master tempo over van je maat, en kun je een eigen deel met volledige controle voor je nemen.

Masteren, doe ik zelf niet eigenlijk.....
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
misschien wel leuk is als je bijv wat drumdozen o.i.d. synct aan de MPC, en die onder jouw controle laat. Ik heb t dan over bakjes met een eigen sequencer (ook bijv AN200, DX200, grooveboxen whatever), dan neem je alleen t master tempo over van je maat, en kun je een eigen deel met volledige controle voor je nemen.

das ook een idee, maar hebben zulke grooveboxen een beetje goede mogelijkheden om méér apparaten aan te sturen?de mks-50 en de nodige 303-alike sounds zijn namelijk niet van mij weg te slaan *D

tr707 staat overigens op mn wishlist :)

oh ja, ook handig om te weten... onze stijl is, eh... psytrance achtige toestanden, met rave en techno erdoorheen (in willekeurige volgorde) :)
 
ja hoor, de master sequencer in mijn liveset is n Roland MC-307 dus :D
 
Er heeft dit jaar in interface een driedeel gestaan over live gaan, misschien kun je deze nummers nog op de kop tikken. Vindt Speedy J een goed voorbeeld van hoe je met beperkte middelen (1 x mpc2000XLL + 2 x SU700) een zaal plat kan krijgen.
 
ik weet niet in hoeverre ik antwoord op je vragen kan geven, maar ik heb samen met waveglider een liveset gemaakt. We gebruiken daarbij 2 synths, een drumcomputer, een sampler en de mpc2000xl om te sequencen, alles komt samen op de yamaha 01v. Handige van die digitale mixer is dat je alles van te voren in kunt stellen en met 1 druk op de knop kunt terughalen. Maar in feite hebben we het zo gedaan, dat elk type geluid z'n eigen output heeft, zo staat de bass op kanaal 1 en 2 van de virus, de lead op kanaal 3 en 4, waar ook de strings en andere hoge geluiden op komen. Zo kun je kanaal 1 en 2 afstemmen op bass geluiden en kanaal 3 en 4 voor lead geluiden. De sampler komen 8 outputs uit, daar hebben ook alle type geluiden een apart kanaal met daarbij bijbehorende eq. Dus als je je eq van te voren globaal goed instelt, en je consequent houdt aan de geluiden met hun outputs, hoef je in principe alleen wat dingen bij te stellen.

Verder kan ik me voorstellen dat je aan op je master out een limiter/compressor zet om je volume in toom te houden. Wij gebruiken daarvoor lichte eindcompressie.

Over de setup betreft, ik zou kijken wat je mist in de livesetup, zoek naar dingen die er nog niet zijn. Een drumcomputer is een leuke aanvulling, maar ook een fx unit als bijvoorbeeld een korg kaosspad II kan leuke dingen in je liveset doen. Bij ons heeft ieder een eigen taak, de eens zorgt voor de sequence en afmixen en alles, de ander zorgt voor de bewerking en filtering van de geluiden. Ik zou zeggen probeer eerst eens wat dingen uit, gaanderweg kom je er vanzelf wel uit en krijgt ieder z'n eigen taak. Ga gewoon een paar keer rond de tafel zitten, ga wat freaken enzo......dan kom je er vanzelf wel achter welke kant je op wilt gaan.
 
Hou het simpel!
Dat is het beste advies wat ik je kan geven, ben namelijk een keer gruwelijk op mijn bek gegaan toen ik het allemaal te ingewikkeld had gemaakt. Probeer de set beperkt te houden.

Voor sequencen, een MPC of beter een RS7000.
Neem geen An200 of DX200, die (IMO) zijn niet handig on stage.
Afmixen moet je met de patterns/patches doen, mengpaneel gewoon neutraal zetten dan hoef je nergens op te letten.
Bepaal van te voren wat je Live wilt doen, filteren etc. of sequencen (muten etc.)
Als je allebei Live wilt doen kom je bijna zeker in de problemen of je vergeet de helft.
Tja, ik heb al aardig wat ervaring opgedaan en het is een beetje veel om dat ff te typen.
Als je wilt kun je een keertje langskomen, kan ik laten zien waar je op moet letten en vertellen waarom sommige bakken handiger zijn dan anderen.(ik heb hier nogal wat research in gedaan en heb ook div. in bezit gehad)

