Yamaha HS50M upgraden naar?

zo'n reactie is dat natuurlijk te verwachten ja dat ze niet goed moeten klinken. maar er is een wezenlijk verschil tussen kut en betrouwbaar, en die yamaha's klinken gewoon kut, dat is geen mening, dat is een objectief gegeven.

scherp, kaal (wat dan wel weer lekker is als we 't over kut hebben), dozig, smal, korrelig, dat zijn een beetje de definities die eraan verbonden kunnen worden.

maar je kunt ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, dus naar verhouding is dat ook goed te begrijpen.
 
zo'n reactie is dat natuurlijk te verwachten ja dat ze niet goed moeten klinken. maar er is een wezenlijk verschil tussen kut en betrouwbaar, en die yamaha's klinken gewoon kut, dat is geen mening, dat is een objectief gegeven.

scherp, kaal (wat dan wel weer lekker is als we 't over kut hebben), dozig, smal, korrelig, dat zijn een beetje de definities die eraan verbonden kunnen worden.

maar je kunt ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, dus naar verhouding is dat ook goed te begrijpen.

Toch lekker (te) kort door de bocht Nox.

Natuurlijk kun jij roepen dat iets een objectief gegeven is, maar omdat jij VINDT dat iets een feit is, IS het nog GEEN FEIT. Feiten moet je onderbouwen met cijfers en niet met meningen.

De definities die jij noemt die de HS80M zou hebben, zijn nog door niemand bij mij in de studio onderkend. Je bespreekt nu meer de Mixcubes (die ik ook heb), als de HS80's. Heb je wel eens Mixcubes gehoord? En heb je wel eens de HS80's gehoord?

Zo ja, misschien heb je ze geluisterd in een zeer slechte ruimte?
Of toen je net oorontsteking had en een geperforeerd trommelvlies? ;)
Heb ik ook wel eens gehad hoor, dan klinkt idd alles k*t. :D

Bij monitors gaat het er alleen om dat je er een mix op kunt maken die op een gemiddelde installatie (woonkamer high-end set/consumentenset/honky-bonky set, auto/boot en mp3 spelertje) OK klinkt. En daar hoef je echt geen dure/exclusieve monitors voor te hebben. Dat komt meer aan op gehoor en skills dan op budget.

Maar deze discussie waant hier wel vaker rond, en komt altijd op hetzelfde neer.
 
ja bedoeling is toch niet dat ze GOED klinken, maar zo betrouwbaar mogelijk?

+1, je hebt het al helemaal door!

En dat 'zo betrouwbaar mogelijk' is dan altijd het prijs/kwaliteit verhaal.
Vaak is het 'hoe beter, hoe duurder'. Maar dat is lang niet altijd noodzakelijk. Kijk maar naar de top studio's vroeger (tot ca. 10jr geleden), die hadden er allemaal een setje NS10M's als referentie bij staan, puur om te checken wat de mix doet op een gemiddeld setje, in plaats van op de super-vette wall mounted 30Hz-30kHz mega monitors van (toen nog) fl. 20.000/st.
 
merci arnomusicman en anderen;
maar de initiele vraag was eigenlijk of het nuttig zou zijn van de 50's naar de 80's te upgraden of beter - indien ik toch in dat marktsegment blijf - eens naar andere (eventueel additionele voor erbij) monitors kijken.

ik vraag me vooral af of het verschil tussen de 80's en 50's de switch wel waard is - en ik vertrouw voor zoiets meer op meningen van forumvriendjes dan op een maar al te vaak onbetrouwbare luistertest in de winkel waar de omstandigheden vaak een degelijke test in de weg staan
 
Leuk, zo'n discussies.

Uit eigen ervaring zeg ik : houd die HS50 mooi bij en blijf weg van de HS80.
Koop er een tweede referentie bij, Dynaudio's zijn een goeie keus en vallen binnen budget.
Beluister je Dynaudio mix op een setje doorsnee hifi speakers, in de auto...via het omroepsysteem in de Aldi :-):-):-)
Veel kans dat je hier en daar nog een foutje ontdekt.
Beluister daarna diezelfde mix op de HS50 en corrigeer waar nodig. Test het resultaat op dezelfde hifi speakers, auto, whatever...

De kans is groot dat je mix nu wel OK klinkt, gewoon omdat die HS50 het in je oren schreeuwen, want inderdaad, ze klinken absoluut niet mooi, maar ze vertellen je wel waar je in de fout gaat, en daar gaat het tenslotte allemaal om.

