van hard naar software

wessssst

Nieuwkomer
Lid sinds
7 april 2009
Berichten
23
hey
wou eens nagaan of ik hier enig advies kan krijgen over het volgende .
ongeveer een half jaar geleden heb ik mij een korg electribe (emxsd) gekocht.
heb mij hier echt rot mee geamuseerd .:okdan:
wist hiervoor heel weinig over midi, sequencing, enz ...
nu ben ik echt iedere dag veel bij aan het leren
en heb ondertussen ook al een synth erbij gehaald .
de ultranova van novation echt prachtige synth .:halleluja
de synth kun je ook gebruiken als midi controller .

een vriend van mij is ook al een tijdje bezig met ableton .
nu ben ik door hem er ook ingerold en nu dan weer een laptop erbij gehaald en live erop geinstalleerd .
ben daar nu zo een twee maandjes mee bezig en phoo :D niet normaal .
wat een mogelijkheden er nu vrijkomen ben echt in de wolken doe niets anders meer dan hier van alles leren en iedere dag iets nieuws ..

maar nu .
mijn novation heeft hier nu wel een meerwaarde .
kan hem dus als midi controller gebruiken .
of de prachtige geluiden verwerken en opnemen in mijn tracks.
alleen zit ik nu met mijn emx .
deze word weinig durf zelfs te zeggen niet meer gebruikt .
omdat ik de geluiden niet via midi in live krijg .
en dan nog heb ik al die geluiden en opties van de emx ook in ableton of eventueel via vst .

het volgende dat ik ga halen is de apc 40 .
moet ik gewoon hebben voor live.

mijn vraag is nu eigenlijk
ik wil denk ik de emx verkopen niet dat ik het geld nodig heb om de apc te halen .
maar gewoon omdat ik niet wil dat hij hier staat en niet gebruikt word .
das ook stom.:eureka: ik zou dan wel eens eindelijk een stel goeie luidsprekers kunnen
aanschaffen.

alleen zit ik te denken dat ik er spijt van ga krijgen en hem toch nog ga missen later .
wat denken jullie.
eens met live en de apc bezig denk je niet meer aan de emx ?
iemand de zelfde ervaring gehad mischien van hard naar sft gegaan ...
ik hoor het graag
grtz wes;)
 
Live kan alles wat de EMX kan en veel meer, dus wat dat betreft zou je hem best kunnen verkopen.
De workflow is echter heel anders met software. Of jij werken met de emx fijner vindt kan je alleen zelf bepalen. Je geeft aan dat je hem niet gebruikt (toch?) en als dat zo is is verkoop een goede keus. Als je echter denkt dat je hem gaat missen, zou ik aanraden om nog even met verkoop te wachten. Als over een paar maanden blijkt dat je er nog steeds (bijna) niets mee doet, kan je hem altijd nog verkopen toch?
 
ja denk wel dat ik vrij zeker ben dat de emx weg kan .
vond het eerst niets met software omdat ik niet zo goed met de pc overweg kon .
maar dit betert echt iedere dag en vind het duidelijk fijner met software .
eenmaal als ge een beetje weet wat je doet word het veel overzichtelijker op een scherm .
grtz
 
Het is niet alsof je iets heel zeldzaams verkoopt, dus als je er spijt van krijgt is het niet onmogelijk om 'm weer terug te krijgen.

Zelf heb ik al best wel wat hardware gehad (virus b, nordlead, alpha juno, novation nova) en ik heb het allemaal nog geen moment gemist. Werk nu 3,5 jaar met alleen software en wat controllers (eerst reason, nu ableton live).

Ik snap je angst wel, maar soms moet je gewoon knopen doorhakken :)
 
Voor het geld van de EMX krijg je volgens mij 1 goeie luidspreker ;).

En ja - die EMX is makkelijk opnieuw aan te schaffen als je er later weer een wilt. Als het nu om iets erg zeldzaams ging of iets dat per dag in prijs steeg, dan was 't een ander verhaal.

