Summing ITB / OTB

ano090422

Gedeactiveerd account
Dismembered
Lid sinds
29 Maart 2003
Berichten
702
Over een paar weekjes verhuis ik naar mijn nieuwe woning, en krijgt ook de studio een goeie upgrade. Eén van de dingen waar ik naar kijk is de Dangerous Music 2 summing mixer. Op dit moment doe ik mijn summing ITB, ofwel 'in the box'.

Aan de ene kant heeft mijn bijna onbedwingbare drang om een analoge summing mixer te kopen veel weg van een GAS attack; de meeste discussies die ik lees lijken vooral aan te geven dat het effect nagenoeg 0 is. Anderzijds wordt er wel gesproken over een 'beter plaatsing van geluiden in de mix', etc.. Maar ik heb het gevoel dat het soms vooral sentiment is - 'het is analoog, dus het moet wel beter zijn'.

Als ik het niet mis heb is de summing van bijv. Ableton Live intern 64 bits; 2^64, dat impliceert imho dat je behoorlijk veel tracks nodig hebt om daar een audible degradatie te kunnen waarnemen wanneer je ITB summing toepast. Bovendien, ook wanneer je een analoge summing mixer gebruikt moet het weer een keer terug het digitale domein in om te kunnen 'printen'.

Wel kan ik me voorstellen dat sommige summing mixers wat 'kleuring' hebben, maar de Dangerous Music mixer claimt dat juist vooral niet te hebben, teneinde breed inzetbaar te zijn. Het argument dat je 'zonder te clippen boven 0db' kunt gaan met een analoge mixer begrijp ik, maar eerlijk gezegd vind ik dat een wat magere argumentatie om +/- 2k Euro uit te geven aan zo'n apparaat.

Dit onderwerp is vast al vaker besproken, maar nochtans ben ik benieuwd naar jullie ideeën; ondanks dat de wetenschap mijn aanschaf niet lijkt toe te juichen heeft het apparaat een grote aantrekkingskracht op me.

Thanks!
 
Laatst gewijzigd:
Oh ja, ik gebruik op dit moment een UAD Apollo 16 als kaart, maar volgens mij maakt dat niet veel uit als je de summing van een DAW gebruikt. Maar als er iemand is die de UAD Console gebruikt, ipv de summing van bijv. Live, dan ben ik daar enorm benieuwd naar. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe je op die manier kunt 'printen'.

Voor wat voorbeelden trouwens; https://soundcloud.com/miniasola. Ik lees hier bijvoorbeeld dat sommige muzieksoorten zich beter zouden lenen voor analoge danwel digitale summing. Alhoewel dat 'onderzoek' geen enkele informatie geeft over de peer-group.
 
Ik interesseer me ook op dit soort onderwerpen en volg ze op gearslutz al een tijdje en daar willen ze het liefst een zo'n clean mogelijke summingsmixer zodat ze met outboard klank/smaak kunnen toevoegen. Summingmixers die kleuren worden gemeden omdat je niet van die "klank" afkomt. Dan heb je ook weer de tegenliggers die zeggen dat een summing mixer dan niet nodig is omdat het niet cleaner word als itb mixen.

Eigenlijk word de summingmixer dus vooral gebruikt om een flink aantal DA > AD conversies over te slaan en het patchen als nog met patchbays te doen.

Zoals ik al zei volg ik het alleen en lees ik me erop in, ik heb hier verder geen praktijk ervaring mee.

Ik heb zelf al mijn outboard met in en outputs aan geluidskaarten hangen dus ik heb wel veel conversies als ik veel outbord in een project heb zitten in chains. Tot nu toe ben ik er prima tevreden mee en is het kunnen patchen in het project zelf en dat dus opslaan per track voor mij een dikke pluspunt. Maar ik ben dan ook net een paar maand over van otb mixen naar itb mixen.

Ik heb er verder nog niks geen ervaring mee, ben ook nog aan het denken of ik hier wel aan wil beginnen of niet, total recall was mijn insteek en als ik op deze toer ga dan raak ik weer een groot deel van Total recall kwijt.