Anyway, da's mijn persoonlijke mening, en bij mij werkt dat, bij anderen niet. Als je mixen op andere systemen te wollig, te scherp of te schreeuwerig klinken, dan koop je monitors die jouw zwakke punten in de verf zetten, zo eenvoudig is dat, en dat kan niemand in jouw plaats beslissen.
 
dat wordt idd weer een zoveelste discussie. maargoed all the power to you als je met een setje brakke speakers een goeie mix kunt maken. maar al dat compenserende geneuzel laat ik liever achterwege door gewoon een hi-res chain en vlakke ruimte te gebruiken, waarin ik hedendaags doorgaans geen externe referentie meer nodig heb.

mijn 'ervaring' met goedkope speakers is over het algemeen dat ze niet genoeg laten horen van wat er wel is, en teveel laten horen van wat er niet is, maar ze zelf toevoegen, waar je vervolgens een compenserende mixtechniek aan overhoud. dus basically my point remains.
 
is de hs80 geworden, ben er erg tevreden mee
enkel: ze hebben precies nog meer ruis dan de hs50's; slechte shielding of zo? hoe minimaliseren jullie dit probleem (ligt niet aan kabels of zo, zijn gewoon de monitors zelf dacht ik)
 
een slechte monitor is de HS80 zeker niet inzake wat je krijgt voor hun relatief goedkope prijs.
niet dat het een perse een referntie is, maar de hs80 word door tal van topproducers gebruikt, zoals armand van helden, claude vonstroke, etc....
ik heb zelfs mensen ze wel eens boven mackie (waaronder claude vonstorke) en genelec horen verkiezen
 
De definities die jij noemt die de HS80M zou hebben, zijn nog door niemand bij mij in de studio onderkend. Je bespreekt nu meer de Mixcubes (die ik ook heb), als de HS80's. Heb je wel eens Mixcubes gehoord? En heb je wel eens de HS80's gehoord?

Ik heb ze wel eens gehoord en ik moet Nox gelijk geven ondanks z'n stoeptegelvergelijking.

ja bedoeling is toch niet dat ze GOED klinken, maar zo betrouwbaar mogelijk?

Zo lang we het niet over hifi hebben is dat imo hetzelfde. Een referentiespeaker klinkt pas goed als hij betrouwbaar is.

is de hs80 geworden, ben er erg tevreden mee
enkel: ze hebben precies nog meer ruis dan de hs50's; slechte shielding of zo?

neen ligt niet aan de kabels, heb het trouwens al van verschillende mensen gehoord

Als ik een advies mag geven, terugsturen die rotzooi en 2e hands een setje duurzame speakers kopen. Daar heb je vee langer plezier van.

BM5a is nog niet zo'n gek idee als je 't mij vraagt:

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl...-set-bijna-nieuw-kwaliteit-kabels-van-50.html

Maar ook genelec, Adam of Focal kan natuurlijk. Dynaudio is 2e hands het beste aan te komen voor een goeie prijs.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zit er ook al een tijdje aan te denken om over te stappen op de Yamaha Hs80m..
Ik ken de hs50's al, alleen vind ik hier net te weinig laag inzitten.. Is dat bij de hs80's beter? Ivm de grotere 8" inch woofer?
 
Ik zit er ook al een tijdje aan te denken om over te stappen op de Yamaha Hs80m..
Ik ken de hs50's al, alleen vind ik hier net te weinig laag inzitten.. Is dat bij de hs80's beter? Ivm de grotere 8" inch woofer?


De HS80 heeft echt zat laag!
Je hebt er achterop (zoals je wellicht weet van de 50's) ook nog eens correctie zitten, die gebruik je afhankelijk van de positionering van je monitors (vooral bij plaatsing in de buurt van hoeken).
 
zit vrij veel laag op ja
en uiteraard is een goede tuning van je room belangrijk

wat heb je allemaal gebruikt voor de tuning van je room? knutselen met rockwool heb ik geen zin in, ben aan het twijfelen tussen primaacoustics en auralex
 
je zal 3 gebieden moeten aanpakken, bassmanagement, diffussie en reflectie/nagalm

voor bassmanagement heb ik een zwevende vloer laten bouwen, en basstraps in de hoeken gemaakt.
Voor diffusie / reflectie 12 auralex panelen strategisch opgeplakt.

als je interesse hebt in akoustiek kan je om te beginnen eerst je kamer eens meten met REW (Room EQ Wizard) een gratis programma te downloaden bij Hometheatreshack.

het resultaat is in je studio meer dan elders letterlijk de som der delen
monitoren hebben een karakterrestiek en de kamer ook, wat jij hoort (met staande golven zelfs afhankelijk van waar je staat) is de optelsom daarvan.

Daarom hebben sommige mensen hier zo weinig laag in hun opnames terwijl bij andere het hoog ver te zoeken is. in hun kamer klinkt het dan waarschijnlijk best ok, maar daarbuiten is het vaak mis. Akoustiek is dan ook VELE malen belangrijker dan monitoren. Natuurlijk is er verschil tussen 6" en 8" monitoren qua bereik, maar binnen de categorieen is monitorkeuze uiteindelijk geneuzel in de marge voor het totaal resultaat. De forse verschillen die mensen dan toch vaak horen, is de impact daarvan op de kamer, de kamer werkt op die frequencies vaak als een versterker.
 
Back
Top