monitors matig budget

Origineel geplaatst door gemmetje
Neem van mij aan dat als je verschillende spiekers na elkaar kunt beluisteren met dezelfde geluidsbron (bij voorkeur een ceedeetje dat je goed kent ofzo), dat ook jij verschil hoort !

Ja maar tussen die top-of-the-line-dingen zit toch amper verschil als ik sommige discussies op dit forum moet geloven. Ik als monitor-leek hoor dat dan toch niet... Ik zat zelf in ieder geval te denken aan actieve speakertjes van 700,- per stuk ofzo... Bedoelt voor dance/trance in een 3,5x3,5m ruimte...
Ik werk verder met software (was ook van plan om dat nog even te blijven doen)

En nu even geen smaak-gedoe, welke zijn daarvoor het beste? *D
1. Genelec 1030 APM
2. Mackie 824 (of zou ik met de 624 al genoeg hebben?)
3. KRK V8

Gewoon stemmen op 1, 2 of 3 :kroon:
 
Origineel geplaatst door Arv
zeker weten! Daarom luister ik nooit monitors in de winkel want ik weet zeker dat als ik een perfect klinkende monitor hoor ik ze wil HEBBEN!

:D

Arv

LOL

Dat wordt sparen dan he. ;)

Maar over goede speakers. Niets is fijner om METEEN te horen of een mix klopt of niet. En als het kan zoals Ron ook zegt zo natuurgetrouw. Dat mag dan wat minder prettig overkomen maar daar gaat het niet om. Daar wen je echt wel aan hoor. Maar dan weet je wel wat je aan je geluid hebt. Want ik weet nog wel toen ik van Absolute 2 naar Scanspeak A4 overging ik me helemaal wild schrok hoe slecht m'n oude mixen waren. Dat kon ik toen gewoonweg niet horen. En die betere speakers dus meteen. Als je daar op gaat bezuinigen dan ben je niet handig bezig IMHO.

Trouwens kun je voor een relatief lage prijs ook zelfbouw Vifa Impuls boxen kopen. Die zijn dan passief. Maar voor 500 euri of minder ben je klaar. Nog een deftige versterker. (alesis 300 of 500) en je bent veel beter uit dan die lage of midrange fabrieksboxen wat dan in vergelijking dan gewoon "troep" blijkt te zijn. En boeiend of het hifi speakers zijn of niet want hard gaat ze toch wel en als je versterker het aankan dan blijven ze gewoon goed. En ze zijn redelijk lineair en da's stukken beter dan die kleuring die ze er anders expres bij doen omdat de luisteraar dat prettiger vind om te horen.
En qua zelfbouw is er wel meer mooi spul op de markt. Als je het leuk vind om ze te bouwen dan kun je het zelf doen maar je kunt het ook aan iemand anders overlaten.
Mocht dan toch onverhoopt kappen met muzieken (zonde!) dan zet je ze gewoon in de huiskamer en dan kun je af en toe een van je oude CD's draaien en weer genieten. :)

(Je kunt ook oude monitorspeakers in de huiskamer zetten ........ :) )
 
Die Vifa's zijn HEFTIG !!!!!!!!
'n kennis van me heeft die speakers in 'n betonnen kist gestopt......... WAAAAAAUW !!!!!!!
& dus ook geen trillinkje teveel !
 
Origineel geplaatst door fuse
LOL
Dat wordt sparen dan he. ;)
....
(Je kunt ook oude monitorspeakers in de huiskamer zetten ........ :) )

Leuk verhaal, maar wat heb ik hieraan? :confused:
Ik wil actieve monitors :)

:kroon:
 
Tannoy Reveal active (+- 650 à750 euro) , en als je het geld hebt, Tannoy Ellipskes :p, ma da is 1300 per stuk ongeveer, en ik denk dat uw budget rond de 1000 euro per paar bedoelt is ...
 
Tsja, BigDplayboy. Eigenlijk was mijn reactie eentje op die van Arv.

Maar over jouw lijstje.
Het is helemaal jouw keuze. Alleen weet ik niet of jij wel weet waarom monitors zo belangrijk zijn.

Als je een lijstje van 3 stuks hebt dan lijkt me het beste om die echt eens een keer te gaan beluisteren.
Ik heb ze ook alle 3 gehoord en dan nog zou ik zeggen ook al heb je de ballen verstand van monitoren dan nog zal er eentje voor jouw het fijnste klinken.

