van iMac naar MacbookPro

divinio

Starting Up...
Lid sinds
4 Maart 2004
Berichten
1.333
Locatie
Chiang Mai
Ik ga mijn voornemen van 2011 waar maken en ga in augustus verhuizen naar Thailand.

Ik heb voorlopig een iMac "27 die ik natuurlijk moeilijk kan mee nemen en ik zou dus willen overstappen op een Macbook want dat zal veel makkelijker zijn in gebruik.

Het zal eerst wel razend druk worden met andere dingen dan muziek maken, maar toch wil ik de mogelijkheid behouden om af en toe de inspiratie te kunnen botvieren.

Mijn idee is om dus de MacbookPro met mijn Ableton en VST's hiervoor te gebruiken maar ik heb geen idee hoe dit allemaal praktisch zou moeten gaan. Ik zie hier wel een mega grote thread met Macbook + soundcard maar hierin zie ik het bos door de bomen niet.

Minimal is de boodschap daar ik ook veel ga rondreizen. Geen zin om overal met een extern ding rond te lopen (+ te verliezen ergens).

Kan iemand me even op weg helpen waar ik best aan kan denken?
Ik maak backups op een externe schijf nu. Kan ik deze simpel om de Macbook kopiëren (muziek, foto's,programs ...)? Of is dat een illusie?

Ik heb nog wel wat tijd maar begin hier liever op tijd aan.
 
Jep ik gebruik de Timemachine al een tijdje. Leuk om te weten dat het blijkbaar mogelijk is.

Thanks Catscan....... and thanks Mr Jobs :)

Bestaan er leuke interne geluidskaarten? Of is dat geen goed plan?
 
wat is nou je vraag?

ik zou zeggen.. laatste model macbookpro nemen. 17" is stoer en 15" kan best klein zijn als je met ableton werkt.

op vlak van geluidskaarten dus zou ik wat info willen. interne dan
 
tja een Apogee duet natuurlijk.... interne geluidskaart lijkt mij omogelijk... maar als je alleen vst's gebruikt heb
je geen duet nodig he
 
op vlak van geluidskaarten dus zou ik wat info willen. interne dan

Daar ben ik ook het meest in geïnteresseerd. Welke geluidskaart i.c.m. de Macbook Pro.
Ik neem voorzichtig aan een interne geluidskaart eigenlijk niet mogelijk is. Welke externe in dat geval? Ik wil minimaal 4, en wellicht zelfs 8 outputs tot mijn beschikking hebben.
 
heb een 15" mbp
zeer tevreden. geluidintern is oke, anders kleine externe geluidskaart/kasje erbij aanschaffen ( rme/ff400, motu ). tevens midi ( zit vaak bij geluidskaart ) en eventueel klein toetsenbord. past allemaal in een tasje.
overzetten foto's ea documenten kan eenvoudig tussen mac middels firewirekabeltje en 1 tijdens 1ste opstart vraagt de mbp of hij aangesloten imac moet onderzoeken op internetgegevens, emails, foto's etc. daarna / later kan dat ook handmatig door inhouden ( geloof t) toets tijdens opstarten imac waarmee deze slave wordt en je zo de hd ter beschikking hebt om van te copieeren.
programma's copieren kan meestal niet. die moet je gewoon installeren o je nieuwe mbp
heb zelf voor de 15" gekozen met extra grote 500gb 7200t hd. laat weinig te wensen over.
er is op dit forum ook een apat mac topic waar meer info te vinden is.
succes
 
Ik zou zeggen Apogee of RME, of als wat meer te besteden een Metric. Die nieuwe Duet is echt behoorlijk compact en klinkt super, maar dat kan je van de Babyface ook zeggen natuurlijk :)

Intern is onzin, zeker als je ook een moppie wilt spelen. De latency loopt de pan uit, de kraak zit in de muziek en alles klinkt als itunes. Brr...

Overigens, een compact controllertje lijkt me ook geen luxe, en dat is al snel lastiger. De meeste toetsenborden zijn toch weer groter dan je macbook en die kleintjes spelen echt ontzettend kut. Ook die Akai's, heb er hier 1 en het is echt alsof je met je voeten speelt zo subtiel qua aanslag. Dan kan je bijna net zo goed met je macbook-toetsenbord gaan piano spelen...
 
Ja het is een optie om het materiaal ginder te kopen maar de Macbook zou ik graan "up and running" hebben bij vertrek.
Geen zin om in Bangkok daar mijn tijd aan te verdoen om alles over te zetten van de timemachine enz

Eric Prydz, die vliegangst heeft, gaat Europe rond met de trein als die moet gaan draaien en daar werkt hij heel vaak aan zijn traks. Hij twitterde eens een foto met screenshot van een toekomstige Cirez-D track en daar lijkt hij echt alleen een computer te gebruiken zonder externe geluidskaart op de trein. Ok ik heb het talent natuurlijk niet van een Pryda, die maakt zelf een track als die in een boom zit, maar toch.

