het is toch een mooi ding,.............. het menselijk gehoororgaan.
het is in staat om miniscuule verschillen in geluid te horen die nauwelijks meetbaar zijn.
gitaarversterkers,.............. ik houd het even bij marshall en fender, de oude types, dus alles wat in china gemaakt is,, of ( gedeeltelijk transistor,chip) doet even niet mee.
dit gaat over het cleane geluid, dus alle mogelijkheden om vervorming toe te voegen buiten beschouwing gelaten.
onder te verdelen in twee soorten, 1, met de EL34 in de eindtrap 2, met de 6L6 in de eindtrap.
beide versterkers zijn qua ontwerp eigenlijk toch wel een soort van HIFI ( max vervorming , ik dacht iets van 10%, dus tot zover de stokoude HIFI normering)
maar bij buizen geldt wel, hoe meer herrie je eruit haalt, hoe meer , lekkere, vervorming.
maar daar heb je bij een . 50 watt fender ( zeg bassman bijvoorbeeld) of marshall (neem een 50 watt top) , toch al behoorlijk wat vermogen voor nodig.
in ieder geval, zowel de voortrap, als de fasedraaier, en de eindtrap , doen niet echt ¨veel¨ met het geluid.
behalve versterken, en het specifiek , eindbuis gerelateert, kleuren.
maar dit is minimaal.
de 6l6 is meestal wat helderder, en harder, maar ja, dit is een beam tetrode, gemaakt om vermogen te leveren.
de el34 is meer een ¨ common buis¨, die gewoon doet wat ie moet doen,... versterken.
het meeste van wat lekker klinkt bij gitaarversterkers is de luidsprekers en ook erg belangrijk, de behuizing waar ze inzitten..
kijk bijvoorbeeld eens naar de verschillen tussen de verschillende soorten fender twin.
de ene soort is uitgevoerd met redelijk ¨slappe¨ jensen speakers, die hebben qua klank een hoog rock en roll gehalte,, of de versie met JBL speakers, gewoon knalhard en totaal anders.
en dit terwijl de versterkers niet zoveel verschillen van mekaar.
het is niet mijn bedoeling om alle heilige huisjes om te schoppen,... Hoewel, altijd leuk...