Grt. Ronald
 
ok, thanks voor jullie antwoorden allemaal :D

ik zie de "1 geluid op 1 kanaal" aanpak wel zitten...

ik zal verder eens beginnen met uitzoeken welk ras sequencer me het meeste ligt.

vraagje aan roonan: maakt alles in jouw gearlist uit van je live setup of neem je slechts een deel mee? :confused:
 
Live set:
Rs7000, Machinedrum, evolver (volledig aangestuurd door machinedrum) en de Kaoss pad II.
Mengpaneel is de mackie en de kenton voor volume fades op de RS7000.
De RS7000 bevat een aantal tracks (verzameling patterns) en de machinedrum samen met de evolver heeft er ook een paar.
Deze mix ik dan over en weer alsof het twee draaitafels zijn.
Op die manier heb je alle vrijheid om zowel de tracks te manipuleren en tevens de combinaties te mixen.
De kaosspad zit op een efx send dus die kan ik overal voor inzetten.

Grt. Ronald.
 
Lijkt me zo wel interessant om met een minimale setup te werken en te kijken hoe het bevalt. En vanuit daar verder te kijken wat je mist en wat je erbij zou willen hebben. Een MPC2000 als hart, voor jouw een mengtafel en wat los spul om mee bezig te zijn. Zo dat je allebei bezig bent maar toch een centraal iets hebt waar alles mee begint.
En dan veel oefenen en ook doornemen wat je moet doen als er iets fout gaat of zo.
 
schopperdeschop

schopperdeschop

hallo allemaal,

ik schop deze thread even omhoog met wat nieuwe vragen.

allereerst ben ik eruit wat sequencing betreft. ik ga voor de rs7000, ik heb er even mee gespeeld en ik wil er nu een; hij spreekt me ook meer aan dan akai mpc's of roland mc's. ik verkoop mn s3000xl, en meteen ook mn airbase (wil ook ooit een 707, maar eerst die rs7k). individuele outs zijn practisch noodzaak voor mij (immers anders krijg ik mn mixer nooit vol) dus die gaan er ook maar meteen op... duur grapje. mn synths hou ik for the time being. redelijk minimaal vind ik zelf, en dat zal zo blijven want ik wil alleen synths vervangen (mb33->303) en niet meer erbij kopen. de minimale aanpak bevalt me wel ja... maar genoeg van dit alles:

wat ik me nu allemaal zit af te vragen is omtrent het gedeelte mastering. ik zat te denken om aan de main insert een rijtje apparaten te hangen, maar weet niet precies welke. het eindigt in een dbx 120a subharmonic synthesizer die ik ooit min of meer per ongeluk voor veel te weinig heb aangeschaft, maar daarvoor zal vrees ik toch iets van compressie en eq moeten komen. ik dacht eerst aan een TC triple C, maar ik wil uiteraard de instellingen redelijk eenvoudig kunnen aanpassen aan de akoestiek, etc. van een de ruimte waarin ik mij bevind en dan denk ik dat multiband compressie te veel van het goeie is (simpelweg teveel parameters).

als alternatief bedacht ik toen de combinatie SPL vitalizer mk2 -> een of andere "gewone" compressor -> 120a... maar nu zit ik me af te vragen, is dit te doen? gaat de combinatie SPL/120a niet zoveel bas creeeren dat die geheid een bende wordt qua geluid? is dit practisch voor live gebruik? wat voor compressor zou ik hier dan voor moeten nemen? is mijn veronderstelling juist dat een triple C niet zo gemakkelijk aan te passen is aan een nieuwe omgeving/PA systeem? of maak ik me gewoon te druk over hoe mn geluid klinkt, en zou ik het gewoon zonder dit alles moeten proberen? (ja dat sowieso voorlopig... ik ben ook maar student dus die rs7000 zal nog wel even op zich laten wachten)

dus... in ander nieuws, de stilte wat muziekerij betreft im mn leven (halfjaar niks gemaakt) heeft er wel weer toe geleid dat de gain van de muziek in mn hoofd weer opengedraaid is, waar ik erg blij mee ben, en ja, ik heb er zin an, ik loop nu alleen als een bezetene vragen te stellen om me zo goed mogelijk voor te bereiden op de realisatie van die grote plannen van me. DUS, als iemand me nog wat tips kan geven over dit onderwerp, zijn die van harte welkom, als iemand alle antwoorden voor me heeft ben ik een en al oor, en ook als iemand me gaat vertellen dat ik niet spoor (en waarom), veel te moeilijk doe, mijn heil in de verkeerde hoek zoek of een combinatie daarvan, ook dan ben ik erg blij.

