Welke laptop voor Cubase 9.5

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Lid sinds
25 juli 2002
Berichten
3.879
Locatie
Alto Paraiso, Brazil
Werk nu al een paar maanden met een tablet in combinatie met Fruity mobile 3. Erg fijn om schetsen mee te maken. Ondanks dat het een redelijk goede tablet is, kraakt de boel te veel om er een fatsoenlijk nummer mee te maken. Dus toch maar kijken voor een laptop...

Ik ga er Cubase 9.5 op draaien met gebruik van de soft synths Sylenth1 en Nexus2 in combinatie met de plug-ins van Cubase zelf en die van Fabfilter. Zit als ik me goed herinner rond 40/60 tracks voor samples en 15 synths. Dit is gemiddeld.

Kom tot nu toe uit op de volgende 4 laptops:

P•Book 17CL 727 (bestellen bij BTO)
17inch > I7 7700HQ > 256GB PCIe + 250GB WD Blue SSD > 2x 8GB ram op 3000mhz (Corsair) > win 10 home op USB stick > accu 62wh
€1.311

X•Book 15CL 71 ( bestellen bij BTO)
15inch > I7 7700HQ > 256GB PCIe + 250GB WD Blue SSD > 2x 8GB ram op 3000mhz (Corsair) > win 10 home op USB stick > accu 62wh
€1.321

MSI GS63 7RD 076NL (bestellen bij Cool Blue)
15inch > I7 7700HQ > 256GB SSD + 1TB HDD 5400rpm > 2x 8GB ram ????mhz > win 10 home (op de laptop zelf) > accu duur rond de 4uur
€1.299

MSI GE72 VR 7RE 454XTH (hier te koop in Chiang Mai)
17inch > I7 7700HQ > 250GB Samsung SSD + 1TB HDD 7200rpm > 16GB ram weet niet of dit 2 losse van 8GB is of een van 16GB) ????MHz > win 10 home op dvd (zit een dvd speler in) > accu duur rond de 4uur.
€1.472 (maar is wellicht mee te onderhandelen...)

Nadeel van die uit Chiang Mai is dat er naast de westerse letters op het toetsenbord ook Thaise letter op staan. Maar deze voelt (physiek) goed aan (metalen plaat achtig ding op het vlak van het toetsenbord). Die van BTO schijnen iets minder van kwaliteit aan te voelen (alles is van plastic), en wil de verflaag er na verloop van tijd af slijten (na het lezen van reviews)
Na wat onderzoek op internet heeft MSI de luchtuitvoer aan de achterkant, terwijl die van BTO aan de rechterkant zit (ben linkshandig wat muis betreft). Heb het idee, maar kan me laten misleiden door de site van MSI, hun beter hier in zijn dan die BTO leveren. Ik woon in landen met een gemiddelde temperatuur van 30 graden.
Nadeel van die MSI dingen is dat er volgens mij meer software opkomt dan nodig is. De laptop zal alleen worden gebruikt voor muziek. Dus geen internet, word, films of iets dergelijks.

Zal het met de geluidskaart moeten doen die standaard op de laptop zit. Geen geld voor een geluidskaart. Produceer volledig in de box, met oordopjes (ja, ik weet het...) en neem niet op. Als een track af is exporteer ik deze.

Gebruik zal voornamelijk binnenshuis zijn. Aangezien ik geen vaste woonplek heb en mijn werk overal ter wereld is, zal ik de laptop wel regelmatig moeten meenemen naar een nieuwe plek. Belangrijk is daarom dat deze in mijn rugzak past.

Waarom post ik dit topic? Kijk en denk met me mee. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, zou jij het anders doen, heb je tips, aanmerkingen, commentaar. Laat het me weten :)

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel antwoorden.

Laptop besteld in Nederland wordt meegenomen door een vriend, anders was ik zeker bij BTO langs geweest om hun modellen in de hand te houden. Hun laptops zijn van het merk Clevo.

Mochten jullie vragen hebben, laat het me weten!
 
