monitors matig budget

wat is eigenlijk het verschil tussen monitor speakers en gewone "studio" speakers?
ik ben ook toe aan nieuwe speakers maar weet nog niet welke van de 2 beter voor me zijn.

(of is dit een topic voor een nieuwe thread?)
 
Origineel geplaatst door Grooveron
ik vind ze inderdaad kleuren in het laag maar meer rond de 80 HZ, daar zit een duidelijk bultje.
niet erg en minder dan bij veel andere maar het is er wel.
En in het midden (2.5 tot 3.5 khz) is ook een kleine lift te horen maar ook dat kan je aan passen.
dus je hoort mij over de mackie 624 helemaal niet klagen. ook niet over de 824

ze ziijn echt wel ok maar ik vind dat ook met name de stereo spreiding en plaatsing van instrumenten
en dan heb ik het niet over Synth's maar over ECHTE opnames met goede micro's (dus Schoeps, de betere AKG,s
Soundfields enz) van b.v. klassieke muziek en Jazz, Rock ed. niet optimaal is.
Hier hebben andere monitoren een betere plaatsing en diepte.
Ook de focus van Mackie is niet mijn Focus, ze zijn me te indirect.
Dat klinkt op het eerste gehoor wel lekker groots en breed maar ik houd liever van een directe en
gefocuste sound.

Het is geen discussie van goed of slecht. beide zijn goed maar hebben verschillende karakters.
vooral Soundcraft, yamaha, Alesis en JBL vind ik daarom mindere monitoren.

Met een Mackie, Genelec en event zou ik perfect kunnen werken. (jaren gedaan en regelmatig nog)

Maar ik geef de voorkeur aan PMC, Hafler, Tannoy (Ellipse of de system 600/800) vanwege het karakter van de speaker.
en naturlijk heb ik het hier over de prijs range van 1000 tot 2000 Euro per systeem.

Weet je, er klopt hier iets niet, ik geloof dat jij het de hele tijd over de 624 hebt, en ik over de 824! Nu ik het teruglees zie ik het eigenlijk pas. Dan gaat mijn voorgaande verhaal dus niet helemaal op, wat ik dan te zeggen heb is dat me opviel toen ik de 624'ers hoorde naast de 824'ers dat de middentonen meer (niet beter) aanwezig waren op de een of andere manier en dat het laag toch iets minder en anders is (de behuizing is sowieso kleiner dus dat maakt al wel wat verschil denk ik). Verder heb ik ze niet uitgebreid kunnen testen, maar jah, ik hou van m'n 824'ers. Genelecs hebben enigzins (zeker lang niet helemaal) hetzelfde karakter vind ik, ze klinken erg open en niet te breed.
 
klopt de 824 zijn inderdaad wat strakker en neutraler dan de 624.

Mooie monitor, vond ze alleen bij het heel hard afluisteren wat gaan schellen in het hoog.
Ik heb zelf PMC TB2's met een Bryston 4 SSB eindtrap en die blijven wat mooier klinken bij hardere passages.
de plaatsing en diepte zijn "second to none" en het laag is ongelooflijk strak en diep (30HZ zonder problemen)
Ik had eerst een alesis versterker er aan hangen maar dat klonk bijlange na niet zo strak.
Ook andere versterkers gebruikt (Yamaha, NAD, Crown enz) maar die legden het heel erg af tegen de Bryston.

Daar uit concludeerde ik destijds al dat niet alleen de speaker maar ook de versterker veel kan uitmaken.
een collega heeft Event's 20/20 BAS en ik heb een setje 20/20 normaal (bij de pc voor editeing ed in de huiskamer)
en die van mijn met de Bryston klinken zeker 40% beter in alle categorien.

de Bryston is natuurlijk ook wel erg veel watt ;) en een hele goede AMP. en het setje samen kost ook wat meer dan de Mackie's maar ik denk dat je een hele goede keus hebt gemaakt,
ik vind zelf de Genelecs nogal wat power missen als het echt
hard moet, dan zijn die 824 toch wel wat zwaarder.
 
Toch blijft het allemaal een kwestie van smaak, maar net waar je van houdt. :)
 
ben ik het niet helemaal mee eens, als je een acoustische opname maakt wil je die zo natuurgetrouw opnemen
met alle details en dergelijken, en dan zijn er echt wel verschillen tussen monitors en het orgineel.
Maar er zijn monitors die er heel dicht bij zitten die vind ik dan het natuurlijkst knlinken,
 
Origineel geplaatst door Laurens O
Toch blijft het allemaal een kwestie van smaak, maar net waar je van houdt. :)

Goede monitoring is juist bedoelt om het mogelijk te maken dat je je eigen geluid mee kunt geven aan je mix. Als je monitors van zichzelf al 'lekker' klinken.. dan wordt je mix automatisch minder goed..

Ik heb in de loop der tijd twee standpunten aangenomen als het om monitoring gaat.

- zorg voor een zo neutraal (=ongekleurd) mogelijke monitoring..
- zorg dat je wéét wat je hoort. Met andere woorden : kén je monitors. Alleen zo kun je een goede mix maken

Alleen in hele extreme situaties is absolute topklasse monitoring een vereiste.. maar dan heb ik het over dingen als orgelsymfonieën van Saint-Saëns en zo..
 
Origineel geplaatst door CraZ
Goede monitoring is juist bedoelt om het mogelijk te maken dat je je eigen geluid mee kunt geven aan je mix. Als je monitors van zichzelf al 'lekker' klinken.. dan wordt je mix automatisch minder goed..

Ik heb in de loop der tijd twee standpunten aangenomen als het om monitoring gaat.