Forumlid Matthew le blom werkt op deze manier en zal je meer kunnen vertellen, ik geloof dat zijn insteek ook vooral minder da > ad conversies was.

Succes met je zoektocht.
 
De UAD console doet nog steeds digitale summing, daar zit, voor zover ik weet, geen emulatie op verder.

To be honest, ik heb een paar jaar geleden een keer de hype onderzocht en mijn set-up verplaatst van in-the-box naar 32 kanaals summen op een Soundcraft Ghost. Ik zou niet zeggen dat er helemaal niks gebeurde, maar een zilveren kogel is het ook niet. Tafels die lekker klinken 'in het rood' door saturatie zijn misschien wat merkbaarder. Maar of dat veel toevoegt boven een beetje kleur op je masterbus plakken?

Je zou oplossingen als slate VCC, of Sonimus Satson kunnen overwegen. Of het gewoon met rust laten en ITB summen. Ik ben daar zelf naar teruggesprongen, scheelde aanzienlijk in de stroomrekening.
 
@anoniempje; Ah interessante insteek, als ik je tenminste goed begrijp; wanneer je een outboard effect gebruik gaat het geluid inderdaad door een (extra) DA > AD cycle. Ten aanzien van de levels vind ik de Dangerous wel interessant - die zijn namelijk altijd gelijk, zodat je die vanuit je DAW instelt (zodat je total recall in stand blijft).

Ik denk dat ik sowieso binnenkort maar eens een goede (blinde) luistertest moet gaan doen..
 
Forumlid Matthew le blom werkt op deze manier en zal je meer kunnen vertellen, ik geloof dat zijn insteek ook vooral minder da > ad conversies was.

Ik heb inderdaad alle DAW outputs naar outboard en de outboard naar analoge summing.
Een groot bijkomend voordeel voor mij is dat alle inputs op mijn AD converter vrij blijven voor microfoons, synths etc.

Over de geluidskwaliteit kan ik niet zo gek veel zinnigs zeggen omdat ik met een paar summers werk en nooit een luistertest heb gedaan die vrij is van placebo effecten.
Daarbij komt ook nog dat de periode waarin mijn studio is geëvolueerd tot wat hij nu is best lang is.
En mijn werkwijze/mixing skills mee veranderd zijn.
 
Ik mix op een analoge tafel die erg clean is (Audient). Het summing gedeelte is misschien iets soepeler dan Cubase of ProTools.
De workflow van een fysieke mixer terzijde, als ik zonder outboard zou werken dan zou ik net zo gemakkelijk in de DAW kunnen mixen.
Dus als je verder weinig tot geen outboard hebt, dan zou ik het waarschijnlijk niet de moeite vinden om daar toch een groot genoeg bedrag aan uit te geven. Dan maar nog wat extra UA plugins, of extra processing power, of een ander leuk stuk speelgoed :)

Mvg.

CoolRunning
 
PS heb verder geen idee hoeveel of hoe weinig outboard je gebruikt. Maar dat zou voor mij de doorslag geven.

Mvg.

CoolRunning
 
Een 'summing mixer' is heeft geen faders, is puur een bus waar je meerdere kanalen in kan stoppen.
 
Wel kan ik me voorstellen dat sommige summing mixers wat 'kleuring' hebben, maar de Dangerous Music mixer claimt dat juist vooral niet te hebben, teneinde breed inzetbaar te zijn. Het argument dat je 'zonder te clippen boven 0db' kunt gaan met een analoge mixer begrijp ik, maar eerlijk gezegd vind ik dat een wat magere argumentatie om +/- 2k Euro uit te geven aan zo'n apparaat.
Als digitale mixdown de referentie is voor "kleurloos", dan zouden alle summing mixers "kleuring" moeten toevoegen - waarom zou je ze anders gebruiken? (m.a.w. ze zouden helemaal nutteloos zijn zonder)
En argumentatie... als jij vindt dat je muziek 2k euro beter klinkt met analoge summing, dan moet je het zeker niet laten. :okdan:
 
Hoewel ik helemaal geen zin heb om weeral alle kabels los te halen zou ik dit als volgt oplossen om het eens te proberen:
Huidige setup:
Mackie mixer waar alle synths en drums op zitten. Via send returns voeg ik fx toe. Master van de Mackie wordt opgenomen.
Test setup: Drums en synths rechtstreeks op de inputs van de geluidskaart. Outputs geluidskaart naar inputs van fx (mono). Outs van fx summen op de mackie en via master dus terug naar de daw.
Op die manier kan ik het gratis proberen denk ik dan?
 
