Summing ITB / OTB

Zojuist mijn VintageMaker box binnengekregen. Keurig apparaat, 32 kanalen met db25 aansluitingen, inserts, mogelijkheid om de Neumann amp te bypassen (en dus een eigen amp te gebruiken). Goeie prijs, snel geleverd en zelfs met custom design. Zie vintagemaker.net. Geen idee of het komt door de summing, de amp of de input / output transformers, maar het geluid klinkt absoluut anders. Het valt me op dat met name het stereobeeld 'open lijkt te klappen'. In de waveform zie ik een behoorlijk significant verschil tussen ITB en OTB, met name bij transients zie je dat er meer beweging in de golfvormen zit. Als jullie het interessant vinden post ik wat afbeeldingen van ITB vs OTB waveforms.. Volgende week is mijn nieuwe studio klaar, dan kan ik wat goeie testjes uitvoeren.
 
als je - wat in mastering goed mogelijk is - 6 apparaten in serie plaats zou je, gesteld dat je elke bak apart als insert aansluit in je daw, 6keer extra DAAD-conversie hebben! Komaan zeg, wie durft te beweren dat dit niets doet met je geluidskwaliteit???

Ethan Winer heeft hier een test mee gedaan. Effect van conversie is minder schokkend dan je denkt.

Link

Edit: Deze gearslutz thread heeft wat concrete nummers van conversie-loopback. Goede converters hebben, zo te zien, minder dan 0.1 dB impact bij een round-trip. Dat zegt natuurlijk niks over hoe hoorbaar deze verschillen zijn.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb 1 motu 24 io doorgelust en zodoende dus 24 keer da ad conversie gemaakt. track er doorheen en vond het verschil eigenlijk zo klein, eigenlijk niet hoorbaar ik moest zoeken naar de verschillen en later kwam ik er ook nog achter dat ik het a-ben had omgedraaid. dus achteraf gezien zat ik in me gedachten te luisteren naar de 24 keer conversie terwijl het rechtstreeks was en andersom. voor mij was dat de doorslag om voorlopig lekker in the box te patchen.
 
Hi anoniempje; snap ik, maar zoals musicheaven aangeeft: ook de transformers, artifacts en vervorming van een analoog circuit hebben impact op het geluid. Nu ik ITB heb kunnen vergelijken met een (imho redelijk gekleurde) OTB summing box, vind ik dat mijn OTB een positief effect heeft op het eindresultaat. Misschien júist omdat de summing niet 100% wiskundig accuraat gebeurt, maar door een apparaat dat zijn eigen 'stempel drukt' op een sound. Met een discussie over alleen de accuraatheid van AD/DA converters denk ik dat we de discussie tekort zouden doen.
 
Misschien júist omdat de summing niet 100% wiskundig accuraat gebeurt, maar door een apparaat dat zijn eigen 'stempel drukt' op een sound. Met een discussie over alleen de accuraatheid van AD/DA converters denk ik dat we de discussie tekort zouden doen.

Dat is inderdaad het uiteindelijke punt van analoge summing, maar hoe 'cleaner' de summer, hoe subtieler dat effect natuurlijk. De ultieme 'cleane' summer zou klinken als ITB.

Een 'stempel' kun je uit meer halen dan een summing box, uiteraard. Ik haal mijn stereo-bus meestal door een pultec heen om het geluid van onder een beetje te grillen. Ik vind bij zo'n summing box de vraag nog steeds of de 'magische sound' in het feitelijke summen zit, of in het feit dat je een stapel audio door meerdere transistor/buizenpaden heenrost. Dat laatste kan ook zonder awkward je hele mix rond stems op een summer af te moeten richten.
 
Totaal met je eens Exel. Ik zal eens een experiment doen waarbij ik a) alle kanalen los naar de summing box stuur, en b) de master van de ITB mix door de summing box gooi. Hoe meer a) en b) op elkaar lijken, hoe minder impact het analoog summen zelf op de sound heeft. Als je het leuk vind post ik wat waveforms..
 
Totaal met je eens Exel. Ik zal eens een experiment doen waarbij ik a) alle kanalen los naar de summing box stuur, en b) de master van de ITB mix door de summing box gooi. Hoe meer a) en b) op elkaar lijken, hoe minder impact het analoog summen zelf op de sound heeft. Als je het leuk vind post ik wat waveforms..

Klinkt interessant. Ik ben bereid me positief te laten verrassen. Ik heb op zich spare outputs genoeg op mijn rig om OTB summing zo mee te nemen in mijn workflow, maar ik vind het geëmmer met stems wel potentieel zo irritant dat ik het liever niet doe voor nagenoeg onhoorbare verschillen.
 
Misschien is het voor de vergelijking eerlijker dat je naast reguliere summing een ITB sum naar alle inputs van je summing box tegelijk stuurt. Dan gaat het in beide gevallen door dezelfde set transistors, en weet je of er wel of niet iets magisch gebeurt qua hoe individuele tracks beter 'op hun plek vallen' met OTB summing.
 
Back
Top