monitors matig budget

Hm, zie dat die dingen allemaal (KRK V6, Mackie 624, Genelec 1030A) een frequency-range hebben van ongeveer 58Hz - 22kHz ... mis ik nu niet iets bij de lage tonen?

Hm, maar ik moet dus duidelijk eens een kijkje gaan nemen bij die I4 ;)
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Hm, zie dat die dingen allemaal (KRK V6, Mackie 624, Genelec 1030A) een frequency-range hebben van ongeveer 58Hz - 22kHz ... mis ik nu niet iets bij de lage tonen?

Tsja, ik blijf erbij......laag genoeg voor zo'n kleine ruimte ;)
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Tsja, ik blijf erbij......laag genoeg voor zo'n kleine ruimte ;)

Denk dat ik toch nog even doorspaar voor die 824's ... Ik ben sowieso van plan om ze een flink stuur van de muur te zetten ... Maar als ik dus op m'n eigen ga, dan zorg ik gewoon dat ik een grote ruimte tot m'n beschikking krijg om muziekjes te maken. En ik was niet van plan om dan een paar 624's te gaan verkopen om daarna een setje 824's te gaan halen of iets dergelijks... Dit is al een rib uit m'n lijf :(
Maar jij/jullie zeggen dat de bass dan harder naar voren komt als ik 824's haal voor een ruimte van 4x4x2.5m?
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy

Maar jij/jullie zeggen dat de bass dan harder naar voren komt als ik 824's haal voor een ruimte van 4x4x2.5m?


Nou, harder.......tis moeilijk objectief de hele lage tonen te beoordelen in een kleine(re) ruimte.
Sommige basfrequenties klinken harder (te hard) in verhouding met andere.
Ook wel bekende als staande golven.....
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Nou, harder.......tis moeilijk objectief de hele lage tonen te beoordelen in een kleine(re) ruimte.
Sommige basfrequenties klinken harder (te hard) in verhouding met andere.
Ook wel bekende als staande golven.....

Aha, ik dacht dat die pas komen als je ze loodrecht op de muur achter je richt, waardoor ze terugkaatsen en zichzelf tegenkomen en dus het signaal versterken.
Maar zijn deze staande golven de moeite waard om nu 624's te halen en straks 824's :confused:

Om even m'n huidige situatie duidelijk te maken: de speakers die ik nu gebruik staan op de grond onder de tafel waar ik op werk, ik zit dichter bij de ene dan de andere, er is al een gigantisch fase verschil als ik me een 10cm verplaats, het zijn gewone hifi-speakers en aan 1 kant staat er nog een platentas voor de bassconus :)
En toch klinken m'n mixen die ik tot nu toe heb gemaakt zo slecht nog niet (al zeg ik het zelf), want ik zorg gewoon dat ze qua klank zoveel mogelijk op bestaande nummers lijken die ik via dezelfde speakers beluister. Nu was ik natuurlijk niet van plan om m'n nieuwe monitoren op dezelfde plaats te gaan zetten. Hier wilde ik een setje standaards voor halen... Maar het is toch een duidelijke/flinke vooruitgang als ik een paar 824's koop, die ik op de beste manier positioneer in m'n werkruimte, i.p.v. verder te werken op de huidige manier?
 
Je zal er zeker een stuk op vooruit gaan, die Mackie's klinken zeker niet verkeerd. Het verschil met hi-fi speakers zal je zeker merken !
Wat betreft die bas, je kan natuurlijk (zolang je nog niet in een grotere ruimte zit) de bass roll-of switches op de achterkant gebruiken. Gewoon experimenteren wat het beste klinkt !

Misschien kun je bij een muziekzaak regelen dat je die speakers eerst eens thuis uitprobeert, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Owja, wat betreft die terugkaatsende bassen die mekaar tegenkomen, daarbij worden sommige frequenties ook verzwakt ipv. versterkt, ligt er maar net aan of ze elkaar in fase (versterking) of uit fase (inderdaad :) ) tegenkomen.

:doei:
 
Koop ff anders een klapbedje.

Kunnen die staande golven even gaan liggen.

Wel zo prettig. :D
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper

Owja, wat betreft die terugkaatsende bassen die mekaar tegenkomen, daarbij worden sommige frequenties ook verzwakt ipv. versterkt, ligt er maar net aan of ze elkaar in fase (versterking) of uit fase (inderdaad :) ) tegenkomen.

:doei:

Volumeknop niet altijd vollen bak zetten helpt ook weerkaatsing tegen te gaan ;)
 
Origineel geplaatst door Prophet
Volumeknop niet altijd vollen bak zetten helpt ook weerkaatsing tegen te gaan ;)


Ja, als je 'm zo zacht zet dat de geluidsgolven de muren niet bereiken...8o)
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Ja, als je 'm zo zacht zet dat de geluidsgolven de muren niet bereiken...8o)

Ik heb m'n bed en kleren op m'n kamer liggen en nog wat meer zooi... Die absorberen toch allemaal geluidsgolven?
Ik ga gewoon voor de 824's, dan maar die bass rolloff maar wat afstellen :)
Ik las trouwens in een ander thread hier ergebns over een test en daarbij kwam de Dynaudio BM6 (als ik het goed heb?) als beste uit de bus...
 
Kleidng e.d. absorberen wel hoge en middeltonen, maar om bas te absorberen heb je toch echt zwaarder materiaal nodig (de reden dat je, als je langs een discotheek loopt, alleen bas hoort).