Nou denk ik dat er wel rekening moet worden gehouden met het volgende:

Een Mackie heeft op elk kanaal een preamp, EQ, een aantal buffer amps, een pan knop, een fader en nog wat aux.
En de prijs van een Mackie is, laten we een 16chan als uitgangspunt nemen, misschien 1000,- euro.
Dat betekent dat we spreken over 58,- euro per kanaal (ik heb de master sectie als één kanaal gerekend).
Als je dat door 4 deelt (preamp, EQ, aux en pan/fader) kom je op 15,- euro per element.
Je signaal wordt dus door 4 elementen gestuurd, die voor 15,- euro op de markt gezet worden.

Een summing amp kan je w.b.t. functionaliteit grofweg vergelijken met 1 zo'n element.
Dus is denk ik niet dat je een Mackie zomaar één op één kan vergelijken 16 kanaals summing amp van 2000,-.

Eerlijker is denk ik om te vergelijken met een of SSL o.i.d.
Maar die dingen zijn (voor mij) te duur.
Dit laatste is denk ik één van voordelen van een losse summing amp: omdat alle knoppen en extra's achterwege blijven kan voor een redelijk bedrag een hogere kwaliteit summing gebouwd worden.

Ik wil hier overigens niet beweren dat een analoge summer beter klinkt dan een ITB summing. Dat weet ik namelijk niet. Maar ik weet wel dat ik een Mackie (en Soundtracs Topaz en D&R Stylyx), want die heb ik namelijk zelf jaren gebruikt, een stuk minder mooi vind klinken dan de summers die ik nu gebruik.
 
Hoewel ik helemaal geen zin heb om weeral alle kabels los te halen zou ik dit als volgt oplossen om het eens te proberen:
Huidige setup:
Mackie mixer waar alle synths en drums op zitten. Via send returns voeg ik fx toe. Master van de Mackie wordt opgenomen.
Test setup: Drums en synths rechtstreeks op de inputs van de geluidskaart. Outputs geluidskaart naar inputs van fx (mono). Outs van fx summen op de mackie en via master dus terug naar de daw.
Op die manier kan ik het gratis proberen denk ik dan?

Ik zou je uitdagen om ook eens te kijken of je zonder je outboard reverbs kan. Ik weet niet of je iets extreem boetieks op je sends hebt hangen (Lexicon 480 of Bricasti M7 ofzo), maar anders is een vergelijking tussen je 'tafel-mix' en een 100% 'in the box mix' een goed experiment.
 
Ik zou je uitdagen om ook eens te kijken of je zonder je outboard reverbs kan. Ik weet niet of je iets extreem boetieks op je sends hebt hangen (Lexicon 480 of Bricasti M7 ofzo), maar anders is een vergelijking tussen je 'tafel-mix' en een 100% 'in the box mix' een goed experiment.

Er is hier niets boetieks aan heel mijn fx setup. Ik mix wat nieuwere pedalen met oude karakterbakken zoals bv. een Roland DEP-5.
Zit in het techno genre dus het moet allemaal niet te clean en proper klinken.
 
Ik was "bewuste rans" vergeten als mogelijke factor voor outboard. Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen.
 
Een custom-built summing box gebaseerd op Telefunken/Neumann kaarten is misschien ook een optie? Die hebben wel wat karakter, maar niet absurd veel of zo. Denk dat je ook wat ruimte hebt om minder of meer karakter toe te voegen afhankelijk van hoe je instuurt of de mix versterkt. Ik hou wel van dat Duitse geluid van de jaren 70/80, "sounds like a record".

Wat deze gast maakt ziet er goed uit, en niet duur voor wat je ervoor krijgt.
http://www.vintagemaker.net/

Mvg.

CoolRunning
 
Back
Top