Zal het met de geluidskaart moeten doen die standaard op de laptop zit. Geen geld voor een geluidskaart. Produceer volledig in de box, met oordopjes (ja, ik weet het...) en neem niet op. Als een track af is exporteer ik deze.

Als ik naar de prijzen kijk voor de laptops die je op het oog hebt, kan er dan geen eenvoudige en kleine externe geluidskaart bij, met een handige (opvouwbare) koptelefoon? Dat is tegenwoordig toch niet zo duur, en voor het afluisteren wat je aan het doen bent krijg je hoogstwaarschijnlijk een beter geluid dan met de standaard geluidskaart van zo'n laptop en oordopjes. Qua grootte en gewicht om mee te nemen zal het vast niet zoveel meer zijn.
 
Als ik naar de prijzen kijk voor de laptops die je op het oog hebt, kan er dan geen eenvoudige en kleine externe geluidskaart bij, met een handige (opvouwbare) koptelefoon? Dat is tegenwoordig toch niet zo duur, en voor het afluisteren wat je aan het doen bent krijg je hoogstwaarschijnlijk een beter geluid dan met de standaard geluidskaart van zo'n laptop en oordopjes. Qua grootte en gewicht om mee te nemen zal het vast niet zoveel meer zijn.
Deze bijvoorbeeld:
https://www.thomann.de/gb/esi_udj6.htm
En ESI levert wel goeie (ASIO) drivers. :okdan:

Ik heb hier ook nog een Tascam US122MkII liggen die je voor 50 euro mag overnemen. (onlangs nog getest, en werkt goed onder WIndows 10 en Cubase 9.5)
 
Thanks guys, maar de geluidskaart komt later. Eerst de CPU.

Heb even gekeken op die Engels site. Zij leveren de zelfde kasten (Clevo) als BTO. Doe laatste is iets goedkoper.

Zakelijk is best duur wil je een laptop hebben die presteert als de gene die ik nu op het oog heb.
 
Thanks guys, maar de geluidskaart komt later. Eerst de CPU.

Heb even gekeken op die Engels site. Zij leveren de zelfde kasten (Clevo) als BTO. Doe laatste is iets goedkoper.

Zakelijk is best duur wil je een laptop hebben die presteert als de gene die ik nu op het oog heb.
Heb je ervaring met laptops voor audio of ben je gewoon wat specificaties aan 't vergelijken en algemene reviews aan 't lezen?
Bijvoorbeeld: De snelste CPU hebben is heeft weinig nut als dat ding moet throttlen om z'n warmte kwijt te geraken. Ook is er de combinatie van chipset en andere onderdelen die voor buffer underruns kunnen zorgen.
 
Nee, geen ervaring. Sinds 3 maanden gebruik ik een Samsung tablet, en tot een jaar geleden een desktop computer.
Ben een leek op het gebied van laptops. M'n budget is €1.300 max en vandaar uit ben ik gaan zoeken en gaan vergelijken.
Als je tips hebt, laat maar weten :)
 
Nee, geen ervaring. Sinds 3 maanden gebruik ik een Samsung tablet, en tot een jaar geleden een desktop computer.
Ben een leek op het gebied van laptops. M'n budget is €1.300 max en vandaar uit ben ik gaan zoeken en gaan vergelijken.
Als je tips hebt, laat maar weten :)
https://www.scan.co.uk/3xs/configurator/3xs-scan-performance-15-with-thunderbolt
Lijkt me wel binnen jouw budget te vallen...
Je kan zelfs geld uitsparen als je al een (niet-OEM) Windows licentie hebt, of elders goedkoper weet te vinden.
 
Ik raad je af om een hele dure i7 processor te kopen.
IK werk zelf met een i5 maar een iets oudere.
Zorg dat je een laptop koopt die je makkelijk open schroeft van achteren en dan zet je nog wat geheugen erbij en dan ben je voor veel minder klaar.
Zoiets bijv 17 inch met 8 gig en je kan upgraden tot 16 gig en als dat erbij staat kan je het waarschijnlijk zelf doen; https://tweakers.net/pricewatch/1124565/lenovo-v320-17ikb-81ah0025mh/specificaties/
Want belangrijk vind ik dat je de laptop aan de achterkant kan openschroeven en dan kan je makkelijk upgraden. (bij Lenovo kan dat meestal maar bekijk 't even)
Deze heeft een 256 ssd en dan neem je bijv een hd van een tb erbij voor je opslag.

Dan ben je voor 650 euro klaar en hou je geld genoeg over voor je hd met usb 3.1 (zo'n kleine 2.5 inch en hou je ruimte over op je tafel) en eventuele upgrade.
En koop je ook nog een usb audio interface en heb je nog geld over want je bent voor onder de duizend euro helemaal klaar met alles.
Of zoiets; https://azerty.nl/product/asus/3244...bx204t-core-i5-8250u--1-6-ghz-windows-10-home
Kost je honderd euro meer, kleinere ssd maar wel meteen een hd erin van 1 tb en nog 2 extra usb 2 erbij buiten de andere aansluitingen.
Kijk hier nog even naar het verschil tussen een i5 en een i7 in prestatie.
Laat je niet gek maken wat dat betreft.
https://ark.intel.com/compare/124967,124967,97185
 
Laatst gewijzigd:
Dat zijn desktop CPU's.

Je hebt gelijk, ik had 't al aangepast terwijl jij postte.
Nu staat er een goede vergelijking van Intel.
Ik vind het gewoon zonde als je zoveel geld voor een laptop uitgeeft als dat niet ehct nodig is.
Een hele goede i5 laptop voor zo'n 600 euro minder lijkt mij beter en dan upgraden.
 
Je hebt gelijk, ik had 't al aangepast terwijl jij postte.
Nu staat er een goede vergelijking van Intel.
Ik vind het gewoon zonde als je zoveel geld voor een laptop uitgeeft als dat niet ehct nodig is.
Een hele goede i5 laptop voor zo'n 600 euro minder lijkt mij beter en dan upgraden.
Niet echt nodig? Ik heb een 2de generatie i5 in m'n laptop en ik krijg (bijvoorbeeld) maximum 4 stemmen uit Kaivo. En dan hebben we het over 1 enkele plugin draaien.
Er zijn genoeg andere voorbeelden hoor. ;)

En "Een hele goede i5 laptop" is toch gewoon betekenisloos. Alsof er geen verschil is tussen oma die af en toe eens wat surft en een mailtje naar de kleinkinderen stuurt Vs. een audio production workstation / desktop replacement. En buiten wat meer RAM steken en een HDD vervangen of evt. bijsteken valt er weinig te "upgraden" aan een laptop.
 
Willem > ik weet het niet betreft de prossesor. Op de desktop zit ook een quad core I7 en 16GB ram, kan me herinneren dat de CPU meter vrij hoog uitsloeg. Weet niet of het bij het genre hoort wat ik maak (trance ala Armin van Buuren) maar gebruik heel wat VST's.

Voor samples en het opslaan van projecten is een hd met snelheid van 7200rpm genoeg, of beter een SSD?

Stel ik neem zo'n MSI, HP, Lenovo game achtig ding. Ga ik dan problemen ondervinden met al de extra software die ze er op stoppen? Ben me bewust van deze link: https://support.native-instruments....1729-Windows-Tuning-Tips-for-Audio-Processing
 
Willem > ik weet het niet betreft de prossesor. Op de desktop zit ook een quad core I7 en 16GB ram, kan me herinneren dat de CPU meter vrij hoog uitsloeg. Weet niet of het bij het genre hoort wat ik maak (trance ala Armin van Buuren) maar gebruik heel wat VST's.

Voor samples en het opslaan van projecten is een hd met snelheid van 7200rpm genoeg, of beter een SSD?

Stel ik neem zo'n MSI, HP, Lenovo game achtig ding. Ga ik dan problemen ondervinden met al de extra software die ze er op stoppen? Ben me bewust van deze link: https://support.native-instruments....1729-Windows-Tuning-Tips-for-Audio-Processing
Een HDD 7200 rpm is snel genoeg, maar ik zou zeker een SSD nemen voor je bootschijf (waar WIndows op staat).

Gewoon de Windows 10 image / installer bij Microsoft downloaden, installeren en dan de drivers van de laptop fabricant installeren. Dan heb je geen last van al die bloatware. ;)
 
En wat is jullie ervaring tussen 15 en 17 inch? Maakt dit echt een verschil voor jullie?
17 inch is... groter :D

Wat belangrijker is:
- Resolutie: hoe hoger, hoe meer er tegelijk op je scherm weergegeven kan worden.
- DPI: Resolutie ten opzichte van de grootte (inch diagonaal). Hoe hoger de DPI, hoe scherper, maar hoe kleiner de niet-schaalbare elementen (zoals veel oudere, maar ook veel recente plugins).
 
Moet ook bekennen dat ik altijd op merken vertrouw. Dat is net als met de kleding die ik koop. Heb het idee dat die van BOT goed zijn (betreft specificaties) alleen het heeft niet zo'n naam als bijvoorbeeld MSI...
In laptop-land is dat een slechte gewoonte. Elk mainstream merk heeft veel modellen, aangepast aan het budget van de klant. Misschien is die 3000€ Asus laptop een fantastische maschine, maar vertrouw daarom niet blindelings op Asus, want dat wil niet zeggen dat hun laptops in het minder dan 500 euro segment zo goed zijn.
Mijn punt blijft: consumentenlaptops zijn gewoon een gok. Die zijn gemaakt om media te consumeren, niet te produceren. De kans is dus groter dat je iets koopt met een hoop issues die de gemiddelde laptopgebruiker niet zal ondervinden. Specificaties zeggen hier veel minder dan bij desktops, waarbij je elk onderdeel kan uitkiezen.
 
Voor samples en het opslaan van projecten is een hd met snelheid van 7200rpm genoeg, of beter een SSD?

Stel ik neem zo'n MSI, HP, Lenovo game achtig ding. Ga ik dan problemen ondervinden met al de extra software die ze er op stoppen?

En wat is jullie ervaring tussen 15 en 17 inch? Maakt dit echt een verschil voor jullie?

Als je een usb 3 gebruikt dan gaat het aardig vlot vind ik.
Natuurlijk is een ssd het snelst maar zeker voor opslag je samples laden werkt het prima of je moet live spelen en samples zonder vetraging op kunnen roepen.
Voor booten altijd een ssd.

Da's een goeie, ik raad je wat dat betreft HP af en Lenovo gaat wel.
Je kan natuurlijk op het moment dat je iets aanschaft gewoon alles deinstalleren wat je niet nodig hebt.
Feit is wel als je met heel veel plugins tegelijk aan de gang gaat dan is een i7 misschien te overwegen maar de beste resultaten voor een snelle computer is tenslotte een ssd en geheugen.
De processor maakt wel iets uit maar niet bijzonder, vaak staat het niet in verhouding tot de meerprijs. (als ze vlak bij elkaar liggen natuurlijk)
Als je kijkt naar de vergelijking van de i5 en de i7 op de Intel site dan is het verschil niet zo groot.
Ik gebruik zelf nooit zeg maar 10 of 15 verschillende tracks met allemaal VST's op het hetzelfde moment.
Wat dat betreft zijn er waarschijnlijk wel ervaringsdeskundigen die tegelijk een track of 20 open hebben met allemaal verschillende plugins.
Ik neem zelf track voor track op dus dan komt het niet zo nauw.

Ik werk met Ableton en dan is zelfs 17 inch een regelrechte kwelling zo klein als dat is.
Ik overweeg een aparte monitor maar hoe het zit met cubase dat kunnen anderen wel vertellen.
 
Back
Top