Dan zal ik eerst wel afwachten en pas een geluidskaart en controller kopen als ik ergens blijf voor een paar maanden.

Alvast bedankt voor de info
 

Attachments

  • Cirez D.jpg
    Cirez D.jpg
    74,4 KB · Bekeken: 63
de interne geluidskaart is oke ( met nadruk op " oke", niet zaligmakend, proffesioneeel, prima etc ), natuurlijk niet te vergelijken met een externe dure oplossing, zeker niet voor live in real time toetsenspelen ed. maar om gewoon te werken aan iets , met koptelefoon bv , wat uit te proberen , is het best te doen. dus voor gepiel en fun prima ( latency valt goed mee te leven dan ), voor serieuser werk altijd extern gaan.
vind zelf de touchpad maar een matige uitvinding, dus draadloze muis erbij is ook niet verkeerd
 
Ja het is een optie om het materiaal ginder te kopen maar de Macbook zou ik graan "up and running" hebben bij vertrek.
Geen zin om in Bangkok daar mijn tijd aan te verdoen om alles over te zetten van de timemachine enz

Eric Prydz, die vliegangst heeft, gaat Europe rond met de trein als die moet gaan draaien en daar werkt hij heel vaak aan zijn traks. Hij twitterde eens een foto met screenshot van een toekomstige Cirez-D track en daar lijkt hij echt alleen een computer te gebruiken zonder externe geluidskaart op de trein. Ok ik heb het talent natuurlijk niet van een Pryda, die maakt zelf een track als die in een boom zit, maar toch.

Dan zal ik eerst wel afwachten en pas een geluidskaart en controller kopen als ik ergens blijf voor een paar maanden.

Alvast bedankt voor de info

Apogee Duet is een aanrader, word veel gebruikt door jongens die ik ken en die zijn er heel positief over. Prydz doet idd veel on the road, zijn Macbook is maxed out dus een i7 met max geheugen, 5400 schijf eruit voor een 7200, cd-rom eruit gehaald om plaats te maken voor een SSD etc. Hij mixed het zelfs af op zijn Senheisser HD-25 zodat hij het meteen kan testen, een hells job maar hij krijgt het voor mekaar
 
Voordeel van mac is dat je geen asio nodig hebt, dus geen latency, dus digitaal muziek maken kan makkelijk intern.
Coreaudio+au!
 
Heb zelf oa een 17inch MBP i7 2.2 (nog geen harde tests mee gedaan maar je vind er genoeg op YT)

Als je veel rondreist is een laptop wel zo handig maar moet wel zeggen dat de 17 inch een behoorlijk gewicht heeft (kan ook komen doordat ik zo gewend ben aan de MBA :P)

Koop iig de goedkoopste versie en koop daarna je RAM en SSD ergens anders (dit scheelt je geld en zo kun je een betere SSD krijgen voor dezelfde prijs)

Je kunt je superdrive voor extra opslag ruimte voorzien dus bijv. superdrive eruit SSD erbij
http://www.optibay.nl/

Voor weinig i/o zit je met een Apogee Duet ook goed en anders een RME Babyface als je meer i/o nodig hebt.
 
superdrive is wel handig hoor, al was het maar voor cd's en dvd's te lezen en branden.
geheugen is standaard best goed, en extra hd ruimte kan ook makkelijk middels usb powered externe drive.
i5 15" draait verder erg veel zonder problemen en met lage latency.
maar ja, dat waren mijn overwegingen bij de vrij recente aanschaf...
 
overzetten foto's ea documenten kan eenvoudig tussen mac middels firewirekabeltje en 1 tijdens 1ste opstart vraagt de mbp of hij aangesloten imac moet onderzoeken op internetgegevens, emails, foto's etc. daarna / later kan dat ook handmatig door inhouden ( geloof t) toets tijdens opstarten imac waarmee deze slave wordt en je zo de hd ter beschikking hebt om van te copieeren.
programma's copieren kan meestal niet. die moet je gewoon installeren o je nieuwe mbp
succes

Met Timemachine heb ik van mijn 4 core naar me nieuwe 8 core alles over gezet....office/cubase/etc en al mijn vst's en dat werkte super.
alleen moest ik uad/motu midi/soundcard drivers opnieuw installeren en mmar een paar vst's (en ik heb er veel) die een nieuwe mac id zagen.

:mega:
 
En nu verkoop je die 4-core voor een zacht prijsje? :P

Time machine is wel mega op zich, maar bij mij was op een gegeven moment de file corrupt geraakt ofzo en moest ie weer compleet opnieuw backuppen. Gezien dat bij mij wireless gaat met m'n laptop, duurt dat gewoon laaaaaang...
 
mijn broer heeft het laatste model 17" mbp met een flashdrive. die drive is zo snel dat de architectuur van de mbp er te langzaam voor is en hij steeds beachballs kreeg. opgelost door er een snellere flatcable in te laten zetten.
 
Back
Top