Over een paar weekjes verhuis ik naar mijn nieuwe woning, en krijgt ook de studio een goeie upgrade. Eén van de dingen waar ik naar kijk is de Dangerous Music 2 summing mixer. Op dit moment doe ik mijn summing ITB, ofwel 'in the box'.
Aan de ene kant heeft mijn bijna onbedwingbare drang om een analoge summing mixer te kopen veel weg van een GAS attack; de meeste discussies die ik lees lijken vooral aan te geven dat het effect nagenoeg 0 is. Anderzijds wordt er wel gesproken over een 'beter plaatsing van geluiden in de mix', etc.. Maar ik heb het gevoel dat het soms vooral sentiment is - 'het is analoog, dus het moet wel beter zijn'.
Als ik het niet mis heb is de summing van bijv. Ableton Live intern 64 bits; 2^64, dat impliceert imho dat je behoorlijk veel tracks nodig hebt om daar een audible degradatie te kunnen waarnemen wanneer je ITB summing toepast. Bovendien, ook wanneer je een analoge summing mixer gebruikt moet het weer een keer terug het digitale domein in om te kunnen 'printen'.
Wel kan ik me voorstellen dat sommige summing mixers wat 'kleuring' hebben, maar de Dangerous Music mixer claimt dat juist vooral niet te hebben, teneinde breed inzetbaar te zijn. Het argument dat je 'zonder te clippen boven 0db' kunt gaan met een analoge mixer begrijp ik, maar eerlijk gezegd vind ik dat een wat magere argumentatie om +/- 2k Euro uit te geven aan zo'n apparaat.
Dit onderwerp is vast al vaker besproken, maar nochtans ben ik benieuwd naar jullie ideeën; ondanks dat de wetenschap mijn aanschaf niet lijkt toe te juichen heeft het apparaat een grote aantrekkingskracht op me.
Thanks!
Aan de ene kant heeft mijn bijna onbedwingbare drang om een analoge summing mixer te kopen veel weg van een GAS attack; de meeste discussies die ik lees lijken vooral aan te geven dat het effect nagenoeg 0 is. Anderzijds wordt er wel gesproken over een 'beter plaatsing van geluiden in de mix', etc.. Maar ik heb het gevoel dat het soms vooral sentiment is - 'het is analoog, dus het moet wel beter zijn'.
Als ik het niet mis heb is de summing van bijv. Ableton Live intern 64 bits; 2^64, dat impliceert imho dat je behoorlijk veel tracks nodig hebt om daar een audible degradatie te kunnen waarnemen wanneer je ITB summing toepast. Bovendien, ook wanneer je een analoge summing mixer gebruikt moet het weer een keer terug het digitale domein in om te kunnen 'printen'.
Wel kan ik me voorstellen dat sommige summing mixers wat 'kleuring' hebben, maar de Dangerous Music mixer claimt dat juist vooral niet te hebben, teneinde breed inzetbaar te zijn. Het argument dat je 'zonder te clippen boven 0db' kunt gaan met een analoge mixer begrijp ik, maar eerlijk gezegd vind ik dat een wat magere argumentatie om +/- 2k Euro uit te geven aan zo'n apparaat.
Dit onderwerp is vast al vaker besproken, maar nochtans ben ik benieuwd naar jullie ideeën; ondanks dat de wetenschap mijn aanschaf niet lijkt toe te juichen heeft het apparaat een grote aantrekkingskracht op me.
Thanks!
Laatst gewijzigd: