Actieve monitor bureauformaat

turgut

Stamgast
Lid sinds
15 mei 2003
Berichten
153
Ik ben op zoek naar goede actieve monitors voor op mijn bureau (het moeten dus om kleine modellen gaan). De akoestiek in mijn kamer is waardeloos (oud huis met hoge plafonds) en ik wil geen akoestiekpanelen aanbrengen. Welke kleine monitoren zou ik dan het beste kunnen gebruiken? Prijsrange rond 1000 euro voor een set. Graag geen pieteromzightachtige antwoorden. Dank alvast!
 
Het jaar 2021 was het jaar waarin de roep om een nieuwe bestuurscultuur veel politieke enmaatschappelijke aandacht genoot. Door verscheidene incidenten is daar alle reden toe. Zoviel het kabinet Rutte-III vanwege het toeslagenschandaal:1 ouders die aanspraak maakten opkinderopvangtoeslagen werden ten onrechte bestempeld als fraudeurs en hadden lange tijd geentoegang tot bewindslieden om hun verhaal te doen.2 Het nieuwe kabinet slaagt er tot op heden niet inom slachtoff ers op individueel niveau bij te staan.3 Ook zien we nog altijd hoe de overheid geen passendetegemoetkoming weet op te tuigen voor de getroff en Groningers: huizen en buurten takelden af dooraardbevingen veroorzaakt door de gaswinning in Groningen zonder dat hen uitzicht op verbeteringwordt geboden.4 Met betrekking tot deze schandalen was er grote maatschappelijke en politiekeverontwaardiging: is de overheid er wel voor alle Nederlanders?Dat ook meerdere bewindspersonen integriteitsschendingen begingen, droeg bovendien niet bij aanvergroot vertrouwen in de politiek. Zo maakten twee bewindspersonen de overstap naar lobbykantoren5en kwamen recentelijk verhalen naar buiten waaruit blijkt dat het bedrijfsleven al vroeg in wetgevingsof uitvoeringsprocessen om hun behoeften wordt gevraagd.6 Deze incidenten vragen zowel om eenandere cultuur als om structurele maatregelen, die verder gaan dan vrijblijvende aanbevelingen.Deze incidenten zijn in een groter, structureel patroon te vatten. Nederland staat na een dalende trendal jaren vast op de achtste plek in de Corruption Perceptions Index7, is 22 plaatsen gezakt naar plek 28 opde Internationale persvrijheidsindex8 van Verslaggevers Zonder Grenzen en nog erger, op de 75e plek vande Right to Information Index.9 De beantwoording van een WOB-verzoek duurt gemiddeld 161 dagen.10Recent antwoordde minister Bruins Slot op vragen van het lid Omtzigt dat geen enkel ministerie er in2021 in slaagde om ook maar de helft van de WOB-verzoeken van de pers binnen de wettelijke termijnte beantwoorden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wist geen enkel van de 30 WOBverzoeken van de pers in 2020 en 2021 binnen de wettelijke termijn af te ronden.111 ‘Kabinet treedt af vanwege vernietigend rapport over toeslagenaff aire’, nu.nl, 15 januari 2021. https://www.nu.nl/politiek/6100724/kabinet-treedt-af-vanwege-vernietigend-rapport-over-toeslagenaff aire.html2 ‘Snoeihard rapport: gedupeerden toeslagenaff aire is ongekend onrecht aangedaan’, rtlnieuws.nl, 17 december 2020. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5203756/snoeihard-rapport-toeslagenaff aire-gedupeerden-ongekend-onrecht3 Kamerstukken II 2021/22, 31 066, nr. 975.4 ‘Getroff en Groningers belanden in ‘bestuurlijke spaghetti’’, binnenlandsbestuur.nl, 25 oktober 2021. | Binnenlands Bestuur Aanhangsel Handelingen II 2021/22, nr. 208; Aanhangsel Handelingen II 2021/22, nr. 237; Aanhangsel Handelingen II 2020/21, nr.3952; Aanhangsel Handelingen II 2020/21, nr. 3953; ‘Minister van Nieuwenhuizen vertrekt vanwege andere baan’, nos.nl, 31 augustus 2021. Minister Van Nieuwenhuizen vertrekt vanwege andere baan ‘Haagse draaideur discussieontvlamt, na ‘opportunistische’ overstap Van Nieuwenhuizen, fd.nl, 31 augustus 2021. Haagse draaideurdiscussie ontvlamt na overstap Van Nieuwenhuizen ‘Het stiekeme Nederlandse selectieproces voor de EU-herstelmiljarden’, ftm.nl, 26 januari 2022. Het stiekeme Nederlandse selectieproces voor de EU-herstelmiljarden ‘Kabinetten-Rutte verzwegen politieke lobby in Brussel’, ftm.nl, 8 september 2021. Kabinetten-Rutte verzwegen politieke lobby in Brussel Transparency International, Corruption Perceptions Index 2021. https://www.transparency.org/en/cpi/20218 Reporters without borders, World Press Freedom Index 2022. https://rsf.org/en/index9 ‘CPI 2020: Nederland staat stil in de strijd tegen corruptie’, transparency.nl, 28 januari 2021.https://www.transparency.nl/nieuws/2021/01/cpi-2020-nederland-staat-stil-in-de-strijd-tegen-corruptie/; Global Right to Information Rating by Country. By Country | Rti Rating (geraadpleegd op 30 april 2022).10 Instituut Maatschappelijke Innovatie & Open State Foundation, Ondraaglijk traag. Analyse a" andeling Wob-verzoeken, 2022. https://openstate.eu/wp-content/uploads/sites/14/2022/01/Ondraaglijk-traag-280122-def.pdf