- zorg voor een zo neutraal (=ongekleurd) mogelijke monitoring..
- zorg dat je wéét wat je hoort. Met andere woorden : kén je monitors. Alleen zo kun je een goede mix maken

Alleen in hele extreme situaties is absolute topklasse monitoring een vereiste.. maar dan heb ik het over dingen als orgelsymfonieën van Saint-Saëns en zo..

meer dan 1000% mee eens.
 
Uh, om effe verder in te gaan op dat Mackie gebeuren...
Hoe zit het met 626's? die kosten nog een 100 euro meer dan de 824's? Maar hoe zit het daarbij met de klank?
 
Origineel geplaatst door SlamDub
Ik zou voor de KRK's gaan :okdan:

De KRK's? En wat zijn dan de KRK's? Over welk type gaat het dan? Waarom zou hij daarvoor moeten gaan? Waarom bijvoorbeeld niet voor Mackie of Genelec? Kun je je advies misschien ook onderbouwen?
 
Re: monitors matig budget

Origineel geplaatst door freekymixer
Wie o wie geeft me een tip welke monitors ik me moet aan schaffen voor thuis mee te werken ...
Ik denk aan een budget van rond de 1000 tot 1250 euro ...

dank je ...


Fré


Matig budget...

de wereld is echt oneerlijk verdeeld!
 
Volgens mij is de vraag van de topicstarter al verouderd en heeft ie allang monitors gehaald, amar ik vroeg me af hoe het nou zit met de Mackie 626's? Ten opzichte van de 824 en 624...?
 
ik heb zojuist een setje phonic actieve monitoren aangeschaft, nogal een budget oplossing voor 458 euro. Ik moet er nog een beetje aan wennen, maar ze klinken erg goed, behoorlijk gedetaileerd in de weergave. Daarnaast een goede balans in hoog laag. Misschien mogen ze nog wat expressiever in het hoog maar ik heb ze pas een paar dagen dus ik heb nog niet met de eq gekloot van het setje zelf.

Ik zie ze alleen nergens aangeboden staan behalve dan bij de muziek-zaak waar ik ze gekocht heb (tonika in groningen)
 
Tja idd keus genoeg Mackie's,Genelecs,Dynaudio EN de KRK's idd al vind ik persoonlijk dat de KRK's net iets te veel laag hebben (geen lomp wel lekkere punch)
Heb wel van verschillende mensen gehoord dat de Mackie's toch wat kleuren maar goed dat kan ik fout hebben ik denk dat je beter zelf ff een luistersessie moet gaan houden...





[off-topic] Saint Saens RULES jullie weten wel Spookslot Efteling deuntje ;) Carnaval d'es Animaeux of zoiets (sorry frans is niet echt superrrr) wel interessant voor de efteling meeting :D [off-topic]
 
Probeer de Emes Pink TV's eens, www.emes.de
kleine nearfields met een goed lineair stereobeeld.

Ik heb recent projectmatig enkele nearfields getest en de
Emes Pink tv, de PMC tb2's en de Alesis monitor one active
geven m.i. erg goede info om een mix te maken binnen een leuk budget.

De Alesis zijn m.i. alleen een beetje agressief in het hoog maar dit is aan te passen.

Ik heb gekozen voor de Emes omdat het stereobeeld waanzinnig goed is, je hoort
echt alles in je mix, ze zijn goed aan te passen naar de ruimte waarin je mixt
en ze zijn actief... en niet duur...

Johan van Beek
aka midisys
 
Om dit topic nog maar eens omhoog te kicken:
Ik ben dus op zoek naar monitors en hier staat weer dat het een kwestie van smaak is en dat je het beste gewoonzelf kunt gaan luisteren in een mzuiekzaak welke monitoren je het beste bevallen... Maar waar moet ik dan op letten?
Mij bevallen me zelfs de hifi-speakers van de aldi waar ik mee werk, dus tjah...
Een goede monitor is toch eentje die niet (zo min mogelijk) kleurt? Kan ik dan niet beter de technische gegevens nagaan bij de verschillende merken (Mackie's, KRKs, Genlec, etc.) en kijken welke het minste kleurt??? :confused:
Want ik heb zo'n gevoel/idee dat ik het verschil nog niets eens hoor tussen al die top-monitors tijdens zo'n luister-sessie in een muziekzaak... :erm:
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Om dit topic nog maar eens omhoog te kicken:
Ik ben dus op zoek naar monitors en hier staat weer dat het een kwestie van smaak is en dat je het beste gewoonzelf kunt gaan luisteren in een mzuiekzaak welke monitoren je het beste bevallen... Maar waar moet ik dan op letten?
Mij bevallen me zelfs de hifi-speakers van de aldi waar ik mee werk, dus tjah...
Een goede monitor is toch eentje die niet (zo min mogelijk) kleurt? Kan ik dan niet beter de technische gegevens nagaan bij de verschillende merken (Mackie's, KRKs, Genlec, etc.) en kijken welke het minste kleurt??? :confused:
Want ik heb zo'n gevoel/idee dat ik het verschil nog niets eens hoor tussen al die top-monitors tijdens zo'n luister-sessie in een muziekzaak... :erm:

Neem van mij aan dat als je verschillende spiekers na elkaar kunt beluisteren met dezelfde geluidsbron (bij voorkeur een ceedeetje dat je goed kent ofzo), dat ook jij verschil hoort !
 
Origineel geplaatst door gemmetje
Neem van mij aan dat als je verschillende spiekers na elkaar kunt beluisteren met dezelfde geluidsbron (bij voorkeur een ceedeetje dat je goed kent ofzo), dat ook jij verschil hoort !


zeker weten! Daarom luister ik nooit monitors in de winkel want ik weet zeker dat als ik een perfect klinkende monitor hoor ik ze wil HEBBEN!

:D

Arv
 
Back
Top