bij voorbaat dank voor jullie hulp :)

mvg,
casper
 
Ik zou me maar niet zo'n zorgen maken over de mastering.
Elke zaal heeft zo zijn eigen geluid's mensen welke je sound toch weer verkrachten.(gebruiken ook van alles, EQ, compressie, limiter etc..)
Mijn ervaring is niet teveel laag en een strakke en droge sound, dat geeft vaak het beste resultaat.
Scheelt ook in apparatuur sjouwen ;)

Trouwens over die RS, misschien doe ik hem wel weg, kunnen we een dealtje maken....
Heb net een MonoMachien aangeschaft voor naast mijn Machinedrum en Evolver.
Deze set is krachtig genoeg en ik heb geen zin in veel apparatuur meesjouwen (wordt ook een beetje ingewikkeld voor live dan)

Ronald.
 
Ik zou me inderdaad ook niet echt drukmaken om mastering, etc.
ALs ik iets live doe, knalt alles rauw uit de speakers.
Het enige waar ik op moet letten zijn de volumes van bepaalde geluiden.
Ik heb wel eens een rimshot erin gegooid en dan schok ik me rot :)

Ik kan me trouwens van in Amuse herinneren, dat ik af en toe wat deed op de 303
wat de speakers volgens mij niet helemaal leuk vonden :D
 
aha.. dus dan kan ik eigenlijk beter de hele main insert toestand vergeten, en meteen die dbx in de verkoop doen? het probleem is echter dat ik niet zo sit te wachten op amateurs in sommige tenten die mn sound vergallen (ik kom namelijk wel eens in zekere uitgaansgelegenheden waar het echt bar slecht is... en als ik optreedt wil ik uiteraard goed geluid, vandaar mijn controle-tic)... maargoed, dit is dus blijkbaar iets waarmee live-optredend nederland heeft leren leven...

goed... iemand een dbx 120a? 200 eurii :P

ronald: als je eruit bent hoor ik het graag! :okdan:
 
cool onderwerp....

Ik denk dat er inderdaad legio mogelijkheden bestaan om je zaakjes live weg te blazen. Ik heb 2 soorten live-sets, 1 met band en 1 zonder band.

De live-set met band is genoodzaakt zich te beperken tot het afspelen van een sequence (een song uit de rs7000) improvisatie zal namelijk de rest van de band niet snappen. Ik heb dan een mengtafeltje met rs7000 als master, de rm1x als zieke drummachien/synth en de mickro-korg. Deze zijn dan wel met midi aan elkaar gehangen.

Voor de andere set doe ik dit helemaal niet. Alleen de micro-korg met midi aan de rs7000 (of gewoon live) en de rm1x als drumbak. Op deze manier kun je heel goed songs aan elkaar mixen, met 2 sequencers. Ik heb dan over 6 kanalen nog 3 aparte compressors wat erg lekker klinkt. Ik had eerst als idee nog een enhancer over mijn master-output hangen, maar dat is een kwestie van smaak denk ik.
 
Mijn ervaring met geluidstechnici is dat ze snel tevreden zijn als je een gecompressed signaal doorstuurt. Dan hoeven ze zelf niet bezig... :)
Met goeie (stage)monitoren heb je het dan ook helemaal zelf in de hand.

Wat ook wel heel relaxt is; soundcheck!

Want jij stuurt het door, klinkt lekker op het podium, maar K*T in de zaal. Zet dus even een sequence aan, ga lekker rondlopen in de zaal en laat het geluid aanpassen naar jouw smaak. Dit kan je beter bij FOH doen dan met je eigen mixer.
 
Origineel geplaatst door DJ F-Asis
Wat ook wel heel relaxt is; soundcheck!

Want jij stuurt het door, klinkt lekker op het podium, maar K*T in de zaal. Zet dus even een sequence aan, ga lekker rondlopen in de zaal en laat het geluid aanpassen naar jouw smaak. Dit kan je beter bij FOH doen dan met je eigen mixer.
kijk, zoiets had ik ook al bedacht, behalve dan dat het soundcheck heet...

maarre.. wat is FOH?
 
Front of house --> zaalmixer (of dat kleine hokje met allemaal mengpanelen in het midden van een festivalterrein)
 
Back
Top