Ik heb geen EMX gehad maar had eenzelfde kwestie met de MPC1000 - als je eenmaal je computer al als sequencer gebruikt is het lastig om te bepalen wie wat moet volgen; dat 16-stappen verhaal komt nergens in een DAW terug (anders zou het nog leuk zijn om bijv. snel patronen in te programmeren) en om het maar gewoon als domme geluidsbron te laten fungeren, da's ook niet leuk.
 
Hi,
Ik heb 2 jaar geleden de stap van (weinig) hardware (drumcomp, juni 106 en Roland JV-90) naar software gemaakt en heb geen moment spijt gehad.
Geen weerwar aan kabels meer (of allicht minder), prijs vst's en vooral: in 1 keer al je instellingen en geluiden goed bij laden project.

Nadeel is wellicht dat je altijd je computer aan moet zetten als je alleen maar even wil pingelen en wellicht minder volle geluiden (alhoewel dat dan waarschijnlijk alleen in vergelijking met de "klassiekers" (minimoog, prophet, overheim, jupiter etc)).

Succes!
Paul
 
idd .
heb de knoop al doorgehakt.
de emx staat te koop of ruilen tegen een apc40 .

nu ik dan toch volledig software wil gaan .
heb ik ook eens gaan kijken naar de mpk van akai .
nu gebruik ik mijn ultranova als midicontroller .
gaat heel goed volgens mij .
maar mis ik niet al te veel .
zou ik met zo een mpk veel meer kunnen dan met de ultranova .

alvast bedankt om jullie ervaringen te delen
grtz wes
 
Ik zou de Ultranova gewoon houden. Pads krijg je er op de APC wel bij, en met inwisselen verlies je ook alleen maar geld.
 
Wat trok je eerst zo aan in hardware dan als ik vragen mag aangezien harware veel duurder is en lastiger om mee te beginnen dan met software muziek maken?
 
Vermoed dat het voor een heleboel mensen op dit forum geldt dat er spullen zijn aangeschaft om na verloop van tijd te constateren dat het amper gebruikt wordt. Maar om die spullen dan 'dus' de deur uit te doen, daar gaat bij de één wat meer tijd over heen dan bij de ander.

Hardware verkopen en daar voor in de plaats verder te gaan met software en controllers is een stap waar denk ik tig mensen op dit forum mee worstelen dan wel hebben geworsteld, uitgezonderd wellicht sommige analoge hardware.

Ik kijk bijvoorbeeld al langer naar een stage piano maar zit vreemd genoeg wel tegen die prijzen aan te hikken terwijl ik mijzelf er op betrap dat ik er veel minder moeite mee heb een aanzienlijk bedrag voor een goede saxofoon neer te leggen. In mijn achterhoofd verblijft ergens een stemmetje die zegt dat een saxofoon een echt instrument is en een stage piano uiteindelijk niet meer dan een special purpose computer met toetsen en wat bedieningsknoppen. En om daarvoor nu al snel tussen de €1000,- en €2000,- neer te leggen...

In mijn ogen staan die prijzen van met name die stage piano's niet in verhouding tot hetgeen je daar voor krijgt. Softwarematig zijn er alternatieven die er niet voor onder doen qua klank. Resteert eigenlijk alleen nog de toetsen en de knoppen waarin die stage piano's zich weten te onderscheiden.

Rationeel is je keuze voor software in plaats van hardware zeker weten te verdedigen. Maar ook jij hebt denk ik ergens een stemmetje dat hinderlijk aanwezig is. Achter de toetsen te zitten, gewoon iets te spelen en en passent te draaien of te schuiven etc aan knoppen, en weer verder te spelen, dat werkt lekker. Met die software op de computer kan zoveel meer en ook nog eens voor minder geld, maar dreigt dan niet een beetje het gevaar dat je meer aan het instellen bent dan aan het musiceren?