Wat.... oh... GEEN pieteromzicht achtige antwoorden??
Oopsie, verkeerd gelezen.....
 
letterlijk gekopieerd van pieteromzichts website in een, zo te zien, vruchteloze poging om grappig te doen.
maar aan de reactie te zien leent een tekst van pieter omtzicht zich daar totaal niet voor.

excuus voor de slechte smaak.
 
Het maakt mij verder echt niks uit, maar ik "hoopte" ff dat je wel inhoudelijk antwoord gaf maar dan in een zogenoemde Omzicht stijl maar dat bleek het helemaal niet te zijn, het ging helemaal niet over monitors vandaar mijn verontwaardiging en vond het eigenlijk best zonde van mijn tijd dat ik in jouw lap tekst nog heb geprobeerd een antwoord te vinden haha.
 
Het maakt mij verder echt niks uit, maar ik "hoopte" ff dat je wel inhoudelijk antwoord gaf maar dan in een zogenoemde Omzicht stijl maar dat bleek het helemaal niet te zijn, het ging helemaal niet over monitors vandaar mijn verontwaardiging en vond het eigenlijk best zonde van mijn tijd dat ik in jouw lap tekst nog heb geprobeerd een antwoord te vinden haha.
op zich wel grappig :D
 
Prosonus Eris, diverse modellen, compact en prima en niet prijzig (je houdt het meeste van je budget over).
Ik heb zelf 'voor op het buro' een setje E5, inmiddels opgevolgd door eentje met iets andere vormgeving.

Ze hebben ook de '8', maar wellicht niet nodig/teveel van het goede voor een lastige ruimte.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben erg tevreden over de Hedd 05's. Volgens mij hebben ze bij Tonecontrol nog de mk1 voor minder dan 500 per stuk. Vrienden zijn hier altijd weer flabbergasted wat een geluid daaruit komt :)

 
Humor… blijft moeilijk…

Ik heb zelf de eerste generatie, goedkope generatie iLouds als referentie nearfields en om in de late uurtjes op speakers te kunnen werken en kan beamen dat ze beter klinken dan je zou verwachten…. Dacht even dat mijn main nearfields ook nog opstonden :-). Nadien kwamen de MTMs uit en die zouden nog beter moeten zijn maar wie het niet echt zitten om te upgraden…

Maar wie is Pieter en wat hebben jullie tegen hem? Speelt ie op Rolands van deze eeuw ofzo.?
 
Ik ben erg tevreden over de Hedd 05's. Volgens mij hebben ze bij Tonecontrol nog de mk1 voor minder dan 500 per stuk. Vrienden zijn hier altijd weer flabbergasted wat een geluid daaruit komt :)

Hedd 05 is inderdaad een verdomd goede monitor en al helemaal voor dat bedrag.
Ik vind 'm zelfs prettiger klinken dan de 07 ( en daar ben ik niet de enige in)
 
Ik ben erg tevreden over de Hedd 05's. Volgens mij hebben ze bij Tonecontrol nog de mk1 voor minder dan 500 per stuk. Vrienden zijn hier altijd weer flabbergasted wat een geluid daaruit komt :)

HEDD +1.

Ik heb zelf uiteindelijk de upgrade gedaan naar de 20's maar vond de 05's ook altijd erg fijn werken, heel veel waar voor je geld.
 
Het moeten dus om kleine modellen gaan. De akoestiek in mijn kamer is waardeloos (oud huis met hoge plafonds) en ik wil geen akoestiekpanelen aanbrengen.
Ga de Eve Audio SC204 en/of SC205 eens luisteren. Klein van formaat, groot in luisterplezier. Ingebouwde DSP waarmee je de slechte akoestiek in je kamer kunt corrigeren. Meteen je probleem opgelost.

De SC204 (zie: Eve Audio SC204 & TS107. ) wordt meestal aanbevolen met een Sub voor extra laag. De SC205 heeft een stuk meer laag en kan beter zonder Sub. Ze zijn gemiddeld 100 euro per stuk duurder dan de 204, maar dan heb je nog steeds een mooie actieve set voor een goede 800 euro. Veel gebruikersrecensies op Thomann, alleen zijn ze daar een stuk duurder, dus even op de prijzen letten: EVE audio SC205

ik heb zelf de SC207, maar die zijn wel een stukje groter. Geweldige monitors.