De Dynaudio BM6 is een stuk kleiner en veel meer "basslight" tov. de HR824.
Desondanks zeer fijne monitoren !
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Kleidng e.d. absorberen wel hoge en middeltonen, maar om bas te absorberen heb je toch echt zwaarder materiaal nodig (de reden dat je, als je langs een discotheek loopt, alleen bas hoort).

Ik heb wel opgelet bij Natuurkunde hoor ;)

:geslaagd:

Ik zal het topic maar laten rusten even... Eerst eens kijken of ik (positieve) reacties krijg op m'n demo's die ik donderdag de deur uit heb gedaan... Als dat zo is dan ga ik meteen die 824's halen, anders wacht ik nog even. Anders zit ik straks met een paar mega-monitoren te kijken terwijl ik er de brui aangeef omdat het me toch niet lukt om iets fatsoenlijk in elkaar te flanzen :erm:
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ik heb wel opgelet bij Natuurkunde hoor ;)

:geslaagd:

Ik zal het topic maar laten rusten even... Eerst eens kijken of ik (positieve) reacties krijg op m'n demo's die ik donderdag de deur uit heb gedaan... Als dat zo is dan ga ik meteen die 824's halen, anders wacht ik nog even. Anders zit ik straks met een paar mega-monitoren te kijken terwijl ik er de brui aangeef omdat het me toch niet lukt om iets fatsoenlijk in elkaar te flanzen :erm:

Je laat je toekomst toch niet afhangen van 'n paar demo's ?!?!?!?!?!?
 
Idd, als je geen resultaat krijgt kap je ermee?

Kap nu dan metteen als je er geen lol aan hebt. Je maakt muziek voor je lol en niet voor het geld. Capiche!? ;)


Enne gemmetje, wat doet die gitaar daar!
 
Origineel geplaatst door fuse



Enne gemmetje, wat doet die gitaar daar!

Meet the new & improved logo van gemmetje's bandje !!!!!!!

En ja, in dat bandje zijn nou eenmaal de gitaren in de meerderheid..........
 
Origineel geplaatst door fuse
Conijn heeft alleen die flut Behringer Truths en Samson enzo.

Maar in hetzelfde gebouw zit ook I4 die 824 en 624 heeft staan en ook nog PMC's dacht ik.

die behringer thurths flut :confused: ik heb ze gehoord en was best onder de indruk, en al helemaal over de prijs (500 euro per 2) ok ik heb nog niet veel anderen gehoord maar...... 't zouden hele mooi monitoren zijn voor mij om mee te beginnen. :eureka:
 
Origineel geplaatst door fuse
Idd, als je geen resultaat krijgt kap je ermee?
Kap nu dan metteen als je er geen lol aan hebt. Je maakt muziek voor je lol en niet voor het geld. Capiche!? ;)

Dat begrijp ik, maar ik was ook niet van plan om "voor de lol" effe 2000,- aan monitoren te vergooien als het toch gewoon voor de hobby blijft. Maar zou het wat professioneler worden, dan moet je ook professioneler spul hebben... lijkt mij toch?
Muziek maken blijf ik toch al is het met de meeste brakke troep die ik tot m'n beschikking heb (brakkere troep dan wat ik nu heb kan niet, dus dat zit dan al goed ;))
 
Misschien moet je het ff andersom bekijken.
Als je goeie monitors hebt, kun je betere producties maken en betere producties = betere reacties van labels.

Maarreh, je moet niet verwachten dat je gelijk topkwaliteit levert met je 1e demo (uitzonderingen daargelaten).
Blijven schaven....en dan komen die professionele speakers toch nog "professioneel" tot hun recht, uiteindelijk ;)
 
om nog ff terug te komen op de keuze van de monitors: ik ken iemand die net Tannoy reveal active's heeft gekocht, ik ben vandaag naar em toegeweest, ben begonnen aan nieuw project, en ik moet eerlijk zeggen, die monitors klinken hemels ... dus als'k je een paar betaalbare monitors met topkwaliteit mag aanbevelen uit eigen ervaring (ervoor was et enkel van enkele demo's uit een winkel, nu ook eigen productie :)) -> Tannoy Reveal Active (echt toppie :))

en een stel goede boxen kan je demo's sterk beïnvloeden, je kan er namelijk beter mee gaan masteren en je hoort zowat elk toontje, wat toch wel belangrijk is e ...
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Misschien moet je het ff andersom bekijken.
Als je goeie monitors hebt, kun je betere producties maken en betere producties = betere reacties van labels.

Maarreh, je moet niet verwachten dat je gelijk topkwaliteit levert met je 1e demo (uitzonderingen daargelaten).
Blijven schaven....en dan komen die professionele speakers toch nog "professioneel" tot hun recht, uiteindelijk ;)

Nee dat begrijp ik, maar als hen nou zeggen van: Heej het klinkt goed, als de mastering wat beter was zouden we 'm uitbrengen, dan weet ik genoeg: prof. monitors
Maar als ze nou zeggen dat ik beter een ander hobby kan gaan zoeken, dan doe ik dat niet natuurlijk, maar dan ga ik dus geen mega-monitors aanschaffen... Ik kan het geld heel goed gebruiken voor andere doeleinden namelijk!
< ik ben nog student ;) >
En daarbij is het m'n 2e demo en de vorige was echt bagger tegenwover deze, terwijl ze toen al zeiden van: ja, klinkt goed, maar je hebt nog niet genoeg ervaring, maar we willen graag toekomstige produkties van je horen!
Toen had ik dus veelsteveel reverb op de kick etc. droge geluidjes, valse geluidjes (die ik toen nog niet vals vond klinken, etc.)... Da's nu stukken beter... Maarja... back ontopic :D
 
Back
Top