Je kunt verdrinken in de mogelijkheden die software je biedt. Ook daar zul je ongetwijfeld na verloop van tijd er achter komen dat je maar een fractie van de mogelijkheden frequent gebruikt. Misschien ga je mede om die reden nog wel weer eens op zoek naar zo'n oude Rhodes stage piano of zo'n oude analoge CX3 van Korg. Maar dan ben je wel verder gekomen. Minder mogelijkheden kan meer voldoening geven in het musiceren.
 
Daarom moet je een stage piano ook kopen op basis van het gevoel van de toetsen; als dat goed is kun je er goed een jaar of 10 mee vooruit. Als het geluid prima is (niet zo'n prestatie meer tegenwoordig) maar de toetsen voelen als slappe hap is het inderdaad geld weggooien.

Echter, de vooruitgang is bij piano's toch wel een beetje stilgevallen. Goed, die physical modeling zwik van Roland is leuk maar nog lang niet echt betaalbaar, en zo'n grandioos verschil tussen de piano van 2 jaar terug en die van nu is er al lang niet meer.
 
@D Sinister
ben begonnen een paar jaar geleden met een e- drum,gitaar,handsonic en als laatste heb ik nog een wavedrum gehad.
heb nooit niet veel achter een pc gezeten en wist hier weinig vanaf .
al de instrumenten die ik gehad heb waren toch niet echt wat ik echt wilde .
ben toen via youtube op de electribe uitgekomen .
had toen ook al een paar filmpjes gezien van mensen die achter een hoop controllers zaten vol lampjes .
wist echt niet wat ze allemaal aan doen waren.
heb hier dan ook niet verder achter gezocht en mij te veel geconcentreerd op hardware.
na een paar maanden wou ik de dingen die ik maakte .
opnemen en ook de geluiden van de ultra nova wou ik in mijn tracks verwerken .
daardoor ben ik toch een kijkje gaan nemen welke mogelijkheden ik had met software .
en wat filmpjes beginnen te kijken .
al snel bleek dat ik het daar allemaal makkelijk kon opnemen en dit was niet alles .
de mogelijkheden waren ineens ontelbaar qua geluiden samples vocals die er ineens bij konden .
ben toen begonnen met beats te maken in ableton (wat ik normaal eerst met mijn emx wou blijven doen ).
nu een paar maanden later doe ik alles met ableton en niets met de emx .
de ultranova is dan wel een goede aankoop geweest is een midi controller en heeft ook nog eens de juiste geluiden die ik goed kan gebruiken in ableton .
conclusie .
te weinig gekeken wat de mogelijkheden waren i.v.m. muziek maken .
dus had ik meer gekeken en wat meer pc ervaring opgedaan .
was ik zeker rechtstreeks met software begonnen.
@Pepertje
idd kan ik goed geloven dat je kunt verdrinken in de mogelijkheden
en je alleen nog bezig bent met instellingen en alles te leren i.p.v. muziek te maken .
maar..... er komen tijden tussen door dat je het moe bent om te leren enz..
en dan is het weer tijd om muziek te spelen en in te brengen wat je allemaal geleerd hebt .
wat je niet weet en leert kun je natuurlijk niet weten .
ik wil dus zo veel mogelijk weten .
greertz wes
 
Kan me goed voorstellen dat je voor die apc 40 gaat met dat je ableton zo vaak gebruikt. Er zijn echter meer opties wat controllers betreft. Las dat je die wavedrum al geprobeerd hebt (terwijl die mij nog wel wat lijkt maar heb hem nog niet geprobeerd) dus of je een eigenharp wat zult vinden betwijfel ik eerlijk gezegd wel een beetje. Dat het een apart ding is waar veel mee mogelijk is mag wel blijken uit onderstaande linkjes:

http://www.eigenlabs.com/pico/
http://electronica.fm/category/tags/music
http://www.synthtopia.com/content/2011/10/17/moog-animoog-overview/
http://vimeo.com/31124021


Iedereen kan op zijn vingers natellen dat door de mate van expressiviteit van die eigenharp dat ding in oriëntaalse muziek zeker weten aan zal gaan slaan.
 
Back
Top