Hier de site van Eve Audio zelf: EVE Audio - Studio Monitor Manufacturer from Berlin, Germany
Goede klantenservice. Ze reageren altijd en behoorlijk snel en vriendelijk.
 
...De akoestiek in mijn kamer is waardeloos (oud huis met hoge plafonds) en ik wil geen akoestiekpanelen aanbrengen. ...
Tja kom je dan niet gewoon toe met een setje yamaha HS5 of zo? Je schrijft 't zelf al, verwacht je van een droomkok in een stal te zetten dat ie dan lekkere Michelin ster gerechten maakt? Vermits ik geen akoestische shizzle aanbreng investeer ik niet meer in hedd of gelijkaardig, ik las nl al dat de ruimte de eerste zorg is en daar begin ik niet aan.
 
Tja kom je dan niet gewoon toe met een setje yamaha HS5 of zo? Je schrijft 't zelf al, verwacht je van een droomkok in een stal te zetten dat ie dan lekkere Michelin ster gerechten maakt? Vermits ik geen akoestische shizzle aanbreng investeer ik niet meer in hedd of gelijkaardig, ik las nl al dat de ruimte de eerste zorg is en daar begin ik niet aan.
Dit klopt 100%. Maar ik ben gestopt met dit verhaal te preken want mensen willen nu eenmaal graag hun centjes uitgeven aan mooie spullen, en niet aan stomme basstraps.
 
Tja kom je dan niet gewoon toe met een setje yamaha HS5 of zo? Je schrijft 't zelf al, verwacht je van een droomkok in een stal te zetten dat ie dan lekkere Michelin ster gerechten maakt? Vermits ik geen akoestische shizzle aanbreng investeer ik niet meer in hedd of gelijkaardig, ik las nl al dat de ruimte de eerste zorg is en daar begin ik niet aan.
It’s all about the chef, not the kitchen…

Als ik kan kiezen tussen een topchef in een crappy keuken of een crappy chef in een topkeuken heb ik snel gekozen…

De vuistregel is dat je ongeveer even veel investeert in de akoestiek van de ruimte als in de speakers…. Dus speakers van 3000€ in een onbehandelde ruimte houdt idd geen steek. Wat eventueel wel helpt is op gekalibreerde headphones werken (was aangenaam verrast hiervan). Overweeg ook een Subpac te kopen als hun logistieke problemen opgelost zijn…
 
Ik heb ook goedkope iLouds en een onbehandelde ruimte.
Doe zelf het meeste op de hoofdtelefoon, ook vanuit praktische overwegingen (zit vaak midden in de nacht te spelen met de muziek).
Maar hangt ook gewoon erg af van je ambities denk ik.

Ik heb het idee van professionele kllinkende mixes een losgelaten. vind het best leuk om een beetje te leren waar dat over gaat allemaal en ook wel om te proberen zo goed mogelijk te klinken, maar gezien het ontbreken van serieuze ambitie vind ik (goede) headphones en (goedkope) kleine monitors voor nu prima.

Dat terzijde heeft @NorthernLightX light natuurlijk ook helemaal gelijk wat betreft prioriteiten (mooie spullen vs goede ruimte)
Op dit moment geef ik zelf bijvoorbeeld ook dat geld liever uit aan wat anders dan aan akoestische behandeling van de ruimte waar ik nu muziek maak
(net een nieuwe PC aangeschaft! van dat geld kon ik de ruimte ook makkelijk doen).

Echter sluit ik zelf niet uit dat ik bij een kleine verbouwing of verhuizing naar een nieuwe plek (zit er best in dit voor mij) ook direct de ruimte voor de muziek een keer meeneem, want op zich lijken de kosten daarvoor best wel mee te vallen en de rol van de akoestiek van de ruimte onderschat ik ook zeker niet!
Dus denk dat de overweging om wat met de ruimte te doen best goed advies is om in elk geval serieus te overwegen.

Ik heb zelf weinig studio ervaring wat dat betreft, maar weet bijvoorbeeld wel hoe anders m'n (goede) home cinema speakers klinken sinds ik verhuist ben naar de huidige plek. Crappy akoestiek met hoog plafond, rare open split level structuur, speakers en sub klinken lang zo goed niet in mn huidige huis (krijg in ene zin om te verhuizen lol).
 
Kijk eens naar de

IK Multimedia iLoud MTM​

Kan je ook nog in-meten met de bijgeleverde microfoon en software.
Dingen klinken verassend goed.
De MTM's zijn erg veel performance idd.. bizar goede prestaties op het laag in dit formaat.. maar niet zo 'loud'..
Wellicht dat het op een bureau anders ingeregeld wordt met de meegeleverde meet microfoons??(half space vs quarter space verhaal..) Bij mij op een staan ze op een statief en houd niet over met alleen één muur erachter..
 
Back
Top