En dan nog, als je ze eenmaal hebt moet je er gewoon aan wennen en dus veel muziek op luisteren. En dan ga je vanzelf wel merken dat je anders gaat mixen en er meer over tevreden bent.
 
Origineel geplaatst door fuse
Tsja, BigDplayboy. Eigenlijk was mijn reactie eentje op die van Arv.

Sorry!!! :D

Origineel geplaatst door fuse
Het is helemaal jouw keuze. Alleen weet ik niet of jij wel weet waarom monitors zo belangrijk zijn.

Uh, ik denk het wel... Heb heeeeeeel wat rondgesnuffeld hier met de zoekfunctie over monitoren.
Maar voor mij zin de redenen om goede monitoren aan te schaffen:
1. Helder/zuiver geluid
2. Neutraal geluid (dus dat je een zachte kick hoort als je ook een zachte kick hebt gemaakt <beetje overdreven, maar ik denk dat het wel duidelijk is>)

Dit zijn toch goede redenen of niet? Ik hoor op m'n huidige monitoren (HiFi speakers van de Aldi :erm:) nog niet eens of ik teveel reverb heb, dat moet ik dan weer doen via de koptelefoon. Persoonlijk vind ik m'n mixdown niet zo slecht nu mote ik zeggen, ook als ik ze op andere systemen hoor valt het wel mee. Maar zoals jij al zei: je hoort het versfhil pas als je echte monitoren hebt en dan hoor je pas hoe slecht je oude mixen zijn...

Maar heb ik gelijk over bovenstaande 2 punten over de reden van aanschaf van monitoren? Of vergeet ik er nog een (paar?)

Thanks :kroon:
 
ik dacht eerst ook dat het verschil wel zou meevallen, en daarom lang geen dure monitors gekocht. Maar mixen wordt veeeeel makkelijker en leuker. Eindelijk hoor je precies hoe een geluid afzonderlijk klinkt. Het is netalsof alles veel beter te scheiden is, en je hoort werkelijk diepte in je mix. De stereo imaging is ook belangrijk. Verder is dynamiek, ook veel meer aanwezig. Nu pas hoor ik duidelijk een groot verschil bij het minste tikje aan een fader, of eq knop! Ik zou qua monitors niet bezuinigen, en diep in de buidel tasten!
 
Origineel geplaatst door maxdox
Ik zou qua monitors niet bezuinigen, en diep in de buidel tasten!

Daarom wil ik er ook een paar van 700 per stuk ;)

Maar het merk maakt niets uit dus voor de muziekstijl of wel?
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ja maar tussen die top-of-the-line-dingen zit toch amper verschil als ik sommige discussies op dit forum moet geloven. Ik als monitor-leek hoor dat dan toch niet... Ik zat zelf in ieder geval te denken aan actieve speakertjes van 700,- per stuk ofzo... Bedoelt voor dance/trance in een 3,5x3,5m ruimte...
Ik werk verder met software (was ook van plan om dat nog even te blijven doen)

En nu even geen smaak-gedoe, welke zijn daarvoor het beste? *D
1. Genelec 1030 APM
2. Mackie 824 (of zou ik met de 624 al genoeg hebben?)
3. KRK V8

Gewoon stemmen op 1, 2 of 3 :kroon:

Die lijken me alledrie veel te groot voor in zo'n kleine ruimte !
Kleine nearfields is dan veel beter. Je kunt de allerlaagste frequenties, welke uit de monitors die jij opsomt komen, toch niet accuraat afmixen als je ruimte te klein is. Dan kun je beter wat kleinere monitors kopen (Spirit Absolute 4, Dynaudio BM6a, Genelec 1029a o.i.d.), dan kun je het geld wat je overhoudt, mooi spenderen aan leuke randapparatuur :)
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
ik ook, de V6 :) en die kosten rond de 1200 euro :)

Uh, en deze zijn goed genoeg voor een ruimte van 4 x 4? Ik woon namelijk nog thuis, maar als ik dus op m'n eigen ga, wil ik dus niet nieuwe monitoren gaan kopen omdat ik dan opeens in een grotere ruimte zit :erm:
En hoever moeten de monitoren van de muur afstaan? (ook fijn om te weten natuurlijk)... Heb gelezen dat als ze een (flink) stuk van de muur afstaan dat dat de geluidskwaliteit ten goede komt... ? :confused:
 
Die zijn zeker groot genoeg. 4 bij 4 m. is nog altijd een relatief kleine ruimte.
Je speakers idd. een eindje van de muur vandaan zetten, maar als dat door plaatsgebrek niet gaat, zet ze dan bij voorkeur niet in een hoek. Een speaker vlakbij de muur geeft versterking van (bepaalde) bastonen, in een hoek nog veel meer.

De precieze afstand vanaf de muur weet ik niet uit m'n hoofd, moet je mee experimenteren. Google..... ;)
Maar ik zou ze niet < 50 cm. vanaf de muur plaatsen.
 
Laatst gewijzigd:
Wat vinden we van Events monitors, hoor er nooit iets over,

Ik zelf vind ze wel neutraal klinken, is altijd wel grappig als je er films mee luisterd hoor je dingen die je andere keren
nog niet hebt gehoord. (gewone speakers)

Maar ik vind zelf, dat je af en toe wel snel, zeg maar oor moe wordt, (klinkt net iets te helder als je het mij vraagd)

Iemand ook ervaring met Events.

Maar ik ben er wel blij mee vooral toen ik eerst nog prut speakers had, nu ben ik er zeg maar aan gewend geraakt,
(gewoon verwend dus).
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Om dit topic nog maar eens omhoog te kicken:
Ik ben dus op zoek naar monitors en hier staat weer dat het een kwestie van smaak is en dat je het beste gewoonzelf kunt gaan luisteren in een mzuiekzaak welke monitoren je het beste bevallen... Maar waar moet ik dan op letten?

vreemd dat ik in deze discussie de syrincs actieve set helemaal niet tegenkom.. ??

Voor z'n prijsklasse (635,00) klinkt deze set bijzonder goed, je hoeft alleen maar de line in aan te sluiten, spanning erop en gaan.
Transparant geluid met alle details, een gewogen laag en het geheel kan onwijs hard...
En het ziet er ook nog es perfect uit vindt ik.

o.k. een PMC met een Bryston klinkt net effe wat beter, maar daar staan wel wat meer nullen achter. 8)

greetings,
Peet

www.syrincs.de
 
AAAARGH, nog meer merken!!! :bekdicht:

Keej, krijg net loonstrookje van stage binnen, er zijn 1300 eurootje op m'n rekening bijgestort dus ik wil nu inmiddels wel eens duidelijkheid :D <forgive my n00b-ness ;)>
Toch neig ik voor mijn gevoel meer naar Mackie's :engel:
Iemand een naam van een shop waar ik een paar van bovengenoemde merken kan beluisteren?
Conijn in Eindhoven bijv? (die ligt tenminste in de buurt) ... Ik heb geen idee waar ik moet zijn om prof. monitoren te beluisteren (hier in de buurt van Weert, linksboven in Limburg)
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy

Iemand een naam van een shop waar ik een paar van bovengenoemde merken kan beluisteren?
Conijn in Eindhoven bijv? (die ligt tenminste in de buurt) ... Ik heb geen idee waar ik moet zijn om prof. monitoren te beluisteren (hier in de buurt van Weert, linksboven in Limburg)

Bij conijn kun je idd ff kijken. EMI in eindhoven, nog 1tje.
Muziekwinkel in valkenswaard (zo heet die zaak, ja) heeft ook nog wel es wat staan, maar is niet ruim gesorteerd. (wel vaak 2e-hands)
 
Conijn heeft alleen die flut Behringer Truths en Samson enzo.

Maar in hetzelfde gebouw zit ook I4 die 824 en 624 heeft staan en ook nog PMC's dacht ik.
 
Origineel geplaatst door fuse
Conijn heeft alleen die flut Behringer Truths en Samson enzo.

Maar in hetzelfde gebouw zit ook I4 die 824 en 624 heeft staan en ook nog PMC's dacht ik.

Nooit geweten dat I4 ook monitors heeft..............

Maar ik begin dan ook altijd meteen te kwijlen bij die fijne synth's die daar staan.... :{
 
Origineel geplaatst door fuse
Conijn heeft alleen die flut Behringer Truths en Samson enzo.

Maar in hetzelfde gebouw zit ook I4 die 824 en 624 heeft staan en ook nog PMC's dacht ik.

idd, op die conijnen-site staat niet veel indrukwekkends... en http://www.emi-online.nl heeft al helemaal niets van (interassante) monitors :erm:
Die I4 idd wel: http://www.i4-muzique.nl/frame_aanbieding.html
2 Mackie's 624 voor 1200,- ... demo-klaar zelfs :D

Oei, en Dynaudio, Mackie, PMC en Genelec staan ook in de aanbieding zie ik
 
Back
Top